MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Omega 3 i kost og som tilskudd

+9
Moostar
beate
Marihøne
Solsikke
Nanna
sarasara
Lierdama
Julestjerne
Inger Johanne
13 posters

Side 1 av 4 1, 2, 3, 4  Next

Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Inger Johanne Man 6 Apr 2009 - 21:58

Kilde: msforumet.com
Omega 3 har en betennelseshemmende effekt, og selv om det enda ikke er ferdig noen studie på MS-pasienter, er det mange personer med MS som tar Omega 3 i doser som anbefales dem med særskilte behov. For at det skal ha betennelseshemmende effekt, er det hevdet at man skal opp i 2000 til 5000 mg.
Denne teksten er ingen anbefaling.
Kompetansesenteret for MS på Haukeland sykehus forventes snart å rapportere fra sin forskning med Triomar i kombinasjon med betainterferon ( OFAMS-studien). Ellers er det gjort en liten studie på nittitallet med bare kosthold, men denne er ikke fulgt opp med en stor nok studie.
www.ehdin.com/%3Fid%3D526+MS+%22Inger+Nordvik%22+omega+3&cd=5&hl=no&ct=clnk&gl=no&lr=lang_da" target="_blank" rel="nofollow">Her står det litt om den lille studien (Klikk på den forrige setningen, den er en link.)

I tråden "Vitaminer, mineraler og sunn mat", har jeg lagt inn hele teksten som jeg linker til her, siden linker i blant kan forsvinne.

De lange fettsyrene i omega 3 (EPA og DHA for dem som vil sjekke på boksen) finnes bare i fisk og sel, men en skal være obs på at kroppen vil omdanne en del av fettsyrene i linfrøolje til disse lange fettsyrene.

For den som ikke vil satse på å få i seg nok omega 3 gjennom kosten, kjøpes omega 3 som kosttilskudd i apotek og helsekost. At det står "Ledd" på boksen, betyr ikke at det er noe fiksfakseri i den som er spesielt for leddene, men at mennesker med reumatiske lidelser skal ha nytte av omega 3 i store doser.
En innsender på msforumet forteller at Pikasol og Triomar er identiske produkter, men at Triomar produseres for apotek og Pikasol for helsekost. Det er mange andre merker. Det er gjort en del tester, men det er ulike kvaliteter det er lagt vekt på.

Omega 3 finnes i tran og fiskeolje. Tran er laget av fiskelever. Da får man også i seg A og D vitamin. Dette er vitaminer man kan få for mye av.
Fiskeolje regnes som renere, og man kan ta større doser uten å overdosere seg på A og D-vitamin. Da må en i stedet sørge for disse vitaminene fra andre kilder. Lommelegen fraråder mer enn dobbel dose tran uten å ha samrådd seg med lege.

Omega 6, derimot får vi nok av, mange sier for mye. Et unntak er den omega 6-varianten som kalles GLA, den er mest kjent som nattlysolje. Den er det mange som mener vi får for lite av, og det er hevdet at den er betennelseshemmende.


Sist endret av Inger Johanne den Tor 16 Apr 2009 - 12:05, endret 5 ganger (Reason for editing : Finpussing)
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Inger Johanne Ons 15 Apr 2009 - 14:47

To ganger har jeg hørt om noen som har sagt at et omega3-produkt som det annonseres for i MS-bladet må være ekstra gromt, siden det er "anbefalt" av MS-forbundet. Men Shocked dette er betalt reklame. Det er jo heller ikke sånn at alle jentene som jobber i ukebladet "Lekkerdama" ( om det hadde eksistert) anbefaler en hårspray som de har reklame for. Reklame er lov i Norge og vi må forholde oss til at den finnes, på godt og vondt. Det er tross alt en ærlig og åpen sak, da: "Dette har jeg betalt for at de skal si." Det blir som om vi nå visste hvorfor Wenche Myhre holdt seg så ung, også? Laughing

Og nå mente jeg ikke å si noe verken for eller mot noe produkt.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty OFAMS STUDIEN

Poste  Julestjerne Tor 18 Jun 2009 - 14:47

Jeg trodde jeg hadde skrevet om OFAMS studien her inne - men har søkt på maaaaange ord og finner den ikke. Kanskje det var på Øysteins?

Det er ikke akkurat det helt store, men jeg fikk innkalling til min nevrolog i dag, og har time 23/6. Jeg håper det er fordi studien nå er ferdig, og at jeg skal få høre resultatene av denne .

Kommer tilbake med mer info når jeg har vært der
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Julestjerne Tor 18 Jun 2009 - 14:49

TIL SARASARA. Ja, jeg skal spørre hvorfor studien er så forsinket. Shocked
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Inger Johanne Tor 18 Jun 2009 - 15:14

Resultatene kommer til høsten Les om det på ms.no
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Lierdama Tor 18 Jun 2009 - 15:25

Har ikke de resultatene vært lovet ganske lenge nå?

Håper du får noe førstehåndsinfo som du kan videreformidle til oss, Julestjerne.
Det er vel ikke så hemmelig at du får munnkurv?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  sarasara Fre 19 Jun 2009 - 16:19

Jo, de skulle vært ferdige i fjor vår.

Det har nok vært litt av en påkjenning, Kjell Morten Myhr var blitt veldig grå i håret siden sist han ble tatt bilde av Very Happy
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Julestjerne Man 29 Jun 2009 - 1:00

Ja nå har jeg vært hos nevrologen - det er noen dager siden, men har vært litt opptatt - så her kommer et resyme av besøket.

Det var ikke for å få greie på noe ang OFAMS studien at jeg hade fått time - det var rett og slett en rutinemessig sjekk. Vi gikk gjenom diverse tester, og så ble det tatt blodprøver.
En liten prat hadde hun også tid til - det var en bonus.

Jeg spurte ang studien, og hvorfor den var forsinket. Hun sa da at integriteten var forlenget. Det betyr at de tok inn folk i studien over et lengre tidsrom en de først hadde tenkt. Derfor må det nødvendigvis også ta lenger tid før alt er gjennomgått.

Hun sa at hun skulle på en konferanse i nevrologi til høsten - og at hun regnet med å få høre noe nytt om OFAMS da.

Så da må vi bare smøre oss med enda mer tolmodighet folkens.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Inger Johanne Man 29 Jun 2009 - 9:37

Det er jo lenge - over et år- siden en nevrolg som deltok sa at de var ferdige med det praktiske og at skrivingen hadde begynt. Tenk at det tar så lang tid å få ut resultater, de kan jo bli nesten foreldet, visse funn, om alt tar så lang tid. Jeg skal sanmnelig spørre min nevrolog også, når jeg kommer dit, om hvorfor alt tar sånn tid. Høre hva hun sier.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  sarasara Man 29 Jun 2009 - 15:41

"integriteten var forlenget"`???

Jeg vet hva det er å være integrert og å ha integritet, men i forbindelse med en forskningsrapport?

Fra Caplex:

integritet (av lat. integritas, sunnhet, uskadd tilstand), helhet, ukrenkelighet; brukes om en stats helhet og uavhengighet, og om en persons (gode) egenskaper: redelighet, ubestikkelighet.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Julestjerne Tir 30 Jun 2009 - 0:32

Ut i fra det du skriver her saras så velger jeg ordet HELHET. Dette fordi jeg tenker at: flere ble integrert i studien for å få en større HELHET. Cool

Ikke vet jeg, men det var det som ble sagt. Uansett hva som er grunnen - så må vi jo vente.

Inger Johanne. Jeg syntes også det er betenkelig det at funn kanskje kan bli foreldet.
Flott at du vil spørre din nevrolog også. flower
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Lierdama Tir 30 Jun 2009 - 21:19

Fisken spiser krill
(Wikipedia: Krill er en gruppe rekelignende virvelløse dyr, og er en viktig art zooplankton)

Jeg tenker at det må da være bedre å ta kosttilsudd av krill direkte enn omega3 fra fisk.
Hvorfor dette "mellomleddet"?

Noen som har peiling?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Nanna Ons 1 Jul 2009 - 10:41

En gruppe på face-book har sterke argumenter mot krillfiske: https://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=100540487399&ref=mf .

Nanna


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Nanna Ons 1 Jul 2009 - 11:10

Nei, her ble det visst noe feil... For dere som er på face-book, heter gruppa
FORBY KRILLFANGST! BAN KRILL CATCH!


Argumentene er bl.a. at krill er et veldig viktig næringsmiddel for ganske mange sjødyr. De sier bl.a.: "hva ville skjedd med en 5 etasjes bygning, hvis man tok bort 1. etasje?".

Nanna


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Lierdama Ons 1 Jul 2009 - 11:34

Ja vi mennesker gjør mye som å ødelegge næringskjedene.
Overfiske (for å få tak i omega3) er heller ikke bra.
Burde det ikke være støttegruppe for andre førsteledd også?
Men vi klasker mygg og andre inseketer uten tanke på at vi dreper dem som er grunnlag i ernæringskjeder...

Ikke ment å bagatellisere fjerning av krill, men etter hyttetur har jeg mange insektsliv på samvittigheten.

Men tilbake til spørsmålet mitt: hva er best, krill eller omega3?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Nanna Ons 1 Jul 2009 - 13:45

AVSPORING AVSPORING!!! Jeg hadde også syns det var feil å fjerne livsgrunnlaget for f.eks. insektspisende fugler. Jeg tror ikke de lider noen nød, om vi klasker en del mygg. Jeg tror bare det er en del mennesker som ikke tenker på hvor utrolig viktig krillen faktisk er, den er jo så liten, ikkesant??

Nanna


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  sarasara Lør 4 Jul 2009 - 15:53

Til Lierdama, det er Omega 3 Røkke er ute etter å selge når han renser havet for krill.

De fluene og myggene teller ikke i forhold til hvordan de store gutta ødelegger. Så du programmet om hva de gjør med havbunnen og livsgrunnlaget til de som bor i nærheten av den "norske laksen" som blir oppdrettet utenfor Chile?

Ettersom det til og med er Omega 3 i havregryn Shocked så tar jeg det med ro med all den farlige fisken jeg, og skulle ønske at det ble mer opplysning eller interesse for "hvor kommer alle fiskene i fra?"
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Julestjerne Man 13 Jul 2009 - 1:11

Jeg har vært litt sløv i det siste - jeg har ikke tatt Omega 3, og heller ikke magnesium. Rolling Eyes

Det jeg nå lurer på er om det er noen av dere som merker hvis dere lar være å ta det kost tillskuddet dere vanligvis tar. Question

Jeg syntes nemlig jeg gjør det. I morgen skal det kjøpes inn ny forsyning sammen med Veruciden.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Inger Johanne Man 13 Jul 2009 - 10:32

Magnesium merker jeg straks. Våkner jeg stiv i skulderen, går jeg bare ut på badet og teller hvor mange av de ferdige begrene jeg har laget med kveldsvitamin og - da er det alltid en for mye. Aha! Jeg glemte den kvelden før. Tar jeg en ekstra magnesium om jeg er stiv og lemster, merker jeg effekt.

Omega 3 kan jeg ikke si jeg merker umiddelbart. Jeg trodde ikke man skulle kunne merke det så fort med Omega 3, men jeg hører andre si de merker det.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  sarasara Man 13 Jul 2009 - 16:07

Kjære Julestjerne, jeg ser at du slurver både med Copaxonen din og vitaminer?

Et lite råd fra meg er å legge alt til faste tider, skrive ned og holde orden på det slik at du får i deg det du skal.

For ingenting virker så lenge det ligger i boksen Very Happy
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Julestjerne Man 13 Jul 2009 - 16:49

Jeg går ikke på Copaxone, men på Rebif. Very Happy men du har helt rett sarasara - jeg har vært slurvete i det siste.

Jeg vet ikke helt hva som har skjedd, for egentlig er jeg en kontrollfreak og må ha veldig god orden på alt jeg skal gjøre - helst vil jeg kontrollere mine nærmeste også. Må skjerpe meg der.

I det hele tatt så skjønner jeg at det er mye jeg må ta tak i nå. Skal til byen og ordne .
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Lierdama Man 13 Jul 2009 - 21:47

Jeg startet med omega3 sist høst (etter oppfordring og reprimande fordi jeg enda ikke hadde begynt fra Inger Johanne).
Godtok at jeg ikke merket virkning, i alle fall ikke sånn med en gang.
Men da jeg ble dårlig etter påske (fikk kun most banan og suppe ned gjennom svelget) var det ikke håp om å få kapslene til å passere.
Da regnet jeg med at jeg ville merke fraværet av omega3.
Gjorde egentlig ikke det.

Det gjør sikkert godt selv om vi ikke merker det.

Men hva gjør magnesium, hva tar dere det for?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Inger Johanne Man 13 Jul 2009 - 22:34

Det kan du lese mer om i tråden Vitaminer, mineraler og sunn mat.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Inger Johanne Tir 22 Sep 2009 - 23:04

I dag var jeg på et foredrag med Astrid Edland, nevrolog i Drammen.

Hun sa mange ting om forskning, blant annet sa hun at OFAMS studien til alles overraskelse viste at Omega3 ikke hjalp for MS.

Jeg synes det er overraskende at dette er kjent uten at det står på www.ms.no. Ærlig talt hadde jeg ventet meg en liten snutt i Dagsrerevyen også, jeg, hadde ikke dere?

Jeg reduserer muligens på min omeaga3-bruk, men jeg tror jeg vil vente til jeg har lest litt mer fra studien.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Solsikke Ons 23 Sep 2009 - 0:18

Det var et svært interessant resultat, med tanke på hvor stor vekt det hele tiden legges på dette med Omega3 når det gjelder MS.

Nasjonalt kompetansesenter for MS har ikke presentert resultatet på sin hjemmeside, så oppmerksomhet rundt dette kommer nok etterhvert.
Solsikke
Solsikke


Til Toppen Go down

Omega 3 i kost og som tilskudd Empty Re: Omega 3 i kost og som tilskudd

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 1 av 4 1, 2, 3, 4  Next

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet