Forumkafeen der man kan skravle i vei
+19
Edle
Marihøne
Hilde
beate
BeCe
Moostar
Nanna
Lierdama
svarthyll
LiseTone
Julestjerne
Melles
sarasara
porscha
Milla
Trippel
tigern
Solsikke
Inger Johanne
23 posters
Side 13 av 20
Side 13 av 20 • 1 ... 8 ... 12, 13, 14 ... 16 ... 20
Skravler om Jula i forumkafeen
Min eksmann sa ( mens vi var gift) en 1. juledagsmorgen. "Og nå må vi ta ut alt pålegget vårt og se godt på det, før vi spiser ei skive brød hver." Og det var vi enige om at det måtte vi. Sånn skulle det være i jula. Men vi kjøpte nok det meste på Rema, vi lå ikke på Lierdama sitt flinkhetsnivå.
Men hjembakte kaker har jeg alltid hatt.
Det viktige for meg, er å rydde og vaske godt inni skapene. Ellers blir det ikke jul. Og så må jeg ha pyntede kakehjerter i vinduet.
To hjemmlage-juks når man ikke orker, vil eller kan, kanskje det går an å gjøre sånn:
Pepperkaker: Kjøp deig. Rull den til en eller to pølser som du legger i plastpose i kjøleskap ( evt fryser). Skjær dem i skiver og legg på plate med bakepapir. Stek slik det står på boksen. Hvis det er viktig at det lukter pepperkaker.
Julekake: Kjøp en pose ferdig mix til bolledeig. Tilsett rosiner evt sukat. Tåler du pomeranzskall, så er det lettvint å kjøpe en krydderpose med dette. Ta i 1/4 -1/2 ts. Det gir en "hjemmebakt" og forseggjort smak. Men pass på, mange kan være allergisk.
Lag to eller fire runde kaker. ( 4 gir små kaker for små familier)
Orker du, kan du pensle julekakene med vispet egg og pynte med halve, skoldedte mandler. Stek litt lenger enn det står at boller skal steke, men senk temperaturen 10 grader.
Og ellers er det mye godt å få i butikken!
Men hjembakte kaker har jeg alltid hatt.
Det viktige for meg, er å rydde og vaske godt inni skapene. Ellers blir det ikke jul. Og så må jeg ha pyntede kakehjerter i vinduet.
To hjemmlage-juks når man ikke orker, vil eller kan, kanskje det går an å gjøre sånn:
Pepperkaker: Kjøp deig. Rull den til en eller to pølser som du legger i plastpose i kjøleskap ( evt fryser). Skjær dem i skiver og legg på plate med bakepapir. Stek slik det står på boksen. Hvis det er viktig at det lukter pepperkaker.
Julekake: Kjøp en pose ferdig mix til bolledeig. Tilsett rosiner evt sukat. Tåler du pomeranzskall, så er det lettvint å kjøpe en krydderpose med dette. Ta i 1/4 -1/2 ts. Det gir en "hjemmebakt" og forseggjort smak. Men pass på, mange kan være allergisk.
Lag to eller fire runde kaker. ( 4 gir små kaker for små familier)
Orker du, kan du pensle julekakene med vispet egg og pynte med halve, skoldedte mandler. Stek litt lenger enn det står at boller skal steke, men senk temperaturen 10 grader.
Og ellers er det mye godt å få i butikken!
Inger Johanne
Re: Forumkafeen der man kan skravle i vei
Jeg er langt fra noen superdame altså.
Men å herje rundt med vaskeklut har jeg ikke energi til, de jobbene overlater jeg til andre å gjøre.
Føler presset fra medsøstre som orker (og gjør) så mye.
I lunsjen blir vi stadig oppdatert på hva driftige kollegaene har fått gjort.
Liker å høre om andres tradisjoner og måter å feire jula på, men kjenner at jeg fort kan bli nesten mismodig av mangel på egne bidrag i heimen.
Godt å kunne sette seg rolig ned her på kafeen.
Feber og sår hals: i dag tar jeg en kopp te med honning, takk.
Men å herje rundt med vaskeklut har jeg ikke energi til, de jobbene overlater jeg til andre å gjøre.
Føler presset fra medsøstre som orker (og gjør) så mye.
I lunsjen blir vi stadig oppdatert på hva driftige kollegaene har fått gjort.
Liker å høre om andres tradisjoner og måter å feire jula på, men kjenner at jeg fort kan bli nesten mismodig av mangel på egne bidrag i heimen.
Godt å kunne sette seg rolig ned her på kafeen.
Feber og sår hals: i dag tar jeg en kopp te med honning, takk.
Lierdama
La oss vri på uttrykket "superdame"
Vi er superdamer fordi vi har skjønt at alt det vi ikke har krefter til det må andre gjøre, og vi har turt å tråkke over den grensen, vi tåler at andre gjør det og vi aksepterer at vi har de begrensningene vi har.
Det er mye mer jobb å akseptere det, enn å fly rund å gjøre rent.
Men vi klarte det!
Aksepterte!
Vi er superdamer fordi vi har skjønt at alt det vi ikke har krefter til det må andre gjøre, og vi har turt å tråkke over den grensen, vi tåler at andre gjør det og vi aksepterer at vi har de begrensningene vi har.
Det er mye mer jobb å akseptere det, enn å fly rund å gjøre rent.
Men vi klarte det!
Aksepterte!
sarasara
Nå er omega 3 enda usunnere. Først kunne det ikke forebygge MS, så var det KANSKJE uheldig for å forsvare kroppen mot virus. Og nå setter de fokus på harskning Les (og evt skriv) om det i denne tråden
Men marsipan.... Det er jo hvitt. Jeg tror det må være innmari bra for oppbygging avb myelin, nå skal jeg ta en liten porsjon!
Men marsipan.... Det er jo hvitt. Jeg tror det må være innmari bra for oppbygging avb myelin, nå skal jeg ta en liten porsjon!
Inger Johanne
Se her, du: http://www.oddcast.com/home/demos/tts/tts_example.php?sitepal
Her kan du leke deg om det ikke er noen å snakke med på kafeen. Hvordan uttaler man ord på fremmede språk?
Her kan du leke deg om det ikke er noen å snakke med på kafeen. Hvordan uttaler man ord på fremmede språk?
Inger Johanne
Nå når det er så kaldt -30, så er eg glad det finnes smertestillende tabletter, verker som f...
Kan jeg få det 20 grader mildere please
Kan jeg få det 20 grader mildere please
LiseTone
Nå er det reine mildværet her i Drammen, bare 14 kalde... Men fortsatt er den store skrekken at strømmen skal gå, så jeg har alltid en termos med varmt vann stående og en plan om å ta med skinnfell og dyne og termos inn på badet, som ligger midt i leiligheten om så skjer....
Inger Johanne
Sørg for å ha et godt lager av stearinslys. Varmer bra de..... bare det er mange nok. Et lite rom som bad burde det være mulig å varme opp ................... over frysepunktet i hvertfall.
Trippel
Nå er fystikker og lys på plass. Har en liten batteriradio der fra før.Men jeg håper det ikke blir nødvendig.
Inger Johanne
Skulle strømmen gå i Drammen får du putte deg på en buss hit:
i Lier har vi ved å fyre med, så om det elektriske skulle svikte skal vi greie en liten lunk ved siden av alle stearinlysene.
i Lier har vi ved å fyre med, så om det elektriske skulle svikte skal vi greie en liten lunk ved siden av alle stearinlysene.
Lierdama
Hei alle sammen!
Der jeg bor hadde vi -40 i forrige uke..... skal si vi fyrte godt med ved da ja Det var frostroser i krokene i huset vårt!!! nå har jo vi et hus fra 1918, men snakka med andre som har nye hus og hos dem også krøp frosten inn. I dag er det bare -20 her, så jeg vurderer å finne fram sommerkolleksjonen min
Men for å være på den sikre siden,vinteren er jo såvidt begynt, så har vi bestilt to paller til med god bjørkved. Misunner Trippel som koser seg på Gran Canaria!!! sukk....
Vi får holde varmen så godt vi kan, derfor tar jeg gjerne en god kopp kakao med krem i dag!!
Ha en fortsatt god vinterdag folkens
Der jeg bor hadde vi -40 i forrige uke..... skal si vi fyrte godt med ved da ja Det var frostroser i krokene i huset vårt!!! nå har jo vi et hus fra 1918, men snakka med andre som har nye hus og hos dem også krøp frosten inn. I dag er det bare -20 her, så jeg vurderer å finne fram sommerkolleksjonen min
Men for å være på den sikre siden,vinteren er jo såvidt begynt, så har vi bestilt to paller til med god bjørkved. Misunner Trippel som koser seg på Gran Canaria!!! sukk....
Vi får holde varmen så godt vi kan, derfor tar jeg gjerne en god kopp kakao med krem i dag!!
Ha en fortsatt god vinterdag folkens
masolvan
Halloen
Det var nede i 38 minus her også på det kaldeste, men det har gått opp bare til minus 27 her vert det i ei veke nå, gleder meg til minus 20 da får vi finne frem sommerkoleksjonen Masolvan
Tar en kopp kakao jeg også
Det var nede i 38 minus her også på det kaldeste, men det har gått opp bare til minus 27 her vert det i ei veke nå, gleder meg til minus 20 da får vi finne frem sommerkoleksjonen Masolvan
Tar en kopp kakao jeg også
LiseTone
I Drammen ligger vi nærmest ute og soler oss nå, tørker svetten i 5-6 kuldegrader.
Inger Johanne
Fram med bikinien i dag er det "bare" -19 her, hurra, nå skal jeg på sykehuset MR av ryggen og Tysabri i dag.
LiseTone
Her er det bare -18 i dag, så jeg sitter i fluktstol i snøhaugen med en frozen Margherita og smiler fra øre til øre!!
Ha en aldeles gnistrende helg alle sammen!
Ha en aldeles gnistrende helg alle sammen!
masolvan
Tror dere bor for langt sør, her i nord er det varmt, hele + 2 og endelig er solen her
Marianne
Dette ordtaket passer på meg, flere som kjenner seg igjen?
"I medgang kjenner dine venner deg, i motgang kjenner du dine venner."
LiseTone
LiseTone skrev:Dette ordtaket passer på meg, flere som kjenner seg igjen?
Gjett om!
Melles
Ja, og for meg er det positivt. Rundt jul "blåste det nordavind fra alle kanter" og da fikk jeg så mange hyggelige henvendelser og mye hjelp og støtte. Også et par som jeg ikke har snakket med på årevis.
Inger Johanne
Derfor hater jeg jula, folk kan tenke på en mellom nyttår og jul ikke bare mellom jul og nyttår
LiseTone
Et eksempel på hvorfor man ikke bør be om hjelp på internett....
Solsikke
Jeg elsker avataren til SOLSIKKE. Se på den lille bjørnen hvor forskrekket han er over forsporene sine. Jeg kan se og se på den - og tenke og tenke.
Dette var jo helt klart en digresjon fra meg, men nå er vi jo på kafe og kan prate om det som faller oss inn.
Jeg er kjempeforkjølet, og har vært det i noen dager nå. Som dere vet selv så betyr det oppblomstring av en del andre ting også.
Her snør det så det fosser, men det er da fint også.
Jeg drikker for tiden ingefærte har tent noen stearinlys så faktisk koser jeg meg veldig.
Ingefærte anbefales. ALL.
Dette var jo helt klart en digresjon fra meg, men nå er vi jo på kafe og kan prate om det som faller oss inn.
Jeg er kjempeforkjølet, og har vært det i noen dager nå. Som dere vet selv så betyr det oppblomstring av en del andre ting også.
Her snør det så det fosser, men det er da fint også.
Jeg drikker for tiden ingefærte har tent noen stearinlys så faktisk koser jeg meg veldig.
Ingefærte anbefales. ALL.
Julestjerne
He-he.... det er jo her det er lov å skravle og kose seg med te
Ja, jeg er glad i den vesle avataren min, han er kjempesøt. litt "dyp"
Det snør her også i dag. Forkjølelser herjer også her i huset, men foreløpig er jeg frisk. Til tross for et utall turer ut i kulda hele døgnet med den vesle firbente.
Riktig god bedring, Julestjerne!
Ja, jeg er glad i den vesle avataren min, han er kjempesøt. litt "dyp"
Det snør her også i dag. Forkjølelser herjer også her i huset, men foreløpig er jeg frisk. Til tross for et utall turer ut i kulda hele døgnet med den vesle firbente.
Riktig god bedring, Julestjerne!
Solsikke
Side 13 av 20 • 1 ... 8 ... 12, 13, 14 ... 16 ... 20
Side 13 av 20