Forumkafeen der man kan skravle i vei
+19
Edle
Marihøne
Hilde
beate
BeCe
Moostar
Nanna
Lierdama
svarthyll
LiseTone
Julestjerne
Melles
sarasara
porscha
Milla
Trippel
tigern
Solsikke
Inger Johanne
23 posters
Side 9 av 20
Side 9 av 20 • 1 ... 6 ... 8, 9, 10 ... 14 ... 20
Re: Forumkafeen der man kan skravle i vei
Bokklubben styrer hva folk leser.
Liker ikke det, folk skulle hatt et mer bevisst forhold til litteratur
og bøker generelt.
De gidder jo ikke lese "Uflaks" engang!
Liker ikke det, folk skulle hatt et mer bevisst forhold til litteratur
og bøker generelt.
De gidder jo ikke lese "Uflaks" engang!
sarasara
Nå finnes det jo så mange bokklubber. De som bare kjøper bøker i en bestemt bokklubb, og ikke annet gjør det vel for å fylle opp seksjonen, og da handler det vel om å ha, ikke å lese. Men forresten var visst det tjue år siden, nå skal en ikke ha bøkene i stua lenger, har jeg latt meg fortelle. Ikke at jeg bryr meg om det.
Inger Johanne
Det kunne blitt den nye måten å sjekke ut hvem folk er på,
"Hvilken bokklubb er du medlem i da?"
Eller "Hvor kjøpte du dine siste tre bøker hen?"
"Hvilken bokklubb er du medlem i da?"
Eller "Hvor kjøpte du dine siste tre bøker hen?"
sarasara
Hmmm... Hvis folk putter meg i en eller annen bås, fordi jeg har for mange BOKKLUBB-BØKER i bokhylla i STUA mi, tillater jeg å kalle dem ÅNDSSNOBBER. (Jeg sikter IKKE til noen her altså!). Noen mennesker er litt for opptatte av å fremstå som "riktige" og heeelt frigjorte for main-stream-tankegangen, og så ender de bare opp som patetiske snobber i stedet for. Ha ha, sier jeg bare!
Nanna
Er ikke med i noen bokklubb lenger, og i bokhylla mi står det bøker som venter på å bli lest, og noen andre som jeg bruker ofte.
Driter en lang en i hva andre har i sine hyller.
Nå er jeg vel egentlig på kafe. Jeg har forsynt meg med vann, og tenker å skryte av at jeg har vært på hytta og gått med rett rygg og oversett alle de store og veldig mange blåbær! Jeg spiser ikke sånt, har i fryseren, og kroppen min har ikke godt av å stå på huk!
Je, jeg klarte det! MEN jeg klarte ikke å overse alle de greiner og småtrær som måtte klippes... så de ble klipt!!
Ingen store fysiske utskeielser i dag, med andre ord.
I og med at det ikke var noen her nå, så stikker jeg... Jeg er et sosialt vesen når jeg får velge selv, men dette var stusslig
Driter en lang en i hva andre har i sine hyller.
Nå er jeg vel egentlig på kafe. Jeg har forsynt meg med vann, og tenker å skryte av at jeg har vært på hytta og gått med rett rygg og oversett alle de store og veldig mange blåbær! Jeg spiser ikke sånt, har i fryseren, og kroppen min har ikke godt av å stå på huk!
Je, jeg klarte det! MEN jeg klarte ikke å overse alle de greiner og småtrær som måtte klippes... så de ble klipt!!
Ingen store fysiske utskeielser i dag, med andre ord.
I og med at det ikke var noen her nå, så stikker jeg... Jeg er et sosialt vesen når jeg får velge selv, men dette var stusslig
Melles
Jeg er en "morning fool", men her var det tynt med folk.
Litt molefonken i dag. Vondt i halsen og litt frossen. Skal egentlig på Notodden i morgen og ha tre personer på overnatting etterpå. ...? Man kan jo få annen forkjølelse også, men festival og overnattingsgjester er jo sånne passopp-saker. ...
Billetter for hundrevis av kroner i søpla? Hvis noen leser dette og vil evt overta billettene på kort varsel, så ta kontakt.
Litt molefonken i dag. Vondt i halsen og litt frossen. Skal egentlig på Notodden i morgen og ha tre personer på overnatting etterpå. ...? Man kan jo få annen forkjølelse også, men festival og overnattingsgjester er jo sånne passopp-saker. ...
Billetter for hundrevis av kroner i søpla? Hvis noen leser dette og vil evt overta billettene på kort varsel, så ta kontakt.
Inger Johanne
Rødvinstoddy hitover, den er til Inger Johanne.
Jeg tar en Capri-kake og et glass vann.
En gang kjente jeg en helt ordentlig åndssnobb. Det var moro. Han kunne og visste og der gikk det fort rundt. Det skulle vært flere sånne. Nå er han død. Han som var en helt ekte åndssnobb og ikke kjedelig og grå som alle andre.
Jeg tar en skål for ekte åndssnobber!
Jeg tar en Capri-kake og et glass vann.
En gang kjente jeg en helt ordentlig åndssnobb. Det var moro. Han kunne og visste og der gikk det fort rundt. Det skulle vært flere sånne. Nå er han død. Han som var en helt ekte åndssnobb og ikke kjedelig og grå som alle andre.
Jeg tar en skål for ekte åndssnobber!
sarasara
Definisjonen på en åndssnobb... Hva er det?
Jeg hadde engang den ydmyke ære å snakke litt med en person med en stor mental kapasitet, høyt anerkjent. Jeg vil ikke kalle personen en åndssnobb, for en gang hadde noen lagt et ukeblad på denne personens plass. Jeg beklaget og sa dette er vel ikke noe for deg. Man skal ikke kimse av folkets kultur, sa denne personen. eller omtrent det. Det har jeg tenkt mye på.
Jeg hadde engang den ydmyke ære å snakke litt med en person med en stor mental kapasitet, høyt anerkjent. Jeg vil ikke kalle personen en åndssnobb, for en gang hadde noen lagt et ukeblad på denne personens plass. Jeg beklaget og sa dette er vel ikke noe for deg. Man skal ikke kimse av folkets kultur, sa denne personen. eller omtrent det. Det har jeg tenkt mye på.
Inger Johanne
Nei, IJ, din bekjente hørtes ikke det minste snobbete ut. Sarasara, vi har muligens en litt forskjellig oppfatning av ordet åndssnobb?? De jeg har vært borti, er det i hvert fall litt sparsomt med folk som gidder å skåle for, i hvert fall utenfor deres egen eksklusive krets. Så det er jo sikkert hyggelig for dem, hvis noen andre gidder det...
Var på Bunnpris igår for å handle middag. Der hadde de "Bienes hemmelige liv" som lydbok. Holdt nesten på å kjøpe den, har jo blitt litt nyssgjerrig etter omtalen her inne. Og så hadde det jo vært kjekt med lydbok, da kunne jeg jo hørt på den, mens jeg kjørte bil o.s.v. Men jeg endte opp med å kjøpe en Albert Åberg-bok til lillegutt i stedet for...
Var på Bunnpris igår for å handle middag. Der hadde de "Bienes hemmelige liv" som lydbok. Holdt nesten på å kjøpe den, har jo blitt litt nyssgjerrig etter omtalen her inne. Og så hadde det jo vært kjekt med lydbok, da kunne jeg jo hørt på den, mens jeg kjørte bil o.s.v. Men jeg endte opp med å kjøpe en Albert Åberg-bok til lillegutt i stedet for...
Nanna
Vi har helt tydelig forskjellig oppfatning av begrepet åndssnobb
sarasara
OK, da er det greit... For meg er ordet "snobb" udelt negativt, man kan sikkert mene andre ting med det.
Nanna
Det å ville være noe man ikke er, det er bare dumt.
Det å gjøre seg fin med kjøpte ting holder ikke.
Å våge å være den man er, tror jeg er best.
Det å gjøre seg fin med kjøpte ting holder ikke.
Å våge å være den man er, tror jeg er best.
sarasara
Nå skipper jeg tilbake til mitt sukk over vond hals. det var neppe -flu, jeg kom med på Notodden og er nå passe trøtt og sliten, men det er greit nok. Hørte på mye fin musikk, så mye at jeg nå ikke har lyd på i hele tatt. Beth Hart. Roffe Wikström. Norra Noor ( som jeg egentlig synes er slitsom, men på konsert var det bra.)
Lydbok i dag. Hjulskift av Vigdis Hjort. Ei bok som noen tror handler om Notodden bluesfestival, men det gjør den slett ikke, høres ikke ut som forfatteren har vært der en gang. Den handler om... oj, nå har vi det der med ulike måter å oppsummere ei bok på igjen... Den handler om ulik sosial klasse i en par-relasjon. Eller den kan sies å handle om utbrente akademikere. Eller godt voksne damer med ung elsker. Eller om damer som drikker for mye. Den handler litt om å pusse opp en leilgihet også, men der tror jeg heller ikke hun har gjort research på hvor lang tid sånt tar. Samma det.
Skal hilse fra Lise Tone. Nei, hun var ikke på Notodden, men jeg fikk en sms. Internett er nede, Hallo Telenor kan du hjøpe me no
Lydbok i dag. Hjulskift av Vigdis Hjort. Ei bok som noen tror handler om Notodden bluesfestival, men det gjør den slett ikke, høres ikke ut som forfatteren har vært der en gang. Den handler om... oj, nå har vi det der med ulike måter å oppsummere ei bok på igjen... Den handler om ulik sosial klasse i en par-relasjon. Eller den kan sies å handle om utbrente akademikere. Eller godt voksne damer med ung elsker. Eller om damer som drikker for mye. Den handler litt om å pusse opp en leilgihet også, men der tror jeg heller ikke hun har gjort research på hvor lang tid sånt tar. Samma det.
Skal hilse fra Lise Tone. Nei, hun var ikke på Notodden, men jeg fikk en sms. Internett er nede, Hallo Telenor kan du hjøpe me no
Inger Johanne
Vigdis Hjort traff en fyr på verkstedet og det hun skriver om i den boka er selvopplevd.
Typisk chick-lit.
Typisk chick-lit.
sarasara
Hva er chick-lit?
Hvis det har noe med å skrive om selvopplevde ting å gjøre, så har jeg hørt at det er mer vanlig enn vi tror å skrive tett på eget liv. Det er vel den letteste måte å skape troverdige romanskikkelser på. (Uten at jeg derved vurderer troverdigheten i "Hjulskift".)
Jeg har også hørt at forfatteren hadde en kjæreste selv som ligna på Truls ( som elskeren i boka het). Visste ikke at hun traff han på verkstedet, men det var kanskje derfor Notodden-delen av boka ikke handlet om bluesfestival.
Boka interesserer meg fordi jeg er veldig opptatt av samfunnsklasse, blant annet i parforhold. Synes det er fornøyelig å lese hvordan noen akademikere har av forestillinger om arbeiderklassen og får en aha om at det er mange måter å være naiv og uopplyst på. ( Kommer selv fra typisk arbeiderklasse.) Eller for å være litt snillere mot Vigdis Hjort: Artig å se det fra et utefraperspektiv.
Synes jeg fikk mye ut av boka selv om hun får hovedpersonen til å tenke gjøre og si mye rart jeg er dønn uenig i eller smiler av. Eller kanskje nettopp derfor?
Jeg lagde en litteraturtråd her, men det er på kafeen vi prater om bøker. Kanskje vi skal drikke vin og prate skit i litteraturtråden? ( Spøk.) Da blir det som IRL: "Litteraturgrupper" som i likhet med "syklubber" bare handler om å skravle om annet. Mens en prater om bøker i sosiale settinger.
Hvis det har noe med å skrive om selvopplevde ting å gjøre, så har jeg hørt at det er mer vanlig enn vi tror å skrive tett på eget liv. Det er vel den letteste måte å skape troverdige romanskikkelser på. (Uten at jeg derved vurderer troverdigheten i "Hjulskift".)
Jeg har også hørt at forfatteren hadde en kjæreste selv som ligna på Truls ( som elskeren i boka het). Visste ikke at hun traff han på verkstedet, men det var kanskje derfor Notodden-delen av boka ikke handlet om bluesfestival.
Boka interesserer meg fordi jeg er veldig opptatt av samfunnsklasse, blant annet i parforhold. Synes det er fornøyelig å lese hvordan noen akademikere har av forestillinger om arbeiderklassen og får en aha om at det er mange måter å være naiv og uopplyst på. ( Kommer selv fra typisk arbeiderklasse.) Eller for å være litt snillere mot Vigdis Hjort: Artig å se det fra et utefraperspektiv.
Synes jeg fikk mye ut av boka selv om hun får hovedpersonen til å tenke gjøre og si mye rart jeg er dønn uenig i eller smiler av. Eller kanskje nettopp derfor?
Jeg lagde en litteraturtråd her, men det er på kafeen vi prater om bøker. Kanskje vi skal drikke vin og prate skit i litteraturtråden? ( Spøk.) Da blir det som IRL: "Litteraturgrupper" som i likhet med "syklubber" bare handler om å skravle om annet. Mens en prater om bøker i sosiale settinger.
Inger Johanne
Jeg har et problem
Fluene elsker pc-skjermen min.
Hver gang jeg åpner lokket, kommer en ilter flue flygende.
Den surrer rundt meg, og den går koser seg på skjermen.
Det verste av alt, den etterlater seg spor.
Mange brune små prikker.
Jeg liker det absolutt ikke
Forresten
jeg har lånt meg ei lydbok
"Jenta som lekte med ilden"
Og så har jeg endelig forstått hvorfor jeg aldri greier å bli ferdig med ei tettskrevet bok
brillene mine er alt for dårlige
det har vært så slitsomt å lese
Men nå har jeg bestilt meg nye briller
på avbetaling
Hjulskift har jeg lest
den anbefales!
Hilde
Hver gang jeg åpner lokket, kommer en ilter flue flygende.
Den surrer rundt meg, og den går koser seg på skjermen.
Det verste av alt, den etterlater seg spor.
Mange brune små prikker.
Jeg liker det absolutt ikke
Forresten
jeg har lånt meg ei lydbok
"Jenta som lekte med ilden"
Og så har jeg endelig forstått hvorfor jeg aldri greier å bli ferdig med ei tettskrevet bok
brillene mine er alt for dårlige
det har vært så slitsomt å lese
Men nå har jeg bestilt meg nye briller
på avbetaling
Hjulskift har jeg lest
den anbefales!
Hilde
Hilde
Bra med brillene, Hilde. Dette handler ikke om deg, men jeg kjenner en del folk som absolutt ikke vil gå med briller. Så ser de så dårlig at de roter seg inn i pinlige situasjoner som man oftest er for høflig til å konfrontere dem med. ( Ehrrrm! Hvis du hadde hatt på deg briller ville du sett at. ) En venninne av meg begynte å vaske av skapdører og pusse vinduer da hun endelig begynte å gå med briller. Og var flau over hvordan det hadde sett ut før.
Hm, jeg må ha nye briller sjøl, tror jeg. Enten det eller litt lengre armer.
Til de små fluene har jeg kjøpt en elektrisk racket-lignende fluesmekke som gir dem elektrisk støt. Dessverre fungerer de mer som el-pistolen til Salander i "Jenta som lekte med ilden", det får elektrosjokk, og når jeg skal til å vippe dem oppi våtorganisk avfall-bøtta, våkner de og begynner å fly. Ikke særlig flumant, så jeg tror jeg må kjøpe en mer solid dreper med mer strøm. Som det nå er, prøver jeg å fyre av flere ganger, til det lukter brent flue.
(Skal fluer i våt-organisk avfall? Min datter, som er vegetarianer, mener fluer og koteletter bør kildesortres sammen... Noen som vet?)
Hm, jeg må ha nye briller sjøl, tror jeg. Enten det eller litt lengre armer.
Til de små fluene har jeg kjøpt en elektrisk racket-lignende fluesmekke som gir dem elektrisk støt. Dessverre fungerer de mer som el-pistolen til Salander i "Jenta som lekte med ilden", det får elektrosjokk, og når jeg skal til å vippe dem oppi våtorganisk avfall-bøtta, våkner de og begynner å fly. Ikke særlig flumant, så jeg tror jeg må kjøpe en mer solid dreper med mer strøm. Som det nå er, prøver jeg å fyre av flere ganger, til det lukter brent flue.
(Skal fluer i våt-organisk avfall? Min datter, som er vegetarianer, mener fluer og koteletter bør kildesortres sammen... Noen som vet?)
Inger Johanne
Hvis du er opptatt av samfunnsklasser Inger Johanne,
så er det et "must" å lese "Frp-koden" av Magnus Marsdal.
Fra perm til perm!
så er det et "must" å lese "Frp-koden" av Magnus Marsdal.
Fra perm til perm!
sarasara
mange perspektiver på dette, og de er interessante på ulik måte. her var jeg opptatt av kulturforskjeller
men klart det politiske perspektivet også er viktig. det ene utelukker ikke det andre.
har brent hånda og skriver m venstre pekefinger...
men klart det politiske perspektivet også er viktig. det ene utelukker ikke det andre.
har brent hånda og skriver m venstre pekefinger...
Inger Johanne
Kultursnobb eller ikke: hørte statsministeren si at han likte å se på Frustrerte fruer og syns det var en flott serie (nei, det var et annet adjektiv han brukte som jeg ikke husker hva var nå. Lærerrikt, nei feil igjen).
Den serien ga jeg opp etter første sesong, og jeg er ikke kultursnobb...
Er egentlig på hytteferie for tiden (bare hjemom en natt fordi jeg har time på sykehuset i morgen tidlig).
På noen av de regntunge dagene (veldig glade for at hyttetaket er tett...!) har brukt tid på å strikke ullsokker (vinteren kommer i år også) foran peisen mens jeg hører på lydbok: Øya, noen som har lest/hørt den?
Vil du høre så husk å ha god tid, for det er 12 cd'er.
PS: jeg har ikke greid å gå forbi mengdene med blåbær, mest store!
Hadde med en del liter hjem som nå befinner seg i fryseren (som før sagt: vinteren kommer)
Den serien ga jeg opp etter første sesong, og jeg er ikke kultursnobb...
Er egentlig på hytteferie for tiden (bare hjemom en natt fordi jeg har time på sykehuset i morgen tidlig).
På noen av de regntunge dagene (veldig glade for at hyttetaket er tett...!) har brukt tid på å strikke ullsokker (vinteren kommer i år også) foran peisen mens jeg hører på lydbok: Øya, noen som har lest/hørt den?
Vil du høre så husk å ha god tid, for det er 12 cd'er.
PS: jeg har ikke greid å gå forbi mengdene med blåbær, mest store!
Hadde med en del liter hjem som nå befinner seg i fryseren (som før sagt: vinteren kommer)
Lierdama
Det at Stoltenberg sa at han så på Frustrerte Fruer...
Jeg hørte også det og lurte på om han skulle fiske stemmer og være en av folket,
eller om han virkelig var så enkel å underholde? Da har han for god tid i hvert fall.
Men han tilhører ikke kultureliten og alt det andre har han med seg hjemmefra
Jeg hørte også det og lurte på om han skulle fiske stemmer og være en av folket,
eller om han virkelig var så enkel å underholde? Da har han for god tid i hvert fall.
Men han tilhører ikke kultureliten og alt det andre har han med seg hjemmefra
sarasara
Stoltenberg har jo en datter som er i frustrerte fruer-alderen. (Noen vokser vel aldri fra det, men jeg mener 15-18 år)
Jeg har også en datter i den alderen. Noe som gjør at jeg av og til ser på det for å få en bedre forståelse for hva som rører oppi hodet på disse ungdommene.
Jeg har også en datter i den alderen. Noe som gjør at jeg av og til ser på det for å få en bedre forståelse for hva som rører oppi hodet på disse ungdommene.
beate
Derfor leste jeg Harry Potter når den yngste var i den alderen at hun leste det. Men de siste bøkene har jeg ikke lest, for da var det ingen å følge opp mer.
Inger Johanne
Side 9 av 20 • 1 ... 6 ... 8, 9, 10 ... 14 ... 20
Side 9 av 20