MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

+14
sol
ELSY
Lierdama
engelen
fru tussi
tigern
Moostar
Berit
LiseTone
Solsikke
Julestjerne
Milla
Trippel
Inger Johanne
18 posters

Side 5 av 6 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Lør 25 Jun 2011 - 19:41

Takk skal se på det.............
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Frist

Poste  Hilde Lør 25 Jun 2011 - 22:18

Bak på selvangivelsen min stod det

"Klage på likningen
Mener du det er feil ved likningen, må du sende inn klage. Det må gå fram hva som er feil, og begrunnelsen for
dette. Du kan sende klagen via skatteetaten.no/klage eller i brev til skattekontoret.

Klage på likningen skal leveres 6 uker etter at skatteoppgjøret er sendt. Mottar du skatteoppgjør i juni, må klage
leveres innen 10. august.

Er din innleverte selvangivelse fraveket uten at du er varslet, er endelig klagefrist 3 uker etter at du er blitt oppmerksom på fravikelsen"


Jeg skjønner ikke hvordan den blå setningen skal tolkes, men jeg tror jeg hadde villet sendt en mail ganske snart for å høre om de har fått selvangivelsen din.

Hvis de ikke har fått den, er det jo det oppsettet du fikk i april som gjelder.

Jeg tror helt sikkert selvangivelsen må ha kommet bort i posten. Du har jo sikkert fått skattefradrag før, og det er ingen grunn til at du ikke skal få det i år også. MS er jo en kronisk sykdom.


Hilde


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Man 27 Jun 2011 - 15:35

Da er klagen sendt inn over altinn.no fått kvittering på at det er gjort har eg fått også, dette blir spenende. What a Face
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Man 27 Jun 2011 - 16:41

Bra Lise Tone. Det skal bli spennende å høre utfallet av denne klagen. Du har jo hatt samme fradrag i flere år, har du ikke? Lurer på hvorfor de har skiftet mening.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Man 27 Jun 2011 - 17:15

Ja jeg har det, men jeg tror rette og slett at dem ikke har fått brevet jeg. Neutral
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Man 27 Jun 2011 - 17:39

Det tror jeg også. Det samme skjedde med meg for to år siden, men jeg hadde trukket fra et stort fradrag gjennom Altinn, så de skjønte at noe manglet. Jeg skrev også at jeg hadde sendt dem bilagene. Heldigvis hadde jeg kopi av absolutt ALT, så jeg kunne sende dem en ny konvolutt. Viste seg at min første konvolutt var blitt sendt til feil likningskontor uten å bli sendt videre!! Etter noen uker dukket den opp på rett kontor, så da fikk de dobbelt opp :-)
Håper du har tatt kopi av alt før du sendte det fra deg?
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Man 27 Jun 2011 - 18:57

Ja, det har jeg, av en kopi som var medsendt må jeg få en ny kopi fra hjelpemiddelsentralen, men det går sikkert greitt, kopi av av fratrekkene hadde eg liggende inne på maskina, så det sendte jeg med med en gang.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Man 27 Jun 2011 - 20:28

Jeg skriver ikke hvorfor jeg bruker de og de medisinene, dem hvet hva slags sykdommer jeg har og hva slags medisiner jeg bruker IKKE hva jeg bruker dem for, det har ikke dem med!!!
Feks ar lyrica er for nervesmerter, dårlig eksempel lyrica har jeg på blå resept, men dere skjønner hva jeg mener Question
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Man 27 Jun 2011 - 20:36

Helt enig. Det eneste de kan kreve er en forklaring/diagnose fra legen som bekrefter at du har den sykdommen/diagnosen som du påstår.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Tir 28 Jun 2011 - 14:13

Legeatesten har dem fått tidligere, så det skal dem ha i papirene som dem har fått tidligere år Very Happy
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Fre 8 Jul 2011 - 16:08

Svar fra skatteetaten i dag, "Særfradrag for store sykdomskostnader er gitt ved likningen, se vedlagt utskrift".
Det har jeg gjort , det var jeg som ikke hadde forstått brevet rett og slett, treng dem å skrive så forbanna innvikla da? Men nå var det strøket over med rosa tusj, så selv jeg forsto det Embarassed
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Fre 8 Jul 2011 - 19:46

Så da hadde du fått godkjent fradragene dine? Jaja, det er helt riktig at de kan få en oppstrammer når det gjelder språket de har. Spesielt når de sender brev/meldinger direkte til en som ikke er fagkyndig. Vel og bra at de bruker invikla språk når de snakker sammen, men jeg blir fort forvirra av slikt språk så jeg vil ha meg frabedt.

Men dersom det er riktig at du har fått godkjent fradragene dine og dermed fått tilbake litt mer skatt enn på den opprinnelige likningen, så er det bra!
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Lør 9 Jul 2011 - 11:52

Nei, det var trekt fra i ligninga som eg fekk i april Question Question Question
Det er samme summen som eg fekk da, skal eg gjøre noe mere, så må det være å ringe dem Exclamation
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Lør 9 Jul 2011 - 17:24

Beklager LiseTone, men jeg har litt tungt for det nå. På den likninga som du fikk i april så trakk du fra dine egentlige fradrag og dette har de strøket? Eller????????
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Lør 9 Jul 2011 - 19:00

Det var gitt i den eg fekk i april sto det, får ikke mere en det.
skal ta å ringe dem en dag, forstår det ikke jeg heller. confused
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Lør 9 Jul 2011 - 22:49

Tydelig at dere snakker om to forskjellige ting. Likningsfunksjonæren snakker om fradraget som alle pensjonister får, pkt 3.5, mens du snakker om det særskilte fradraget som du selv trekker fra på pkt 3.5.4
Vær nøye med å kalle det ved sitt rette navn når du snakker med skattekontoret igjen. Dette er ikke "særfradrag for alder og uførhet" som for 2010 var 19368.-, men "Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter, pkt 3.5.4" som du selv regner sammen ut fra de utgiftene du faktisk har hatt. Beløpet må være over 9.180.- for at du skal få trukket det ifra.

Men du hadde altså ikke sendt inn noe regnestykke til skatteetaten for 2010, med kvitteringer og oversikt over dine faktiske utgifter?

For hvis du ikke har trukket fra noe ekstra er det riktig at du ikke får noe mer enn det du fikk i april.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Søn 10 Jul 2011 - 11:49

Joda jeg har sendt inn, over 20 000 å trekke ifra.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Søn 10 Jul 2011 - 16:17

Og dette rettet du på den selvangivelsen du sendte inn?

For om så er må du be om å få snakke med noen som skjønner hva du snakker om. Tydelig at likningsfunksjonæren kun tenker pkt 3.5 (19368.-) mens du snakker om pkt. 3.5.4
Årsaken kan være at beløpene ligner hverandre såpass, begge er rundt 20.000.- , men skatteetaten KAN IKKE HA VISST HVA DU HADDE Å TREKKE FRA EKSTRA I APRIL!

Så om de sier du allerede har fått det du har bedt om i april, må de ha vært tankelesere!
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Tir 12 Jul 2011 - 11:58

Det dem sa på tlf i dag: Jeg er skattelagt på gunstigste måte i utgangspuntet sett ut ifra tidligere innsendte fradrag på 3.5.4, og fikk da ikke mere utbetalt, men eg skulle fortsette og sende inn regnskap, for da var en saksbehandler inne å såg på meg, for å se om eg var skattelagt fortsatt på guntigste måte, det var det Rolling Eyes
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Tir 12 Jul 2011 - 18:30

Dette er tøys. De kan ikke vite på forhånd hvor store dine spesifikke utgifter har vært. Selv om jeg sender inn regnskap for 50.000.- tre år på rad vil ikke det bli automatisk trukket fra! Nei, her er det noe muffens. Ditt fradrag på 20.000.- vil utgjøre ca. 5.600.- i tilbakebetalt skatt! (regnet ut fra en skatteprosent på 28%)
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  ELSY Tir 12 Jul 2011 - 18:53

Bare en test..

Forsøkte å legge inn et svar her, men "OGK" hvor det ble av?!?!?

ELSY


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Tir 12 Jul 2011 - 18:55

Vi snakket sammen i en halv time og hun var fra å sjekka to ganger, kanskje dem kan klare å beregne det på meg siden jeg er enslig, jeg orker i vert fall ikke mere, jeg har gjort det jeg kan gjøre.
Jeg har forresten en skatt på 22% i år, mindre i fjor, husker ikke hvor mye, jeg fikk igjen over
32 000, pga av at det var første året eg betalte renter på huslånet, så jeg har betalt inn ca 9 000 i skatt.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  ELSY Tir 12 Jul 2011 - 18:57

Trippel har rett.

Dette er bare rør. Fradrag i denne posten blir aldri fremført år etter år automatisk. Hvis selvangivelsen og resultatet du fikk tilsendt i vår, ikke var endret når ligningen kom, så har du ikke fått godkjent fradraget for 2010.

ELSY


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Tir 12 Jul 2011 - 19:05

Ikke automatisk, det er en behandler inne og ser hvor mye jeg har sendt inn året før og setter skatteprosenten deretter, men så naiv somjeg er, gir jeg meg nå...........
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  ELSY Tir 12 Jul 2011 - 19:17

LiseTone skrev:Ikke automatisk, det er en behandler inne og ser hvor mye jeg har sendt inn året før og setter skatteprosenten deretter, men så naiv somjeg er, gir jeg meg nå...........

Det er ikke sånn det foregår.
Det er inntekt minus fradrag, og så finnes det skattesatser. Dette er likt for alle, ikke noe særskilt for deg.
De går ikke inn og "setter skatteprosenten" din.

Du må ikke gi deg!!!!!!

Som Trippel påpeker: Minus kr. 20.000 i fradrag, vil gi deg kr. 5.600 reduksjon i skatt. Det er det vel verdt å krige litt for?? Stå på LiseTone. Ikke gi deg!

ELSY


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 5 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 5 av 6 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet