MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Omega 3 i kost og som tilskudd

+9
Moostar
beate
Marihøne
Solsikke
Nanna
sarasara
Lierdama
Julestjerne
Inger Johanne
13 posters

Side 4 av 4 Previous  1, 2, 3, 4

Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 4 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Inger Johanne Man 16 Aug 2010 - 22:42

Et halvt år etter sarasara sitt spørsmål rett over, kan jeg fortelle at Sunkost kan fortelle om hvor omgea 3-en deres kommer fra.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 4 Empty Omega 3 og betennelse i slimpose i hofta

Poste  Inger Johanne Søn 31 Okt 2010 - 12:20

Jeg var av dem som brukte 5 kapsler på 1000mg hver dag, feks Pikasol ledd, i tilfelle det var noe i antagelsene om at Omega 3 kunne beskytte oss mot betennelse i myelinet vårt (MS-utbrudd, for deg som er ny på dette).

Så kom jo endelig en forskning på dette etter mye somling. ( Se mer om detaljer andre steder.) Den viste ikke noen sammenheng med bruk av Omega3-tilskudd og mindre utbrudd av MS.

Siden det samtidig var mye mas om svineinfluensa og en ansett svensk lege mente omega 3 i større doser kunne disponere for å få denne, reduserte jeg til 1 kapsel, og gikk opp til 2 da influensaen var over og maset også.

Etter dette begynte jeg å få mye vondt i ei hofte. Jeg kom meg seint til legen pga travelt liv, men hun fastslo slimposebetennelse ( burtsitt)og anbefalte kortison. Det hjalp lite. Så prøvde jeg osteopati og fysioterapi m ultralyd, samt en kortisonsprøyte av en annen lege med spesialerfaring. Dårlig effekt. Beste effekt hadde jeg av et par dritstygge, rådyre joggesko med superdempning og trolig at jeg sluttet med å gå med mobilen i bukselomma.

Så roet livet seg så mye at jeg fikk tid til så mange sammenhengende tanker om egen person på en gang at jeg tenkte: "Betennelse? Jammen... Omega 3?" Og så gikk jeg over til 3 om morgenen og 2 om kvelden.

Jeg har alltid vært skeptisk til de som mener å ha merket umiddelbar og dramatisk effekt av Omega 3, men her skal jeg si det kom brått! Jeg vet om det ble bedre etter en dag eller om det ok to, betennelsen var litt opp og ned uansett, men plutselig var den nesten borte.

Jeg planla å skrive noe om det her og ble veldig happy, men så ble det litt mas og stress og jeg rakk ikke. Og så var det like vondt igjen, og jeg tenkte det var jo typisk. Det kunne ikke virke så fort. Men i morges så jeg at de små plastbegerne jeg fyller med vitaminer og sånt inneholdt bare to om dagen, jeg hadde stått i halvtåka for tre dager siden og lagt etter gammel vane.

Ja, venner, med dette prøvde jeg å si både noe om Omega 3 og det at ting kan virke uten at en "tror på ting". Men jeg vet jo at når man forsker, så holder det ikke at man tror det ikke skal virke enda eller glemmer seg bort og tar to i stedet for fem, for underbevisstheten har sin egen måte å registrere ting på.

Men nå kommer jeg for min del til å fortsette med min "5 om dagen" Omega 3. Også fordi en enkelt studie ikke kan si noe sikkert om noe som helst om det kan hjelpe for MS, og dessuten er det mye rare betennelser mange av oss som har MS får på grunn av dette immunforsvaret vårt som er litt forvirra og feilprogrammert.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 4 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Lierdama Tor 17 Nov 2011 - 16:17

Etter å ha sett på FBI i går (om hvordan fiskeoljen som blir brukt i kapsler blir produsert i Peru) er jeg ganske rystet.
Har jeg gjort meg noen tanker:
> Hva er det egentlig vi putter i oss?
> Blir vi lurt?
> Hadde studien om omega3 og ms fått annet resultat hvis de hadde brukt "ren" tran (flytende)?
> Vi tar jo omega3 fordi vi håper på positiv helse-effekt. Men fikk vi egentlig svar på hva den harske fiskeoljen gjør av det motsatte?
> Kan harsk fiskeolje gjøre vondt verre?
> Jeg fortsetter med min daglige sje tran!!
Og bare for å understreke: jeg kan forsikre dere om at her i huset spises ikke kapsler med sje ;-)

Hva tenker dere?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 4 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Marianne Man 21 Nov 2011 - 21:56

Det går an å bite over kapselen og kjenne om oljen er hask Evil or Very Mad Prøvde med picaolen jeg hadde i skapet og den var i orden, heldigvis.
Tran med skje er jo det beste, men ikke ettersmaken, desverre.
Marianne
Marianne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 4 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Inger Johanne Fre 25 Nov 2011 - 1:26

Har man noen grunn til å tro at ikke tranen er harsk, da? Og dessuten er den laget av fiskelever, med alle giftstiffer det medfører.

Takk for tipset med å bite over kapselen!
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 4 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Lierdama Lør 26 Nov 2011 - 20:13

Er tranen harsk blir det avslørt bare man åpner korken på flaska.
Lykke til med "bitingen".

PS: Har fått et beskrivende referat fra en kollega som fulgte det tipset, og vi brukte resten av lunsjpausen på å tørke latter-tårer...
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 4 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  LiseTone Søn 27 Nov 2011 - 13:06

Visst dere tar tranen før dere tar noe annet om morgenen, så slipper dere transmak resten av dagen, det gjør jeg, det funker for meg, jeg drikker tran naturell ikke med sitronsmak, da går jeg rundt med transmak resten av dagen visst jeg tar det.


Sist endret av LiseTone den Man 28 Nov 2011 - 12:58, endret 1 gang
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 4 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Lierdama Søn 27 Nov 2011 - 22:32

Sånn gjør jeg det også. Og har samme erfaring ang ettersmak som Lise Tone.
Som de sier i reklamen: Det smaker tran, men det er det som funker.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 4 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Marianne Man 28 Nov 2011 - 15:07

I linfrø er det masse omega 3. Det er sikkert flere som meg som bruker å legge linfrø i vann og drikke for å holde magen i orden bounce De får vi jo både og Smile
Marianne
Marianne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd - Page 4 Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 4 av 4 Previous  1, 2, 3, 4

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet