MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Hjelp, har jeg MS?

3 posters

Go down

Hjelp, har jeg MS? Empty Hjelp, har jeg MS?

Poste  Susanne83 Tor 16 Feb 2012 - 2:18

Hei dere,

Jeg har slitt med div. symptoner fra jeg var lita,
da jeg var barn klarte jeg ikke gå til skolen i perioder fordi jeg fikk sånn med kramper i beina under skoleveien og måtte kjøres.
Hodeverk, utmattelse,kramper, følelse av muskelsvakhet har preget store deler av livet.

Er sliten hele tiden, i perioder er søvn alt jeg klarer tenke på,
men har også perioder hvor jeg er bedre - men aldri full av energi...
Har også isjas lignende smerter som stråler som strøm fra
sittemuskelen til knærne og verk i legger. Opplever ofte stikkinger
i høyre arm. Har dobbelt syn, det har jeg hatt i
mange år. Følelse av "tannverk" i
kroppen. Blir lett svimmel. Har mistet følelsen i
et område på ca 20 cm på venstre lår. Får fortsatt kramper
i leggene av og til, men garrantert ved aktivitet som f.eks svømming.
Sliter med depresjon og noe angst.
For ca. 1 mnd siden fikk jeg problemer med å tisse,
klarer tisse, men det er vanskelig... Har også
vekslende treg tarm/forstoppelse/diare. Nesten
aldri vanlig avføring. Jeg har også steder på
kroppen hvor det føles som om nervene er betente,
det gjør svært vondt å ta på f.eks hele nakken, hele siden på armene,
legger, ankel, kjeven, bak ørene.. selv ved myke forsiktige bevegelser gir det smerter ved berøring. Jeg er også følsom for lys, kulde og varme.
Jeg opplever det som at min tilstand, mine symptoner eskalerer, det blir sakte en sikkert bare verre og verre....ibux eller paracet hjelper ingenting...
I nov. 2011 fikk jeg også kolikkanfall, med tilhørende luftsmerter i nakke,skulder,bryst og rygg. Luftsmertene er konstante og har vart hver dag frem til og med i dag...

Jeg fikk diagnosen "fibromyalgi" av min fastlege i 2006, etter å ha testet med med disse "tenderpionts", men jeg undrer meg over om dette er en korrekt diagnose.
Da han klemte på disse punktene så gjorde det jo vondt, men ikke bare på punktet,
jeg har vondt i f.eks hele låret, kneet og leggen - ikke bare det ene punktet på leggen...

Jeg har vært under yrkesrettet attføring siden 2005.

Da jeg i dag googlet noen av mine symptoner dukket lidelsen "MS" opp...
Jeg kontakter dere her i håp om å få flere svar...


Kjenner dere som har MS dere igjen i
det jeg skriver? Bør jeg be om å bli utredet for
MS? Vennligst svar enten det er det ene eller
andre veien, det setter jeg utrolig stor pris på.

Susanne83


Til Toppen Go down

Hjelp, har jeg MS? Empty Re: Hjelp, har jeg MS?

Poste  Moostar Tor 16 Feb 2012 - 18:21

Kjenner meg igjen i en del av det du skriver. Men det første jeg tenker på, FØR du starter utredning, er om du kan skaffe deg en forsikring som dekker MS - hvis du ikke har allerede. Eller kan man kanskje ikke få slik forsikring (alvorlig sykdom/ufør) når du allerede har diagnosen fibro? Og om så er, så husk karentstiden er 3 el 6 mnd på en forsikring.
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Hjelp, har jeg MS? Empty Re: Hjelp, har jeg MS?

Poste  Inger Johanne Lør 18 Feb 2012 - 14:03

Hvis de ikke har gjort en MR av hodet ditt og en spinalpunksjon, synes jeg du må be om det. Hvis fastlegen din ikke vil henvise deg til nevrolog så du kan få det, kan du bytte fastlege. Men ta først en alvorlig prat med han/henne. MS ligner på veldig mye annet, så selv om symptomene stemmer helt, er det ingen klar indikasjon. Men det er viktig å få skjekket det, for riktig diagnose gir riktig behandling.

Det spørs vel hvor god helseforsikring akkurat du vil få uansett, med alle de plagene du har som allerede er dokumentert av lege, men du kan jo sjekke med et forsikringsselskap.

Lykke til.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Hjelp, har jeg MS? Empty Re: Hjelp, har jeg MS?

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet