MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Trenger deres hjelp!

5 posters

Go down

Trenger deres hjelp! Empty Trenger deres hjelp!

Poste  Musselin Tor 25 Aug 2011 - 21:22

Hei.

Har vert hos nevrologen og MS sykepleier i deg. Har dannet antistoffer mot Extavia og har fått beskjed om å slutte å ta den. har samtidig hatt mangen av de skjeldne bivirkningen, så nå var saken klar. Skulle ta en pause på ca tre mnd før jeg skulle starte opp på en ny medisin, men problemet er at jeg ikke husker hva den heter...... Embarassed
Sprøyter som skulles ta hver dag Sad , vanlig var at en svei på stikk stedet Mad , og en dannet ikke antistoffer mot denne....Denne hadde heller ikke oppstartbivirkningen, En kunne få en bivirkning en skjelden gang, der an ble rødflammete på brystet og ansiktet cherry men det ville gi seg etter 30 min eller noe slikt.....

NOEN som har en anelse på hva denne medisinen heter???

Er egentlig veldig lei av hele MSen fortiden.....klarer ikke å slå meg heilt til ro med alt det som skjer og alle plagene jeg har...


Musselin

Musselin


Til Toppen Go down

Trenger deres hjelp! Empty Re: Trenger deres hjelp!

Poste  Julestjerne Tor 25 Aug 2011 - 22:00

Skjønner godt at du er lei hele MSen No Det går jo opp og ned dette her, men du får bare stå på. Den medisinen du skal begynne på tror jeg heter Copaxone. Det er den eneste medisinen jeg vet om som skal taes hver dag.
Lykke til
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Trenger deres hjelp! Empty Re: Trenger deres hjelp!

Poste  Musselin Tor 25 Aug 2011 - 23:33

Takk for det. Må vel være den da.....

Får gå inn i det andre forumet og se om det er en link om denne:-)

Musselin

Musselin


Til Toppen Go down

Trenger deres hjelp! Empty Re: Trenger deres hjelp!

Poste  Lierdama Tor 25 Aug 2011 - 23:44

Det stemmer at Copaxone settes hver dag, men det er jammen det eneste som stemmer med den beskrivelsen.
Ikke for å skremme, men jeg har høy kompetanse på bivirkninger av disse sprøytene!!! - til slutt nektet jeg å ta dem mer.
Men rett skal være rett, noen reagerer ikke på dem i det hele tatt, så la oss håpe du er en av disse heldiggrisene.
Uansett så håper jeg du får en medisin som du har nytte av.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Trenger deres hjelp! Empty Re: Trenger deres hjelp!

Poste  Musselin Tor 25 Aug 2011 - 23:51

Har lest en del nå, og er rett og slett vett skremt......dette er jo verre en extavia jo........men når jeg har dannet antistoffer mot det så er det vel liten vits å fortsette......

Ikke sol lys på stikk stedene har jeg lest, hva F gjør en om sommeren eller om en er i syden da????
Og all den kløen og hevelsen i huden? PÅ noen så forsvinner de ikke heller.
Og at den ikke har full virkning før det ar gått evigheter......
Oppevares i kjøleskap???

Verre og mere tungvint kan det ikke bli!!!! Mad

Aner ikke helt hva jeg skal gjøre.....
Jeg pleier å reagere på alt og får også det som er av det sjeldne bivirkningene, så dette ser ikke lyst ut for å si det rett ut.....

Musselin


Til Toppen Go down

Trenger deres hjelp! Empty Re: Trenger deres hjelp!

Poste  Musselin Fre 26 Aug 2011 - 0:10

Har nå lest om den i felleskatalogen og det er jo nett de samme bivikningene på denne som på extavia....pluss en haug til.....Er sikkelig rådvill her og har rett og slett ikke lyst til å bytte....kan jo få det verre en det jeg har i dag jo......
Dette er ikke det som blei sagt til meg i dag???

Blir sikkelig skremt her.......

Har ikke lest et posetivt ord om denne Copaxone i det heletatt jo......

Tror jeg skal ringe ms sykepleier i morgen og snakke med henne!

Musselin


Til Toppen Go down

Trenger deres hjelp! Empty Re: Trenger deres hjelp!

Poste  Bips Fre 26 Aug 2011 - 1:18

Nå er jeg ganske ny når det gjelder diagnosen og medisiner generelt men jeg begynte med Copaxone for 3 dager siden. Den må oppbevares i kjøleskap, må tas ut ca. 20-30 min før bruk.men kan også oppbevares ikke mer enn 25 grader i 1 mnd.
På meg svir den noe hindelig i ca 2 min etter. Så blir jeg rød og vablete. så går det over etter en times tid. På låret fikk jeg en hard kule men gikk over etter 1 dag. Litt sår.
Vet ikke om det gjelder alle typer men må vente med å stikke samme sted etter 7 dager.

Har veilednings boka her og de mest vanlige bivirkningene er:

Lokale hudreaksjoner på injeksjons sted
* Rødhet/hevelse
* Kløe
* Ubehag (smerte/svie)
* fortykninger
* Lipoatrofi

Sporadiske bivirkninger.
* Rødflammet bryst eller ansikt
* En følelse av "tranghet" i brystet
* Kort pustethet
* Rask hjerterytme (hjertebank)

Disse symtopene forårsaker vanligvis ikke problemer. De er meget sjeldne, men viktig å være oppmerksom på. Pasienten må prøve å forholde seg rolig. Symptomene er ikke farlige og forsvinner som regel i løpet av en halv time. Kontakt lege eller sykepleie om de oppstår.

Det er det som står i den lille boka jeg fikk.

Ønsker deg lykke til Smile
Bips
Bips


Til Toppen Go down

Trenger deres hjelp! Empty Re: Trenger deres hjelp!

Poste  Musselin Ons 28 Des 2011 - 17:47

Halloen alle sammen.....

har vert en lang høst med mye frem og tilbake. Men nå er det klart. Etter mange prøver og tester, og nytt MR så har nevrologeb anbefalt Tysabri. Dett grunnet at det er funnet flere nye flekker, selv om jeg ikke har hatt spesielt merkbare atakk. Har fått vite at jeg er JC negativ så da er jo faren for PLM svært liten.

Da får vi se hva som skjer i 2012 når jeg skal få min første dose med ny medisin.

Ønsker dere alle en fortsatt od jul og et godt nyttår.

Musselin


Til Toppen Go down

Trenger deres hjelp! Empty Re: Trenger deres hjelp!

Poste  Inger Johanne Fre 30 Des 2011 - 20:27

Lykke til. Jeg kjenner mange som synes de har fått et nytt liv! santa
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Trenger deres hjelp! Empty Re: Trenger deres hjelp!

Poste  Lierdama Man 9 Jan 2012 - 20:36

Heier på deg, Musselin!
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Trenger deres hjelp! Empty Re: Trenger deres hjelp!

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet