MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Omega 3 i kost og som tilskudd

+9
Moostar
beate
Marihøne
Solsikke
Nanna
sarasara
Lierdama
Julestjerne
Inger Johanne
13 posters

Side 3 av 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Inger Johanne Søn 1 Nov 2009 - 0:32

Men det er vel ingen ting som tyder på at en kan bli tett i ei pulsåre av omega3?
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Inger Johanne Man 2 Nov 2009 - 11:51

Jeg gjør oppmerksom på at en svensk forsker hevder at omega 3 kan svekke immunforsvaret. Han sier det knyttet til virusinfeksjon / svineinfluensa, og immunsystemet vårt er såpass komplisert at det er ikek lett å si om det betyr at det kan være skadelig i forhold til autoimmunitet, som en tror er aktuelt v MS. se innlegg 31. okt HER og 1. nov HER
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  sarasara Man 2 Nov 2009 - 16:36

HER lyder slik, det ble litt vanskelig å finne:

Noen må ha fått en mistanke før de setter i gang forskning,
men inntil videre vet vi ikke sikkert.


Dette er ikke reklame men en notis fra Budstikka, og slik lyder den:

Den svenske legen og forskeren Magnus Lindskog advarer folk mot å innta Omega-3 så lenge svineinfluensapandemien vedvarer.

Lindskog kommer med advarselen i en artikkel i tidsskriftet til den svenske legeforeningen. Legen arbeider ved enhet for klinisk farmakologi ved Uppsala universitet i Sverige og viser til flere studier som tyder på at Omega-3 kan svekke immunforsvaret, skriver Dagsavisen.

– Bør være forsiktige
– Omega-3 har trolig gunstig helseeffekt på hjerte og hjerne, men vi må også anerkjenne ulempene. Særlig personer i risikogruppene bør være forsiktige med å ta Omega-3 nå, sier Lindskog.

Han understreker at man foreløpig ikke vet nok til å kunne fastslå at Omega-3 kan svekke immunforsvaret mot influensapandemien.

Smittevernsenheten i Västra Götaland fraråder innbyggerne der å innta Omega-3 under pandemien. På svenske myndigheters samleside om pandemien kan man lese at Omega-3 synes å kunne svekke immunforsvaret. Men svenske myndigheter fraråder ikke bruken av Omega-3.

– Ikke tilstrekkelig fundert
Her hjemme vil ikke Folkehelseinstituttet gå ut med en anbefaling, og begrunner dette med at forskningsresultatene Lindskog viser til ikke er tilstrekkelig fundert.
Men direktør Geir Stene-Larsen i Folkehelseinstituttet sier kosttilskudd som Omega-3 ikke er et anbefalt tiltak for å beskytte seg mot pandemien.

– For å styrke immunforsvaret, er det ikke annet enn vaksinen som gjelder, sier Stene-Larsen. (©️NTB)
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty RE:OMEGA3

Poste  solhaug Man 9 Nov 2009 - 12:40

Inger Johanne skrev:Men det er vel ingen ting som tyder på at en kan bli tett i ei pulsåre av omega3?

Nei, man skulle IKKE få tette blodårer når man tok OMEGA3. Det motsatte skjedde. Det er mulig omega3 fra andre firmaer er annerledes, hva vet jeg??? Det er jo Omega3 i tran også. Hver gang jeg tok omega3 fra det firmaet ble jeg verre i kroppen, fikk muskelverk som bare det!
solhaug
solhaug


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Lierdama Man 9 Nov 2009 - 14:01

Tran er mer enn omega3, man får vitaminene A og D samtidig.
Svelger daglig både omega3-kapsler og tran.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Inger Johanne Man 9 Nov 2009 - 16:13

Det er gjort en del studier av omega 3 i forhold til kolesterol i blodet. Det kan senke kolesterolet. Dette er altså ikke en påstand fra et enkelt firma. Men det at en ting kan motviker er ikke det samme som å hindre en ting hundre prosent.

En lignelse: Nå nettopp tok jeg en hodepinetablett. Nå er hodpinen enda sterkere. Det er ikke et tegn på at medisinen ikke virker mot hodepine, men jeg har tydeligvis så vondt i hodet at en tablett ikke er nok. Hadde jeg ikke tatt den, hadde jeg trolig hatt enda mer vondt i hodet.

Når det gjelder omega 3 og tette blodårer, er det anbefalt å bruke en egen styrke som kan kjøpes på apotek og helsekost. Kjøper du på apotek, er su sikret god fagkunnskap av dem som jobber der. I helsekost kan du møte både veldig kyndige og farlig kunnskapsløse folk bak disken.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  sarasara Man 9 Nov 2009 - 16:40

Men enn så lenge vet vi ikke sikkert om omega 3 demper immunforsvaret.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Inger Johanne Man 9 Nov 2009 - 17:21

Nei, det er den største ku-vending jeg har opplevd i min farstid etter at jeg fikk diagnosen. No

Først trodde alle, nevrologene også, at dette var bra for oss. Bare at en nevrolog vil ikke bare tro før han anbefaler, det må forskes først. Og omega 3 var de motivert til å bruke forskningsressurser på.

Så sier de altså at OFAMS-studien ikke tyder på at det hjelper oss med MS.

Og så sier altså denne svenske legen at det er tegn som tyder på at det er direkte uheldig i forhold til immunsystemets evne til å beskytte oss mot infeksjoner. Om det også har noe å si for at immunsystemet vårt skal gjøre jobben sin i forhold til MS, sånn at det ikke angriper myelinet vårt, sa han ikke noe. Men uansett så er det i alle fall sånn at infeksjoner ikke er bra for oss som har MS.

Hver morgen rister jeg rådløst på omega3-boksen min. Av og til tar jeg en. I dag ble det laks i stedet.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Trippel Man 9 Nov 2009 - 22:18

Da jeg leste om denne utviklingen i synet på Omega-3 droppet jeg å legge kapslene i dosetten, men.. Da jeg fylte opp nå sist la jeg de tilbake. Så nå tar jeg Omega-3 hver dag...... Tvi, tvi! Rolling Eyes
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  beate Man 9 Nov 2009 - 23:12

Jeg har redusert fra fem kapsler til to kapsler om dagen med Triomar ledd.

Jeg har istedenfor lagt inn mer varmrøkt laks og makrell i tomat på brødskivene. I tillegg spiser jeg laks i en eller annen form til middag to dager i uken.

Det var en eller annen undersøkelse som viste at laks var bra for oss med MS.

Jeg synes det er fint å ha noe å tro på. Før var det Omega-3, nå er det laks.

beate


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Julestjerne Tir 10 Nov 2009 - 1:16

Enig med Beate her - det er fint å ha noe å tro på. I den tiden jeg var med i OFAMS studien var jeg helt overbevist om at jeg var en av dem som fikk "ordentlig" omega 3. Jeg følte meg jo sååååå frisk og fin.

Nå i ettertid har det vist seg at jeg faktisk fikk placebo - så nå vet jeg ikke hva jeg skel tro. Har jo, etter studiens slutt, tatt Triomar ledd - og føler meg frisk og fin.

Jeg tror at når en er kronisk syk så vil en så gjerne at noe skal hjelpe - egentlig samme hva - bare det hjelper. Når dette blir "tatt fra oss" ja, da vet vi ikke helt hva vi skal gjøre.

Tanken på at "noe eller noen" skal finne ut noe som kan hjelpe ligger rett under huden.

Slik er det i alle fall med meg. Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Icon_clown
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Trippel Tir 10 Nov 2009 - 1:20

Og meg! I love you
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Inger Johanne Tir 10 Nov 2009 - 11:58

Jeg skal lage en tråd om å ha tro på at en kan bli friskere. Kommer snart, da linker jeg i dette innlegget.Til tråden Å ha tro på at en kan bli friskere
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  sarasara Ons 18 Nov 2009 - 16:36

Fra Din side nyheter:

Omega 3 + sukker = ingen effekt

Hvis du spiser omega 3 sammen med sukkerholdig mat mister fiskeoljen effekten. Oljene blir også mer fetede.


- Vi hadde ikke forventet at fiskeoljene skulle være fedmeframkallende, sier forsker Karsten Kristiansen, professor i molekylærbiologi ved Københavns Universitet, til videnskab.dk.

http://www.dinside.no/828634/omega-3-%2B-sukker-%3D-ingen-effekt

sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Gjest Tor 26 Nov 2009 - 10:18

Resultatene fra OFAMS-studien: http://www.ms.no/forskning/omega-3-hj/

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Moostar Tor 26 Nov 2009 - 12:04

Ja, da betyr det vel at vi heller ikke får trukket fra dette på skatten lengre da?
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Solsikke Ons 6 Jan 2010 - 11:04

"Mattilsynet skal sjekke om det er helsefarlig å få i seg marine oljer i form av tran, andre fiskeoljer, kapseltilskudd og berikede matvarer.

Professor Bjarne Østerud ved Helsevitenskapelig fakultet ved Universitetet i Tromsø, som har fått Kongens fortjenstmedalje i gull, mener at tranen helst bør kastes tilbake på havet."

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=592910
Solsikke
Solsikke


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Inger Johanne Ons 6 Jan 2010 - 12:57

Nå har jeg lest flere mediers måte å forklare saken på, og det virker på meg som om problemet ikke er omega 3 i og for seg, men omega 3 som har harsknet. Og det tror jeg vi ( om jeg får regne med Øisteins-forumet) har snakket om i minst tre år. Det er viktig å velge produsent med omhu, ( altså ikek kjøpe hvilket merke som helst) og sist jeg sjekket mente de at tilsetningen av e-vitamin også er viktig for å unngå harsking, i tillegg til lagring i alle ledd av produksjonsprosessen.

Veldig bra det blir satt mer fokus på at omega 3 kan harskne.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  sarasara Ons 6 Jan 2010 - 17:03

Fra VG

"- Mesteparten av fiskeoljen som importeres til Norge produseres i Sør-Amerika, og det er stilt spørsmål i EU om hygienen på produksjonsanleggene er tilfredsstillende.

Dermed er det en diskusjon om det dannes harskningsprodukter og nedbrytningsstoffer i produktene før de kommer i butikken.

Og om dette i så fall utgjør en helsefare eller ikke, sier rådgiver Line Ruden ved Seksjon for mattrygghet i Mattilsynet til Dagbladet."
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Inger Johanne Ons 6 Jan 2010 - 19:52

Sist gang jeg leste noe om harskning, var der Eskimo som var best. Kom vel ikke fra sør-amerika, den da? pale Får vi håpe....
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Lierdama Tor 7 Jan 2010 - 10:35

sarasara skrev:Fra VG

"- Mesteparten av fiskeoljen som importeres til Norge produseres i Sør-Amerika..."

Hvor mye av det som brukes/selges kommer utenfra?
Skulle jo tro at fiskenasjonen Norge skulle kunne greie å skaffe nok selv.
Men hvorfor ikke, vi importerer jo strøm også....
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Inger Johanne Tor 7 Jan 2010 - 12:09

... og plutselig kommer jeg på:
Dette er norsk forskning. Vi importerer mye dårlig omega 3 enda vi har mye fiske.
Da spør jeg som man alltid bør spørre: HVEM BETALER DENNE FORSKNINGEN?

Men bevares, det høres ut som det er bra de forsker.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Trippel Tor 7 Jan 2010 - 15:11

Kan dette være en annen måte å fremme norskprodusert Omega3!

All annen Omega3 er skadelig! KJØP NORSK! Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Icon_twisted Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Icon_twisted
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  sarasara Tor 7 Jan 2010 - 16:59

Hvordan finner man ut om det er olje som er produsert i Norge?
!00% fra fisken dras opp av havet til den blir solgt som sundt til oss?

Uten tilsetningsstoffer eller andre sunne saker?

Vet du om noe så fortell?
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Lierdama Lør 1 Mai 2010 - 14:20

Da svaret på undersøkelsen om omega3 var spesielt gunstig for oss med MS ble presentert med negativt svar (altså at det ikke hadde noe virkning) kuttet jeg mer eller mindre ut kapslene fra Triomar (ledd) og fortsatte kun med en skje tran til frokost.
Mulig det var derfor at jeg fikk betennelse i 7 ledd (?)

Kroppen er mer enn vertskap for MS.
Resten av den skal også ha det den trenger.
Så nå har jeg startet opp igjen med Triomar og det virker som leddene trives bedre med den form for smurning.

Andre som erfart noe av det samme?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 3 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 3 av 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet