MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Lyrica ikke lengre på blå resept ( og om å søke refusjon)

+4
sarasara
Trippel
Inger Johanne
LiseTone
8 posters

Side 1 av 2 1, 2  Next

Go down

Lyrica ikke lengre på blå resept ( og om å søke refusjon) Empty Lyrica ikke lengre på blå resept ( og om å søke refusjon)

Poste  LiseTone Tir 12 Mai 2009 - 18:17

Fikk jeg vite da jeg skulle hente Lyrica, ringte legen og han skulle søke om refusjon for meg. Men i dag måtte jeg punge ut med nesten 1000 kroner for 1 mnd. forbruk på den styrken jeg bruker Mad
LiseTone
LiseTone

Til Toppen Go down

Lyrica ikke lengre på blå resept ( og om å søke refusjon) Empty Re: Lyrica ikke lengre på blå resept ( og om å søke refusjon)

Poste  Inger Johanne Tir 12 Mai 2009 - 18:26

Det tar kanskje tid å få behandlet saken?

Når den er behandlet og hvis de har godkjent at du får det på blå resept, , vil du få et brev m kopi til legen din. Det må du ta med deg til apoteket. Der kan de ta en kopi, så du ikke trenger å ta det med hver gang.

Dette lærte jeg da jeg fikk ekstra godkjenning av blå resept for noe annet.

Hvis du ikke får refundert det ekstra du måtte betale denne gangen, så sørg i alle fall for å trekke det fra på skatten neste selvangivelse.
Inger Johanne
Inger Johanne

Til Toppen Go down

Lyrica ikke lengre på blå resept ( og om å søke refusjon) Empty Re: Lyrica ikke lengre på blå resept ( og om å søke refusjon)

Poste  LiseTone Tir 12 Mai 2009 - 18:57

Vær du sikker IJ Wink
LiseTone
LiseTone

Til Toppen Go down

Poste  Trippel Tir 12 Mai 2009 - 23:11

Sørg for all del at du ikke gir ifra deg orginalen! Skulle tro ting ble tatt godt vare på på apoteket, men det stemmer ikke bestandig. Sad
Trippel
Trippel

Til Toppen Go down

Poste  sarasara Tir 12 Mai 2009 - 23:36

Og i tillegg ble alle regler for fritak og vedtak gjort om her rundt litt etter nyttår, så alle mine resepter måtte fornyes og den nye fastlegens vikar hadde ikke lært seg det og hvis det flere ting som blir gjort om på nå, så skriker jeg.

Men jeg pleier å skrike stille da Smile

Si til legen din at du skal ha det på blåresept på vilkår 111, 112 eller 135.
Står noe om det inne i Felleskatalogen, så kan legen din gi deg det.
sarasara
sarasara

Til Toppen Go down

Poste  Trippel Ons 13 Mai 2009 - 0:40

Ja, men jeg ser at årsaken til at de er trukket tilbake fra direkte blåresept er, at de (NAV) vil vi skal prøve Neurontin først. Dersom en får uholdbare bivirkninger eller manglende effekt av Neurontin, kan en gå over på Lyrica.

Årsaken er jo den at Lyrica er et dyrere preparat enn Neurontin. Jeg har virkelig ikke lyst til å rote med medisinene mine nå. Har endelig fått sånn noenlunde effekt av de jeg bruker og det er mange! Jeg må hele tiden holde styr på hvilke medisiner som går sammen og hvilke som enten medisinsk forstyrrer hverandre eller som får magen min til å slå krøll på seg.

Per i dag tar jeg 8 forskjellige medisiner hver morgen og 3 hver kveld i tillegg til en midt på dagen, plaster på armen og 4 tilskudd. Nei, jeg gidder virkelig ikke rote med dette nå, har andre ting å bekymre meg over. Sad confused Sad
Trippel
Trippel

Til Toppen Go down

Poste  Inger Johanne Ons 13 Mai 2009 - 10:17

Hvis du gjør som jeg anbefalte, og lar dem ta kopi på apoteket, kan du bare ha resepten hjemme "i safen".

Jeg synes det er ille at legen, godt betalt som hun er, ikke greier å holde seg oppdatert på slike ting. Ofte er pasienten mye plaget av sin sykdom og trenger å få bruke kreftene på annet ennn regelverk.
Inger Johanne
Inger Johanne

Til Toppen Go down

Poste  LiseTone Ons 13 Mai 2009 - 11:25

Legen min vart overraska da jeg ringte, han gikk inn på datan sin og det sto ikke noe der om at Lyricaen ikke lengre er på blå resept, også jeg vil helst slippe å gå over til noe anna, pga bivirkninger jeg har fått tidligere.

Sist endret av LiseTone den Ons 13 Mai 2009 - 22:18, endret 1 gang
LiseTone
LiseTone

Til Toppen Go down

Poste  Inger Johanne Ons 13 Mai 2009 - 11:33

I slike situasjoner er det bare å ikke gi seg. Det samme gjorde jeg. Og nå har du jo fått han til å søke, og da går det nok bra.
Inger Johanne
Inger Johanne

Til Toppen Go down

Poste  LiseTone Ons 13 Mai 2009 - 11:37

Han tror på det jeg sier etter at han fikk kjeft en gang fra sykehuset, fordi jeg ikke vart sendt fort nok, synet mitt vart nedsatt pga det
LiseTone
LiseTone

Til Toppen Go down

Lyrica ikke lengre på blå resept ( og om å søke refusjon) Empty Lyrica

Poste  kari-50 Ons 13 Mai 2009 - 17:50

Jeg fikk Trigenimusnevralgi for et halvt år siden og har brukt Lyrica siden,på blå resept.Har ikke blitt sendt noen søknad mht det.

kari-50

Til Toppen Go down

Poste  LiseTone Ons 13 Mai 2009 - 17:59

Har du fått ny resept etter 1.mai?
LiseTone
LiseTone

Til Toppen Go down

Lyrica ikke lengre på blå resept ( og om å søke refusjon) Empty lyrica

Poste  kari-50 Tor 14 Mai 2009 - 12:35

Nei,det har jeg ikke. Bare hentet ut i fra resept skrevet i vinter.

kari-50

Til Toppen Go down

Lyrica ikke lengre på blå resept ( og om å søke refusjon) Empty Lyrica ikke lengre på blå resept

Poste  BeCe Tor 14 Mai 2009 - 12:52

Nå våkna jeg gett Surprised Var nylig hos fastlegen som bl.a. skrev ut det jeg manglet av resepter - trodde jeg ... Bladde igjennom alt og manglet Lyrica. Han hadde nemlig glemt skrive 'reit' på den siste. (skjer ofte, f.eks. 3 legemidler på en blåresept -'reit' nederst - men da er det jo bare den nederste jeg får flere ggr.... irriterende ekstra legebesøk)
Ringte, men legesekr. hans hadde ikke hørt om de nye reglene. Ble enige om at jeg skulle sjekke m Ullevål. Nå har ms-sekr der notert mitt spm og ringer meg tilbake OM hun får tak i en nevrolog . vi får se.
MEN - hun så iallfall at jeg får Lyrica for ansiktssmertene dvs. trigeminusnevr. OG for ms'n.
Kanskje blåresept gjelder hvis legen skriver de riktige kodene om at jeg skal ha det for trigeminusnevr. - kjenner noen av dere til det ?- sånn ifall jeg ikke hører fra sykehuset, så kan jeg få gitt beskj. på fastlegekontoret.

Ellers - så høres jo dette ut som vi skal tilbake til fjorårets ordning, - da måtte jeg legge ut opptil en viss sum, deretter fikk jeg tilbake penger fra NAV. Corny opplegg, en tusenlapp eller mer kan være mye å legge ut iblant.'Evil or Very Mad

Hilsen
BeCe
BeCe
BeCe

Til Toppen Go down

Poste  LiseTone Tor 14 Mai 2009 - 13:13

Ettersom jeg har forstått, får en det på blå resept når det er skrevet ut av nevrolog, men må få det godkjent når det er fra fastlege.
LiseTone
LiseTone

Til Toppen Go down

Lyrica ikke lengre på blå resept ( og om å søke refusjon) Empty Lyrica ikke lengre på blå resept

Poste  BeCe Tor 14 Mai 2009 - 13:49

Fått beskj fra nevrologen, som akkurat hadde fått denne nye informasj.

[b]Sender søknad til meg - som jeg kan kopiere,så har jeg den på et lurt og sikkert sted, kanskje Razz og videresender den til mitt NAV kontor.

m.a.o. iflg Ullevål, så skal resept fra nevrolog også overprøves av NAV-folket Rolling Eyes

Nå står ikke verda til neste påske... cat

Hilsen BeCe
BeCe
BeCe

Til Toppen Go down

Poste  Trippel Tor 14 Mai 2009 - 17:46

Spiller ingen rolle hvem som har skrevet ut Lyricaen, men hva du tar den for. Det er kun mot Nevrogene/Nevropatiske smerter den er endret. Får du den mot Trig-smerter kan jeg ikke se at det er noen forandringer, men jeg skal gå inn og sjekke en gang til.

Nå har jeg sjekket og det stemte. Du kan med andre ord vær trygg. At NAV's lege undersøker og etterprøver der han kan er ikke noe nytt. Men det skal litt av en lege til som kan motbevise at du har Trigeminusnevralgi! Det sto forresten noe annet i skrivet fra NAV. Har du blitt tilbudt eller prøvd andre preparater mot smertene?
Trippel
Trippel

Til Toppen Go down

Poste  sarasara Tor 14 Mai 2009 - 23:13

Har noen av dere prøvd å si til legen at de skal ta det på vilkår 111, 112 eller 135?
sarasara
sarasara

Til Toppen Go down

Poste  Trippel Fre 15 Mai 2009 - 12:10

Hva står det under de punktene da?
Trippel
Trippel

Til Toppen Go down

Poste  Solsikke Fre 15 Mai 2009 - 12:37

Se link for mer informasjon. Skriv inn preparatnavn og klikk deretter Vilkår.

Gjeldende vilkår for Lyrica:
111: Smerteanalyse skal være utført, og dokumenteres i journal. Det skal brukes et validert verktøy for diagnostikk, vurdering av smertegrad og evaluering av effekt av legemiddeltiltak.
112: Behandlingen skal følges opp etter 3 måneder. Legen skal spesielt vurdere effekten opp mot bivirkninger, og behandlingen skal bare kontinueres dersom det har skjedd en vesentlig eller betydelig effekt som påvirker pasientens livskvalitet og/eller funksjonsevne. Dette skal dokumenteres i journal.
135: Behandling med pregabalin skal kun skje dersom gabapentin er forsøkt først uten tilfredsstillende resultat eller når andre tungtveiende medisinske grunner tilsier dette. Behandlingen skal være instituert av spesialist i anestesiologi, barnesykdommer, fysikalsk medisin og rehabilitering, fødselshjelp og kvinnesykdommer, generell kirurgi, indremedisin, kjevekirurgi og munnhulesykdommer, nevrokirurgi, nevrologi, onkologi, ortopedisk kirurgi, plastikkirurgi, revmatologi, øre-nese-halssykdommer eller psykiatri. Dette skal dokumenteres i journalen.
Solsikke
Solsikke

Til Toppen Go down

Poste  Trippel Fre 15 Mai 2009 - 22:29

Jo, jeg forstår, men den listen er ikke oppdatert etter at de endret regelverket. Tror det vil skje en endring der 1. juni, så jeg våger ikke helt stole på den. Forsøkte med et annet legemiddel som jeg bruker og da kom ikke indikasjonen jeg får den for opp. Question

Uansett, så har jeg nå vært og hentet Lyrica (i dag) og fikk da beskjed om at:
.....Bakgrunnen er at det er avdekket at pregabalin (Lyrica) i stor grad er blitt foreskrevet til pasienter som ikke oppfyller refusjonsvilkårene. Ved bruk utenfor refusjonsvilkår er ikke pregabalin (Lyrica) en kostnadseffektiv behandling av kroniske sterke smerter og oppfyller ikke de faglige kriteriene til forhåndsgodkjent refusjon.

Med andre ord, fullstendig politisk g.p.p for å spare noen kroner!

Uansett.

Jeg fikk også greie på at de hadde visse overgangsregler. (NAV forstod vel at de hadde røska beina under flere av oss og måtte sørge for en myk landing) Håpet er vel at vi skal finne oss i dette også, som vi finner oss i alt mulig annet. Nåvel. Her er reglene:

* Blåresepter skrevet ut før 1. mai 2009 er gyldige ut sin gyldighetstid, dvs. maksimalt ett år.
m.a.o. har du en resept som er reitet, kan du hente 4 ganger om du er kjapp. Razz

* Blåresepter skrevet ut etter 1. mai 2009, kan kun ekspederes for Folketrygdens regning når
det foreligger vedtak om individuell refusjon.
Trippel
Trippel

Til Toppen Go down

Poste  LiseTone Lør 16 Mai 2009 - 11:58

Fy f... det skal være vanskelig for oss Mad
Vi som ikke orker å kjempe da, skal vi leve med smertene? Men det har vokst opp en %&%&# i meg så da orker jeg å kjempe, tror jeg, for å betale lyricaen over tid har jeg ikke.
LiseTone
LiseTone

Til Toppen Go down

Poste  Trippel Lør 16 Mai 2009 - 14:02

Stå på Lise Tone! Vi får hjelpe hverandre. Jeg skal til legen om 14 dager og da skal jeg spørre ham hva vi gjør nå. Han er ganske oppfinnsom den gode legen. Twisted Evil Jeg skal gi deg beskjed om hva vi kommer frem til.
Trippel
Trippel

Til Toppen Go down

Poste  LiseTone Lør 16 Mai 2009 - 16:10

Det spørs hvor mye jeg har krefter til for tiden. pri 1 for tiden er husbygging.
LiseTone
LiseTone

Til Toppen Go down

Poste  Trippel Lør 16 Mai 2009 - 18:41

Oj da! Det er slitsomme greier. Det husker jeg fra da vi bygde vårt hus. Jeg kan levende se for meg min mann og meg selv da vi nesten ikke orket å reise hjem til leiligheten etter en dag på tomta og senere huset. Min mann tok på seg mye av arbeidet selv for å spare penger. Nå har vi bodd i huset i 24 år og for mange hadde det da vært på tide å bygge nytt, men jeg tror ikke det. Bruker nok tid, penger og krefter på andre ting nå. Ønsker dere lykke til med palasset og håper du har fått det godt tilrettelagt. Vårt hus er ikke det beste for en med MS. Vi har inngang, vaskerom, dusj, klesbod, to soverom, matbod, verkstedbod og kjellerstue i sokkeletasjen og da blir det mange turer opp og ned trappa. Jeg kan ikke fordra trapper, så jeg passer ofte på å si: "Hvis du skal ned, kan ikke du.......?. Razz

Jeg ser at du kommer fra Gudbrandsdalen. Min slekt på fars-siden kommer fra Gausdal og mitt mellomnavn er navnet på den gården min bestefar vokste opp. I morgen kunne jeg hatt på meg Grafferdrakt. Du har vel festbunaden du, kan jeg tenke? Den er vakker.
Trippel
Trippel

Til Toppen Go down

Poste  Sponsored content

Sponsored content

Til Toppen Go down

Side 1 av 2 1, 2  Next

Til Toppen

- Similar topics