MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

+14
sol
ELSY
Lierdama
engelen
fru tussi
tigern
Moostar
Berit
LiseTone
Solsikke
Julestjerne
Milla
Trippel
Inger Johanne
18 posters

Side 3 av 6 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  engelen Ons 28 Apr 2010 - 17:14

Er dette noe nytt, eller gamle tanker?

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10004598

engelen


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Ons 28 Apr 2010 - 19:21

Det kommer ann på..... Dersom du tidligere har benyttet deg av fradragsmuligheten på pkt. 3.5.4 så er det gammelt nytt, men har du ikke det og har store utgifter i forb. med det å være syk, ja da er det noe du kanskje bør ta deg tid til. Noen timers jobb nå på våren kan gi deg sårt tiltrengte midler på høsten. Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Icon_biggrin
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Inger Johanne Ons 28 Apr 2010 - 20:54

De skriver i VG at ordningen skal bort. Pengene skal fortsatt gå til omtrent de samme menneskene. Om de faktisk gjør det, så støtter jeg det. Nå er det den som er mest "om seg" som får dette fradraget. Vi har allerde for mange eksempler på at den som orker å stå på og mase og finne ut ting på egen hånd får mer enn den som ikke er det.

Så den som er kognitivt eller språklig svak, den som er mye sliten, har mye smerter som krever oppmerksomheten og de som helt enkelt er litt enfoldige og dumme, ikke å forglemme, de får ikke disse pengene, og det er gjerne de samme som ikke får parkeringsordning eller transporttjeneste fordi de ikke orker å anke avslaget, de greier ikke å ta en ekstra telefon og mase seg inn hos nevrologen likevel...

Nei, bare pengene ikke blir borte, kan de godt ta vekk dette fradraget.
Men så var det det, da?
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Lierdama Tor 29 Apr 2010 - 19:52

Det finnes mennesker som helt riktig benytter seg av denne muligheten til fradrag etter intensjonen: ekstrautgifter pga sykdom, handicap osv.
Men (som jeg sikkert har skrevet om før fordi det irriterer meg noe grenseløst Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Icon_evil ) i tillegg kjenner jeg flere mennesker som misbruker tilliten ved også å føre opp utgifter de ville hatt uansett om de hadde vært friske eller funksjonsfriske.
Så etter min mening bør dette fradraget fjernes.
Tror pengene som spares (og beløpet vil nok bli overraskende stort) med fordel kan fordeles annerledes.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Tor 29 Apr 2010 - 22:03

Jeg bare lurer på hvordan de skal få til en rettferdig fordeling av fradragene? Det er store forskjeller med hensyn til hvilke utgifter den enkelte har. Nettopp derfor mener jeg det er riktig at ordningen fortsetter. Da kan hver og en trekke fra de FAKTISKE utgiftene og bevise dette med kvittering.

Men de kan gjøre det enklere og de kan opplyse bedre. Hva med et skjema med de vanligste utgiftene? Der kunne en ført opp medisiner (på hvit resept), transport, fordyret kosthold, økt strømregning osv. osv. Nei, det hadde vel blitt for lett og kostet staten for mye. Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Icon_evil
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Lierdama Fre 30 Apr 2010 - 9:42

Folk har forskjellige behov og det er jo så mye det er aktuelt å få fradrag for.
Jeg har ingen god løsning på hvordan pengene kunne blitt fordelt på en bedre måte, men har bare et inderlig ønske om endring så det ikke er så enkelt å lure til seg fradrag for utgifter man ikke skulle hatt fradrag for.
Men enkelte greier sikkert å finne smutthull uansett... Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Icon_evil
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Fre 30 Apr 2010 - 12:54

De som vil snyte og bedra, klarer det alltids. Men her hadde vi med liten skatteevne og høye utgifter en mulighet til å få noe igjen, som var direkte forbundet med de kvitteringene vi samlet opp i løpet av et år.

Hvis de ser manglene og skjevheter i systemet, hvorfor ikke da styrke informasjonen, gjøre ting lettere og gi støtte til de som jobber for å få til en mer rettferdig fordeling?

Alt må jo være bedre enn å legge ned ordningen bare for å kunne bruke pengene på enda flere konsert/opera/parkeringshus eller kursvirksomhet på Bali for stortingsrepresentatnene? J

eg har ingen illusjoner om at disse pengene vil tilfalle rett gruppe. Jeg tror ikke det blir flere dagtilbud, ansatt flere ergoterapeuter eller billigere medisiner.

Men jeg har tatt feil før og gjør det gjerne igjen. Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Icon_twisted

På den annen side. De har skrevet at dette ville forsvinne tidligere også, uten at så har skjedd. Kanskje de trengte svarene fra kommiteen først?
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Lierdama Fre 30 Apr 2010 - 20:44

I dag har jeg brukt litt tid på å undre over noe om fradrag og omega3.

Fram til i fjor ble vi (i ren uvitenhet) fortalt at omega3 (sannsynsligvis) var bra for folk med MS.
Antar at noen derfor med rette la med kvitteringer for kjøp av dette sammen med medisiner for fradrag.

Før årets selvangivelse skal inn har man fått svar på studiene som viser at omega3 ikke har virkning på MS.
Hva gjør man da med kvitteringene for dette i år?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  ELSY Lør 1 Mai 2010 - 2:21

......vanskelig??
Ifølge alle som gir råd ang. selvangivelse: Før opp fradrag, uansett - skriv en forklaring hvis du er usikker på om det er
berettiget.
Så er ikke det noe mer å bekymre seg over.

ELSY


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Inger Johanne Ons 16 Jun 2010 - 11:54

http://www.naaf.no/en/Aktuelt/Nyhetsarkiv/Underskriftskampanje---Skal-de-syke-ta-regningen/

Her skriver Norsk Astma- og Allergiforbund om en underskriftskampanje for at man ikke bare fjerner særfradragsordningen, men sørger for en mer rettferdig ordning for dem som har store sykdomsutgifter. Klikk på linken og les.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Ons 16 Jun 2010 - 17:10

Der har jeg satt mitt navn.

Jeg mener det er viktig å få de som bestemmer til å forstå at vi motsetter oss den anbefalte slettingen. Der har vi i det minste mulighet til å trekke fra ulike utgifter. At mange lar dette være, enten på grunn av at de ikke forstår regelverket, ikke gidder, er for syke til å sette seg ned med dette regnestykket eller ikke har blitt gjort oppmerksom på muligheten, er ikke grunn god nok til å slette muligheten.

Alle årsakene til at folk ikke benytter seg av fradragsmuligheten på 3.5.4 kan det gjøres noe med. Opplysning til de det gjelder burde være en enkel sak for skatteetaten. Å gi innføring i regelverket kan lett avhjelpes ved at det gjøres enklere.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Inger Johanne Tor 17 Jun 2010 - 18:18

Jepp. Men enklere bør det bli, så man ikke får straffeskatt for kognitive problemer og en del andre ting.

Her kan du signere:
http://www.underskrift.no/underskrifter.asp?Kampanje=2900
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Tor 17 Jun 2010 - 19:20

Synes egentlig det kunne være en jobb for de enkelte foreningene. De er jo de som vet hvor skoen trykker (bokstavlig talt) Det er for eksempel bare de med kunnskap til MS som kjenner til de spesifikke utgiftene en med MS har. I tillegg kommer det individuelle forskjeller. Der mener jeg det må være anledning for å fylle ut med egne utgifter.

Til dere som har spist Omega3 i løpet av 2009 og hatt utgifter til det, skal det selvfølgelig føres til fradrag på inntekten for 2009. Vi var ikke klar over resultatet av undersøkelsen før etter nyttår. Vi handlet i god tro hele 2009.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Tor 24 Jun 2010 - 14:32

Fekk att på skatten i dag, måtte ikkje vente til i oktober, 5 000 tusen mer en i april så det hjelp å klage på skatten Laughing cheers lol!
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Tor 24 Jun 2010 - 18:51

Gratulere LiseTone. De kommer sikkert godt med i nytt hus. Hyggelig å kunne bytte ut saker å ting når det skal inn i et spiller nytt hjem. Snill kommune har du også.

For meg ble det samme visa. Både mannen min og jeg må vente til oktober. Men da jeg var inne på min konto på skattetaten.no var den midlertidige skatten min regnet ut. Hadde den fått lov til å stå, hadde jeg fått igjen 33000.- men der skal de nok inn å rote litt tenker jeg.

Håper det er mange som får igjen en god slump men penger nå i juni. La oss gjerne høre solskinnshistorier. Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Icon_sunny
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Fre 25 Jun 2010 - 14:46

Hva mente du med at jeg bor i en snill kommune Question
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Fre 25 Jun 2010 - 18:22

Som ikke forlanger at du skal vente til høsten fordi du har skrevet opp fradrag på 3.5.4
Hos oss er det regelen, uten unntak. Har du ført opp ekstra fradrag, må du pent vente til høsten. Helt greit for meg. Jeg hadde ikke ventet å få oppgjøret ferdig nå uansett.

Slik er det vel for de fleste vil jeg tro. Uansett når det kommer inn ekstra penger på kontoen vil de være velkomne. Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Icon_biggrin
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Fre 25 Jun 2010 - 19:15

Jammen det er ikke kommunen her som regner ut skatten min, uansett i fjor måtte jeg vente til i oktober........... Very Happy
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Fre 25 Jun 2010 - 19:24

Nei, det stemmer jo det. Du har nettopp flyttet. Det hadde jeg glemt. Men da kan det være at fradragene dine var såpass lave eller opplagte at de ikke bød på noen spørsmål. Jeg bare vet at jeg mp gjennom en ny diskusjon i år igjen. Selv om jeg i år kun har fradrag som jeg har fått godkjent flere år tilbake. Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Icon_rolleyes
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Fre 25 Jun 2010 - 19:50

Jeg bor i samme bygda, men det er ikke den bygda som regner ut skatten vår, men ei bygd 7 mil fra oss.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Man 18 Okt 2010 - 13:17

I dag kom skatteoppgjøret for 2009 og jeg har fått godkjent alle fradragene! Det ble en god slump penger tilbake på skatten. Det er godt å se at systemet virker og at man får noe tilbake dersom man har hatt store utgifter. Jeg føler meg direkte "blakket" hver gang jeg går ut av apoteket. Jeg får mange medisiner på blå resept, men det er også mange som kommer på hvit. Andre utgifter blir det også nok av.

Nå håper jeg bare at det er mange av dere der ute som får mindre skatt fordi dere har ført opp alle utgiftene.

Har du ennå ikke begynt å samle kvitteringer for 2010 er det ikke for sent. På ditt faste apotek kan du få en utskrift som viser alle dine kjøp på resept i løpet av et år. Andre utgifter må du enten ha kvittering for eller sannsynliggjøre så godt du kan. Jeg snakker nå om utgiftene for dette året, 2010.

Er det noe du lurer på vil jeg svært gjerne hjelpe deg! Den nye rettledningen (skrevet i juni 2010) er bedre enn den gamle. Her står det klart og tydeig hvilke fradrag som er berettiget under pkt. 3.5.4

Den nye rettledningen finner du på SKATTEETATEN
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Sol

Poste  sol Man 18 Okt 2010 - 19:25

Hei

Hvor mange prosent av særfradraget kan man forvente å få tilbake på skatten , er det noen som vet ?

sol


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Man 18 Okt 2010 - 21:18

Det kommer an på hvor mange prosent du betaler i skatt. Du får tilbake skatten av utgiftene dine.
Dvs. Har jeg hatt en utgift på 50.000.- og betaler 28% skatt får jeg tilbake 50.000 x 28% = 14.000.-

Nå må du ikke blande særfradrag for uførhet (som blir ført opp av NAV) og særfradrag for store sykdomsutgifter under pkt 3.5.4

Under pkt 3.5.4 må du selv føre opp utgiftene du har hatt, summere og trekke de fra i den automatiske selvangivelsen du få i januar.

For å lese mer om hvilke utgifter som gir rett til fradrag legger jeg her noen lenker til den vanlige rettledningen som alle får sammen med selvangivelsen : RETTLEDNING

og til den mer utfordrende, men også givende Lignings-ABC

Den siste må du laste ned.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Inger Johanne Tir 19 Okt 2010 - 9:45

til diskusjonen fra i sommer (som jeg ikke så da) om noen kommuner er snillere enn andre, så mener ejg bestemt at dette skjer fylkesvis, at de noen steder tar alle inn til sjekk og de må vente til oktober.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Tir 19 Okt 2010 - 14:21

Ja, jeg har vært gjennom det. Grundig sjekk av alle fradragspostene. Det er derfor jeg nå med sikkerhet kan si at jeg tror de aller, aller fleste av oss har hatt såpass store utgifter forbundet med sykdom at vi har nok å trekke fra.

Bare et eksempel: Jeg har fått beskjed og resept (trengte ikke resept) fra legen på at jeg skal ta Kalium, Folsyre og Calsium med D, hver dag. Det utgjør mange tusen i løpet av et år.

Jeg har fått frikort for 2010, det betyr at jeg har betalt egenandel for rundt 2000.-

Tipper at bare disse tingene utgjør 5-6.000.- Når så grensen for fradrag er rundt 9.000.- vet jeg at jeg kommer til å gå over og dermed ha rett til å trekke fra mine utgifter.

Jeg har vært helt i Trygderetten med krav om å få trekke fra ekstrautgiftene til bilhold, men der fikk jeg ikke medhold. De mente at jeg ville hatt bil uansett om jeg jobbet eller ei og måtte dermed ta ekstrautgiften på egen kappe. Dette til tross for at jeg kjøpte bilen med automatgir da jeg ble syk.

Men jeg il heller ta noen runder i Trygderetten fremfor å gå glipp av et fradrag jeg har krav på.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 3 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 3 av 6 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet