MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Omega 3 i kost og som tilskudd

+9
Moostar
beate
Marihøne
Solsikke
Nanna
sarasara
Lierdama
Julestjerne
Inger Johanne
13 posters

Side 2 av 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Omega 3

Poste  Marihøne Ons 23 Sep 2009 - 0:44

Stemmer det. Jeg var på kurs med Rune Midgard for tre uker siden da han presenterte at resultatet av OFAMS studien - Omega 3 ikke hjalp for MS. Men Omega 3 er veldig bra for andre ting Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Icon_smile

Marihøne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Julestjerne Ons 23 Sep 2009 - 0:54

Det jeg syntes er merkelig her er at vi som var med i denne studien ikke har hørt en lyd om resultatene. Som før skrevet syntes jeg vi burde være blant de første til å få vite dette. Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Suspect

Jeg sender en e-post til Kjell Morten Myhr NÅ for å høre angående dette.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Inger Johanne Ons 23 Sep 2009 - 9:47

Bra Julestjerne, og jeg sendte i går kveld epost til olav som redigerer hjemmesida til ms.no og spurte pent hvorfor ikke dette var opplyst om. Selv opplevde jeg dette som så interessant info at jeg sendte sms til de fleste på adresselista mi m MS midt under foredraget.

Jeg merker at her og nå er jeg mer opptatt av informasjonsformidlingen - eller mangel på sådan, - enn saken, og det blir litt rart det og...
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Julestjerne Ons 23 Sep 2009 - 14:48

Vi har alle ventet på resultatene av denne studien. Jeg har, i natt,kom sent hjem, sendt en e-post til K.M.M. Har pr nå ikke fått noe svar. Det i seg selv er litt, men bare litt merkelig fordi han bruker å være rask med svarene.

Jeg ringte min nevrolog i dag for å høre om hun visste noe, men hun var ikke der. Snakket med MS sykepleier, men hun hadde ikke hørt at resultatene var ferdige.

På meg virker dette rotete. Hvis det er slik at resultatene er kommet - ja da burde vel vi vite det vi som faktisk var "forsøkskaniner." Det er jo ikke videre profft at noen "tilfeldigvis" får høre dette på et foredrag i øvre, eller var det nedre Eiker.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Julestjerne Ons 23 Sep 2009 - 15:11

Fikk denne nå - Hei igjen,

Analysene er nettopp gjennomgått og alle underanalyser er ennå ikke helt klare. Det ser likevel ut til at det var ingen forskjell mellom omega-3 og placebo (maisolje)

Du vil få mer informasjon fra din lokale avd.

mvh

KM Myhr


Prøvde å gjøre skriften større - men fikk det ikke til. Kanskje en av moderatorene kan det.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  beate Ons 23 Sep 2009 - 18:24

OK, da kommer jeg til å redusere min dose med omega-3. Jeg hadde håpet at det hadde effekt og har tatt 5 triomar ledd hver dag, som er max-dose. Jeg kommer til å redusere til 2.

En annen studie viste jo at laks hadde effekt, så da får jeg øke fra 2 til 3 laksemiddager i uken. Jeg kommer til å bli flinkere til å bruke laks til pålegg også.

Er det noen andre som kommer til å endre på omega-3 inntaket sitt?

beate


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Inger Johanne Ons 23 Sep 2009 - 18:37

Jeg venter til subanalysene er ferdige, har jeg spist 5 såpass lenge, kan jeg ta 5 noen uker til. Så får vi se eksakt hva de skriver. Mulig jeg da vurderer Krill?

Jeg hørte i dag at det skulle være noen andre studer som var mer positive. Men det forundrer meg... da ville vi vel hørt om dem.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  sarasara Ons 23 Sep 2009 - 21:44

Er det snakk om andre studier enn Ofams?
Noen andre som har forsket på det samme?

Og så må vi ikke glemme da, at dette er forskning på omega-3 i seks mnd og så er det sammen med interferon-beta.

"Studien går ut på å studere effekt av omega-3 fettsyrer alene og i kombinasjon med interferon-beta.

Studien er laget slik at første seks måneder skal deltakeren behandles med omega-3 fettsyrer eller placebo (maisolje). Etter dette skal alle deltakerne få tillegg av interferon-beta (Rebif®️) behandling i ytterligere atten måneder? totalt to år."


Så vi må nok vente til de sier hva som er hva.

sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Inger Johanne Ons 23 Sep 2009 - 23:00

Jeg fikk det bare muntlig referert, at det skulle være flere. Den nevrologen fortalte fra var OFAMS. Ja, det var vel ikke så lang tida de undersøkte omega 3 alene....
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Lierdama Tor 24 Sep 2009 - 9:30

Jeg stiller spørsmålstegn ved at noen begynner å "lekke" svar fra undersøkelsen før den er offentliggjort.
Syns det er ikke litt merkelig, spesielt når det har vært så mye hemmelighetsgreier rundt denne undersøkelsen.
Det bør vel foreligge en rapport om resultater om hva man fant ut før man kan trekke noen konklusjoner.

Grei sak om ikke omega3 så bra som man kanskje trodde.
Men la oss få undersøkelsen gjort kjent.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Moostar Tor 24 Sep 2009 - 10:06

Kommer ikke til å slutte med mine Triomar Ledd. Og regner det som sannsynlig at det hjelper, ettersom jeg FØR jeg startet med dem for noen år siden, nesten alltid hadde denne gnagende vondten i nesten alle ledd. Er stort sett flink til å jevnlig ta pillene mine (både omega 3 og andre) , men har hatt perioder der jeg totalt har glemt å ta dem over lengre tid (noen uker) - og først kommet på å starte igjen fordi jeg har merket at jeg har mere vondter i ledd og muskler. Tilfeldig? Neppe placeboeffekt mener nå jeg.
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Inger Johanne Tor 24 Sep 2009 - 10:57

Grunnen til at jeg fortalte det videre, var at det var sagt på et åpent møte. Men jeg tror kanskje ikke du mente at det var jeg som "lakk".
Jeg tenkte at om man er begynt å prate om dette, så må det opp og fram. Jeg snakket med journalisten i MS-forbundet, som kom i dialog med Myhr ( professoren i Bergen som mange regner som en av de fremste i forhold til MS i Norge).

Men det kan jo hende det er uenighet i det medisinske miljøet om når resultatene skal ut også? Nå gjetter jeg villt her. I såfall synes jeg det er betryggende når det ikke er faglig munnkurv på nevrologer.

(Lagt til 24. sept. Se nedenfor der jeg heviser til en annen tråd om forskning mer generelt. )


Sist endret av Inger Johanne den Tor 24 Sep 2009 - 12:54, endret 2 ganger
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Lierdama Tor 24 Sep 2009 - 11:59

Jeg mente at det er rart at nevrologer begynner å prate om hva undersøkelsen viste før resultatene er presentert.

Hvis resultatene er klare og konklusjoner dratt: hvorfor holde ikke offentliggjøre?
Er det noe hensikt å drøye?

Jeg kommer også til å fortsette å ta ledd-hjelperne mine.
Gunstig eller ikke gunstig for MS har ikke noe å si når leddene smøres likevel.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Inger Johanne Tor 24 Sep 2009 - 12:44

Jeg skriver litt mer om forskning som sådan på Forskning og troverdighet, jeg, for da kan jeg skrive litt mer generelt.

Det er ikke bare å begynne å skrive noe, skriver jeg om der.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Julestjerne Søn 27 Sep 2009 - 13:22

Jeg kommer tilbake med info når dette skjer. Du vil få mer informasjon fra din lokale avd
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  sarasara Ons 30 Sep 2009 - 15:36

Man får ikke alltid det man tror man betaler for:

http://www.dinside.no/824473/hvor-sunt-maa-omega-3-vaere

"Da Aker Biomarine lanserte krilloljen, lovet de en omega 3-garanti. Kunder, som i utgangspunktet har lave omega-3 verdier, ble lovet dobbel pris tilbake hvis omega-3 verdiene deres ikke hadde økt med minst 20 prosent i løpet av åtte uker.

Nå har garantien fått en litt annen drakt: Hvis kunden ikke er fornøyd med produktet får de pengene sine tilbake.

I tillegg har reklamefilmen, der Northug jr. blant annet sier at Superbra Krill er best, blitt redigert. I den nye versjonen er dette tatt vekk, ifølge e24.no. Så sier han nå: «Når jeg går, går jeg for gull. Derfor tar jeg Superba Krill». "
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Julestjerne Ons 7 Okt 2009 - 0:06

Har fremdeles ikke hørt en lyd i fra min nevrolog ang OFAMS.

Det som interesserer meg i forhold til dette, er om jeg fikk placebo eller ikke. Siden vi tok så mange MR, ville det være ok å vite om det var skjedd mange forandringer fra første til siste MR.

Kommer som sagt tilbake når jeg vet noe mer.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Inger Johanne Ons 7 Okt 2009 - 0:18

De har disse forsker-reglene sine. Kanskje vi skal være glad for at det er visse forskerprinsiper men ikke skal rokke ved. Fordeler og ulemper...
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  sarasara Lør 10 Okt 2009 - 1:03

Det får likevel være grenser for seigpining av pasienter som har stilt opp og ikke får vite hva de har fått. Kjell Morten Myhr burde holde munn om alt annet helt til han våger å komme med resultatene fra OFAMS!
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Julestjerne Lør 10 Okt 2009 - 12:45

Jeg er enig i at dette er litt uryddig. Det at en er med på forskning virket, i begynnelsen, helt OK.

Nå når informasjon "lekker" ut både her og der - så er jeg usikker på hva jeg mener.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Julestjerne har fått svar!

Poste  Inger Johanne Fre 16 Okt 2009 - 18:12

Julestjerne ringte meg ( så nå vet jeg hvordan stemmen henens er...) og sa at PCen hennes hadde fått et akutt illebefinnede ( ja, det var nå min formulering) , men hun ba meg hilse dere alle og si:

Hun har fått brev fra OFAMS-studien. Jeg skulle si at hun var av dem som ikke hadde fått "ekte vare", men jukse-omega. ( Det er jo sånn når de forsker.). Men enda hun ikke har fått hverken omega3kapsler eller matvarer tilsatt omega3, så har hun jo følt seg pigg og kjekk. Men nå begynner hun med tran, for uansett er det jo bra for oss med både omega 3 og vitamin D.

Det stod også at hun ville få mer beskjed når alt var ferdig skriftelig.

Ja, nå håper jeg jeg fikk med meg alt hun sa... Jeg fikk ikke notert.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  sarasara Lør 17 Okt 2009 - 0:49

Ja da har hun fått maisolje og Rebif.

Håper hun blir bedre i alt det andre med tran og Rebif.
Altså det som tranen skal ta seg av.

Krysser fingre for deg, Julestjerne!
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Julestjerne Tir 20 Okt 2009 - 19:23

Takk til deg Inger Johanne som videreformidlet dette for meg. Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Icon_biggrin Som du selv sier så var det artig å høre stemmen til en som jeg har "snakket" ned her inne i mange år.

Du formidlet det jeg ville ha frem ang OFAMS. Takk til deg. Syntes du husket det jeg hadde sagt svært godt.

Siden jeg har gått to år på maisolje, skal jeg nå gå over til Tran.

Som dere sikkert har forstått så har ikke Omega 3 noen effekt på MS. Likevel vil jeg ta dette fordi det er gunstig for hjerte/kar - ledd osv.....
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  LiseTone Lør 31 Okt 2009 - 15:47

Jeg vil nå fortstte med å ta min skje med tran hver dag.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Omega3

Poste  solhaug Lør 31 Okt 2009 - 23:42

LiseTone skrev:Jeg vil nå fortstte med å ta min skje med tran hver dag.

Omega3 fra Vitomega ble jeg verre av, mannen min brukte det i flere år. Men ga seg med det i fjor vinter for da ble han operert for nesten tett halspulsåre på venstre side. Og det var skummelt for oss begge to. Han kuttet det ut, nå drikker vi tran begge to. Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Icon_biggrin Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Icon_sunny Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Icon_sunny Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Icon_sunny
solhaug
solhaug


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 2 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 2 av 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet