Vondt i korsryggen
+2
LiseTone
Moostar
6 posters
Side 1 av 1
Vondt i korsryggen
I perioder har jeg veldig vondt i korsryggen. Akkurat som om den er støl/stiv.Noen ganger blir jeg bedre utover dagen - men når jeg våkner dagen etterpå er den like ille eller verre.
Har lurt på om det er senga/madrassen som er feil og har nå byttet madrass for en uke siden. Ble litt bedre etter 3-4 dager, men nå kje nner jeg den er på vei til å bli skikkelig vond igjen.
Er dette typisk ved MS?
Er det muskulært og vil derfor hjelpe med fysioterapi/kiropraktor/massasje?
Er det fordi jeg er i for lite bevegelse?
Noen erfaringer å dele med meg?
Har lurt på om det er senga/madrassen som er feil og har nå byttet madrass for en uke siden. Ble litt bedre etter 3-4 dager, men nå kje nner jeg den er på vei til å bli skikkelig vond igjen.
Er dette typisk ved MS?
Er det muskulært og vil derfor hjelpe med fysioterapi/kiropraktor/massasje?
Er det fordi jeg er i for lite bevegelse?
Noen erfaringer å dele med meg?
Moostar
Re: Vondt i korsryggen
Jeg har mye vondt i korsryggen, til slutt fann dem ut at det er nervesmerter, fikk lyrica så den vertste smerten er borte, driver til utgreiing om jeg har en prolaps i tillegg, se "smerter i hoften"
LiseTone
hvis det er osteopat der du bor, kan du både få strukket muskulaturen og få hjelp til å gjøre strekkeøvelser for ryggen.
MS kan gi ubalanse i styrkeforholdet mellom muskler i samme område, og det kan være en grunn til sånn vondt.
MS kan gi ubalanse i styrkeforholdet mellom muskler i samme område, og det kan være en grunn til sånn vondt.
Inger Johanne
jeg har også mye vondt/ubehag i korsryggen. Får vondt etter at jeg går/står lenge (over 1 time). Det føles som sement i ryggen og at den er delt i to. Jeg har fått øvelser hos fysio som skal styrke de stabiliserende musklene i ryggen.
I og med at dette kommer etter at jeg går/står lenge har ikke mine smerter noe med MS å gjøre, det er muskulært i følge fysio.
Jeg vil tatt en tur til fysio for undersøkelse var jeg deg.
I og med at dette kommer etter at jeg går/står lenge har ikke mine smerter noe med MS å gjøre, det er muskulært i følge fysio.
Jeg vil tatt en tur til fysio for undersøkelse var jeg deg.
beate
"Det er muskulært" Lurer litt på han fysioterapeuten. MS påvirker da muskler, selv om det ikke er en muskelsykdom, slik mange tror.
men det betyr ikke at jeg ikke tror på øvelser. Men skremmende mange fysioterapeuter kan lite om MS, synes jeg.
men det betyr ikke at jeg ikke tror på øvelser. Men skremmende mange fysioterapeuter kan lite om MS, synes jeg.
Inger Johanne
Har også fått øvelser av fysioterapeuten og de har hjulpet utrolig godt.
Kjenner at jeg har blitt sterkere i nedre del av ryggen, kan ta mange flere repetisjoner nå.
Er blitt innprentet "skynd deg langsomt", vet ikke om dette er viktigere når det gjelder ryggen enn andre deler av kroppen?
Har holdt på siden en prolaps for noen år siden.
Men det gjør godt så jeg fortsetter.
Fysikalsk behandling og knekk/strekk fra manuell terapeut har (også) bidratt til at jeg nå kan si at jeg ikke har problemer i den kroppsdelen lenger.
Fysio'n min har veldig god peiling både på MS og muskler.
Kjenner at jeg har blitt sterkere i nedre del av ryggen, kan ta mange flere repetisjoner nå.
Er blitt innprentet "skynd deg langsomt", vet ikke om dette er viktigere når det gjelder ryggen enn andre deler av kroppen?
Har holdt på siden en prolaps for noen år siden.
Men det gjør godt så jeg fortsetter.
Fysikalsk behandling og knekk/strekk fra manuell terapeut har (også) bidratt til at jeg nå kan si at jeg ikke har problemer i den kroppsdelen lenger.
Fysio'n min har veldig god peiling både på MS og muskler.
Lierdama
Hadde mye vondt i korsryggen før alt, altså da jeg var frisk. Det å ha vondt i ryggen er en av de mest vanlige smerter vi har, alle sammen.
Da jeg fikk kramper og hadde fått diagnosen MS ville de gi meg Tegretol. Jeg sluttet å vaske gulv og å støvsuge, og krampene ga seg.
Jeg har vondt i ryggen, men har også osteoporose med et par kompresjonsbrudd, så her er det mange muligheter.
Gå til legen?
En fysioterapeut kan ikke diagnostisere deg.
Da jeg fikk kramper og hadde fått diagnosen MS ville de gi meg Tegretol. Jeg sluttet å vaske gulv og å støvsuge, og krampene ga seg.
Jeg har vondt i ryggen, men har også osteoporose med et par kompresjonsbrudd, så her er det mange muligheter.
Gå til legen?
En fysioterapeut kan ikke diagnostisere deg.
sarasara
Similar topics
» Nervesmerter/Nevropatiske smerter
» HJELP, JEG HAR SÅ ULIDELIG VONDT!!!!
» NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)
» HJELP, JEG HAR SÅ ULIDELIG VONDT!!!!
» NAV på godt og vondt ( inkl. tråden NAV forvaltning)
Side 1 av 1