MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

+14
sol
ELSY
Lierdama
engelen
fru tussi
tigern
Moostar
Berit
LiseTone
Solsikke
Julestjerne
Milla
Trippel
Inger Johanne
18 posters

Side 2 av 6 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Moostar Tir 23 Jun 2009 - 19:55

Joda, fikk brev idag om at oppgjøret kommer 21 oktober - ble nesten litt irritert, for det hadde de allerede for noen måneder siden også informert meg skriftlig om.

Itillegg er jeg ført som selvstendig næringsdrivende fordi jeg har bondegård, og da får jeg ikke oppgjør før til høsten uansett.

Men, like greit det ! Feriepenger i juni og mere penger i oktober Very Happy Trenger penger da og Smile
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  fru tussi Lør 27 Jun 2009 - 16:04

Må vente til høsten men håper inderlig at ejg får enn annen saksbehandeler enn forje gang for da nektet hun konsekvent alle fradrag som jeg hadde kvittering på eller sannsynliggjorde. Begunnelsen hennes var at dette hadde jeg hatt glede av selv om jeg var frisk og hadde sikkert brukt penger på det uansett.
Og jeg skrev av kun det som var helt reelt, så det kommer nok mye ann på saks behandleren en får.
Anket de gangene det gikk an men føler at det blir helt feil når jeg skal legge ut personlige følelser for å skrivd av, automatisk boksåpner, brød bake maskin og annet som jeg må ha for å kunne gjøre ne del av de tungene jeg gjorde før.
Så denne gangen er jeg veldig pessimist og tror ikke på noen ting før jeg har pengene på konto.

Skulle ønske det var et sted som kunne hjelpe oss å klage på sånt, har jo ikke råd til advokat selv men har likevel for mye til å kunne få det dekt.

Men sånn er det jo så jeg gir meg ikke og skal skrive alle de ankene jeg kan hvert år for om ikke annet å vise at jeg ikke godtar alt, selv om jeg taper. Har noe med å ikke gi seg, vise litt kamp vilje pirat

fru tussi


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Lør 27 Jun 2009 - 18:06

Ja, jeg er helt enig med deg Tussi. Her bare MÅ DERE ANKE. Skulle ikke være nødvendig å vrenge sjela for å sannsynligggjøre de utgiftene en har ført opp? Tror jeg skal koke opp en standard formulering her. Twisted Evil

Noe sånt som at:

"Jeg har kun ført til fradrag de ekstra utgiftene jeg har som følge av min sykdom. Dette er det gitt adgang til etter rettningslinjene for pkt. 3.5.4 og jeg kan ikke forstå hvorfor jeg har fått avslag for følgende fradrag: .... her må hver enkelt føre de fradrag en har fått avslag for..... Dersom det etter ny gjennomgang fortsatt gis avslag, ber jeg om en tydelig redegjøring for hvert avslag, samt en forklaring på rettningslinjene til pkt. 3.5.4 slik at jeg ikke gjør samme feil igjen.

Med vennlig hilsen osv osv"

Kom gjerne med utfyllende/andre forslag - her er det viktig at vi hjelper hverandre og står sammen! Very Happy
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  fru tussi Lør 27 Jun 2009 - 18:56

Utrolig bra formulert, takk skal du ha. Denne skal jeg bruke om jeg får avslag i år også.

fru tussi


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Inger Johanne Lør 27 Jun 2009 - 19:32

Hadde dette forumet hatt et budsjett, skulle du vært ansatt som skattekonsulent, Trippel. Wink
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Lør 27 Jun 2009 - 21:44

Takk!!!
Embarassed Embarassed Embarassed Embarassed Embarassed Embarassed Embarassed Embarassed Embarassed
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Lør 18 Jul 2009 - 14:04

Bare en kort statusrapport fra meg. Fikk i dag brev fra Skatteetaten hvor de ber om utfyllende dokumentasjon. De ber også om en bekreftelse på at jeg har en kronisk sykdom. What a Face Dette sendt jeg selvfølgelig med sammen med alt det andre. (Vedlegg på 9 sider!!!) Skulle nesten tro de ikke hadde lest vedlegget mitt? Men jeg GLEDER meg til mandag, for da skal jeg be om en direkte samtale med konsulenten som behandler likningsattesten min. Jeg har ALLE vedleggene, vedtakene, kvitteringene og utregningene som jeg har krevd fradrag for. Dette lå også med Likninga mi da jeg sendte den inn i april, så jeg tror dette bare er et standartdbrev som blir sent ut når en har krevd fradrag for store sykdomsutgifter. Ikke vet jeg, men det blir nå moro lell. Tenker på de som ikke har de ressursene jeg har. Fy flate for da å få et sånt brev. Kanskje bor de langt fra sykehuset/legen. Kanskje er de dårlige. Dette kan virke som ren trakassering. Men her møter de feil person....... Twisted Evil
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Man 12 Okt 2009 - 13:33

Når kommer skatten i oktober?
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Man 12 Okt 2009 - 14:17

Sattelistene legges ut 21 oktober. Hvis du har gitt dem mobilnummeret ditt får du beskjed om at skatten er klar et par dager tidligere. Da kan du gå inn og bruke en pin kode for å se din skatt. (Pin kodene fikk vi tilsendt tildligere)
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Man 12 Okt 2009 - 14:52

Når får vi utbetalt skattepengene mente jeg.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Tir 13 Okt 2009 - 1:30

Hei
Har du penger til gode, sendes de ut samtidig.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Skatteberegningen klar

Poste  Trippel Man 19 Okt 2009 - 15:04

Jaha, så var beregningen klar. Noen fradrag har jeg fått strøket og noen har jeg anket på, men totalt sett ble det ganske bra. Godt at det også kommer noen penger inn en gang i blant. Very Happy

Håper det har gått bra for dere andre også.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Inger Johanne Tir 20 Okt 2009 - 10:35

Jeg fikk ikke godkjent i år, men kan nok få det ordnet neste år, mener det er tre års foreldelse.

Saken var at da jeg ikke fikk noe krav om å sende inn regninger, bar jeg konvolutten m gamle kvitteringer ned i boden. Siden ble det stablet ting over. SÅ fikk jeg sannelig krav om det likevel. Men siden jeg har været mye sliten gjennom sommeren og høsten, har det å endevende boden ikke vært på tale.

Jeg vet jeg var dum som la den i boden før jeg hadde fått skatteoppgjøret, skal aldri gjøre det mer!

Ellers håper jeg å orke å skrive i en riksavis om tilleggsskatt for personer med trøtthet, smerter, kognitive problemer eller dårlige norskkunnskaper. I denne gruppen er det nok mange som mister slike fradrag.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Ons 21 Okt 2009 - 9:06

Fikk igjen 4000,- mere en det jeg gjorde i vår, så jeg inne på bankkontoen min i dag Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Icon_cheers
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Ons 21 Okt 2009 - 11:54

Godt å høre at arbeidet du nedla ga utbytte. Var det noen fradrag som ble strøket? (Du skal i såfall ha fått brev om det tidligere.)
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Ons 21 Okt 2009 - 12:11

Har ikke fått noe brev jeg........
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Ons 21 Okt 2009 - 12:23

Da skal det bety at ingen fradrag er strøket. Dersom dette er standardutgifter for deg, håper jeg du nå tar vare på brevet du sendte i Skatteetaten. Slik blir ting litt lettere neste år.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Ons 21 Okt 2009 - 12:31

Det gjorde jeg alerde i fjor så i år gikk det lettere, anbefaler alle andre til å gjøre det samme, som det heter i disse innsamlingstider, i fjor fikk jeg musearm og det gjorde jeg ikke i år, men takk for tipset. Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Icon_wink
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Man 22 Feb 2010 - 16:40

Ferdig med å regne sammen kvitteringer, så nå er det bare den kommer Razz
Som dere vet er jeg sterkt plaget med fatigue å begynne tidlig og ta litt hver dag, hjelper!!!!
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Man 22 Feb 2010 - 23:04

Så absolutt. Holder fremdelse på med anke for et fradrag jeg fikk strøket. Dette gjelder for 2008!! I dag sendte min mann anken til høyeste instans. Tvi-tvi
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Tir 23 Mar 2010 - 11:41

Nå er vi der igjen folkens! I dag kan du selv sjekke skatten din for å se om det ble penger til gode eller restskatt. Nå håper jeg at så mange som mulig har tatt vare på sine kvitteringer for 2009. Har du de klare i en konvolutt er det nå bare å begynne å summere. Kravet til fradrag er 9.180.- etter eventuelle godtgjøringer fra staten.

Jeg kommer til å følge spesielt godt med på denne tråden i dagene som kommer. Er det noe du lurer på når det gjelder fradrag, så skriv det her. Mye kan jeg svare på, men ikke alt. Da håper jeg dere andre bidrar med egne erfaringer.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  LiseTone Tir 23 Mar 2010 - 15:40

Fikk igjen på skatten, men vil ha mere, kvitteringen er lagt i sammen så det er bare å levere Razz
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Inger Johanne Ons 24 Mar 2010 - 22:23

Jeg gruer meg. Har selvangivofobi, tror jeg. Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Icon_pale
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Tor 25 Mar 2010 - 3:42

Ja, det er mange som opplever det i disse dager, men jeg har funnet at det ofte kan mildnes med litt "penger til gode" terapi. Det går ut på at man ser for seg hvordan bankontoen vokser og regningsbunken forsvinner. Visualisering er en viktig del av terapien. Lykke til! Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Icon_cheers
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Trippel Man 26 Apr 2010 - 17:15

Nå har du bare 5 dager på deg til å få fradragene klare. 30 april klokken 24:00 er siste frist. Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Icon_flower
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4 - Page 2 Empty Re: Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter 3.5.4

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 2 av 6 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet