MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Om å være avhengig av hjelp til forflytning og stell

2 posters

Go down

Om å være avhengig av hjelp til forflytning og stell Empty Om å være avhengig av hjelp til forflytning og stell

Poste  Inger Johanne Tir 4 Aug 2009 - 11:31

Dagladet forteller om pmMS i konflikt m hjemmesykepleien

Under en krangling forlot hjemmesykepleien kvinnen som var av hengig av hjelp for å få lagt seg. Hun hadde vært ufin, det benekter hun ikke. Hun ble sint fordi hun ikke ble hørt på i vurderingen om hun trengte å legges med heis. Så forlot de henne. Da hun ringte og spurte om de hadde tenkt å komme tilbake, sa det nei. Da ringte hun alarmsentralen og fikk hjelp til å legge seg. Senere sa hjemmesykepleien at de hadde tenkt å komme tilbake.

Å forflyttes med heis eller ikke er en ikke sjelden årsak til konflikt, og den aktuelle situasjonen her kan ingen utenforstående vurdere. Jeg synes også det er lov å gå ut om man blir skjelt ut. Men å si at man ikke kommer tilbake, det er maktmisbruk mot en hjelpeløs person.

Jeg tenkler også på alle de som blir behandlet ufint av hjemmesykepleien. ( For det skjer. ) De har ingen mulighet til å "gå ut av situasjonen til den andre har roet seg". )

Jeg ser at byråden har sagt "De som mottar hjelp må få bestemme hvordan de vil ha ting i den grad det er mulig." Det er også unyansert og kunnskapsløst. Det er ikke sånn at den som jobber i hjemmesykepleien skal få ødelagt ryggen sin fordi brukeren ikke vil at man skal bruke heis. Den problemstillingen finnes også. Uten at noen - og ikke byråden heller - kan si noe om det var aktuelt i dette tilfellet.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Om å være avhengig av hjelp til forflytning og stell Empty Re: Om å være avhengig av hjelp til forflytning og stell

Poste  LiseTone Tir 4 Aug 2009 - 15:36

Dem var kanskje redde for å ødelegge seg, og ønsket da å bruke heis noe som var tilgjengelig, for hadde dem ikke brukt heisen og ødelagt f.eks. ryggen, så hadde dem ikke fått erstatning fordi det var heis tiljengelig, nå utaler jeg meg som tidligere tillitsvalgt med diverse kurs.

Jeg dro mye rundt på heis når jeg jobba og de andre sa, der kommer hun med bikkja si. Razz

Men jeg har som de fleste her inne hvet krangla med ei i hjemmesykepleien, og resultatet vart at hun får ikke komme hit mere.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet