MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

+11
fru tussi
Julestjerne
masolvan
aliset
Trippel
Moostar
Melles
LiseTone
Marianne
Lierdama
Inger Johanne
15 posters

Side 2 av 3 Previous  1, 2, 3  Next

Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  fru tussi Ons 2 Des 2009 - 21:14

Jeg fikk anti depprisiva en stund, og en av bi virkningene på de var at fatigen ble mindre Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Icon_wink , dette var blant nevrologer og ble også gitt av den grunn da den ikke hadde så mange andre bi virkninger.

Huser ikke vha den het nå, men nevrolgene vil nok vite hvilke det er. Og det virket på meg SmileSmileSmile.

fru tussi


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  masolvan Ons 2 Des 2009 - 21:19

Jeg går allerede på antidepressiva, har gjort det siden lenge før jeg fikk diagnosen og tør i hvert fall ikke å slutte med dem på ei stund enda Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Kopfschuettel er livende redd for å havne i kjelleren igjen!

masolvan


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  fru tussi Ons 2 Des 2009 - 21:44

det skjønner jeg veldig godt, men kanskje du kan gå rett fra den ene typen til den andre? Aner ikke noe om det så spør noen som er utdannet innen dette

fru tussi


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  sarasara Tor 3 Des 2009 - 1:37

Masolvan, er det noen som sier du bør slutte med det du går på av antidepressiva da? Så lenge det fungerer for deg så kan du vel bare fortsette?
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  masolvan Tor 3 Des 2009 - 2:41

Hei Sarasara!

Nei, ingen sier jeg bør slutte. det var bare noen som sa at en slags antidepressiva hadde hjulpet vedkommende mot fatigue. Det gjelder tydeligvis ikke mitt preparat Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Icon_cry Men det fungerer utmerket mot depresjon, og det er det viktigste. Heller "glad" og sliten enn deprimert! Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Icon_smile

masolvan


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  fru tussi Tor 3 Des 2009 - 12:41

Jeg skal ta kontakt med apoteket mitt for å se om de har navnet på den som jeg gikk på, den hjalp jo for begge deler Smile

fru tussi


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  masolvan Tor 3 Des 2009 - 16:12

supert Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Icon_biggrin

masolvan


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  fru tussi Tor 3 Des 2009 - 16:16

de heter wellbutrin retard 150 mg og skal taes om morgenen Smile

fru tussi


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Lierdama Tor 3 Des 2009 - 16:55

Så flott at du fikk en god natt søvn, Masolvan Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Sleep .
Lite søvn tapper også energi, sånn er det i hvert fall for meg.
Jeg kan ikke huske at Vallergan har gitt meg hang-over noen gang.
Men det kan jo godt hende at man unngår det problemet ved å ta den tidligere på kvelden.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  masolvan Tor 3 Des 2009 - 17:26

Takk fru Tussi, jeg skal spørre legen min om dette preparatet Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Icon_smile

Lierdama : Ja, det gjør seg med en god natts søvn, det er ikke så ofte det skjer.... slipper hangover når jeg tar dem tidlig på kvelden ja, men sov likevel ikke mer enn 4 timer i natt da jeg sovna sent og våkna grytidlig av at samboeren min snorka Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Icon_neutral Er blitt så sinnsykt var for lyder altså.... tåler jo ingenting lenger, huff. Men men, det er vel ikke bare jeg som sliter med slike merkelige greier antagelig...

Har pynta kake i dag, skal ha en liten familiesammenkomst i kveld i anledning bursdagen min i morra , Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Icon_biggrin og det blir jo hyggelig. Jeg kjenner alt går mye lettere bare jeg greier å fokusere på alle de små og store positive elementene i hverdagen!

Og jeg gleder meg til jul!! Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Icon_santa

masolvan


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Inger Johanne Fre 4 Des 2009 - 0:03

flower Gratulerer med dagen, hvis du leser dette i morgen, masolvan.

Etter hva jeg vet, skal ikke noe antidepressivum virke mot fatigue. Da er det mulig man har funnet noe likevel, eller det kan være depressivt betinget slitenhet, altså ikke fatigue.

Jeg synes alle som opplever at welbutrin hjelper mot fatigue skal sørge for at nevrologen får vite om det, ikke bare fastlegen. Da kan man finnne ut om det hjelper mot fatigue og spre evt kunnskap videre.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  fru tussi Fre 4 Des 2009 - 16:25

Det var nevrologen som sa det til meg, etter erfarning med andre med ms. Dette er en ganske ny type, og for å få det dekt på blå resept må man ha prøvd ett annet middel først. Det hadde ikke jeg, men det kom bare på ca 600 for tre måneder uansett, så ikke så gale, verdt det for min del.

Så tror dette må være kjent hos nevrologer, om ikke send meg en pm så skal du få henvisning den nevrologen som sa det til meg, så kan din ringe min Wink.

Ha en god helg og gratulerer med dagen.

Kos

fru tussi


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Inger Johanne Fre 4 Des 2009 - 18:43

Har du sett på maken! Dette høres spennede ut.

På nettet leser jeg "Wellbutrin is an anti-depressant drug that raises levels of the neurotransmitter dopamine, relieving chemical balances that may cause or contribute to CFS". ( CFS er kronisk fatigue syndrom, en annen diagnopse, men det handler om fatigue og nevrologi uansett)

Men så lurer jeg jo på hvorfor det ikke står noe om dette på nettet på norsk. Det var derfor jeg trodde dette var ukjent for nevrologene.

Vi får se om det kommer mer. Særlig effekt etter lengre tids bruk er jeg spent på.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Moostar Fre 4 Des 2009 - 21:25

Sikkert spennende - men etter å ha lest om den på www.felleskatalogen.no satt jeg med en sikker følelse igjen : jeg vil heller ha fatigue enn å spise den pillen Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Icon_exclaim Har aldri sett maken til lange og mange advarsler om hva man IKKE måtte gjøre - inneha av sykdommer - blande med - blande uten...Listen over bivirkninger var overveldende - og jeg datt helt av. Kan ikke en gang huske at det sto hva den skulle hjelpe FOR - bare hva forferdlig galt som kunne skje eller hva den kunne gjøre MOT deg.

Ellers takk.
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  fru tussi Fre 4 Des 2009 - 21:48

Tror det gjelder for mange piller som skal rote det til oppe i hodet ditt, men i mitt tilfelle, å være deprimert, hmmmmm, jeg tok sjansen. Det ble for tungt for meg, og mine, å fortsette slik mye lenger.

Så jeg tok den for deprisjon og fikk det andre som ett pluss.

Men det er jo opp til enhver hva man tar sjansen på, veier jo det ene mot det andre.

fru tussi


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  sarasara Lør 5 Des 2009 - 1:43

Noe virker slik på den ene og sånn på den andre. Her må man bare prøve seg frem og det var en som gikk av alle medisiner, det var overskriften, lenger ned på siden sto det at hun brukte antidepressiva og noe vitaminer og aminosyrer.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Inger Johanne Lør 5 Des 2009 - 1:53

Uansett spørs det vel hvor dårlig man har det. Tenk bare på alle bivirkningene til Tysabri. Og for så vidt kortison. Men er man dårlig nok, så må en veie plagene opp mot bivirkninger.

Men du som har prøvd den: Virker det også mot fatigue i kroppen, eller er det bare mental fatigue som blir bedre?


Sist endret av Inger Johanne den Lør 5 Des 2009 - 3:16, endret 1 gang
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  fru tussi Lør 5 Des 2009 - 2:32

jeg klarer å trene mer, blir ikke så sliten etterpå, det er et veldig stort pluss for meg da jeg har stor tro på det Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Icon_smile .

Tåler mer mennesker enn før som prater alle sammen uten at jeg blir så fort forvirret og trøtt og bare sier ja og aha til det meste.

Blir fremdeles sliten, men det skal mer til og kommer meg fortere enn før, mye fortere, snakk om dager faktisk, tok ca 2-3 uker før jeg merket dette og en måned før jeg skjønte hve som skjedde. Gikk på det i 3 måneder for å prøve det for depresjon og har nå en pause for å se om jeg er blitt bedre(eget ønske).

Har akkurat sluttet så effekten er ikke borte enda, så nyter det og har vært på ferie, opplevd masse uten den følelesn at dette må jeg betale for når jeg kommer hjem og du skjønner hva jeg mener.

Og faktisk fått litt lyst følelse tilbake Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Icon_smile , til min manns store glede så tar jeg iniativ og virkelig mener det, ikke bare fordi jeg føler at jeg burde, typisk kvinner Wink.

fru tussi


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Trippel Lør 5 Des 2009 - 19:07

Oj! Den må jeg bare prøve! Den kommer sikkert i ulike styrker, hvor mye må til før man får denne ekstra bi-effekten? Jeg bruker i dag Cymbalta, men kunne godt tenkt meg å skifte hvis effekten er så god. cheers


Sist endret av Trippel den Lør 5 Des 2009 - 23:19, endret 1 gang
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  masolvan Lør 5 Des 2009 - 20:51

Takk for gratulasjon Inger johanne! Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Icon_biggrin Det ble da en hyggelig bursdag vettu! Var ut og spiste god mat og drakk vin Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Drunken_smilie Ble i så godt humør atte!

Ønsker alle en trivelig lørdagskveld

masolvan


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  fru tussi Tor 10 Des 2009 - 14:34

Den svakeste dosen holdt for meg, både når det gjaldt humør og bivirkninger. Litt moro det når en treffer ett produkt som passer meg så bra, er jo ikke sikkert det virker likt på alle.

God jul alle sammen

fru tussi


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty fatigue

Poste  loffen Tir 12 Jan 2010 - 12:54

Hva er symmetrel? Får ingen treff i felleskatalogen

loffen


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  LiseTone Tir 12 Jan 2010 - 15:55

Du får det på godkjenningsvedtak her i landet, det er det som er mest brukt i Sverige mot fatigue som du så har jeg prøvd det Very Happy
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Inger Johanne Tir 12 Jan 2010 - 21:56

Hvis du kan lese engelsk Om Symmetrel ( amantadine)
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  masolvan Ons 13 Jan 2010 - 20:38

masolvan skrev:Hei alle sammen!

Jeg fikk diagnosen MS for halvannet år siden. Da hadde jeg kjent meg uvel siden jeg mista jobben min grunnet innsparinger og omstruktureringer i kommunen. Det var i og for seg en lettelse å få konstatert hva det var, for det verste er jo ikke å vite hva som feiler en.

Jeg er plaget med fatigue, og det har bare blitt verre de siste månedene. Jeg jobber ikke, har gått på rehabiliteringspenger siden jeg fikk diagnosen. Var veldig deprimert etter jeg mista jobben, men føler jeg har kontroll over dette nå, selv om jeg fortsatt går på antidepressiva (tør ikke annet). Skal over på arbeidsavklaringspenger i mars.

For meg er det blitt slik at jeg må planlegge nøye alt fra husarbeid til innkjøp, slik at jeg får fordelt det på ukedagene så jeg ikke blir helt utslitt. Jeg tåler nemlig ingenting lenger , og det synes jeg selvsagt er veldig trist. Men føler meg likevel ikke deprimert, jeg har i grunnen innfunnet meg med situasjonen min. Jeg er også veldig var for bråk og høye lyder, og sliter med å være tilstede i store forsamlinger hvor jeg må "chitchatte" med mennesker jeg ikke kjenner godt.... konsentrasjonsevnen min er ikke lenger hva den engang var Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Icon_cry

Jeg sliter også vedig med å sove om natta, og hvis jeg først sovner så våkner jeg av den minste lille lyd, og da er løpet kjørt. Tar som regel en Vallergan før jeg legger meg, men synes ikke de virker. For meg er fatiguen en konstant plage, som bare varierer litt i styrke fra dag til dag. Det går forsåvidt greit når jeg bare får stulle og stelle med mitt hjemme, men i perioder med mye farting og forpliktelser er jeg helt kjørt. Gruer meg vilt til å måtte forklare for NAV hvordan jeg har det, for jeg ser jo ikke syk ut!! Og har møtt mye skepsis og mistenkeliggjøring angående det, også fra mine nærmeste.

Det er godt å kunne lette sitt hjerte her på dette forumet, og ser fram til å høre fra flere av dere om dette. Kanskje jeg kan få noen gode råd?

Ha en koselig kveld alle sammen Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Icon_wink

masolvan


Til Toppen Go down

Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS) - Page 2 Empty Re: Fatigue ( økt tendens til slitenhet, typisk ved MS)

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 2 av 3 Previous  1, 2, 3  Next

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet