MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Fradrag for uførhet

2 posters

Go down

Fradrag for uførhet Empty Fradrag for uførhet

Poste  beate Søn 15 Apr 2012 - 0:09

Jeg er 30% ufør og får uførepensjon fra statens pensjonskasse. Kan jeg føre 1/2 særfradrag for uførhet på selvangivelsen? Noen som vet?

beate


Til Toppen Go down

Fradrag for uførhet Empty Re: Fradrag for uførhet

Poste  Trippel Tir 17 Apr 2012 - 23:26

Fant dette på www.skatteetaten.no:
3.5 Særfradrag

Spørsmål om særfradrag rettes til skattekontoret. Den tidligere bestemmelsen om særfradrag for alder er opphevet med virkning fra og med inntektsåret 2011.

3.5.1 Særfradrag for uførhet

Særfradrag for uførhet gis til og med den måneden du fyller 67 år.

Fra og med den måneden du har rett til å få utbetalt foreløpig uførepensjon etter folketrygdloven eller uførepensjon fordi ervervsevnen er satt ned med minst 2/3, har du krav på særfradrag med kr 2 667 per måned (kr 32 004 per år).

Får du foreløpig uførepensjon/uførepensjon etter folketrygdloven eller uførepensjon etter andre lover, fordi ervervsevnen er satt ned med mindre enn 2/3, har du krav på halvt særfradrag med kr 1 334 per måned (kr 16 008 per år).

Får du foreløpig uførepensjon/uførepensjon etter folketrygdloven, skal særfradraget være forhåndsutfylt i selvangivelsen. Særfradragsforslaget står i oppgaven fra NAV (pensjonsoppgaven), kode 250.

Du har ikke rett til særfradrag for det tidsrom du har mottatt arbeidsavklaringspenger.

Mottar du uførepensjon fra andre enn folketrygden blir ikke særfradraget forhåndsutfylt i selvangivelsen. Du må derfor huske på å føre opp særfradraget i selvangivelsen.

Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uførhet Empty Re: Fradrag for uførhet

Poste  beate Ons 18 Apr 2012 - 9:07

Tusen takk for svar Trippel!
Her står jo akkurat det jeg lurte på. Jeg har etter dette krav på 1/2 særfradrag for uførhet. Very Happy
Jeg får uførepensjon fra statens pensjonskasse (og ikke fra folketrygden ), beløpet er derfor ikke preutfylt i selvangivelsen.
Dette er et viktig fradrag å få med seg.

Håper flere enn meg får med seg Trippel sitt svar og får det fradraget de har krav på.

beate


Til Toppen Go down

Fradrag for uførhet Empty Re: Fradrag for uførhet

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet