MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

+14
sol
ELSY
Lierdama
engelen
fru tussi
tigern
Moostar
Berit
LiseTone
Solsikke
Julestjerne
Milla
Trippel
Inger Johanne
18 posters

Side 6 av 6 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6

Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Tir 12 Jul 2011 - 19:38

Hei LiseTone
Jeg skjønner du er sliten og lei, men om du gir opp nå slipper de billig unna med dine penger. Sad
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Tir 12 Jul 2011 - 19:48

Jeg orker ikke mere, vil dem være så smålige, så får dem være det, jeg skal prøve å leve litt til.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  ELSY Tir 12 Jul 2011 - 19:53

LiseTone skrev:Jeg orker ikke mere, vil dem være så smålige, så får dem være det, jeg skal prøve å leve litt til.

Spander en skriftlig klage, LiseTone.

Den behøver ikke være særlig omfattende, men hvis de får en skriftlig henvendelse fra deg, med KLAGE i teksten, så er de ihvertfall nødt til å behandle, og besvare den.
Da er det ikke bare en eller annen "noksagt" på kontoret der som tar i den.

Et stykke papir og et frimerke, kan gi god uttelling her virker det som.

ELSY


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Tir 12 Jul 2011 - 20:12

Nei
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  ELSY Tir 12 Jul 2011 - 20:55

LiseTone skrev:Nei

Mente ikke å stresse deg LiseTone.
Ble bare så revet med, og forbannet på dine vegne. For meg er 5.000 veldig mye penger.

ELSY


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Tir 12 Jul 2011 - 23:55

Hei Elsy
Jeg tror vi skal la LiseTone slippe nå. Vi får heller stå på på hennes vegne. Alle som fremmer krav om fradrag gjennom pkt. 3.5.4 er med på å øke forståelsen hos de enkelte funksjonærene i skatteetaten. Denne regelen har vært lenge, men det er først nå når folk begynner å bli oppmerksomme på denne rettigheten at det har blitt snakk om å slette den!
STÅ PÅ KRAVA!
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  ELSY Ons 13 Jul 2011 - 0:14

Trippel skrev:Hei Elsy
Jeg tror vi skal la LiseTone slippe nå. Vi får heller stå på på hennes vegne. Alle som fremmer krav om fradrag gjennom pkt. 3.5.4 er med på å øke forståelsen hos de enkelte funksjonærene i skatteetaten. Denne regelen har vært lenge, men det er først nå når folk begynner å bli oppmerksomme på denne rettigheten at det har blitt snakk om å slette den!
STÅ PÅ KRAVA!
Helt enig med deg!
Jeg har brukt denne posten siden jeg fikk diagnose, og fått gjennomslag hvert år. Dvs. etter noen "ekstraomganger" første året.
Men når det da ble godkjent har det gått greit i årene etterpå.
Jeg liker ikke å betale mer skatt enn jeg må, og det er greit å få LITT (28%) igjen av alle ekstra utleggene som har dukket opp med denne MS'n.

Tips: Betal alle regninger som det skal kreves fradrag for med bankkort. Da er det bare å gå igjennom kontoutdragene ved årsslutt, hvis du ikke har spart på alle kvitteringene.
Det skal bare SANNSYNLIGGJØRES, ikke nødvendigvis bevisføres med kvitteringer. Og med linjer fra kontoutdraget, så er utlegget mer enn "sannsynliggjort".
Jeg sier som deg: STÅ PÅ KRAVA! Smile

ELSY


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Lierdama Søn 16 Okt 2011 - 20:57

Ser på ms.no at Ordningen med særfradrag for store sykdomsutgifter skal avvikles i løpet av tre år.
Les på: http://www.ms.no/ms-og-samfunnet/fradrag-fo/

Kanskje jeg kaster en brannbombe nå, men jeg er ikke sikker på om dette egentlig er så dumt.
Jeg kjenner en god del mennesker som har utnyttet dette systemet og det til tider temmelig grovt. De har trukket fra for utgifter de ville hatt uansett om de var syke eller ikke. Og sånn var det ikke ment, det var ekstrautgiftene man hadde fradrag for.

Så langt har jeg ikke gjort meg opp noen mening om hvordan pengene istedet bør brukes og fordeles.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Inger Johanne Man 17 Okt 2011 - 23:23

Jeg kjenner ingen som har jukset. Men jeg vet om mange som ikke har orket å klage på en ligningsetat som handler nokså tilfeldig og folk som ikke har hatt krefter eller evne til konsentrasjon og struktur nok til å søke om fradraget. Folk som er mye slitne eller har mye vondt vil også falle utenom, samt de som har så lav inntekt at de enten ikke har noen skatt eller de ikke har råd til å kjøpe disse tingene man trenger på grunn av sykdommen og derfor kunne trukket fra. Så jeg forstår at de sier ordningen ikke er retterdig. Ikke for at det gis støtte folk ikek skulle hatt, men fordi det begunstiger de ressurssterke.

Men jeg er sterkt i tvil om de greier å finne en ny ordning som fungerer. Man ser jo for et evinnelig slit det er å søke om grunnstønad. Ikke noe lettere enn å søke om særfradrag.

De som er svakest, får minst. Du skal være frisk for å være syk.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Tir 18 Okt 2011 - 11:30

Men dette var da et forslag til statsbudsjett, det har da ikke gått igjennom enda.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Tir 18 Okt 2011 - 18:13

Nei, LiseTone, du har helt rett. Jeg er enig i at fordelingen burde vært mer oversiktlig og dermed rettferdig, men jeg synes ikke det nye forslaget oppfyller det kravet. Her bør en kunne se nærmere på Grunnstønad som et alternativ. For å stå med lua i handa overfor NAV og søke om hjelp til husforbedringer eller bil til barn/unge blir for snevert. Også vi som ikke bygger om hus eller har behov for bil til barn/unge har store utgifter hvert år, hva da med oss? Fordi noen råtne epler misbruker stønadsordningen skal den strykes helt? Nei, det blir i hvertfall ikke rettferdig!
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Inger Johanne Tir 18 Okt 2011 - 22:35

Råtne epler skriver vennelunsjer som arbeidslunsjer og mye annet tull også. Men det er lettere å ta dem som er syke.
Og man må alltid regne med noen få som misbruker systemet. Som bløffer til seg trygd. Uførepensjon må vi ha i alle fall. Som egentlig er økonomiske flyktninger. Men skal vi sende andre hjem og i fengsel av den grunn? OSV Et system som er helt vanntett mot juks, jukser i stedet mange av dem det skal hjelpe for det de har rett til.

Men en ordning som ikke ga straffeskatt på kognitive problemer, hadde jeg likt.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Tor 22 Mar 2012 - 3:22

OBS OBS alle med store utgifter som følge av sin sykdom. I år er det veldig viktig at du summerer dine utgifter og trekker de ifra under pkt. 3.5.4, neste år er det for sent! Les på hjemmesiden til MS.forbundet.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Lør 24 Mar 2012 - 13:33

Hvor mange år skal en ha kvitteringene, har aldri blitt spurt om å vise dem, og har nå liggende fra 2008 fram til i dag.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Ons 25 Jul 2012 - 23:45

Juhuuu! I år gadd de ikke krangle med meg og jeg fikk trukket fra det jeg hadde skrevet opp. For en gangs skyld seiret rettferdigheten! Også midt i ferien til mannen min! Kunne ikke passet bedre. Håper det er flere som får hyggelige meldinger fra skatteetaten.

Som svar på ditt spørsmål, LiseTone, så er regelen for bokholdning 10 år, så du må nok ta vare på dem litt til. Du får finne deg en stor boks og få noen til å legge dem på loftet for deg. Dersom de engang skulle be om dem, kan du si de må gjerne få dem, men da må de komme og hente dem selv, for du kommer deg ikke opp på loftet lengre. Laughing Very Happy
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Tor 26 Jul 2012 - 12:33

Trippel Very Happy
Jeg stuver dem inn i et skap på srivebordet mitt, men det om loftet var lurt Laughing
Jeg fikk igjen det samme som i fjor jeg Surprised
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Tor 26 Jul 2012 - 20:07

Fine greier. Bare så synd at denne ordningen snart er avviklet.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Lør 12 Jan 2013 - 19:26

Er dette punktet tatt vekk i år, noen som vet?
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Lør 12 Jan 2013 - 21:44

Hei LiseTone
Nei, ikke tatt bort ennå. Siste mulighet for å trekke fra utgifter blir skatteåret 2014, så du må bare samle sammen. Fradraget er kun mulig for de som trakk fra i fjor og forfjor. Dersom du ikke brukte denne muligheten for skatteåret 2011 og 2010, så har toget gått. Crying or Very sad
Men jeg mener å huske at du har brukt denne muligheten før? Håper det. Very Happy
Les gjerne her:

Skatteetaten
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Søn 13 Jan 2013 - 12:37

Takk, jeg ha gjort d ja, ha fortsatt fin ferie Cool
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty 2013-nivået

Poste  Trippel Tor 3 Okt 2013 - 21:39

I dag sa Siv at de ville beholde ordningen med fradrag for store sykdomsutgifter - på 2013 nivå!! Det vil si at vi får trukket fra 33% av de fradragene som vi fører opp og som vi får godkjent. Det blir som en skrev: "servere bløtkake uten krem"!Evil or Very Mad 
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Fre 4 Okt 2013 - 11:08

På 2013 nivå tolker eg som at d bare er vi som trekte fra i 2010-11 som får trekt ifra, så d blir borte for alle ettersom vi dør, slik tolker jeg d Question


Sist endret av LiseTone den Lør 5 Okt 2013 - 17:01, endret 1 gang
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Fre 4 Okt 2013 - 17:53

Ja, det skulle ikke forundre meg! Men nei, jeg tror nok de er nødt til å åpne for fradrag selv for de som glemte i tidligere år. Men det blir nok ikke med tilbakevirkende kraft. Twisted Evil Da hadde de fått litt av en jobb. tongue 
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 6 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 6 av 6 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet