UP!!!!!!!!
+13
Marihøne
Milla
Moostar
Hilde
Inger Johanne
beate
LiseTone
Lierdama
Nanna
Solsikke
sarasara
Julestjerne
svarthyll
17 posters
Side 8 av 22
Side 8 av 22 • 1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 15 ... 22
Re: UP!!!!!!!!
Det jeg fant ut igår, var at sukkeret i brownies har en funksjon, i tillegg til å søte, nemlig konsistens. I stedet for en ordinær sjokoladekake, (med en litt rar smak...), skal brownies være litt sprøe og "marengsaktige" på toppen, og litt seige og fuktige inni. Nei, jeg brukte jo heller ikke oppskrift, studerte bare andre kakeoppskrifter m. stevia, for å beregne mengden sukkererstatning. Gir pulvet en sjangse til, men da blir det med en ferdig utprøvd oppskrift, hvor stevia-funksjonen er utelukkende å lage søtsmak.
Mye kake-prat, men dette er jo en kafe??
Mye kake-prat, men dette er jo en kafe??
Nanna
Kakeprat og matoppskrifter hører kvinner til, og hvem går oftest på kafe??? jo, kvinnene.... så alt med mat og alt annet hører til UP!!!!! også
svarthyll
He he... Svigerinna mi er restaurantkokk, eneste dame i et svæært mannsdominert yrke. Og så har jeg en mannlig venn, (og, nei, han er ikke homofil...), som er helt rå på matlagung. Men han er ikke så glad i å gå på kafe, og han hadde vel fått helt hetta, hvis noen hadde gitt han et strikketøy.
Jeg har ofte lurt på, hvorfor nesten alle flinke kokker er menn, mens matlaging i heimen er mest en damegreie??
Jeg har ofte lurt på, hvorfor nesten alle flinke kokker er menn, mens matlaging i heimen er mest en damegreie??
Nanna
"MatlagUng", det høres ut som om jeg prøver meg på tysk eller noe sånt. MatlagIng, selvfølgelig.
Nanna
Hjemme hos oss er det jeg som lager all maten..... Jeg har til og med kjøpt meg en stor jern stekepanne og kastet alt av teflon til H......... ut!!!! i samme sleng kastet jeg alt av goretex, men dette er en lang historie
svarthyll
En småbarnsfar som kaster Gortex! Hvis du ikke orker å skrive noe, har du en relevant link til meg som er en mormor?
Inger Johanne
Vet ikke helt hva jeg kan skrive her, men googler dere på "gore tex danmark pubertet" så kommer det opp at tidlig pubertet, jenter som får bryster og menstruasjon 7 år gamle og det blir stadig flere av dem. Forskerne mistenker gore tex, teflon, tilsetningsstoffer.... alt er farlig i dag.... men dette er ikke nytt;)
svarthyll
"Det vi impregnerer gore tex sko med"... jeg trodde poenget med gore tex var at man slapp impregnering, jeg? Og hva med plastposene rundt maten og plasten på bleiene og... Det kan ha noe for seg, men akkurat gore tex og teflon? Skumgummimadrass å sove på, da? Komplisert er det.
For ikke å snakke om plasten i maling og skroget på skap, det som damper av og setter seg som heksesot, som jeg har skrevet om et annet sted, ( og det kommer sikkert mer).
For ikke å snakke om plasten i maling og skroget på skap, det som damper av og setter seg som heksesot, som jeg har skrevet om et annet sted, ( og det kommer sikkert mer).
Inger Johanne
Huset mitt er fritt for sponplater... vi har brukt ferdigmalte huntonit plater i alle "tørr" rom, og heltre furugulv i samme rom. Baderomspanel på våtrom... fliser på vf, vaskerom og bad. Heldigvis er fruen flink på kjøkkenet og barna har ikke fått i seg mye ferdiglaget fra fabrikk... vi har kanskje brukt 1 pose 1 gang. Brød og brødblandinger.... palmeolje, palmeolje, palmeolje.... hun lager leverpostei og slikt selv:) Alt du sier IJ og mye mere..... Det er farlig å leve...
Er ikke bare jenter som skades... guttene får sitt også.
Plastposene??? Kjøp tøyposer... da sparer du miljø også Men du bruker nok tøyposer alt
Er ikke bare jenter som skades... guttene får sitt også.
Plastposene??? Kjøp tøyposer... da sparer du miljø også Men du bruker nok tøyposer alt
svarthyll
Trudde ikke at dem visste grunnentil heksesot jeg......
Tøyposer er vell å bra det,men hva har du søpelet i Svarthyll? Jeg også bruker tøyposer, men litt plast også, sånn at jeg har søppelposer
Tøyposer er vell å bra det,men hva har du søpelet i Svarthyll? Jeg også bruker tøyposer, men litt plast også, sånn at jeg har søppelposer
LiseTone
Jeg er flittig bruker av tøyposer, og som LiseTone, har stadig mangel på søppelposer. Så her blir det (desverre) "ja, takk, begge deler".
De miljøvennlige avfallsposene i "plast" man får kjøpt er jo så dårlige at de går i stykker bare man ser på dem.
Jeg sorterer plast, papir, metall og glass, m.m. men nei, takk, kompostering av matavfall i egen hage er ikke aktuelt.
De miljøvennlige avfallsposene i "plast" man får kjøpt er jo så dårlige at de går i stykker bare man ser på dem.
Jeg sorterer plast, papir, metall og glass, m.m. men nei, takk, kompostering av matavfall i egen hage er ikke aktuelt.
Solsikke
Da er vi lik igjen lisa Tone... Prøvde meg med noen miljøvennlige "plast" søppelposer, men dårlig. Nå sier dem at plast poser ikke er så forferdelig...?
Heksesot... det siste jeg hørte var b.la. at det kom fra miljøvennlig maling o.l.? Er jo stort sett på nye hus og leiligheter;)
Ser Sol er lik oss:)
Rasta man
Heksesot... det siste jeg hørte var b.la. at det kom fra miljøvennlig maling o.l.? Er jo stort sett på nye hus og leiligheter;)
Ser Sol er lik oss:)
Rasta man
svarthyll
Trekløveret seiler på en grønn bølge i motvind
Ja, takk til å bruke hodet og leve etter "alt med måte prinisippet" og ikke bli hysterisk.
Ja, takk til å bruke hodet og leve etter "alt med måte prinisippet" og ikke bli hysterisk.
Solsikke
Skikkelig imponert her! Lage sin egen leverpostei o.s.v. Jeg tenker umiddelbart på en heimkunnskaptime på skolen, hvor vi lagde leverpostei. Mens posteien sto i ovnen, var en av guttene på gruppa mi, så "lur", at han skulle tørke vispene på mixmasteren ved å holde mixmasteren igang, inntil kjøkkenhåndkleet, med det resultat at hele greia kjørte seg dønn fast.
Apropos "dønn fast": jeg har akkurat kommet hjem fra "Trax-tur" med hundene mine. Der klarte jeg å kjøre meg fast i et gjørmehull, på et fuktig sted i skogen med mengder av mygg, brukte mobilen desperat til å ringe mannen min, som var på kajakktur med lillegutt, ble sittende/prøvende forgjeves å komme løs der i et par timer, mens myggestikkene poppet ut på den ene stakkars hunden min, med veldig kort pels... Tilslutt kom et par flinke "bergingsmenn", og vi kom vel hjem allesammen. Får visst lære meg et par selvbergingsmetoder.
Apropos "dønn fast": jeg har akkurat kommet hjem fra "Trax-tur" med hundene mine. Der klarte jeg å kjøre meg fast i et gjørmehull, på et fuktig sted i skogen med mengder av mygg, brukte mobilen desperat til å ringe mannen min, som var på kajakktur med lillegutt, ble sittende/prøvende forgjeves å komme løs der i et par timer, mens myggestikkene poppet ut på den ene stakkars hunden min, med veldig kort pels... Tilslutt kom et par flinke "bergingsmenn", og vi kom vel hjem allesammen. Får visst lære meg et par selvbergingsmetoder.
Nanna
Vart ikke du stukket av myggen da, Nanna? Myggen hadde spist meg opp i alle fall.
LiseTone
He he... Jo jeg fikk et par myggestikk jeg og, men ikke på langt nær som stakkars Selma. Dessuten følte jeg meg jo som DEN dyreplageren, der jeg hadde bundet hundene til et tre, og liksom sa "værsågod mygg, bare kom og forsyn dere!".
Nanna
Min kjære frue marinerer tomater bl.a og det smaker himmelsk.... Som sagt, det meste av ferdigprodukter inneholder "dritt".... Marinert grillmat... palmeolje!!!!
Over til myggen...kjøpte akkurat 3 flasker "EFFITAN" mygg/flått spray..... Denne inneholder ikke DEET, som er veldig giftig og gjerne er i de fleste myggsprayer.
Den vanlige flåtten er stort sett grei hvis man fjerner den i løpet av 24 timer, men i øst europa hvor jeg skal er der en veldig skummel flått.... hjernehinnebetennelse og møkk
Effitan kan sprayes på dyr og barn.. inneholder eucalyptus.
Over til myggen...kjøpte akkurat 3 flasker "EFFITAN" mygg/flått spray..... Denne inneholder ikke DEET, som er veldig giftig og gjerne er i de fleste myggsprayer.
Den vanlige flåtten er stort sett grei hvis man fjerner den i løpet av 24 timer, men i øst europa hvor jeg skal er der en veldig skummel flått.... hjernehinnebetennelse og møkk
Effitan kan sprayes på dyr og barn.. inneholder eucalyptus.
svarthyll
I perioder har jeg spist mye hjemmelaget, og før brukte jeg minimalt med plast også, men så ble jeg nok litt sløvere. Hadde tøybleier og ullbukser på babyene.
Hva bæreposer angår, har jeg vært flink lenge før det ble populært. Papir, metall og glass-søppel bruker jeg ikke poser til, og da greier jeg meg med de posene en uunngåelig får innimellom til restavfall.
Her i Drammen har vi fått en type avfallsbøtte til organisk avfall m rist i bunnen som gjør at den miljøvennlige posen ikke går i oppløsning så lenge en ikke heller klissblaute ting oppi. Klissblaute ting har jeg i en sil som alltid ligger i vasken. Jeg synes det fungerer greit, enda jeg drikker alt for mye te, slik at halve våt-organisk består av teblader.
Skulle gjerne hatt et hus som ditt, Svarthyll. Og angrer på at jeg ikke kjøpte flere møbler på Fretex i stedet for så mye sponplate. Andre alternativer blir veldig dyrt.
Men det er litt rett i det Lise Tone sier om heksesot. Man er ikke helt sikker på årsaken. Det er vel med heksesota som med MS-en, man begynner å få en viss anelse. Jeg synes det virker som grønnsåpe tar den best, stikk i strid med all ekspertuttalelse.
Uansett er det nok lurt å være ute i frisk luft...
Hva bæreposer angår, har jeg vært flink lenge før det ble populært. Papir, metall og glass-søppel bruker jeg ikke poser til, og da greier jeg meg med de posene en uunngåelig får innimellom til restavfall.
Her i Drammen har vi fått en type avfallsbøtte til organisk avfall m rist i bunnen som gjør at den miljøvennlige posen ikke går i oppløsning så lenge en ikke heller klissblaute ting oppi. Klissblaute ting har jeg i en sil som alltid ligger i vasken. Jeg synes det fungerer greit, enda jeg drikker alt for mye te, slik at halve våt-organisk består av teblader.
Skulle gjerne hatt et hus som ditt, Svarthyll. Og angrer på at jeg ikke kjøpte flere møbler på Fretex i stedet for så mye sponplate. Andre alternativer blir veldig dyrt.
Men det er litt rett i det Lise Tone sier om heksesot. Man er ikke helt sikker på årsaken. Det er vel med heksesota som med MS-en, man begynner å få en viss anelse. Jeg synes det virker som grønnsåpe tar den best, stikk i strid med all ekspertuttalelse.
Uansett er det nok lurt å være ute i frisk luft...
Inger Johanne
Tøyposer....?
Så for meg hvordan dere puttet brød, grønnsaker, fisk, kjøtt og andre varer i tøyposer før dere la dem i fryseren.
Fysj, for et graps.
Men så slo det meg at dere snakket om poser til handleturen, ikke sant?
Gortex: membranen inni turtøy/ -støvler som "puster"?
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Alt er visst farlig.
Tror dessverre ikke at vi kan gardere oss mot alt.
Klart at vi kan drive selvhjelp til å ha det bedre ved å holde oss vekk fra det vi vet er skadelig.
Men de kloke hoder som forsker gir beskjeder og kontra-beskjeder så en stakkar blir rent forvirret.
Får visst holde meg til havregrøt (se nedenfor).
Svein Woje har skrevet "Alt er farlig for unger".
Er det imot åndsverkloven å skrive den inn her? Gi meg i så fall beskjed, så skal jeg slette, men jeg syns den passer her:
Alt er farlig for unger.
Trafikken er farlig der kan dem dø
trærne er farlig der ramler vi ned og brekker beina
og dem som bader i bassenget dem drukner
ake-brett er fryktelig farlig da kan jeg kjøre i gjerdet og få sprekker i hue
og går jeg uten lue får jeg øreverk
spiser vi peanøtter setter'em seg fast i halsen og vi må på sjukehuset og skjære opp magan og tarmene
og ligge på barneavdelingen der lukter'e medisinflasker og dem er veldig farlige.
Men havregrøt er'kke farlig, den er bare vond.
Så for meg hvordan dere puttet brød, grønnsaker, fisk, kjøtt og andre varer i tøyposer før dere la dem i fryseren.
Fysj, for et graps.
Men så slo det meg at dere snakket om poser til handleturen, ikke sant?
Gortex: membranen inni turtøy/ -støvler som "puster"?
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Alt er visst farlig.
Tror dessverre ikke at vi kan gardere oss mot alt.
Klart at vi kan drive selvhjelp til å ha det bedre ved å holde oss vekk fra det vi vet er skadelig.
Men de kloke hoder som forsker gir beskjeder og kontra-beskjeder så en stakkar blir rent forvirret.
Får visst holde meg til havregrøt (se nedenfor).
Svein Woje har skrevet "Alt er farlig for unger".
Er det imot åndsverkloven å skrive den inn her? Gi meg i så fall beskjed, så skal jeg slette, men jeg syns den passer her:
Alt er farlig for unger.
Trafikken er farlig der kan dem dø
trærne er farlig der ramler vi ned og brekker beina
og dem som bader i bassenget dem drukner
ake-brett er fryktelig farlig da kan jeg kjøre i gjerdet og få sprekker i hue
og går jeg uten lue får jeg øreverk
spiser vi peanøtter setter'em seg fast i halsen og vi må på sjukehuset og skjære opp magan og tarmene
og ligge på barneavdelingen der lukter'e medisinflasker og dem er veldig farlige.
Men havregrøt er'kke farlig, den er bare vond.
Lierdama
Kanskje du IJ og Liza Tone ikke vet hvor heksesot kommer ifra, men det vet jeg
svarthyll
Ang. flått; jeg setter på hundene mine flåtthalsbånd i begynnelsen av mai og tar dem av i slutten av september, (og så håper jeg på barfrost, så disse avskyelige krypene, (jeg er ellers veldig dyrevennlig og fredelig av meg!), kan DØ,DØ,DØ, der de ligger i sin motbydelige dvale nede i jordskorpa, og bare VENTER på neste vårdag, hvor de kan krype fram, på sin frastøtende måte, og suge blod av alle uskyldige varmblodige de kommer i nærheten av, og spre sin avskyelige borrelia-smitte o.s.v.!). "Flåtthalsbånd" med eucalyptus-lukt fungerer ikke i det hele tatt, nei, det må nok dessverre skikkelige giftige saker til, fått på resept hos dyrlegen, i hvert fall i sånne ekstreme flåttområder som jeg bor i. Hunder blir jo litt annerledes eksponert, enn mennesker. Jeg, derimot, vil gjerne finne et giftfritt alternativ til myggsprayen fra super'n. Og eucalyptus lukter jo kjempegodt!
(Må tilstå, at jeg ble usedvanlig slapp på miljøfronten, da lillegutt brukte bleier. Her var det både engangsbleier "en masse", middagsglass da han var baby, og halvfabrikata-mat for en sliten småbarnsmor. Men nå er det jo slutt på bleiebruk, og snart har vi vårt rullestolvennlige tilbygg, (inkl. kjøkken), i havn, så DAA skal det bli andre boller! (Med stevia??).
(Må tilstå, at jeg ble usedvanlig slapp på miljøfronten, da lillegutt brukte bleier. Her var det både engangsbleier "en masse", middagsglass da han var baby, og halvfabrikata-mat for en sliten småbarnsmor. Men nå er det jo slutt på bleiebruk, og snart har vi vårt rullestolvennlige tilbygg, (inkl. kjøkken), i havn, så DAA skal det bli andre boller! (Med stevia??).
Nanna
Jeg var praktisk talt frisk da ungene mine var babyer og jeg vil ikke gi noen dårlig samvittighet her. Da min datter med ME fikk barn, var det jeg som tagg henne om ikke å begynne med stoffbleier.
Hva vet du om heksesot, Svarthyll? Jeg vil ha link. altså! Ingenting jeg har funnet på Internett er sagt å være sikkert.
Hva vet du om heksesot, Svarthyll? Jeg vil ha link. altså! Ingenting jeg har funnet på Internett er sagt å være sikkert.
Inger Johanne
Side 8 av 22 • 1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 15 ... 22
Side 8 av 22