MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

+11
agder
sarasara
Sofie
fru tussi
Tona
Moostar
Katitzi
Trippel
Julestjerne
Inger Johanne
Lierdama
15 posters

Side 1 av 3 1, 2, 3  Next

Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Lierdama Søn 10 Mai 2009 - 13:54

Vi ønsker også at stortinget skal lovfeste retten til bytte av saksbehandler

Jeg byttet saksbehandler for noen år siden.
Det gikk helt greit selv uten lovfestet rett.
Tok bare en telefon direkte til trygdesjefen (som regjerte da) og fremla krav om bytte etter umulig kommunikasjon, nedlatende holdning og dårlig behandling fra daværende saksbehandler.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Inger Johanne Søn 10 Mai 2009 - 14:23

Det er ikke over alt man får lov til dette, men dette er vel et eksempel på at det er mye som fungerer bra mange steder.
Dersom du kjenner noen på NAV har du automatisk ( mener jeg) rett til å få saken behandlet på et NAV i en nabokommune.

Selv har jeg både positive og negative erfaringer, og det finnes saksbehandlere som har gitt meg uvurderlig hjelp og vist mye velvilje.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Inger Johanne Tir 12 Mai 2009 - 20:29

Dette er ikke en aksjon for å bedre NAV sitt omdømme, men....
I dag måtte jeg få nytt honørrabattkort. Hadde mistet det gamle.

Det lot seg ordne i løpet av 10 minutter, og damen var vennlig og grei. Dessuten opplyste hun at det er Samferdselsdepartementet som har ansvar for dette kortet i uhensiktsmessig og usolid format. (Hvorfor så jeg det ikke selv, det stod bakpå.) Kanskje dette er grunnen til at det aldri blir gjort noe med dette. Alt for mange ledd mellom bruker og ansvarlig. Og NAV har ikke skylda.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Julestjerne Tir 19 Mai 2009 - 0:30

Hvem får egentlig grunnstønad - spurte jeg damen, etter å ha etterlyst min søknad ang dette , og som jeg leverte i november 08.

Vanskelig å si - sa damen, men hvis du får avslag så er det et tips å spare på alle kviteringer som omhandler bil, i ett år - sa damen.
Slik at vi kan se de reelle utgiftene du har på bilbruk, og se om de har økt - sa damen.

Hvordan kan dere se det da - spurte jeg, når dere ikke har noe å sammenlikne med.

Vi sammenlikner med friske - sa damen, for å se om du bruker bilen mer en de gjør.

Men det har jeg jo allerede forklart i søknaden min, teller ikke det da - spurte jeg.

Nei, sa damen.

Hva er poenget med en søknad da - spurte jeg.

Du får vente på svar - sa damen.

Nå spør jeg dere - hvem får grunnstønad?
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Trippel Tir 19 Mai 2009 - 1:59

Hei Julestjerne
Damen på NAV svarte deg riktig og galt. Man kan gå grunnstønad for alle mulig slags ekstraordinære saker. Men forstår jeg spørsmålet ditt rett har du søkt om stønad til bilhold? Da må det i søknaden gå frem at du ikke kan klare deg uten bil. Men kanskje du bare har søkt om stønad til ekstra mye bilbruk i forhold til om du var frisk? Ja, da må du bevise (i flg regnskap for et år) at du bruker bilen mer enn det som er vanlig i løpet av et år. Godt mulig de har satser for slikt, men etter mitt skjønn må det være bortimot umulig! Folk bor jo ikke med samme avstand til butikken, legen, jobben etc. Kan du forklare litt tydeligere hva du har søkt om?
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Julestjerne Tir 19 Mai 2009 - 12:44

Jeg har søkt om grunnstønad. Det var det som sto øverst på skjemaet. Jeg har sjekket litt med loven - og der står det at denne stønaden kan gis til drift av bil.

Jeg bor i "grisgrendte" strøk, og har bruk for bil enten jeg er syk eller frisk. Det som er "greia" er at jeg nå også må bruke bil til aktiviteter som jeg før kunne sykle eller gå til. Dette for å økonomisere på kreftene mine, noe som jo er anbefalt og viktig.

Jeg har søkt en gang før - og fått avslag. Avslaget lød - at jeg bodde slik til at det ikke gikk noe offentlig transport (annet en skolebuss)og dermed var avhengig av en bil.

Tingen er at her i disse "grisgrendte" strøkene foregår det aktiviteter som jeg er med på, eller kjører barna til. Her gikk eller syklet vi, som sagt, før - men nå kjører vi som regel bil.
Når det gjelder det holde bilen ren - så var det ikke noe problem for meg å vaske den for hånd - FØR, men det er det nå. Blir kjempesliten av det. Så nå er det maskinvask, og det er jo dyrt. Dette burde jo også komme under bilhold, eller.

Dettte er ikke fordi jeg gjerne vil det, men fordi jeg har MS.

Tak for at du engasjerer deg Trippel.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Trippel Tir 19 Mai 2009 - 14:57

Hei Julestjerne
Da har du søkt om "vanlig" Grunnstønad for bil. Spiller ingen rolle om du bor i grissgrente strøk eller mer sentralt. Det legen din må skrive på søknaden er at du ikke kan gå lenger enn så og så langt. At du ikke lenger kan bruke sykkel der hvor det før var mulig og at du ikke orker å gå der hvor du før gjorde det. Det er veldig viktig at legen din ordlegger seg rett. Dersom du får avslag (noe som er mer regelen enn unntaket) MÅ du anke. Anker du lenge nok, kommer saken din opp høyere opp i systemet. Der er det lettere å få gjennomslag for at det ikke spiller noen rolle hvor du bor. Det er klart at NAV's avslag vil følge med anken, men det behøver ikke bety at de blir hørt.

Får du gjennomslag, blir neste sak hvor de plasserer deg. Det vanligste er trinn 3, men jeg har måttet anke meg fra trinn 1. Dette vil ikke dekke de totale utgiftene ved bilhold ( Trinn 3 er ca 14.000.- i året), men der kommer bilregnskapet og "Fradrag for uvanlig store sykdomsutgifter" inn. Nå snakker jeg om selvangivelsen. Da tar du kjøreregnskapet. som vil vise de faktiske utgiftene, og trekker fra det du får i grunnstønad. Det beløpet du da kommer frem til, fører du under pkt 3.5.4!

I bilregnskapet fører du, bensin, vask, dekk, forsikring, veiavgift, slitasje, verkstedregninger osv. osv. ALT BILHOLDET KOSTER!

Dette er en av årsakene til at jeg "maser" litt på dere rundt selvangivelses-tider geek
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Julestjerne Ons 20 Mai 2009 - 1:06

Takk igjen Trippel. Jeg fulgte godt med da du snakket varmt ang utfylling av selvangivelsen - men gjorde jeg noe med det , nei......

Jo, foresten jeg klippet og limte det inn i et eget dokument og la det i mappen merket selvangivelse.

Du hvis avslag er mere reglen en untaket - hvem kan da egentlig få dette?

Jeg skal holde deg oppdatert på hva svaret på min søknad blir.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Gjest Ons 20 Mai 2009 - 10:00

Æsj... What a Face NAV. De gjør nok så godt de kan, men av og til ser jeg på NAV som en sekkebetegnelse på inkompetente egenskaper og vrangstyring. I min fartstid som bruker av etaten i over 8 år, så har jeg opplevd endel krimskrams jeg vurderer å skrive bok om. Foreløbig arbeidstittel er "Mitt liv med NAV".

Jeg skal ikke gå i detaljer om personlige erfaringer om NAV nå, men har lyst til å fortelle om en historie jeg for en liten tid tilbake leste i Haugesunds Avis (skal prøve å finne artikkelen i arkivet deres og lime inn senere).

Det var en pasient med ukjent diagnose som i lang tid hadde prøvd å få til en løsning i forhold til NAV. Denne pasienten slet mye med å få fatt i riktig saksbehandler, og etter en stund ble personen så utslitt at en advokat ble satt på saken. Denne advokaten skrev flere brev og tok uttallige telefoner, men heller ikke han lykkes å få prate med noen som kunne få fremgang i saken.

Til slutt tok han kontakt med avisen og fortalte hvor frustrerende dette var. Først og fremst for hans klient, men også han var på kanten til å miste tolmodigheten. Etter noen dager kom en representant fra NAV på banen og avviste enhver kritikk om at de ikke var tilgjengelige. Dette hadde hun aldri hørt om før. At det skulle være vanskelig å få kontakt med dem altså. Men så la hun til i slutten av svaret sitt: Om noen mot formodning skulle syns det er vanskelig å få kontakt med oss, ja så er det bare å ta kontakt.". Er det mulig? Jeg kan le av dette utsagnet nå selv om jeg var ganske opprørt da jeg leste artikkelen. Jeg kan bare håpe på at saken ordnet seg til slutt for vedkommende. Om de fikk kontakt til slutt da...

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Lierdama Ons 20 Mai 2009 - 10:39

Det der blir jo nesten som i sangen til Øistein Sunde:

Jeg sitter her med bredbånd, men jeg kommer ikke på nettet,
for Windows'en min er for gammel og driver'n er'kke den rette.
Jeg har ringt til supporten, men de driver meg fra vettet.
De sier jeg trenger ny driver og den må jeg hente på nettet.

Ps:
Håper ikke jeg bryter åndsverksloven ved å skrive inn dette verset.
Syns det passet så godt til det Lonnie skrev over her.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Katitzi Ons 20 Mai 2009 - 21:37

Uff, trist med alle som sliter med NAV:(Jeg har vært syk i 6 år (fikk MS-diagnosen for 2 uker siden), og har på de årene hatt 5 ulike saksbehandlere pga omorganiseringer osv. Det er frustrerende å måtte forklare seg på ny gang på gang og opprette tillit til enda en skeptisk saksbehandler, men må si at de har vært FANTASTISK forståelsesfulle og støttende hittil. Nå har jeg nettopp truffet nr. 5 og han virker veldig oppegående og hjelpsom. Så det finnes flinke NAV-folk der ute også:)Lykke til videre alle sammen!
Katitzi
Katitzi


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Søke uføretrygd

Poste  Moostar Fre 14 Aug 2009 - 10:15

Hmmm. Så har jeg endelig bestemt meg, jeg vil søke om uføretrygd.

Synes jeg fortjener et liv hvor ikke det er bare jobb og påfølgende soving,smerter og fatigue som dominerer hverdagen.
Ønsker å få lov til å orke noe annet også ; gå en tur, gjøre litt husarbeid, ha besøk av venner og familie, være i våken tilstand når mannen min kommer hjem fra jobb, slippe å legge meg/våkne opp utslitt.
Dette er da ikke for mye å forlange?

Fikk diagnosen des 2003 - men var sannsynligvis syk 2-3 år før det også.Skjønte det bare ikke.
Har alltid vært et arbeidsjern; jobbet hardt og mye - og da jeg fikk ms bestemte jeg meg for at den ikke skulle stoppe meg fra å jobbe. Har gått på jobb med lammelser i bena så jeg snublet i terskler og trapper. Har vært på kontoret "rusa" på paralgin forte mot smerter. Har hatt seng stående under pulten så jeg kunne jobbe en time og sove 2, jobbe en time til og sove mer. Har bedt fremmede på gaten om hjelp til å krysse veien da jeg hadde synsnervebetennelse og så trippelt og kræsja borti biler,lyktestolper etc. Har bedt folk på toget om å vekke meg på riktig stasjon da jeg skjønte jeg ville gå i "koma" og sovne.

I noen perioder har det vært bedre, andre værre. Etterhvert forsto jeg at jeg ikke orket den lange reiseveien til og fra jobb - var totalt utslitt da jeg kom frem, og orket følgelig nesten ikke jobbe.
Har måttet jobbe hjemmefra siden de siste 4 årene. Det har fungert greit, men de siste 2 årene har jeg merket at alt bare har blitt tyngre, blir fortere sliten og komatisk trøtt. Kommer meg ikke ut av senga før 10, orker ikke starte å jobbe før ved 11-12 tiden og er helt kjørt når klokka er 15. Rett på sofaen i dyp søvn til langt utover kvelden og våkner like utkjørt og sliten dagen etterpå. Men jeg har holdt ut. Til nå. Noen sier det er galskap at jeg har holdt på sånn. Et ordentlig liv er det ihvertfall ikke No

Har vært sykmeldt siden slutten av mai. Da var jeg utkjørt både psykisk og fysisk. Tok noen uker før jeg kom meg litt, men det skal ingenting til før jeg går rett i kjelleren. Da jeg var på god vei oppover midtsommers,begynte jeg å slite med angst; noen ganger er anfallene så vonde at jeg må ta Vival - og jeg har bedt fastlegen min om henvisning til psykolog for hjelp. Det er ikke første gang jeg har angst, hadde dette også en lang periode for noen år siden. Legen min vet dette.

Har ikke hatt kontakt med nevrologen min på over 2 år, ikke blitt innkalt til hverken samtale,MR eller annen undersøkelse.
Kanskje mest fordi da de ringte meg sist , sa jeg at alt var bra. (Fornektelse er en god ting,vettu !!!)

Har ringt NAV for å få time slik at jeg kan få informasjon om prosessen. De sa de skulle ringe meg når de hadde tid (???). Jeg purret dem etter noen dager og lurte på hvor lang tid det ville ta, men det visste de ikke(???).

Fastlegen min mumlet i skjegget i sommer om at han syntes det var litt tidlig å uføretrygde meg - men hva annet kan jeg gjøre?
Har time hos legen min mandag for å få henvisning til psykolog - sykmeldingen min går ut samme dag, men den må jeg forlenge.Orker ikke annet.

Hvilken rekkefølge skal jeg ta dette i ?
Kan noen hjelpe med en enkel og grei oversikt over hva jeg bør gjøre fremover?

PS Tanta mi sa til meg igår "at livet ikke er for amatører". Godt sagt, synes jeg Smile
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Søke uføretrygd

Poste  Tona Fre 14 Aug 2009 - 12:55

Smile Jeg har akkurat fått vite på mail at uførtrygd 100% er innvilget, bergninger var ikke foretatt da de ventet på en lønnsavregning fra arb.giver. Men her skal du få de prossedyrene jeg var igjennom dette året:

Sykemeldt 1. okt
Fortsatte sykemelddingene, i mellomtiden kontaktet NAV, maste meg til møte med saksbeh. 1 gang = snakket sammen, maste meg til nytt møte (alt over mail) så e.det møte med fastlengen hvor alle alternativer bortsett fra full uføretrygd ble avvist av lege og meg
april nytt møte med NAV, hvor vedkommende fylte ut alle papirene for søknad om uføretrygd for meg (orket ikke selv,hardt slag) og i mellom tiden levert papirer til fastlegne som Stens pensjonskasse skulle ha (er medl. der)

Fordi jeg var så tidlig ute rakk NAV å blir ferdige og pensjonskassa før sykemeldingsperioden var utgått, dette er viktig da NAV bruker minimum 6 mnd på å beh. søknadene.

Det er viktig å etablere kontakt med din NAV representant, få mail adr. + evtl. tlf.nr, start tidlig, ha legen informert.

Uføretrydt trår uansett ikke i kraft før man har vært sykemelst i et år

Lykke til! Smile

Tona


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Julestjerne Fre 14 Aug 2009 - 13:42

En liten tilleggsopplysning. Hvis en fks er arbeidsledig, eller har gått på skole da faller en mellom "ALLE stoler" for da har en ikke noe å bli sykemeldt i fra. En har heller ikke noe beregningsgrunnlag for ufør.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Søke uføretrygd

Poste  Tona Fre 14 Aug 2009 - 14:08

Ha,ha ser jeg har skrevet som om jeg var rusa, det er jeg ikke,men takk for alle forstyrelesene som kom, uansett det er viktig å være klar over hva man vil, ikke la NAV sette premissene, de kan man bare sette selv. Og ja, får å få en "levanes" uføretrygd må man være i jobb, ha et opptjeningsgrunnlag, det gjelder andre regler for de som kommer inn under unge uføre, de får høyere satser. Smile

Tona


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Moostar Fre 14 Aug 2009 - 15:42

Saken er at jeg er sykmeldt , men har ikke jobb nå. Har det noe å si ?
Sa opp jobben min 8 juli (var sykmeldt da også).
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Inger Johanne Fre 14 Aug 2009 - 17:34

Hvis jeg er rett orientert, er det litt krise at du sa opp jobben din. Prøv alt du kan å få den oppsigelsen gjort ugyldig. Kanskje legen kan si at du var nedfor og sliten og ikke tenkte klart. Jeg håper det kan hjelpe.
Man må "aldri" si opp jobben sin før en har en ny når en har en sykdom som MS.

Og så må du se å komme deg til en nevrolog, mas selv. Fastlegen skjønner ikke MS.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Søknad uføretrygd

Poste  Tona Fre 14 Aug 2009 - 17:36

Hvis du ikke har vært friskmeldt i mellomtiden, la sykemeldingen gå sin gang (eller hvor skal du være sykemeldt fra?) til det er gått et år i vanlige saker hvor man er i et ansettelsesforhold. Uansett er det din inntjening fra arb.livet som danner grunnlaget for trygd.


Skaff deg time med saksbeh. i NAV, sørg for at vedkommende innhenter info. der hvor vedkommende ikke er sikker, og involver din lege i dette, almenpraktiserende vet som regel mye om dette,men har du annen pensjonskasse ved siden av, må du sørege for å innhente dokumentasjon og informasjon + informere dem om hva du tenker på !

Hold tunga rett i munnen, vær klar over om hva du ønsker ovenfor omgivelsene (fagfolk, ha,ha,der sa jeg det), les deg opp på dine rettigheter.

Innhent info. ang. dette fra flere hold, jeg er ikke utdannet i dette faget (trygd)

Lykke til! Very Happy

Tona


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Moostar Fre 14 Aug 2009 - 18:05

Hei Tona Smile

Er du helt sikker på at jeg ikke trenger å være ansatt noe sted + sykmeldt derfra for å ha rett til uføretrygd?
Hvor sikker er du? pale

Jeg var allerede sykmeldt pga ms´n da jeg sa opp jobben (dvs. arbeidsgiver og jeg ble enige om at arbeidsforholdet skulle opphøre da de ikke kunne holde det de hadde lovet mht arbeidsoppgaver som skulle utføres).

Viktig for meg å få greie på dette før jeg går til legen min på tirsdag - dessuten har jeg allerede fått time på NAV 28 august.
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Inger Johanne Fre 14 Aug 2009 - 18:18

Du har alltid rett til uførepensjon, det jeg fryktet, var at det kunne ha en betydning for hvor mye pensjon du fikk. Men egentlig er jeg sliten i hdet nå, spør andre, jeg oppfordrer alle som vet noe til å komme på banen.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Søknad uføretrygd

Poste  Tona Fre 14 Aug 2009 - 18:36

Hei, skulle gjerne vært den som kunne gi deg det ultimate svaret, det jeg vet er at hvis det ikke er gått for lang tid fra du sa opp jobben til søknaden foreligger om uføretrygd vil NAV se på opptjeningsgrunnlaget ditt, og ja hadde vært bedre om du hadde et ansettelsesforhold, men de kan ikke ta ifra deg det du har tjent og jeg mener de ser på de siste årene,men beklager at jeg ikke kan svare så skråsikkert som du kunne ønske. Sad

Tona


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Julestjerne Fre 14 Aug 2009 - 18:49

Det har ikke noen betydning at du ikke har jobb akkurat nå. Du sier at du har vært i jobb frem til 8 juli d.å. Uførepensjonen din blir regnet ut i fra gjennomsnittet av de tre siste års inntekt.

Det som er merkelig her er at du sier/blir sagt opp midt i en sykemeldingsperiode - dette er ikke helt etter reglene. Det er jo vanligvis slik at en er sykemeldt den tiden det tar - så har en vanlig oppsigelsestid - og så slutter en i jobben. Her syntes det som om det har gått litt fort i svingene. Uansett dette har ikke noe å si for trygden din.

Det jeg mente lenger oppe er at hvis du fks har gått på skole som voksen - la oss si 5 år, og du får MS i denne perioden - fullfører skolen - blir værre av sykdommen, og ønsker fks 50% ufør. Da har de ikke noe grunnlag for å regne denne ut. Fordi at etter skolegang, hvis en hadde vært frisk, ville en tjene mer en det en gjorde før skolegang. Dette blir ikke tatt hensyn til, og utregningen blir deretter. I tillegg har en jo fått studiegjeld.

Mitt råd til deg er at du er sykemeldt ut denne perioden - og at du søker på ufør når du har time hos Nav.

Lykke til.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  fru tussi Fre 14 Aug 2009 - 20:40

De fleste arbeidsivere har en forsikring på sine ansatte som gjør at vi kan få litt mer utbetalt enn det staten gir deg.
Hvor stort dette tillegget er er veldig forskjellig fra sted til sted, om de tar med kvelds/helg tillegg/bonuser og sånt noe.

Samt at man kan ha en forsikring som gjør at en kan få utbetalt en engangs sum når man blir 50% ufør eller mer.

Dette er veldig viktig, ta alltid kontakt med tillitsmann eller sentrale forening.

Har hatt problemer med min arbeidsgiver når det gjaldt dette, men alt løste seg, heldigvis.

Pass godt på alle rettigheter du har, og elt en enig med en av de andre her, prøv å få omgjort oppsigelsen.

Lykke til

fru tussi


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty NAV forvaltning.

Poste  Sofie Lør 29 Aug 2009 - 15:59

Jeg fant ingen tråd dette kunne passe i, håper det går greit at jeg oppretter en ny.

Jeg trenger hjelp, eller noen gode råd. Jeg er som mange med MS tvunget over i yrkesrettet attføring, og går fulltid på Universitetet. Jeg har flere styreverv, blant annet som sekretær i borettslaget. Dette skal jeg få 30 000,- for pluss 500,- per oppmøte. Nå vil NAV at jeg skal føre dette på meldekortet mitt, ergo jeg må gjøre jobben som sekretær "gratis". Jeg har fått en krav fra NAV forvaltning på 19 600,- for 5 styremøter a 2 timer. Hva gjør jeg nå? Jeg har allerde meldt fra til styret at jeg trekker meg, men hva gjør jeg med det urimelige kravet fra NAV? Jeg har ikke mottat noe godtgjørelse fra Borettslaget da dette blir utbetalt etterskuddsvis etter årsmøte. Noen som har erfaring fra dette? Mener NAV forvaltning at man ikke kan ta frivillige verv når man er under attføring? Når jeg hadde jobb var det jo ikke slik at jeg ble trukket i lønn?

Min saksbehandler vil ikke prate med meg da hun selv sier at hun ikke føler seg kompetent til å svare meg, og NAV forvaltning har ikke kundekontakt. Så all kommunikasjon har skjedd via brev og e-post med den nevnte etat. Jeg har selvsagt ikke 19 600,- på konto (de mener jeg har "jobbet" 98 timer for borettslaget, det reelle antallet timer 10, 5 styremøter a 2 timer). Om jeg må betale NAV dette beløpet raser hele min økonomi sammen. Bør jeg kontakte advokat? Hvordan skriver jeg klage på vedtaket? Hva i all verden gjøre jeg? Jeg er helt fortvilt og har grått noen tårer over NAV systemet i sommer (dette er bare litt av de utfordringer jeg har med de). Om noen har gode råd, blir jeg takknemmelig.

Sofie


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Julestjerne Lør 29 Aug 2009 - 17:32

Huff og huff - ja, pass deg for å komme inn i Navet.

Det er klart at du kan ha frivillig arbeid, men da selvfølgelig ulønnet. Det med at Nav forvaltning ikke har noen kundekontakt må du ordne gjennom din kontakt i Nav.

Hun eller han er den som skal ta opp disse problemene for deg.

Jeg har selv ikke spesielt god erfaring med våre "hjelpere" i Nav, men få en annen saksbehandler der, hvis ikke din nuværende har kompetanse nok.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

NAV på godt og vondt ( inkl.  tråden NAV forvaltning) Empty Re: NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 1 av 3 1, 2, 3  Next

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet