MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

+11
fru tussi
Julestjerne
masolvan
aliset
Trippel
Moostar
Melles
LiseTone
Marianne
Lierdama
Inger Johanne
15 posters

Side 1 av 3 1, 2, 3  Next

Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Inger Johanne Man 6 Apr 2009 - 21:49

Fatigue ( uttales fatig) kan en ha både fysisk og mentalt. Det betyr at tiden fra en er normalt uthvilt til en er utmattet er kortere enn normalt, eller at en konstant er utmattet. Mange opplever at det varierer fra dag til dag.

Det prøves ut to medikamenter mot fatigue, Modiodal og Symmetrel, men det er ingen enighet om i hvilken grad dette er til hjelp for oss som har MS.

Mange opplever at det er vanskelig å bli forstått av andre når det gjelder fatigue. Det er et på mange måter usynlig problem som ikke lar seg påvise ved hjelp av prøver og undersøkelser. Det betyr ikke at det er tvil hos fagpersoner om at det er et virkelig problem. Kanskje så mange som 1/3 av personer med MS opplever fatigue som det mest besværlige problemet ved sykdommen, men over halvparten, - kanskje de fleste - har fatigue. Det oppgis litt ulike tall, og det er fordi man har ulike definisjoner på fatigue og som sagt ingen god måte å måle det på.

I denne tråden kan vi dele erfaringe omkring fatigue og legge inn linker til informasjon om temaet.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty Allergi-trøtthet. Også for pmMS.

Poste  Inger Johanne Fre 24 Apr 2009 - 13:07

Når jeg skriver dette er det pollensesong rundt i landet. Mange av oss vet vi er allergiske. Andre er bare litt ekstra "vårslappe", men klør ikke, er ikke tette i nesa. Vær obs på at du kan ha fatigue som kommer av allergi uten å ha andre allergisymptomer. Det er ikke alltid lett å skille den fatiguen fra MS-fatigue. En forskjell: Den blir mindre om du tar allergitabletter, i hvert fall om du tar av de nyere tablettene.
(Eldre allergimedisin virker motsatt, noen forteller at de bruker dem for å få sove. )

Det er noen som forteller om trøtthet av nye allergimedisiner. Man er usikker på om det like gjerne kan skyldes allergien i seg selv, og at det er en rest-fatigue som tablettene ikke har tatt.

Husk at mens smertestillende virker i løpet av 20 -30 minutter, så kan allergitabletten bruke et par timer på å virke.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Lierdama Fre 24 Apr 2009 - 20:21

Inger Johanne skrev:
Det betyr at tiden fra en er normalt uthvilt til en er utmattet er kortere enn normalt, eller at en konstant er utmattet.

Jeg tenker på fatigue som det motsatte også:
Når man er sliten tar det lang (og ofte lenger enn lang) tid å hente seg inn igjen til normalt uthvilt.

Det er en trøst at mange har det.
Men det er slitsomt når det står på.
Pleier å kalle det "behov for pause".
Pausen består da i at jeg reduserer på oppgavene, for meg betyr det først og fremst sykemelding så jeg ikke går på jobb.
Det er der jeg har mulighet til kutte.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Marianne Ons 24 Jun 2009 - 12:38

Er det noen som har erfaring med modoidal eller symmetrel mot trettheten? Ser ut som jeg må prøve noe for å holde øyene (og kroppen) oppe. Er så trett så trett og føler meg slik drunken og slik Sleep. Før hjelp de med allergipiller, men enten har allergien eller msen blitt verre, eller begge. Crying or Very sad

Er blandt de heldige som har klart meg uten noe annet en betaferonen og akupunktur for å hjelpe på ms, og er ikke så glad i å ta mye piller med bivirkninger, holder tilbake så lenge jeg kan. Men må vel følge legens råd og gi det er forsøk.
Har dere mye bivirkninger med dem? Har dere noen erfaring i at de hjelper?

Nå skinner solen og jeg bare må ut til pollen og fuglesangen og prøve å holde øyene oppe Very Happy
Marianne
Marianne


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  LiseTone Ons 24 Jun 2009 - 19:31

Har prøvd begge deler, slutta med det ene pga bivirkninger, det andre virka ikke på meg, det er så lenge siden att jeg husker ikke vilket eller hva slags bivirkninger.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  LiseTone Ons 24 Jun 2009 - 21:34

Nå har jeg tenkt litt, og det var symmetrel som ikke virka på meg, det virker vell bare på 50%, og modiodal virka, hadde noen herlige dager, men så kom bivirkningene, husker ikke hva slags, men jeg måtte slutte med modiodal igjen.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Melles Tor 16 Jul 2009 - 23:11

Har hatt 10 dager sammenhengende med fatigue, du verden så ødeleggende det er.
Den ødelegger natta og den ødelegger dagen.

Har ikke sovet nå 2 dager på rad, så da er det håp.
Hos meg kommer det ikke en dag i ny og ne, men flere dager på rad, alt fra 3 til 21 dager!
Evil or Very Mad Evil or Very Mad

Jeg hater sofaen!

Jo, kanskje går det an å dra på hytta etter hvert...
sunny
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Inger Johanne Fre 17 Jul 2009 - 17:03

Jeg har også en tendens til faser. Det kan jo både være på grunn av ting som trigger MS-en eller andre årsaker til å bli utmattet.

Jeg synes dette er et skikkelig detektivarbeid. Men jeg vil gjerne finne årsaker, siden min erfaring er at det da er ting en kan gjøre.

I dag er det sånn for meg:
1 La meg klokka 2 og stod opp 7:30, for lite søvn: negativt.
2 Var borte fra marsvina som jeg passer, noe som KAN gi mindre allergi ( som gir meg tilleggsfatigue): positivt
3 Tok allergimedisin: positivt
4 Har hatt mye stress i det siste , noe som trigger min MS-fatigue ( og som noen viselig påpeker, ofte kommer vi som har MS oss langsommere når vi er slitne): negativt
5 Har nettopp tilbragt tid sammen med itelligente, våkne, hyggelige damer. Dette motvirker en tendens til understimulering hos meg. Understimulering gjør meg dork og treg. Stimuli er i min situasjon nå positivt.

Jeg merker at jeg tenker mer effektivt og problemløsende i dag. Enda jeg sov så lite. Men oppstår det kompliserende situasjoner som gjør at jeg må tenke fort, mentalt sett "snu meg fort rundt", så fungerer det like dårlig som ellers. Jeg vet ikke om det siste egentlig er fatigue. Er nok mer et kognitivt problem uavhengig av fatigue.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Melles Fre 17 Jul 2009 - 18:46

[quote="Inger Johanne"]

Jeg synes dette er et skikkelig detektivarbeid. Men jeg vil gjerne finne årsaker, siden min erfaring er at det da er ting en kan gjøre.

I dag er det sånn for meg:
1 La meg klokka 2 og stod opp 7:30, for lite søvn: negativt.
2 Var borte fra marsvina som jeg passer, noe som KAN gi mindre allergi ( som gir meg tilleggsfatigue): positivt
3 Tok allergimedisin: positivt
4 Har hatt mye stress i det siste , noe som trigger min MS-fatigue ( og som noen viselig påpeker, ofte kommer vi som har MS oss langsommere når vi er slitne): negativt
5 Har nettopp tilbragt tid sammen med itelligente, våkne, hyggelige damer. Dette motvirker en tendens til understimulering hos meg. Understimulering gjør meg dork og treg. Stimuli er i min situasjon nå positivt.

***************************
Kan skrive under på alt unntatt det om marsvin og allergi!
-Psykiske påkjenninger er veldig negativt for meg, og da tenker jeg ikke på stress.
En begravelse, for eksempel. Jeg har blitt syk etter begravelse flere ganger, men det er jo ikke noe jeg kan unngå.

-Om jeg har hatt en lang periode med mer smerter, kan fatiguen komme. Det kan jeg heller ikke gjøre noe med.

-Å være sammen med gode venner som jeg kan fortelle til og høre på, gir meg påfyll.

-Jeg er ganske så sikker på at årsaken til forverrelsen nå, er konfirmasjonen i mai. Masse tanketing som for meg blir en form for stress. Minstemann er nå konfirmert, og jeg skal aldri mer arrangere tilsvarende:) =løsning
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Moostar Tir 29 Sep 2009 - 10:10

"En annen type tretthet er den overveldende tretthetsfølelsen som helt ubegrunnet oppstår etter lett fysisk eller mental aktivitet. Denne typen tretthet kan forekomme om morgenen, men er ofte verre om ettermiddagen, for så å bli svekket igjen på kvelden. Intensiteten i trettheten varierer ofte fra dag til dag. I sjeldne tilfeller er denne trettheten forbundet med et uimotståelig behov for søvn, noe som kan føre til at man sovner under sosiale sammenkomster som middager eller samtaler med venner. Denne trettheten kan ofte bli forverret av varme, fuktighet, stress eller depresjoner, og den kommer ofte brått på."

Prøver å lese litt mer om fatigue og fant denne uttalelsen, som jeg kjente meg veldig igjen på.
Har det slik i perioder, at jeg plutselig bare MÅ sove - og går i koma i flere timer.
Så i tillegg til fatiguen jeg vanligvis har , så er det dager hvor det ikke blir gjort stort her i huset - bortsett fra å lage en ny grop i sofaputene Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Kopfschuettel

Noen fler som har denne varianten av fatigue?
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  LiseTone Søn 25 Okt 2009 - 13:30

Fatiguen er så plagsom for tiden, orker ingenting og nå som det er så mange bestemelser som må taes FORT i forbindelse ned husbyggginga, var feks en tur på banken om fredagen og det var nok. Og jeg blir så sur når jeg har det slikt, men folk rundt meg er klar over dette, så dem sier bare "du er sliten igjen nå Lise?" så jeg hat heldigvis folk rundt meg som forstår til en viss grad.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Moostar Man 26 Okt 2009 - 12:25

Rimelig slått ut om dagen - er sliten hele tiden.Det går lenge mellom de dagene jeg føler jeg har noe å bidra med.
Siste 2 år har jeg blitt verre mht fatiguen - men det var akkurat som om formen plutselig en dag i fjor ble MYE dårligere, og siden det har den holdt seg der eller vært enda dårligere .Ble jo sykmeldt i mai, men det synes ikke å ha hatt noen effekt på fatiguen - min nye "følgesvenn" Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Kopfschuettel

Lurer litt på dette : er det slik at jeg ikke kan bli generelt bedre? Er det noen av dere andre som har opplevd lange perioder/år med fatigue , som etterhvert letter og blir "piggere" på et generelt daglig nivå?

Jeg spør av to grunner: -

-jeg håper jo det kommer en dag hvor jeg kanskje skulle orke å jobbe litt igjen - søker uføretrygd nå og legen min har skrevet i erklæringen til NAV at det ikke er utsikter til bedring.

-hvis dette med fatiguen har "kommet for å bli" , er det greit å jobbe litt mentalt for å akseptere det.
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Inger Johanne Man 26 Okt 2009 - 13:01

Jeg har blitt merkbart bedre.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Trippel Man 26 Okt 2009 - 13:10

Tror egentlig svaret ditt er "både og". Ja, du kan bli bedre og nei, det er ikke sikkert du kan gå tilbake i jobb.

Jeg synes du skal se bort fra jobb foreløbig og satse på å få et bedre liv generelt.

Hverdagen til de fleste av oss består av "MÅ", "BØR" og "ØNSKER".

Konsentrer deg om tingene du må gjøre, hopp elegant over de ting du bør og sats på ting du ønsker å gjøre. Leste dette rådet et sted og det ga mening.

Ja, du må stå opp, ta medisiner, spise og vaske deg. Men hvor ofte blir det tid til å gå en tur i fint høstvær? Lytte til god musikk? Lære seg en ny hobby? Nei, energien forsvinner i oppvask, klesvask, matlaging, jobb og alle de andre tingene en synes en bør. Familien vil neppe lide av å spise "lettvint-mat" et par ganger i uken. Oppvasken lar du noen andre ta. Enkelt å si og skrive, men hvor lett er det i virkeligheten? Familien og du selv er så vant til at visse ting "bare blir gjort" at de ikke tenker på å dele oppgaven med deg.

Dette er din første "må" oppgave. Lær ektemannen hvor oppvaskkosten er og vis ungene hvordan de vasker klær (de kan godt ta en ladning for deg også sunny )
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  aliset Man 26 Okt 2009 - 22:45

Eg er også til tider veldig plaget med fatigue. Har perioder hvor eg ikkje får gjort noe i huset. Begynte i ny jobb for en tid tilbake og bruker mye krefter på å være der. Det går veldig bra når eg er på jobb men når eg kommer hjem så er eg ofte så sliten at eg har vansker for å gjøre noe. Fatiguen har eg egentlig hatt mer eller mindre sammenhengende i noen måneder nå. Kjemper meg opp hver morgen og kommer meg på jobb for for meg er det det aller viktigste nå syns eg. Har ingen barn som krever oppmerksomhet når eg kommer hjem og kjæresten min er heldigvis veldig forståelsesfull for at eg må ta husarbeid når eg orker.

Prøver meg nå med forskjellige vitaminer og mineraler for å prøve om det kan hjelpe på å gi meg litt energi tilbake.
Går på anti depressiva men de gjør meg ikkje sløv heldigvis.

aliset


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty fatigue

Poste  masolvan Tir 1 Des 2009 - 19:38

Hei alle sammen!

Jeg fikk diagnosen MS for halvannet år siden. Da hadde jeg kjent meg uvel siden jeg mista jobben min grunnet innsparinger og omstruktureringer i kommunen. Det var i og for seg en lettelse å få konstatert hva det var, for det verste er jo ikke å vite hva som feiler en.

Jeg er plaget med fatigue, og det har bare blitt verre de siste månedene. Jeg jobber ikke, har gått på rehabiliteringspenger siden jeg fikk diagnosen. Var veldig deprimert etter jeg mista jobben, men føler jeg har kontroll over dette nå, selv om jeg fortsatt går på antidepressiva (tør ikke annet). Skal over på arbeidsavklaringspenger i mars.

For meg er det blitt slik at jeg må planlegge nøye alt fra husarbeid til innkjøp, slik at jeg får fordelt det på ukedagene så jeg ikke blir helt utslitt. Jeg tåler nemlig ingenting lenger , og det synes jeg selvsagt er veldig trist. Men føler meg likevel ikke deprimert, jeg har i grunnen innfunnet meg med situasjonen min. Jeg er også veldig var for bråk og høye lyder, og sliter med å være tilstede i store forsamlinger hvor jeg må "chitchatte" med mennesker jeg ikke kjenner godt.... konsentrasjonsevnen min er ikke lenger hva den engang var Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Icon_cry

Jeg sliter også vedig med å sove om natta, og hvis jeg først sovner så våkner jeg av den minste lille lyd, og da er løpet kjørt. Tar som regel en Vallergan før jeg legger meg, men synes ikke de virker. For meg er fatiguen en konstant plage, som bare varierer litt i styrke fra dag til dag. Det går forsåvidt greit når jeg bare får stulle og stelle med mitt hjemme, men i perioder med mye farting og forpliktelser er jeg helt kjørt. Gruer meg vilt til å måtte forklare for NAV hvordan jeg har det, for jeg ser jo ikke syk ut!! Og har møtt mye skepsis og mistenkeliggjøring angående det, også fra mine nærmeste.

Det er godt å kunne lette sitt hjerte her på dette forumet, og ser fram til å høre fra flere av dere om dette. Kanskje jeg kan få noen gode råd?

Ha en koselig kveld alle sammen Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Icon_wink

masolvan


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  LiseTone Tir 1 Des 2009 - 20:04

Hei og velkommen hit Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Icon_biggrin
Jeg har en brosjyre som heter Fatigue og MS den er veldi fin jeg legger den fram når det er noen som ikke sjønner hva Fatigue er kanskje noe å ta med til NAV fikk den av en MS sykepleier Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Icon_wink
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Gjest Tir 1 Des 2009 - 20:39

Hei masolvan,

Kjenner meg igjen i det du skriver.
Det har vært til hjelp for meg å skrive ned alt jeg må huske på,
særlig til NAV og lignende "etater".
Håper det lille her er til nytte for deg
Very Happy

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Lierdama Tir 1 Des 2009 - 23:15

Hei masolvan, velkommen hit på forumet.

Du tar opp mange emner, men jeg vil svare deg litt om dette med dårlig søvn.
Der har jeg peiling, er en mester kan man godt si...
I perioder er det sånn at jeg gruer meg til klokka er så mye at jeg må krabbe under dyna, senga er nesten blitt som en fiende.

Har lest flere bøker om dette og fått mange mer eller mindre gode råd uten at søvnen min, og spesielt det å sovne, blir ikke bedre av den grunn.
Men èn spesiell setning fra "Bedre søvn" har bitt seg fast: ingen har omkommet av søvnmangel til nå.
Dette har blitt til trøst og hjelp for meg, jeg har ingen planer om å bli førstemann...
Etter en dårlig natt kan dagen derpå bli tyngre å komme gjennom enn den ellers ville ha vært, men jeg kommer da gjennom.

Lege ga meg også Vallergan, men kun til bruk på søndag (som erfaringsmessig er den kvelden det er vanskeligst å sovne).
Men selv om legen sa at jeg skulle ta den 1/2 - 1 time før jeg skal legge meg, har jeg funnet ut at jeg må ta den 3-4 timer før for å få virkning til ønsket tid.
Så kanskje du også kunne prøve deg fram litt med lengre virketid før sengetid?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty søvnløzzzzz

Poste  masolvan Tir 1 Des 2009 - 23:33

Hei Lierdama!

Takk for varm velkomst. jeg skal jammen ta meg en vallergan snarest, så får vi se om jeg blir trøtt rundt midnatt Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Icon_biggrin Har nettopp satt et skudd med avonex, håper det blir en bivirkningsfri kveld.... og at ole Lukkøye kommer som bestilt!

masolvan


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Inger Johanne Tir 1 Des 2009 - 23:47

Det er vanlig å anbefale å ta Vallergan slik du selv fant ut, Lierdama. Her har legen gitt et uvanlig råd.

Jeg bruker Rivotril av og til. Det er vanedannenede, men jeg tar det bare en sjelden gang. Jeg sover nok, som oftest, men av og til er nok søvnkvaliteten dårlig, og da hjelper det å få seg en god natts søvn innimellom. Det merker jeg på mindre fatigue. Kanskje jeg skulle prøve Vallergan? Den er mindre vanedannende.

Ellers er det sånn at selv om fatigue og kognitive problemer er to ulike ting, så forsterker de hverandre. En blir veldig sliten av å tenke seint og måtte bruke ulike strategier for å huske eller konsentrere seg. Jeg bruker alle hjelpemidler jeg kan, det har jeg skrevet om i tråden om kognitive problemer KLIKK HER Jeg merker at det avlaster og gjør meg mindre sliten.

Korte avspenninger kan også hjelpe. jeg har en CD med en avspenning på bare 10 minutter. Det struklturerer meg så jeg får tatt skikkelig pause før jeg blir for sliten. Vet ikke kom det kan være noe for deg, masolvan?
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  masolvan Ons 2 Des 2009 - 0:46

Hei Inger Johanne

Jeg fikk også anbefalt av legen å ta vallergan 1 time før sengetid.... hm... skal ta den før heretter. Jeg ville ha Vallergan nettopp fordi de ikke er vanedannende, så kanskje du skulle prøve? En får imidlertid en smule hangover av dem, men det er et minor problem Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Icon_rolleyes

Det jeg gjør når jeg kjenner jeg bare MÅ ha en pause, er å legge meg på sofaen med min alltid tilstedeværende bok. Jeg er en skikkelig bokorm, og leser (nesten) alt av skjønnlitteratur. Har merket de siste årene at jeg nok må lese setninger og partier opp igjen hele tida, for å forstå innholdet, men det har heldigvis ikke fratatt meg lesegleden og evnen tl å slappe av mens jeg leser. Det kommer sikkert av at jeg gjennom hele mitt voksne liv har brukt lesing som avkobling.

Før hørte jeg også kjempemye på musikk,gjerne på høyt volum, og gjerne heavy metal... men dette er det blitt mindre og mindre av, ettersom jeg ikke orker så mye lyd lenger. Kjempetrist synes jeg. Men passer på å høre musikk når jeg har tatt meg noen glass vin og toleransegrensen for lyd er midlertidig høynet da Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Icon_lol Ellers går det som regel bra med lav klassisk og rolig musikk, så lenge jeg er alene. Høy musikk og stemmesurr på restauranter blir jeg gal av... flere som har det slik?

masolvan


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Inger Johanne Ons 2 Des 2009 - 0:54

Ingen hang over av Rivotril. Det er det som er så bra! Tar 0,25 mg, det er en halv av de svakeste.
Men det kan det hende du unngår hangover av Vallergan ved å ta den før?
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Julestjerne Ons 2 Des 2009 - 1:47

Hei masolvan, og hjertelig velkommen til forumet. Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Icon_biggrin

Jeg personlig har ikke så god erfaring verken med fatigue, eller Vallergan.

Jeg jobber imidlertid på en avdeling der Vallergan er mye i bruk. De fleste pasientene jeg omgåes - står på 70 - 90 mg Vallergan som søvnmedikasjon. Det er jo 7 -9 tbl og det er jo litt da.

Legen på avd mener at Vallergan er et medikament som kan skape en del "hangover" neste dag, og nettopp derfor anbefales det at disse blir tatt innen kl 1900.

Hvis du også er plaget av fatigue, så blir denne neppe bedre kombinert med hangover.

Mitt råd til deg er derfor å ta Vallerganen innen kl 1900 - så kanskje flere ting bedrer seg.

Lykke til, og la oss få høre hvordan det går. Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Icon_biggrin
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty søvnløzzzzz

Poste  masolvan Ons 2 Des 2009 - 13:06

Hei alle sammen!

I går tok jeg en vallergan 3 timer før jeg la meg, så lå jeg og leste en times tid.... dermed kjente jeg at jeg ble trøtt, og sovnet ikke lenge etter! Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Icon_biggrin Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Icon_biggrin Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Icon_biggrin Våknet i dag tidlig UTEN hangover! Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Icon_biggrin

Håper det varer, for søvnløshet er IKKE bra for hverken syke eller friske!

Ha en fin dag!

masolvan


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 1 av 3 1, 2, 3  Next

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet