MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

+11
agder
sarasara
Sofie
fru tussi
Tona
Moostar
Katitzi
Trippel
Julestjerne
Inger Johanne
Lierdama
15 posters

Side 2 av 3 Previous  1, 2, 3  Next

Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Sofie Lør 29 Aug 2009 - 18:16

Problemet er at NAV mener at også ulønnet arbeid skal føres på meldekortet. De viser til forvaltningsrett og "skjønn". Noen som har erfaring med styreverv og attføring?

Sofie


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  sarasara Lør 29 Aug 2009 - 21:07

Så vidt jeg kan forstå av det du skriver, er ikke styrevervet "ulønnet arbeid"?
Da er det "lønnet arbeid" og skal behandles som det.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Inger Johanne Søn 30 Aug 2009 - 0:03

Hvis du med ulønnet arbeid mener andre styreverv, så høres det rart ut. Jeg er likemann i MS-forbundet. Innen de fleste diagnosegrupper finnes det mange likemenn rundt i landet. Dette er ulønnet frivillig arbeid. Det ville forbause meg om ingen av disse er på attføring. Jeg har aldri hørt at noen likemann har blitt trukket hos NAV fordi de gjør frivillig arbeid.
Da jeg var på attføring, ble jeg ikke trukket for dette, men det var i perioden 98 - 2000. Regler endres.

Når det gjelder lønnede verv, som styrearbeid, så blir vel dette som andre småjobber. Der har vel ikke den som går på attføring noe fribeløp. Men måten de regner det ut på, burde du få gjort noe med. Har nevrologisk poliklinikk der du bor tilknyttet en sosionom som kan se på saken?
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Sofie Man 31 Aug 2009 - 13:12

Mye mulig både dere og NAV har rett. Men enig er jeg ikke. Det jeg får betalt er ikke "lønn" men godtgjørelse. Når jeg fører opp min 40% stilling fører jeg opp nettopp 40% stilling, det vil si 15 per uke. Jeg har vært på 5 styremøter og må føre 98 timer pluss 7 per meldekort ut året. I det første tilfelle legger de timer til grunn, i det andre godtgjørelse til grunn, og ikke faktisk timebruk. De har regnet ut en timepris på 200,-, mens i forhold til jobben har de ikke sett på jeg faktisk får betalt, som er godt over det jeg får i stønad. Er ikke dette litt inkonsekvent da?

Vervet blir ikke definert som arbeid, og pengene jeg får utbetalt er heller ikke lønn. Hadde det vært arbeid hadde man jo fått utdelt en turnus og jeg måtte ha forholdt meg til AML. Det gjør jeg selvsagt ikke, for det er jo Lov om Borettslag jeg følger.

Men jeg ble nødt til å si i fra meg vervet på grunn av alle timene jeg må føre, for det vil overstige de 22,5 timer per uke som jeg har lov til å føre. Er det ikke litt trist at NAV skal stå i veien for at man skal ta seg frivillige verv? Og dette er jo noe jeg gjør på fritiden?

Sofie


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Sofie Man 31 Aug 2009 - 13:16

Og en annen ting; jeg er aktiv i Fagbevegelsen, og jeg fikk beskjed om jeg sto på stand eller gjorde andre ting (ubetalt) skulle også dette føres på meldekortet. Fordi dette var å betrakte som ulønnet arbeid, og det skal også føres opp. Jeg føler meg umyndiggjort og ganske så kneblet når jeg får beskjed om dette. Heldigvis har jeg bare 1 år igjen med dette.

Sofie


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Inger Johanne Man 31 Aug 2009 - 15:31

Jeg er også styremedlem i borettslag. Jeg vet at dette er skattepliktig inntekt, så det er jo pr definisjon arbeid da. Det er ikke noen bestemmelse om fast arbeidstid for at det skal kalles et arbeid. Mange stillinger er ikke organisert slik. Den som jobber som vikar og tropper opp av og til ved behov, er også regnet som at de er i arbeid, og de betaler skatt. Småjobber er jobb, så lenge du ikke jobber for under 2000 i året for en privatperson når arbeidet ikke er yrket ditt. Hadde du vært forfatter, ville du fått inntekt på boka du skrev i fjor, men som du fortsatt solgte i butikkene. Det er mange eksempler.

En annen ting er at det kunne vært en fordel om det fantes et lite fribeløp for folk på attføring slik at man f. eks ikke måtte gå ut av et styre bare fordi man var på attføring en kort stund. Det ser jeg mange gode argumenter for. Men det ER ikke slik.

Uføre kan jo tjene ca 70 000 i året.

Som jeg prøvde å skrive ( da var jeg for trøtt til å skrive tydelig) var at jeg synes det er merkelig at de regner ulønnet frivillig arbeid som noe det skal gjøres fratrekk for. Fra 98 til 2000 var jeg på attføring. Hele denne tida var jeg likemann. Det er ulønnet frivillig arbeid. Jeg ble ikke trukket for det.

Jeg skjønner godt at du er kommet i en fortvilet situasjon og at det kan være vanskelig å sette seg inn i alle finurlige detaljer. For andre er det fint du skrev om dette, så ikke flere går i samme fella. Og så håper jeg de gir seg på det ulønnede arbeidet.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Sofie Man 31 Aug 2009 - 16:31

Takk Inger-Johanne. Uansett, det er jo ikke slik at de som er i jobb blir trukket i lønn for eventuelle styreverv, så slik føles det blodig urettferdig at jeg må si fra meg verv fordi at NAV betrakter det som lønna arbeid. De er jo veldig fokuserte på at vi skal klargjøres for arbeidslivet, men jeg føler ikke at jeg mottar noen støtte fra NAV når jeg skaffer meg 40% jobb på eget hånd. Det er nå så, attføringa var heller ikke frivillig fra min side. Så nå har jeg mistet jobben, jeg får ikke tegne uføreforsikring, jeg må si fra meg godtgjorte verv og jeg har mistet over 130 000,- i året fordi jeg var ærlig å sa at jeg hadde MS.

Jeg fikk heldigvis beholde de tre andre verva mine, under tvil, og jeg kan ikke bli leder, nestleder eller kasserer i noe styre, da disse er godtgjorte.

Det burde være et fribeløp, og en annen ting; hvorfor får man ikke fødselspenger og permisjon når man blir gravid under attføring? Ikke sant, jeg føler ikke at attføringa fører så veldig mye godt med seg egentlig.

Sofie


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty TULT gjennom NAV

Poste  agder Ons 9 Sep 2009 - 15:59

Hørt om TULT (TidsubegrensetLønnsTilskudd) gjennom NAV?
Jeg har 100% stilling men har gått delvis sykemeldt en stund. Jeg vurderer derfor å søke TULT - hvor NAV går inn og gir lønnstilskudd til arb.giver for den reduserte arbeidsevnen min.
Noen som går på det som har erfaringer?
NAV har tydelig forskjellig mening om hvordan dette fungerer - om du må være på jobb hver dag i 7,5 time eller om du kan være der så mye som du kan med din arbeidsevne

agder


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Inger Johanne Fre 11 Sep 2009 - 15:38

At ikke i NAV praktiserer likt, får vi inderlig håpe er en (unødvendig) barnesykdom. Er ikke ordningen nokså ny?
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty FERIEPENGER / LØNN

Poste  Julestjerne Man 14 Sep 2009 - 16:23

Regnes feriepengene en får utbetalt i mai som lønn? Har ikke tenkt over dette før, men ser at det jeg har tjent hittil i år er større en feriepengegrunnlaget.

Noen som vet dette?
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Trippel Tir 15 Sep 2009 - 0:42

Hei
Ja, "ekstrabetalingen" man får når man tar ut ferie regnes som lønn. Feriepengene er trekkfrie, men ikke skattefrie. Man betaler skatt i 10,5mndr av året. Ferieukene og halve desember er trekkfrie. Skattekravet er således fordelt på de 10,5 andre månedene. Var dette veldig rotete forklart?
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Julestjerne Tir 15 Sep 2009 - 13:44

Nei,dette var ikke rotete forklart. Tusen takk Trippel. NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Icon_biggrin

Det som er greia er at det er snakk om halv tidsbegrenset ufør for meg. Jeg har da oppfattet at jeg ikke kan regne med å jobbe 50%. Dette fordi intektsgrensen blir satt i forhold til det du har tjent før.

Det som blir regnestykket for meg - er at for å holde meg lønnsmessig innenfor denne grensa, så kan jeg bare jobbe ca 40 %.

Er ikke dette litt rart da dere. For meg er 50 % ufør + 50 % jobb 100 %. For NAv er ikke 2+2= 4.

Er det noen av dere som har vært borti liknende saker, og er det ikke ett stress å følge med på hvor mye en tjener til en hver tid?

De av dere som jobber i helsevesenet vet jo at der kan en fort tjene litt ekstra en mnd - uten at en jobber mer.

Jeg tenker da på - beordring - forskjøvet vakt eller hvis vakten din kommer på en julaften, osv.......

Syntes reglene er uoversiktelig og rotete.


Til moderator: Vet at det er en tråd som heter Nav, og at dette innlegget kanskje hører til der. Bare flytt det hvis det er ønskelig. NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Icon_biggrin NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Icon_biggrin
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Trippel Tir 15 Sep 2009 - 14:01

Hei Julestjerne
Jeg velger å svare deg før jeg flytter innlegget ditt over til NAV.
Kan du ikke si du har gått opp i lønn? At du har fått en annen jobbsammensetning som gir økt inntekt, men ikke flere timer? Må da være en vei rundt dette her?
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Julestjerne Tir 15 Sep 2009 - 18:49

Ja, det skulle jeg tro Trippel. Slik jeg forstår det så er det Nav som bestemmer denne intektsgrensa ut i fra et temlig infløkt regnestykke.

Det bety at, for meg, så vil denne grensa bli så "lav" at jeg må gå ned i stillingsbrøk.

Inkluderende arbeidsliv sa du ? NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Kopfschuettel NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Kopfschuettel NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Kopfschuettel

Dessuten kan jeg jobbe mer en 50 % - spesielt på gode uker. Tingen er at jeg IKKE trenger 50 % stønad.

Jeg trenger bare 30 % for å ha trygghet om en viss inntekt. MEN trygghet er for "pingler" ikke for oss som har MS.

Alle på Nav, for ikke å snakke om de på Stortinget, burde prøve en mnd med MS, eller annen kronisk sykdom, slik at de kunne se hvor UTMATTENDE SYSTEMET ER. NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Confused


Nisseland. NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Icon_santa
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Moostar Tir 29 Sep 2009 - 9:08

Ja, så har jeg vært hos NAV, fått serviceberegning på 100% og midlertidig uføretrygd og søknadsskjemaer.Vet ikke helt om jeg skal søke 100% eller midlertidig. Er det slik at fatigue kan bli bedre med årene (min har jo bare blitt mye værre de siste 2 åra)?
Hva hvis jeg velger midlertidig nå og finner ut om 3 år at jeg må ha 100%, hva slags prosess må jeg igjennom da? Eller omvendt ? Og er inntektsgrunnlaget mitt for ny beregning fremdeles inntekta jeg hadde FØR jeg ble sykmeldt eller de 3 åra med trygd?

Ser på serviceberegninga at jeg får 3000 mer pr mnd ved midlertidig. Mye det, når man blir trygda. Men har også lest at man kan tjene mindre ved siden av enn det man kan på 100%. Noen som kan tallene her ?
Jeg har om et år eller to, inntekt på gården min - og må vite hvor mye jeg kan tjene ved siden av før jeg mister retten til trygd.
Vurderer å lage gården om til et AS for å slippe å tenke på akkurat dette, men det koster litt det også.

Og hva skjer hvis jeg ikke skulle få innvilga uføretrygd i det hele tatt ? Hva slags inntekt og fra hvem får jeg da, når sykmeldinga har gått ut? Hvor lang tid tar en klagesak?

Tør ikke helt spørre NAV om disse tingene, er redd de skal misforstå intensjonen min, at de skal tro den er økonomisk motivert.
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  sirkeline Tir 29 Sep 2009 - 16:14

Hei.

Vet ikke om det er noen forskjell på midlertidig eller varig ufør, men blir du varig ufør så må du være det i et år før du har lov å tjene penger. Når du har vært varig ufør i et år kan du tjene inntil 1 g i tillegg til pensjonen din.

Når jeg søkte om uførhet så valgte ikke jeg selv om jeg søkte midlertidig eller varig. Det var nav som avgjorde den biten og jeg ble 100% varig utfør.

Lykke til med prosessen.

sirkeline


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Julestjerne Tir 29 Sep 2009 - 18:54

Moostar sier: "Vet ikke helt om jeg skal søke 100% eller midlertidig." Det du mener er vel at du ikke vet om du skal søke varig eller tidsbegrenset uførestønad.
100 % kan du være uansett.

Den samme reglen for tilleggsinntekt gjelder for begge typer uførepensjon. Etter ett år med pensjon kan du, som før nevnt, tjene 1 G i tillegg til pensjonen din 1. G utgjor ca 72000 kr.

Du kan gå fra midlertidig ufør til varig - det er bare en proforma sak.

Hvis du ikke får invilga ufør - ja da blir det sosialen, men det er lite sansynlig at du ikke får uførepensjon.

Når du klager får du et brev om ca behandlingstid. Tror denne varierer noe, men ca 8 - 12 uker må du nok regne med. NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Sleep

Lykke til. NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Icon_smile
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Inger Johanne Tir 29 Sep 2009 - 19:05

Her i en annen tråd står det noe om litt ulik erfaring med å få boliglån med midlertidig ufør.

Hva taper du på varig ufør? Det er uproblematisk å gå ut av denne ordningen også dersom man skulle være så heldig og bli friskere.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Hilde Tir 29 Sep 2009 - 19:15

Et regjeringsoppnevnt utvalg har lagt fram forslag til ny uføretrygd

Jeg legger inn en link fra MS-forbundets hjemmeside HER om det nye trygdeforslaget

Trygdeforslaget kan gi store tap

Det er stor diskusjon om hvor mye en kan tjene ved siden av uførepensjonen, forslaget er nå at en bare kan

tjene 0,2 G, det er bare 14476 kr i året

Hilde

Hilde


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Grunnstønad

Poste  Ann Ons 30 Sep 2009 - 18:03

Jeg fikk tips av en sosionom om og søke på grunnstønad pga jeg har smerter i bena og vanskelig med og komme meg noen steder, har jeg stått rolig i 5min f.eks kassekø så kommer jeg meg nesten ikke videre.

Nevrologen som skrivde legeerklæringen skrev at jeg ikke har problemer med og gå og kan fint ta offentlig transport, noe som er helt feil pga bena og skal jeg bære noe så svikter armene etter 2min.Snakket med han nå at skal han skrive at jeg har problemer med og gå må det være lammelser inne i bilde ikke bare sterke smerter. Fikk også tips om og søke om tilskudd til bil pga jeg har problemer med og komme ut og inn av bilen, men det kan jeg jo se lenge etter nå ettersom nevrologen ikke skriver slik problemet er.

Er det noen andre som har opplevd noe av det samme eller andre som har grunnstønad pga noe liggnende?
Kjempe takknemlig for svar

Ann


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Hilde Ons 30 Sep 2009 - 20:15

Jeg hadde ville ha prøvd fastlegen, forklar hvordan du har det. Og beskriv situasjonen din nøye når du søker.
Lykke til!
Hilde

Hilde


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Ann Ons 30 Sep 2009 - 20:24

Han er helt håpløs så holder på og skal bytte. Han jobber i mot meg hele tiden, han er svensk og kan ikke det norske trygdeverket i det hele tatt.

Ann


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Hilde Ons 30 Sep 2009 - 20:45

slettet


Sist endret av Hilde den Tor 1 Okt 2009 - 10:00, endret 1 gang

Hilde


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Ann Ons 30 Sep 2009 - 20:58

Takk for den, skal svare deg igjen bare jeg får noen unger i seng så jeg har litt mere konsentrasjon NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Icon_smile

Ann


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  aliset Ons 21 Okt 2009 - 18:52

Jeg jobber i NAV, dersom det er noen spørsmål så send dem gjerne til meg på Pm så skal jeg svare etter beste evne NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Icon_sunny

aliset


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) - Page 2 Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 2 av 3 Previous  1, 2, 3  Next

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet