MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

+14
sol
ELSY
Lierdama
engelen
fru tussi
tigern
Moostar
Berit
LiseTone
Solsikke
Julestjerne
Milla
Trippel
Inger Johanne
18 posters

Side 1 av 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Inger Johanne Ons 25 Mar 2009 - 18:00

Nå kommer selvangivelsen. og vi kan begynne med fradrag for dette.
Jeg håper det dukker opp et sammendrag av det som har stått på http://msforumet.com/forum/viewtopic.php?t=98, og at vi kan sakse inn dette som et innlegg i denne tråden. Og så står det nyttige tips om dette på www.noms.no


Sist endret av Inger Johanne den Tor 9 Apr 2009 - 11:41, endret 2 ganger
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Fre 10 Apr 2009 - 3:35

Dette med å trekke fra i inntekten for "uvanlig store sykdomsutgifter"3.5.4, kan se ut til å by på problemer for enkelte. For det første vil jeg presisere at dette er et fradrag som IKKE har noe med "Særfradraget" 3.5.2 som blir trukket fra av NAV:
3.5.2 Særfradrag for uførhet
Fra og med den måned du har rett til å få utbetalt foreløpig uførepensjon, tidsbegrenset uførestønad eller uførepensjon, har du krav på særfradrag.
Er ervervsevnen satt ned med minst 2/3, får du særfradrag med kr 1 614 per måned (kr 19 368 per år). Er ervervs-evnen satt ned med mindre enn 2/3, utgjør særfradraget kr 807 per måned (kr 9 684 per år). Du har likevel ikke krav på særfradrag for uførhet hvis du samtidig mottar rehabiliteringspenger eller attføringspenger fra folketrygden.

Særfradragsforslaget står i oppgaven fra NAV (pensjonsoppgaven), kode 250.

Disse pengene blir trukket direkte og krever ikke kvitteringer o.l.


Det jeg her snakker om er fradragene du trekker fra i post 3.5.4 "Særfradrag for uvanlig store sykdomsutgifter".

3.5.4 Særfradrag for uvanlig store sykdomskostnader
Ved uvanlig store merkostnader på grunn av egen eller forsørget persons sykdom eller annen varig svakhet har du krav på særfradrag. Sykdommen må dokumenteres med legeattest. Har du tidligere fremlagt legeattest hvor det fremgår at sykdommen er kronisk, behøver du likevel ikke å legge frem legeattest for hvert år du krever særfradrag. Kostnadene må på forespørsel kunne dokumenteres/sannsynliggjøres og utgjøre minst
kr 9 180. Fradrag for tilsynskostnader som skyldes barns sykdom gis uavhengig av kostnadens størrelse. Se «Særfradrag for store sykdomskostnader».

Dette er virkelige utgifter du har som følge av at du er ufør og som du ikke ville hatt dersom du var frisk.

Her må du samle kvitteringer og/eller sannsynliggjøre utgiften. Det er også slik at du må ha hatt utgifter for mer enn 9.180.- i 2008.

Veldig mange går glipp av denne fradragsmuligheten. Noen kan ikke dette andre orker rett og slett ikke begynne denne utregningen. Noen tenker som så at det ikke kan dreie seg om så mange kronene og at det ikke er bryet verdt. Der vil jeg påstå at 70% tar feil.

Tenk etter: Hva koster det deg i kroner og øre å være syk? Er det riktig å ikke benytte seg av denne fradragsmuligheten? Da blir det slik at de som kan og orker får, mens de som kanskje er sykest og trenger det mest ikke får.

Regjeringen har sett denne skjevfordelingen og har planer om å rette opp i dette. I år kom det en noe bedre informasjon i vedlegget til selvangivelsen, men fortsatt er det slik at det er opp til hver og en av oss å få dette trukket fra i våre respektive inntekter.

Og det kan dreie seg om mange penger. I et lite regnestykke kan jeg foreslå et fradrag på 20.000.- (noe som er et lavt tall!) På de pengene betaler man i gjennomsnitt 5.600.- i skatt (litt avhengig av hvor høy skatt man har). Dette er penger DU FÅR IGJEN!

Kjekt å ha, ikke sant?

Hva og hvordan?

Hva, er nesten ubegrenset (det finnes noen begrensninger, spesielt med hensyn til helsereiser).

Hvordan, er et individuelt regnestykke. Du kan ikke "klippe og lime" en regle fra en annens regnestykke, men du kan få tips og råd om ting du kanskje ikke har tenkt på selv.

I denne tråden foreslår jeg at vi hjelper hverandre så godt vi kan med å få de fradragene vi har krav på.

Kom med spørsmål. Mye bra var skrevet på det gamle forumet om dette emnet, men tråden(e) der ble nesten for omfattende til at folk orket å sette seg inn i det. Derfor håper jeg at vi kan gjøre denne tråden så "matnyttig" som mulig.

Fordi vi nå er midt i denne selvangivelses-tiden hvor du skal sette deg ned og samle ditt regnestykke, vil jeg bare sparke igang med noen tanker:

Før orket du å måke snø, male hus, vaske bil, skifte dekk, klippe plen, vanne osv. osv. Nå får du kanskje en ungdom, slektning eller venn til å ta seg av dette mot betaling i en eller annen form. Her er det ikke snakk om så mange penger at du blir en arbeidsgiver, men til sammen kan det dreie seg om litt:

Måke snø 8x200.- ......................................1.600.-
Male hus 3ungdommer x1000.-.....................3.000.-
Vaske bil x 10ggr ...........................................500.-
Skifte dekk x 2 ggr.............................................400.-
Klippe plen og vanne i løpet av en hel sommer .2.000.-
Vaske gulv x10 ggr 200.- ...............................2.000.-
Kjøre på butikken 10x100.- ............................1000.-
Pusse vinduer 4x 200.- ...................................800.-
Stryke/vaske tøy.......15ggr x 200.-.................3000.-

Dette er fradrag som jeg er sikker på at mange har og med bare disse få er vi oppe i kroner 14.100.- som igjen betyr nesten 4.000.- MINDRE I SKATT! Wink

Nå har jeg bare sett på fradrag som jeg tror de fleste kan skrive under på ( i hvertfall hvis de fortsatt sitter med hus og bil)

Men det finnes mange, mange fler. Noen er faktisk ganske høye. Enkelte fradrag vil du kanskje bare ha ett år, men ikke det neste. Det kan være ting som går på vedlikehold i hjemmet på grunn av slitasje. En rullestol eller rullator kan sørge for at dørkarmer og annet får tøffere behandling enn vanlig og trenger oftere et strøk maling.

Kanskje må du gå til anskaffelse av strømbrytere med fjernkontroll? Det vil i såfall være en utgift du ikke har hvert år.

Kanskje er du "frossen" eller sitter/ligger mye i ro og trenger å holde en høyere innetemperatur, enn det som er vanlig hos folk flest? Ja, da finnes det regnestykker fra ENØK som viser deg hvor mye MER det koster deg fremfor om du hadde vært frisk.

Mange har fått Grunnstønad til å dekke utgiftene ved bilhold. Men et enkelt regnestykke viser at vi går i minus. Denne minusen kan vi da trekke fra. Her har jeg erfart at skatteetaten kun godtar et faktisk bilregnskap.

Hva da om du ikke har tatt vare på alle kvitteringene? Alt håp er ikke ute. En viktig del av dette regnskapet er at det er "sannsynlig".
Kan du i tillegg vise til uttaleser fra lege, nevrolog, ergoterapeut, fysioterapeut osv.osv som bekrefter ditt behov, ja da står din sak sterkt.

Vi er mange som kan og som vil hjelpe, så kom du bare med det du lurer på. Det finnes ingen dumme spørsmål, bare tankeløse svar. Razz


Sist endret av Trippel den Man 13 Apr 2009 - 17:43, endret 1 gang
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Milla Fre 10 Apr 2009 - 5:02

er det noe hjelp å få til å gjøre dette?
jeg har ikke energi og hode til det,
og vil sikkert bare levere forenklet, som før.
jeg har store ekstrautgifter, men men...
Milla
Milla


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Fre 10 Apr 2009 - 12:02

Kjære Milla
Her vil jeg hjelpe deg så godt jeg kan, men jeg kan ikke gjøre jobben for deg. Det du selv må gjøre er å tenke gjennom dine utgifter. Kanskje kan det være lettest å bryte ned året i perioder. Om sommeren har jeg disse utgiftene.............0.00, om høsten/våren disse....0.00 osv.?

Det aller første du må gjøre er å skrive et standardbrev som vedlegg til din selvangivelse. I selve selvangivelsen fører du inn det totalbeløpet som du søker fradrag for. Denne summen føres inn på pkt. 3.5.4. Så finnes det et lite område hvor man blir bedt om å forklare hva slags fradrag det er snakk om. Her setter du bare en stjerne * og skriver "Se vedlegg". I selve vedlegget kommer da regnestykket ditt.

Forslag:

Kari Nordmann
Blåsbortgata 6
ZX99 Solgløtt




Solgløtt, 10.04.2009


Solgløtt Likningsktr.
Heigata 9
ZX99 Solgløtt


Vedlegg til 2008 selvangivelse for Kari Nordmann f.nr 10.10.50 66999

Jeg har nå mottatt min ferdigutfylte selvangivelse for 2008 og til den har jeg noen anmerkninger vedrørende pkt. 3.5.4. "Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter"


Vedlagt her følger dokumentasjon på at jeg er diagnostisert med følgende sykdommer/syndromenr/skavanker...............................
Disse tingene gjør at jeg har spesielle fordyrende ting i min hverdag som jeg ikke ville hatt dersom jeg var frisk. Jeg trekker bare fra de merutgiftene jeg har kontra en frisk person i samme situasjon.


Så kommer selve regnestykket. Du kan forklare med ord, dokumentasjon, bilder, kvitteringer eller annet som sannsynliggjør ditt behov:

Nå jukser jeg litt og henter den listen jeg allerede har laget, men DU må lage din egen som passer ditt spesielle behov!

Fordi jeg på grunn av MS og eller annet har nedsatt styrke i ........ har jeg vært nødt til å betale noen for å gjøre ting jeg normalt sett ville gjort selv, hadde jeg vært frisk:
Måke snø 8x200.- ......................................1.600.-
Male hus 3ungdommer x1000.-.....................2.800.-
Vaske bil x 10ggr ...........................................500.-
Skifte dekk x 2 ggr.............................................400.-
Klippe plen og vanne i løpet av en hel sommer .2.000.-
Vaske gulv x10 ggr 200.- ...............................2.000.-
Kjøre på butikken 10x100.- ............................1.000.-
Pusse vinduer 4x 200.- ................................... 800.-
Stryke/vaske tøy.......15ggr x 200.-.................3.000.-
Utfyllt kvitteringskort for 2008......................... 1.740.-
Kosttilskudd s.s Omega 3....................................800.-
Ekstra strøm i flg. utregning fra Enøk..................2.500.-
Underskudd på bilgodtgjøring i flg. bilregnskap.....4.300.-

Totalt fradrag i pkt. 3.5.4....................................19.140.-

Dette beløpet, 19.140.-, fører du så inn under pkt. 3.5.4 i selvangivelsen.

For at ingen skal tro de har gjort noe feil når de får brev fra Skatteetaten om utsatt selvangivelse til høsten, så er det regelen og ikke untaket. 99% får sin selvangivelse utsatt til høsten når de krever ekstra fradrag. Noen hadde kanskje regnet med å få noen skattekroner på sommeren og synes det er ergelig å måtte vente, men penger tilbake på skatten kan vel aldri bli feil uanset når de kommer?

Når vi så, i oktober, får våre velfortjente tilbakebetalinger, kan vi igjen sammenligne for å se hvor i landet de ulike fradragene har gått gjennom og hvor de har blitt strøket. Kanskje var ikke dokumentasjonen god nok? Kanskje var regnestykket for unøyaktig? Ja, uansett, så lærer vi av de erfaringene vi gjør for å få det til bedre neste gang. (Man har også mulighet for å anke strykninger en mener å ha dokumentert godt).

Denne fremstillingen og forslaget til brev er det enkleste jeg kunne komme på og som vil treffe flest mulig "hjemme". Så finnes det ulike grader av fradrag s.s utbedringer på hus som igjen øker husets omsetningsverdi. Da må man først trekke fra den økte verdien før man kan trekke fra utgiften.

En annen utgift kan være kjøp av bil. Der trekker man ikke fra hele kjøpssummen på et år, men fordeler utgiften over et antall år. (så kalt avskrivning). Men nå begir jeg meg over i de spesielle fradragene og det var det jeg ikke skulle.

Uansett vil jeg ønske dere alle lykke til og be dere se på dette som en dugnadsjobb til intekts ervervelse. Razz
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Julestjerne Tor 16 Apr 2009 - 0:45

Dette var jo en fantastisk oversikt Trippel Laughing Det er mye av dette jeg ikke har tenkt på en gang.

Et helt konkret spørsmål ang det med bil. Jeg får ikke grunnstønad til mine bilutgifter - og grunnen er at jeg bor slik at jeg må ha bil uansett om jeg er syk eller ei.

Begrunnelse på avslag: Siden jeg bor i grisgrendte strøk der kollektivtilbudet er dårlig (bare skolebuss) må jeg holde mine bilutgifter selv. Dette fordi jeg ville hatt disse enten jeg er syk eller ei.

Kan jeg da skrive dette av på skatten med begrunnelse i at jeg bruker bilen mye mer nå når jeg er syk en jeg ellers ville gjort, og kan jeg der ta med dette med vask osv. flower
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Tor 16 Apr 2009 - 6:35

Hei Julestjerne
Det med bil er ikke helt enkelt. Årsaken til at jeg tok det med i den første oversikten er at om du først har fått Grunnstønad til dekning av bilhold, ja da er det slått fast at du har et "ekstra" - behov med hensyn til bil. Har du fått avslag med begrunnelse av at du ville hatt bil enten du var syk eller ei, stiller det seg nok noe annerledes. MEN, du har klart en MER utgift fordi du bruker bilen mer. Ellers ville du kanskje gått eller syklet og da kan du ta med noe av bilutgiftene, men ikke alle. At du også tar med stell og vedlikehold på bilen, virker fornuftig, så lenge det står i forhold til den MER utgiften du har. Det værste som kan skje er at de stryker det fradraget. Når det gjelder alt mulig annet, JA det kan du ta med. De fleste av oss har tross alt nedsatt funksjonsevne kontra friske og det må vi løse på et eller annet vis. Enten ved at andre i familien får en uforholdsmessig stor del av jobben ( noe som jo er vanlig mellom kone og mann) eller ved at vi betaler andre for å hjelpe oss. Uansett kan jeg tenke meg mange fradrag som folk flest ikke tenker på fordi ting "jenker seg til" under veis. Vi finner løsninger, vi tar snarveier, vi unnlater å gjøre ting vi gjorde før fordi vi rett og slett ikke kan eller orker lenger. Som nevnt tidligere er dette kun den enkleste samling fradrag jeg kunne komme på. Et slags "skjelett". Så får hver og en av dere fylle på med deres spesifikke fradrag.

"Alternativ" skrev en saftig samling fradrag i det gamle forumet, du kan jo stikke inn der og lese brevet hans. Ellers finnes det også en samling her på www.Noms.no som du bør kikke på. Mange gode råd og tips der også. Det er ssåååååå mye vi ikke tenker over! Derfor håper jeg vi her kan hjelpe hverandre til å tenke på disse tingene. Jeg nevnte for en jeg så haltet at han sikkert slet skeivt på skoene? Og ja, det gjorde han. Altså ekstra utgifter til sko!
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Solsikke Tor 16 Apr 2009 - 11:00

I år hadde jeg absolutt ikke lyst til å jobbe med selvangivelsen da den kom. Jeg ville bare signere og sende den av gårde der og da. Og nøye meg med den tusenlappen jeg så at skatteetaten ville tilgodese meg med.

Før jeg la bort alt sammen tok jeg fram plastlommen der jeg gjennom året har samlet kvitteringer på alt som har med ekstrautgifter å gjøre. Et enkelt system som gjør at jeg har alt på ett sted og slipper den helt store leteaksjonen hver vår.

Fram med kalkulator, penn og papir. Regnestykket jeg satte opp beløp seg til slutt til kr. 16.692,-. Da var jo avgjørelsen enkel.

Fram med standard skjemaet jeg bruker hvert år, fylle inn og signere. Legge ved kopi av legeattest. Attesten er riktignok datert 2004, men det er uten betydning. Jeg skriver i teksten på skjemaet mitt at MS er en ”kronisk” sykdom.

Jeg ”plager” dem alltid med å legge ved alle kvitteringer, store som små. Dette er strengt tatt ikke nødvendig. Stoler de ikke på meg kan de regne etter selv. Viktige kvitteringer tar jeg kopi av og beholder originalen selv.

Jeg kan få avslag, og jeg må vente til oktober før jeg får pengene, men det er tross alt forskjell på det beløpet skatteetaten mener jeg burde ha igjen og det mine faktiske utgifter beløper seg til i løpet av et år. Alt dette tok meg ca. en time.

Husk at når det gjelder skattelovens § 6-83 Særfradrag for usedvanlig store kostnader ved sykdom så kan du trekke fra alle utgifter du ikke ville hatt om du var frisk.
Solsikke
Solsikke


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Inger Johanne Tor 16 Apr 2009 - 11:24

I går snakket jeg med en venninne om dette skattefradraget. Oftest får hun ikke dette fordi hun er for sliten og for ukonsentrert til å gjøre annet enn å bekrefte selvangivelsen. Det taper hun minst 2-3 tusen på hvert år, så sånn sett hadde det lønt seg å betale en person 1000 kr for å hjelpe henne. Men så lett er det ikke.

Et år fant jeg en som kanskje kunne gjøre det, venninnen skulle bare ta vare på kvitteringene. Det greide hun ikke. Så satte jeg meg med selv sammen med henne, enda jeg har en høyst irrasjonell selvangivelsesfobi. Hun fikk igjen det året, og man anstenger seg for en venn.

I år hadde hun tenkt å gi opp igjen, hun blir helt overveldet, dermed enda mer sliten og stresset, og jeg fikk henne til å love å i det miste få en legeattest på at hun var dårlig så hun fikk en utsettelse. Så kunne jeg prøve å hjelpe henne når jeg selv hadde skrevet min. Hadde hun gjemt på den vi skrev for noen år siden? Ja... men hvor var den nå....

Min venninne er verken lat eller dum. Noen av de som leser har muligens alt begynt å irritere seg over dama. Men hun har kognitive problemer som kommer av MS-en. Kognitive problemer har en egen tråd her inne Klikk her og få kognititive-problemer-tråden
Hun var god på selvangivelser før. Men nå har hun en funksjonshemming som det er straffeskatt på. Ja, for det er jo sånn det blir når hun ikke får krevet skattefradraget sitt.

Er det noen som har løst et lignende problem eller kjenner noen som har det?


Sist endret av Inger Johanne den Tor 16 Apr 2009 - 12:14, endret 1 gang
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Milla Tor 16 Apr 2009 - 11:58

jeg er som henne. blir forenklet i år også Sad
Milla
Milla


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Tor 16 Apr 2009 - 17:48

Neiiiiiiiiii Milla. Send kvitteringene dine på mail til meg så skal jeg koke sammen et fradragsbrev Shocked
Hva om vi tok et kurs på Kielfergen? Alle tar med seg lap-top, bærepose med fradrag og godt humør?
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Inger Johanne Tor 16 Apr 2009 - 18:39

Dere som ikke har spart på kvitteringer: jeg har vært i samme situasjon jeg. Pust med magen. Og hva du enn gjør med årets selvangivelse: Heng straks opp en konvolutt eller liten bærepose et greit sted. Ikke let etter en veldig fin en. Bare ta en. Begynn fra i dag å legge kvitteringer der. Har du kjøpt noe før i år som du ikke har kvitteringen for, så skriv det gjerne ned på en lapp og slipp oppi. Da husker du i alle fall noe du kjøpte fra nyttår til nå. Så går det bedre neste år. Da har du sikkert tatt vare på mange kvitteringer. Når det gjelder vitaminer og Omega 3, annet du bruker fast, kan du nøye deg med å spare kvitteringer fra en måned og gange med tolv.
Nå kan du gå og henge opp en pose.


study Jeg venter jeg...
Spiller en trøstevise for deg...

Og så kan du sette deg og lese videre her inne.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Julestjerne Fre 17 Apr 2009 - 14:49

Det med Kiel ferga og laptopp hørtes flott ut.

Det hadde vært helt konge å ta en liten tur sammen da dere. Hva med en uke i Danmark til sommeren? Jada, en uke var kanskje litt lenge, men hva med noen dager.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Man 20 Apr 2009 - 13:26

Hvor mye betalte vi i medlemskontigent i MS forbundet i fjor?
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Man 20 Apr 2009 - 13:33

Familiemedlemskapet var 474.- jeg husker ikke hva det var for enkeltmedlemmer, men det gjør sikkert noen andre?
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Inger Johanne Man 20 Apr 2009 - 13:56

270 kr
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Gjest Tir 21 Apr 2009 - 20:57

Vet ikke om dette hører til på denne tråden, men håper det er til hjelp.

For hver hundrelapp i fradrag du glemmer taper du 28 kroner. Få med deg alle fradragene du har rett til!

http://www.abcnyheter.no/node/87428

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Berit Fre 24 Apr 2009 - 12:43

Trippel du nevner bl.annet i lista di: vask av gulv.
Jeg er en av de som ikke klarer så mye, derfor faller det meste på mannen min.
Han vasker gulv, støvsuger, pusser vinduer osv.
Vil det si at vi gjør noe "dumt"? Bør vi få hjelp uteifra til disse tingene, slik at vi kan trekke det i fra på selvangivelsen?

Berit


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Inger Johanne Fre 24 Apr 2009 - 12:51

Økonomisk sett er det billigere å la mannen din gjøre det. Du får jo bare igjen en liten del, som Bodil viser. Men saken har andre sider som vi kan diskutere i andre tråder.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Seng

Poste  Moostar Lør 6 Jun 2009 - 11:50

Jeg har så lenge jeg kan huske satt pris på en rimelig hard/fast madrass i sengen min. Det siste året har imidlertidig dette vært både ubehagelig og til tider vondt for kroppen min å ligge på - ms´s min gir meg "sart hud" og vonde/ømme ledd og kroppsdeler.
Søvnkvaliteten de siste månedene har ikke vært høy , for å si det sånn. Kan våkne flere ganger pr natt.

Jeg har flere ganger overnattet hos en venninne (som har MYK seng med tempurliknende overmadrass) - og aldrig sover jeg så godt og "smertefritt" som hos henne. Føler meg som et nytt menneske når jeg våkner der.

Så jeg har gått til det skritt å kjøpe ny seng. Og sover som en dronning.Hele natten igjennom. Våkner uten stive muskler og ledd.

Ville jo ikke kjøpt denne sengen om det ikke var for at jeg hadde ms - betyr det at jeg kan trekke fra denne på neste års skatteoppgjør ? Noen med erfaringer her ?
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty seng

Poste  Inger Johanne Lør 6 Jun 2009 - 12:00

Jeg tro det viktigste er at legen skriver at det er å anbefale.
Pussig, jeg har akkurat i går kjøpt ny overmadrass selv som jeg planlegger å trekke fra.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Søn 7 Jun 2009 - 22:14

Hei
Her kommer svar fra Trippel, som for tiden befinner seg i utlendighet, Kreta. Jeg ville absolutt ha foert madrass, seng overmadrass og alt annet til fradrag paa selvangivelsen. At du ogsaa foer med en anbefaling fra legen kan ikke skade. Det gjelder i alle de tilfellene hvor du krever fradrag for store utgifter paa grunn av sykdom. Ta godt vare paa alle kvitteringer! De er ikke absolutt noedvendige, men letter jobben i april. sunny 29C og klokken er 22:00!!!!
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  tigern Man 22 Jun 2009 - 18:38

I dag ser det ut til at jeg kan juble! bounce cheers

Skatteoppgjøret er kommet, og det virker som Skattekontoret har godkjent alle mine merutgifter grunnet sykdom.

Jeg har ikke blitt bedt om å legge fram kvitteringer, selv om de lå klare i påvente av forespørsel.

Oppgjøret kom raskere enn ventet, men jeg klager ikke over det :-)
I det hele tatt, jeg klager ikke over mye :-)

Jeg tror jeg bevilger meg en ekstra kurv jordbær, og håper det går like BRA for dere!!
tigern
tigern


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Man 22 Jun 2009 - 20:08

Gratulere, gratulere, gratulere. Pengene er deg vel unnt. Godt å se at en liten innsats, det å fylle ut ekstrautgiftene, gir rettferdig tilbakebetaling. Håper det går like bra for dere alle sammen!

Jeg har ikke hørt noe ennå, så det blir vel som ellers - oppgjør til høsten. Men jeg trenger sikkert penger da også. Very Happy
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Inger Johanne Tir 23 Jun 2009 - 15:45

Oppgjør til høsten her. Men det går bra. Viktig å ikke basere seg på at det kommer i juni.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Tir 23 Jun 2009 - 16:00

Her og sunny
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 1 av 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet