MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

+12
Solsikke
solhaug
Tufsa
aliset
beate
Inger Johanne
LiseTone
sarasara
Julestjerne
Trippel
tigern
Lierdama
16 posters

Side 1 av 2 1, 2  Next

Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  Lierdama Man 9 Nov 2009 - 20:00

I dag har vi satt ny rekord her inne:
Kl. 14.43 var vi 14 brukere inne samtidig.

Det er totalt registrert 126 brukere, men ikke alle er like aktive:
Noen syns kanskje at en del av oss skriver innlegg for ofte?
Noen syns kanskje det er greit bare lese hva andre skriver?
Noen har kanskje en eller annen form for sperre til å skrive?
Noen syns kanskje at vi ikke har emner som er interessante nok?

Alle har noe å bidra med.
Alle har vi til tider spørsmål å stille.
Kan vi gjøre noe for å få med/engasjere flere?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Re: Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  tigern Tir 10 Nov 2009 - 0:24

Jeg er på vei bort fra NoMS.

Jeg synes forumet på NoMS blir mer og mer ensformig og kjedelig, og jeg forstår godt at flere ikke kjenner seg hjemme her. Jeg er ikke hjemme her jeg heller.

Hvorfor?

  • Lange samletråder er en uting. Dette er uoversiktelig og tungvint å lese gjennom.
    Det blir da fort å overse opplysninger og gode råd.
  • Jeg vil heller ha mange korte tråder som omhandler omtrent det samme - ofte informasjon "på en litt annen måte".
Det har vært (er) en tråd om MS-forum på Møteplassen, MSsiden.no
Her opplever jeg mange synspunkter jeg må si meg enig i.

  • Hvis et forum utvikler seg til en intern diskusjonsgruppe mellom 4-8 personer har dette ikke noe på et forum å gjøre. Interne diskusjoner kan en like godt gjøre på Facebook eller lignende steder.
Ja, det er viktig å ha rom for løse kommentarer
- men når løse kommentarer blir hovedsaken, opplever jeg det feil å ta disse i full offentlighet.
Et forum oppfatter jeg som et sted for å hente informasjon og råd, ikke et sted for "slarv".

Når jeg leser på mssiden opplever jeg at vi er flere som har samme inntrykk av noms.

Om moderatorer og politikontabler:

  • En moderator skal holde seg i bakgrunnen, og bare gripe inn hvis noe(n) er uforskammet eller på andre måter er svært grov.
  • En moderator er ikke en "politikonstabel" som skal passe på hver minste detalj og regel.
I mine øyne frister det lite å komme med mine synspunkter og
opplevelser når "fasiten" allerede er kommentert. Vi vet alle at det
ikke er noen "fasit" på multippel sklerose og hvordan den utvikler
seg.

Det eneste som gir meg nyttig informasjon er å lese/høre om
andres personlige opplevelser, ikke hvordan "boken" sier det skal være.

Et forum vil aldri leve hvis det ikke får leve fritt!

Jeg har lenge vært usikker på om jeg skal poste dette eller holde kjeft, men velger å komme med synspunktene i håp om at her fortsatt er rom for utvikling!

Jeg tror det nå er på tide at jeg holder kjeft og slutter å skrive før jeg roter meg helt ut på viddene Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Icon_silent
tigern
tigern


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Re: Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  Trippel Tir 10 Nov 2009 - 1:17

Hei Tiger'n
Takk for at du skriver din kommentar her i vårt forum. Det er bare når kommentarene kommer frem her inne vi kan gjøre noe med dem. Noen vil sikkert irritere seg over det du skriver, men andre vil klappe i hendene og si endelig en som tør å si det han/hun mener!

Jeg er kanskje ikke enig i alt du skriver, men du går ikke til personangrep og jeg oppfatter ikke det du skriver som ufint.

Sier derfor, som en meget klok mann før meg: Jeg er kanskje ikke enig i det du sier, men jeg vil kjempe for din rett til å bli hørt! cheers


Sist endret av Trippel den Tir 10 Nov 2009 - 2:40, endret 1 gang
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Re: Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  Julestjerne Tir 10 Nov 2009 - 1:42

Dette var et åpent og ikke minst ærlig innlegg Tigern. Jeg for min del setter stor pris på at folk er ærlige.

Hvis de opplevelsene du har er "gjengs" blant folk flest - ja da har moderatorene her inne noe å ta tak i.

De har med andre ord fått en utfordring.

Jeg undrer meg ofte over hvor forskjellige vi mennesker er, men likevel veldig like. Forskjellene går ofte på om en er en person som vil kjempe eller flykte. Jeg snakket nettopp med min 14 åring om dette i dag. Hun møtte en aldri så liten motbakke - og ville trekke seg tilbake. Hvorfor - jo for det var minste motstands vei - og dermed lettest.

Selvfølgelig alt kommer an på øyet som ser, og på hvordan en er som person. Jeg for min del er en rebell og en fighter - dette er ikke udelt positive egenskaper, men det er noen ganger med på å holde meg oppe, og andre ganger slår det meg ut. Det har også gitt meg mang en "kald dusj."

Hvorfor skriver jeg dette - jo for at vi skal kjempe for forumet her - og ikke trekke oss tilbake.

Minner også om at det finnes mange typer "klumper" ( les motbakker på livsveien)

Det finnes klumper i grøten, det er bare ekkelt og til å leve med.

Noen ganger får vi klump i halsen, det er leit.

Andre får klump i brystet, det er ikke sikkert at en kan leve med.

Her gjelder det å skille mellom hvilken klump det er en føler akkurat nå - å prøve å finne ut om en kan gjøre noe med den.

Dette var en del tanker i fra meg en sen nattetime - mulig litt upassende, og uforstålig for noen. Mulig det oppleves som "blanding av kortene," men prøv å få fatt i budskapet. Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Icon_study
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Re: Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  sarasara Tir 10 Nov 2009 - 1:56

Enig medTigern.

For lange tråder.
For lite frihet for brukerene.
For mange omplasseringer av innlegg.

Men hvis man er ærlig her inne Julestjerne, så blir man truet med å bli kastet ut!
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Re: Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  Gjest Tir 10 Nov 2009 - 12:05

Helt enig med Tiger`n og Sarasara.
Men vi har godtatt forumreglerne så det er moderator og webmaster som bestemmer

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Re: Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  LiseTone Tir 10 Nov 2009 - 12:10

Jeg også er enig med Tigerrn Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Icon_smile
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Re: Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  Julestjerne Tir 10 Nov 2009 - 12:48

Jeg syntes det er flott at dette kommer opp. Jeg for min del syntes forumet er helt ok. Det at vi må skrive under de trådene som allerede er gjør jo til at det blir ryddigere - men jeg ser den - at de da blir veldig lange.

Det at en kan bli truet med å bli "kastet ut" fra forumet hvis en sier sin mening, er nytt for meg.
Slik skal det vel ikke være?

Vi trenger friske meningsutbrudd, men må vokte oss for personangrep.

Venter spendt på innspill i fra moderatorene her - er dere i tenkeboksen? Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Icon_idea
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Re: Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  Inger Johanne Tir 10 Nov 2009 - 12:55

Var ikke i tenkeboksen, jeg har vært en tur IRL. ;-)

Det er ikke sant at en blir truet med å kastet ut om en er uenig. Det eneste tilfellet vi har hatt med advarsel om utkasting, handlet om å insistere på å skrive lange motargumenter i tråder der det ikke hørte hjeme, og klart uttalt i den hensikt å få oss til å slutte å moderere.

Ingen har blitt kastet ut og ingen annen har blitt advart. Dette skriver jeg fordi det har nådd meg et rykte om andre påstander.

Tigeren snakkler om hva en moderator etter Tigerns mening skal. Det er ikke sånn at dette er en allmenn regel.
Vi rydder kanskje mer enn en del moderatorer, og det er som bigga sier sånn vi gjør det. Dersom vi skal finne det meningsfullt å drive dette forumet, må det være sånn.

Hvis noen finner en datakyndig og evt en eller flere moderatorer og oppretter et forum med løsere former, så er det greit nok for oss, og vi vil hjelpe til med å linke dit. ( Forutsetter at det er et forum uten direkte løgner og ondsinnet baksnakking) Blir dette forumet her da lite besøkt, ser jeg ikke bort fra at vi kan stenge det og gjøre det lesbart, slik Kenneth gjorde med sitt.

Det er, som dere ser i innledningen også mulig for andre å overta dette forumet.

Det viktigste for oss er at fellesskapet som oppstod på Øisteins blirt ivaretatt. Vi ventet noen uker, ingen gjorde noe, dermed åpnet vi dette. Det har vært en del jobb, og det er gjort av idealisme.

Det er en del dialoger her inne. Grunnen til at vi har UP!!! , Helt feil riktig sted og Forumkafeen, er et forsøk på å kanalisere småpraten som en del her inne er veldig glad i. ( Den som ikke liker eller har behov for småpraten,kan jo bare la være å lese her) Så slipper vi å flytte så mye. Så er vi noen som skriver mer enn andre. Jeg har tenkt en del over det for eget vedkommende, men det er jo fordi jeg er moderator at jeg er så mye inne. Så blir det til at en skriver mer. Men jeg kan godt prøve å skrive mindre her og bruke twitter og bloggen min mer til "skravling".

Og så slutter jeg meg til det Trippel sa om at en kan være uenig i noe folk uttaler, men veldig for at det skal kunne sies.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Re: Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  Trippel Tir 10 Nov 2009 - 14:13

Hvilken tenkeboks? Jeg var den første som ønsket Tigern velkommen med sitt innlegg.

Men jeg venter nå og ser hvilke innlegg og konkrete forslag som kommer frem, før jeg eventuelt kommenterer dem.

Jeg har notert meg at enkelte synes noen tråder blir for lange. Greit nok, vi kan dele dem og kalle dem: xxx1 og xxx2. Slik kan de som ønsker å lese eldre innlegg gå til 1eren, mens de som kun ønsker å lese nye innlegg går til 2eren. Begge trådene vil ha samme navn og ligge i samme forum, med mindre vi oppretter et eget forum kun for gamle tråder. F.eks: Etter 2mndr fra siste innlegg blir tråden overført til forumet for eldre innlegg.

Når det gjelder lange tråder, kunne løsningen være å dele tråden dersom den fikk fler enn 3 sider. Disse tingen har vi i moderatorgruppa allerede diskutert! Men vi var tilbakeholdne med å gjøre inngrep fordi noen ville oppfatte det som utidig.

Men nå har jeg kastet ut to konkrete løsninger på det som enkelte ser på som problemer.
Kom med innspill. Kom med konkrete forslag. Vi vil gjerne høre fra dere.

Men.. når det er sagt. Som moderator vil det være naturlig å samle alle trådene som f.eks omhandler Copaxone i en felles tråd. Eller flytte et innlegg som har havnet i feil forum. Dersom noen f.eks har skrevet om synsnervebetennelse i forumet for CRAB's vil det være naturlig å flytte den til Symptomer og symptombehandlig, ikke sant?

Ordet er fritt, så lenge man holder seg til sak og ikke går løs på person! cheers
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Re: Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  LiseTone Tir 10 Nov 2009 - 14:37

Jeg syns dere skal si ifra når dere flytter et emne, en PM til den som starta emnet f.eks
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Re: Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  Inger Johanne Tir 10 Nov 2009 - 16:41

Det skal vi, og når det ikke har skjedd, har det vært en glipp.

Sånne tilbakemeldinger liker jeg. Sånn og sånn skjedde og jeg forslår at dere gjør sånn og sånn.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Re: Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  beate Tir 10 Nov 2009 - 17:21

Jeg synes dere moderatorer her inne gjør en veldig god jobb.

Dere sørger bl.a. for at det er orden og struktur i innleggene. Jeg synes det er noe av det fine med dette forumet. Det er mulig å lese masse om et tema og det er enkelt å finne fram.

Men for noen kan det sikkert være vanskelig å bli "sjefet" over. Mitt inntrykk er at noen synes det er vanskelig at innlegg blir flyttet på. Men det er prisen vi må betale for orden og struktur.

Det kommer også an på måten man bruker forumet på. Noen er inne hver dag, mens andre stikker kun innom av og til. Noen liker å lese temabasert, noen liker å svare på alt, noen leser bare nye innlegg osv.

Jeg tror det er vanskelig for dere moderatorer å tilfredsstille alle behov. Det står klart hva som er hensikten med forumet, hvordan det er organisert osv. og da er det opp til oss brukerne om det passer for oss eller ikke. Dere moderatorer får tilbakemeldinger og gjør de tilpasninger og endringer som dere mener er fornuftige. Jeg stoler på dere og synes foreløpig at dere gjør en veldig god jobb med forumet. Dere kan være stolte.

beate


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Re: Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  aliset Tir 10 Nov 2009 - 23:16

Jeg har vært innom her noen uker. Har skrevet noen innlegg og svart på noen innlegg uten å føle at eg har fått respons.
Veldig mye de samme som skriver og av og til kan det føles litt internt....
Jeg skjønner at det er mye jobb å være moderator her og det er kanskje ikke deres feil at det er som det er. Men fremover blir det nok sikkert mer til at jeg leser innlegg uten å svare...

aliset


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Re: Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  Julestjerne Ons 11 Nov 2009 - 1:18

Jammen - det er jo ikke noe forslag til løsning, hvis alle bare skal lese så blir det jo til slutt ikke noe å lese på.

Det blir jo ikke noen forandring her inne hvis det ikke er noen som er med å bidrar.

Mitt forslag er at ALLE som titter innom her skriver litt - på den måten drar vi "lasset sammen."

Er ikke det et godt forslag da dere? Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Icon_biggrin Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Icon_sunny Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Herz ALL.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Re: Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  Trippel Ons 11 Nov 2009 - 4:38

Supert forslag! sunny Da kan jeg slutte å skrive. lol!
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Re: Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  LiseTone Ons 11 Nov 2009 - 13:04

Jeg bidrar vell litt for mye Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Icon_eek
Men jeg bestemte meg den dagen det var slutt det første forumet,i regi av MS forbundet, at når det kommer et nytt forum skal jeg ikke grue meg for å skrive, det gjorde jeg før, for da var jeg mest "titter". Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Fresse
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Laaaaange tråder

Poste  Tufsa Ons 11 Nov 2009 - 13:45

Problemet her inne for meg (OG mange andre i følge tråden på mssiden) som relativt ny bruker er disse LAAAANGE trådene. Hvis jeg f.eks har et spørsmål som angår Tysabri, hvorfor kan jeg ikke få poste det som en ny tråd da? Det fungerer jo helt fint på andre Forum. Disse lange trådene her inne er veldig forvirrende for meg..

Dere skjønner at jeg lider av kognitiv svikt. Og for meg da å holde styr på en tråd på 10 sider som varer over flere måneder og atpåtil omhandler MANGE forskjellige spørsmål, ja da detter jeg av lasset jeg.. Men det er kanskje bare jeg som har kognitiv svikt her inne????

Ærlig talt - hvis man har lyst til å lese alt som omhandler Tysabri f.eks så er det vel bare å søke opp alle gamle innlegg eller??
Nei jeg syns måten mssiden.no er drevet på er fint. Nye brukere kan stille spørsmål man lurer på, uten å få til svar "at dette er allerede tatt opp for 6 mnd siden, så må får bare begynne å lese de sykt lange trådene våre"..
Nei, når jeg lurer på noe så vil jeg ha muligheten til å starte opp en HELT ny tråd uten å måtte sitte å lese i 30 minutter om spørsmålet allerede er tatt opp under tråden "Tysabri"..
Nei så det dere i VIP klubben her syns er ryddige og fine tråder , blir for mange av oss andre uoversiktlige og rett og slett slitsomme.
Så dere mista meg som bruker her inne før jeg i det hele tatt har starta..
Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Icon_cry Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Icon_cry Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Icon_cry Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Icon_cry

Tufsa


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Re: Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  Julestjerne Ons 11 Nov 2009 - 14:22

Godt kjempa.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Re: Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  Gjest Ons 11 Nov 2009 - 14:39

Jeg har også kognitiv svikt.

Jeg blir utslitt bare av å letet etter riktig tema,
som jeg etter hvert har forstått er tilrettelagt for oss brukere.

Det kan være ganger jeg skulle ha lyst til å være mer aktiv,
men hodet mitt flipper ut og da har jeg ikke noe å gå på lenger enda et mulig innlegg er skrevet på forhånd.

Og innlegget jeg kunne ha skrevet havner i feil rekkefølge på "papiret".

Mitt innlegg her er oppdelt, ja jeg vet det.
Men det er for at jeg skal kunne lese det lettere selv. ;-)

For min egen del skulle jeg ønske at alle skrev med fete/tykke bokstaver. Men kanskje andre har vanskeligheter med akkurat det jeg trenger. Alt er ikke alltid like lett.

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Re: Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  Inger Johanne Ons 11 Nov 2009 - 15:47

Jeg blir lei meg når du kaller oss VIP-klubben, Tufsa. La gjerne være å bruke forumet, men du (og noen andre)trenger vel ikke være ufine? Vi er da ikke mer VIP enn deg, og tror du ikke vi moderatorer har moderert hverandre også av og til?

Når det gjelder kognitive problemer, så er de så ulike. Det kan arte seg som manglende evne til å sette seg inn i nye ting og når det gjelder lang tråd eller mange tråder spredd rundt om samme tema, , så kan det være en fordel for noen og en ulempe for andre.

Jeg har sagt en ting på Øisteins, og jeg sier jeg igjen her: Når man får henvisning til noe som alt er skrevet , så er det fordi det sitter en annen person med MS og leser spørsmålet ditt og ønske å gi deg et svar. Men denne personen med MS orker kanskje ikke skrive dette enda en gang. Ikke fordi hun er VIP eller vap, men fordi hun er sliten og sjuk, akkurat som du. Så får du en henvisning, men det er ikke bra nok for deg, hva? Du skal ha enda mer gratis? Samtidig som du kaller oss VIP? ( Hurra, nå greide jeg å bli sinna i stedet for lei meg!)


Jeg prøver å lage mange avsnitt, Bodil, men jeg trodde du lett kunne lage skriften fet selv på maskinen din.


Og nå en lang harang som jeg håper noen orker å lese. Jeg er sliten og lei meg, for jeg har i lang tid skjønt at Forumet jeg trodde skulle bli så fint, det vil ikke så mange ha.

Da ”Øisteins” ( det gamle forumet) brått ble lagt ned tidlig i vår, tenkte jeg på alle som hadde blitt kjent med hverandre gjennom dette forumet og som nå hadde mistet kontakten. Så tenkte jeg på all kunnskapen vi hadde samlet der inne.

Håpet noen kunne få han til å åpne det igjen. Men skulle man kunne argumentere for det, måtte en ha noe å bidra med selv. Og jeg hadde alt for mye å holde på med som det var. Men noen ville da sikkert…

Men det gjorde ingen. Så jeg fikk tak i Kenneth og skjønte at jeg måtte finne en ny webmaster og noen som kunne hjelpe til med å moderere. Helst noen som var så rå-gode på å moderere at alt jeg trengte å gjøre, var å sette i gang dette og så trekke meg.

Men alle som har stukket fram nesa si på et møte eller i et nabolag vet hva som skjer når en prøver å få i gang noe. Plutselig sitter man der med hendene fulle. Og så skjedde jo det som bruker å skje når jeg går i gang med noe. Jeg ble ivrig og engasjert. Dette skulle bli bra! Dette skulle bli et forum for alle! Nåja, de fleste i alle fall.

De som satt aleine hjemme og ikke hadde så mange å skravle med, skulle kunne komme hit.

De som hadde fått MS-venner på Øisteins, skulle finne dem igjen.

De som var lei seg eller rådløse, skulle finne et sted der man kunne få svar på spørsmål og vennskaplig støtte.

De som ville diskutere temaer omkring MS uten å måtte passe seg for ikke å støte legemiddelprodusenter, helsetjeneste, NAV, ja selv MS-forbundet skulle trygt kunne skrive her.

Vi skulle bare være greie med hverandre, så snille at ingen grudde seg for å gå inn på grunn av giftige hint fra en noen som av en eller annen grunn var sur på den man mente befant seg bak et av de andre nickene.

Nye og utrygge skulle trygt kunne skrive noe her, og ingen spørsmål skulle være dumme.

Det skulle være lett å finne fram, og vi skulle hjelpe til så det ble det.

Og først og fremst: Vi skulle bli et sted med masse brukerfaringsbasert kunnskap og med sitering fra og henvisning til andre steder man kunne finne kunnskap fra fagfolk. Kunnskapsnivået til personer med MS i Norge skulle bli høyere…. ( Ja, jeg vet jeg kan komme til å ta av litt når jeg blir ivrig…)

Og med disse vyene i ryggsekken, var det ikke så slitsomt å gå i samarbeid med folk jeg vet har nokså like vyer. For det var disse vyene som var energien min, det var dette målet som fikk meg til å gidde.

Jeg var med på å legge opp til et slikt forum jeg selv hadde ønsket meg da jeg var fersk med diagnosen. Eller kanskje til og med da jeg gikk rundt og ikke skjønte hva i all verden jeg feilte.

Men så var det ikke et slikt forum folk ville ha. Nehei…. Hva gjør vi da? I hvert fall: Hva gjør JEG da?

Ikke noe er så patetisk som folk som sutrer om ”etter alt jeg har gjort for deg” når de har prøvd å presse på familie og venner gaver og tjenester de åpenbart ikke vil ha. En venn av meg ( Olav, forresten) har en god måte å uttrykke dette på: ”Utagerende omsorg”. Jeg kan ikke fordra utagerende omsorg. Folk som dytter på en ting en ikke vil ha.

Men jeg vil nok si at om jeg hadde hatt en åpen invitasjon blant venner og kjente og sa at de var velkommen til å stikke innom til litt kaffe og biteti på lørdags ettermiddagene, og en del dukket opp hele tida, så ville jeg vel tenkt at dette var et greit tiltak. Om de så kom med sure hint om kjeksen og typen kaffe eller de pratet på bygda om måten jeg behandlet besøkende på, så må jeg vel si jeg ville lurt på hvorfor de kom? "

Ok. De som er her, er kanskje her fordi de likte Øisteins, og nå er dette det eneste de kan få. Men husk at Øisteins ble stengt blant annet fordi det ble for mye tullprat og drittslenging.. Og Kenneth stengte også dobbelttråder. Han flyttet ikke innlegget i dobbelttråden, for det hadde han ikke teknologi til.

Han ønsket seg egentlig moderatorer han også, sa han, men fikk aldri ordnet med det.

OK, så tar vi dagens siste metafor:
Hvis nærbutikken din legger ned og noen starter opp en ny for å avhjelpe behovet og samtidig ønsker å gjøre den litt mer moderne og heve kvaliteten… Så handler du der, eller du lar være. Men slenger du fra deg søppel i butikken og mobber kassadama og juger om butikken på bygda, så kanskje den blir lagt ned.

En ting er sikkert.: ”Gamlekjøpmannen” kommer ikke tilbake.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Re: Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  sarasara Ons 11 Nov 2009 - 16:59

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Icon_smile Forsøk på hyggelig forslag uten å være ufin Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Icon_smile

Å tillate nye tråder for helt konkrete spørsmål og la de som orker det, svare på dem.

I tillegg kan den som vil, henvise til en lang tråd. Det er også noe med aktualiteten i de gamle trådene? Selv om de ikke er utgått på dato så er det en litt annen vinkel vedkommende er ute etter?

Det ser ut til at det er mange som ønsker seg kortere tråder, det må da være OK?

Og så er det så ugreit å bli ommøblert. La det ligge selv om det er "feil sted"? Det pleier å dra seg inn igjen etter hvert.

Så vidt jeg forsto Kenneth, var han veldig sliten og det var vel ikke det at det var for mye "drittslenging"? Og Kenneth var ikke en med MS, han var en hvis far har MS, så Kenneth hadde noe mer distanse til brukerene.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Brukere av forumet

Poste  solhaug Ons 11 Nov 2009 - 17:04

Inger Johanne skrev:Jeg blir lei meg når du kaller oss VIP-klubben, Tufsa. La gjerne være å bruke forumet, men du (og noen andre)trenger vel ikke være ufine? Vi er da ikke mer VIP enn deg, og tror du ikke vi moderatorer har moderert hverandre også av og til?

Når det gjelder kognitive problemer, så er de så ulike. Det kan arte seg som manglende evne til å sette seg inn i nye ting og når det gjelder lang tråd eller mange tråder spredd rundt om samme tema, , så kan det være en fordel for noen og en ulempe for andre.

Jeg har sagt en ting på Øisteins, og jeg sier jeg igjen her: Når man får henvisning til noe som alt er skrevet , så er det fordi det sitter en annen person med MS og leser spørsmålet ditt og ønske å gi deg et svar. Men denne personen med MS orker kanskje ikke skrive dette enda en gang. Ikke fordi hun er VIP eller vap, men fordi hun er sliten og sjuk, akkurat som du. Så får du en henvisning, men det er ikke bra nok for deg, hva? Du skal ha enda mer gratis? Samtidig som du kaller oss VIP? ( Hurra, nå greide jeg å bli sinna i stedet for lei meg!)


Jeg prøver å lage mange avsnitt, Bodil, men jeg trodde du lett kunne lage skriften fet selv på maskinen din.


Og nå en lang harang som jeg håper noen orker å lese. Jeg er sliten og lei meg, for jeg har i lang tid skjønt at Forumet jeg trodde skulle bli så fint, det vil ikke så mange ha.

Da ”Øisteins” ( det gamle forumet) brått ble lagt ned tidlig i vår, tenkte jeg på alle som hadde blitt kjent med hverandre gjennom dette forumet og som nå hadde mistet kontakten. Så tenkte jeg på all kunnskapen vi hadde samlet der inne.

Håpet noen kunne få han til å åpne det igjen. Men skulle man kunne argumentere for det, måtte en ha noe å bidra med selv. Og jeg hadde alt for mye å holde på med som det var. Men noen ville da sikkert…

Men det gjorde ingen. Så jeg fikk tak i Kenneth og skjønte at jeg måtte finne en ny webmaster og noen som kunne hjelpe til med å moderere. Helst noen som var så rå-gode på å moderere at alt jeg trengte å gjøre, var å sette i gang dette og så trekke meg.

Men alle som har stukket fram nesa si på et møte eller i et nabolag vet hva som skjer når en prøver å få i gang noe. Plutselig sitter man der med hendene fulle. Og så skjedde jo det som bruker å skje når jeg går i gang med noe. Jeg ble ivrig og engasjert. Dette skulle bli bra! Dette skulle bli et forum for alle! Nåja, de fleste i alle fall.

De som satt aleine hjemme og ikke hadde så mange å skravle med, skulle kunne komme hit.

De som hadde fått MS-venner på Øisteins, skulle finne dem igjen.

De som var lei seg eller rådløse, skulle finne et sted der man kunne få svar på spørsmål og vennskaplig støtte.

De som ville diskutere temaer omkring MS uten å måtte passe seg for ikke å støte legemiddelprodusenter, helsetjeneste, NAV, ja selv MS-forbundet skulle trygt kunne skrive her.

Vi skulle bare være greie med hverandre, så snille at ingen grudde seg for å gå inn på grunn av giftige hint fra en noen som av en eller annen grunn var sur på den man mente befant seg bak et av de andre nickene.

Nye og utrygge skulle trygt kunne skrive noe her, og ingen spørsmål skulle være dumme.

Det skulle være lett å finne fram, og vi skulle hjelpe til så det ble det.

Og først og fremst: Vi skulle bli et sted med masse brukerfaringsbasert kunnskap og med sitering fra og henvisning til andre steder man kunne finne kunnskap fra fagfolk. Kunnskapsnivået til personer med MS i Norge skulle bli høyere…. ( Ja, jeg vet jeg kan komme til å ta av litt når jeg blir ivrig…)

Og med disse vyene i ryggsekken, var det ikke så slitsomt å gå i samarbeid med folk jeg vet har nokså like vyer. For det var disse vyene som var energien min, det var dette målet som fikk meg til å gidde.

Jeg var med på å legge opp til et slikt forum jeg selv hadde ønsket meg da jeg var fersk med diagnosen. Eller kanskje til og med da jeg gikk rundt og ikke skjønte hva i all verden jeg feilte.

Men så var det ikke et slikt forum folk ville ha. Nehei…. Hva gjør vi da? I hvert fall: Hva gjør JEG da?

Ikke noe er så patetisk som folk som sutrer om ”etter alt jeg har gjort for deg” når de har prøvd å presse på familie og venner gaver og tjenester de åpenbart ikke vil ha. En venn av meg ( Olav, forresten) har en god måte å uttrykke dette på: ”Utagerende omsorg”. Jeg kan ikke fordra utagerende omsorg. Folk som dytter på en ting en ikke vil ha.

Men jeg vil nok si at om jeg hadde hatt en åpen invitasjon blant venner og kjente og sa at de var velkommen til å stikke innom til litt kaffe og biteti på lørdags ettermiddagene, og en del dukket opp hele tida, så ville jeg vel tenkt at dette var et greit tiltak. Om de så kom med sure hint om kjeksen og typen kaffe eller de pratet på bygda om måten jeg behandlet besøkende på, så må jeg vel si jeg ville lurt på hvorfor de kom? "

Ok. De som er her, er kanskje her fordi de likte Øisteins, og nå er dette det eneste de kan få. Men husk at Øisteins ble stengt blant annet fordi det ble for mye tullprat og drittslenging.. Og Kenneth stengte også dobbelttråder. Han flyttet ikke innlegget i dobbelttråden, for det hadde han ikke teknologi til.

Han ønsket seg egentlig moderatorer han også, sa han, men fikk aldri ordnet med det.

OK, så tar vi dagens siste metafor:
Hvis nærbutikken din legger ned og noen starter opp en ny for å avhjelpe behovet og samtidig ønsker å gjøre den litt mer moderne og heve kvaliteten… Så handler du der, eller du lar være. Men slenger du fra deg søppel i butikken og mobber kassadama og juger om butikken på bygda, så kanskje den blir lagt ned.

En ting er sikkert.: ”Gamlekjøpmannen” kommer ikke tilbake.

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Icon_eek DEN var lang, den. For lang for meg, Inger Johanne. Jeg syns forumet er bra innimellom, men mssiden er bra den også. Så jeg bruker begge to pluss msportalen. Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Icon_wink
solhaug
solhaug


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Re: Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  Solsikke Ons 11 Nov 2009 - 17:13

Konstruktiv kritikk og konstruktive forslag er det dårlig med her.

De som driver dette stedet har ikke noe stort og mektig selskap i ryggen slik andre forum har. Kostnader tilknyttet dette forumet dekkes utelukkende av de som driver dette forumet her. Og de er akkurat like slitne og syke som det du er. De forventer ikke applaus og de tåler å bli sammenlignet med andre.


Sist endret av Solsikke den Man 16 Nov 2009 - 8:57, endret 1 gang
Solsikke
Solsikke


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Re: Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  LiseTone Ons 11 Nov 2009 - 17:55

Det hjelper med litt diskusjoner her inne, vops så var rekorden 17 brukere likt inne her.
Nei, det var nok tilfeldig. Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Icon_rolleyes
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2) Empty Re: Brukere av forumet ( tråden som ble tilbakelmeldingstråd nr 2)

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 1 av 2 1, 2  Next

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet