MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Jobb og slikt? Ung ufør?

5 posters

Go down

Jobb og slikt? Ung ufør? Empty Jobb og slikt? Ung ufør?

Poste  Nica Man 9 Jul 2012 - 17:26

Hei!
Jeg fikk M.S diagnosen i mai i år, og har nettopp kommet over dette forumet Smile
Jeg har vært på Arbeidsavklaringspenger i to år nå, og hadde bestemt meg for og søke jobb når jeg skulle flytte 1 juli.
Men som lyn fra klar himmel ble jeg nummen i beina, svimmel og ble fort forvirret.
Jeg endte opp på nevrologisk, tok MR og spinalvæskeprøve og fikk svaret 10 mai.
Det jeg nå lurer på er om man har økonomiske ordninger osv ift MS?
Jeg har ikke jobbet på flere år, og jeg har ikke blitt ordentlig kjent med "den nye" kroppen min, så jeg syns det er veldig vanskelig
og skulle søke jobb da jeg ikke helt vet hva som passer meg best..om jeg kan gå mye, om jeg må sitte mest og slike ting.
I tillegg syns jeg det er vanskelig å se for seg en full arbeidsuke pr. dags dato da jeg blir utslitt av noe så enkelt som en handletur.
Har hørt om en ordning som heter "Ung ufør", er det noen som vet noe om dette?
Blir veldig glad for alle svar! Smile
Nica
Nica


Til Toppen Go down

Jobb og slikt? Ung ufør? Empty Re: Jobb og slikt? Ung ufør?

Poste  Trippel Tor 12 Jul 2012 - 10:32

Hei Nica
Ordningen "Ung ufør" er for de som blir uføretrygdet innen de har fyllt 26 år. Dersom din nevrolog og du er enige i at dette vil være det beste for deg må dere søke snarest i det jeg ser at du allerere er 24 år.
Det finnes ingen spesialordninger for oss med MS. Det blir, som for alle andre, snakk om arbeid, delvis trygd eller full uføretrygd. Vil bare nevne for deg at regjeringen nå er svært opptatt av å holde unge mennesker i arbeidslivet så lenge som mulig. Dersom dette var ditt første attakk, tror jeg kanskje det er for tidlig å konkludere med at du aldri vil kunne klare å jobbe 100%. Et attakk kan kjennes voldsomt, men etter litt tid vil de fleste ha kommet seg betraktelig. Jeg håper for din skyld at du har mange gode år i arbeidslivet fremfor deg.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Jobb og slikt? Ung ufør? Empty Re: Jobb og slikt? Ung ufør?

Poste  Nica Tor 12 Jul 2012 - 18:41

Trippel skrev:Hei Nica
Ordningen "Ung ufør" er for de som blir uføretrygdet innen de har fyllt 26 år. Dersom din nevrolog og du er enige i at dette vil være det beste for deg må dere søke snarest i det jeg ser at du allerere er 24 år.
Det finnes ingen spesialordninger for oss med MS. Det blir, som for alle andre, snakk om arbeid, delvis trygd eller full uføretrygd. Vil bare nevne for deg at regjeringen nå er svært opptatt av å holde unge mennesker i arbeidslivet så lenge som mulig. Dersom dette var ditt første attakk, tror jeg kanskje det er for tidlig å konkludere med at du aldri vil kunne klare å jobbe 100%. Et attakk kan kjennes voldsomt, men etter litt tid vil de fleste ha kommet seg betraktelig. Jeg håper for din skyld at du har mange gode år i arbeidslivet fremfor deg.

Hei!
Det var en veninne i helsevesenet som nevnte dette med Ung ufør da man bare kan være på arbeidsavklaringspengene i x antall år ettersom det jeg har forstått Smile
Ville bare høre om noen visste hva dette var for noe.
Vil gjerne komme meg ut i en slags jobb eller et eller annet type tiltak, det er bare veldig vanskelig og finne ut hva jeg passer til akkurat nå Sad
Begynte på Betaferon for en måned siden, og har fått en del smerter og bivirkninger av dette..håper virkelig det gir seg.
Syns jeg har blitt verre etter jeg startet med full dose, så jeg håper det bare er bivirkninger.
Men denne ung ufør ordningen, er det ikke slik at man må være 50% ufør (eller selvsagt mer)? Vet du noe om det?

Tusen takk for svaret! Smile
Nica
Nica


Til Toppen Go down

Jobb og slikt? Ung ufør? Empty Re: Jobb og slikt? Ung ufør?

Poste  Inger Johanne Fre 13 Jul 2012 - 0:59

Hei.
Trippel ba meg gå inn og se om jeg kunne svare mer enn hun gjorde. Jeg vet for lite om ung ufør, ikke oppdatert på det nyeste, men jeg har forslag til noen du kan kontakte. MS-forbundet har flere som kan hjelpe deg gå inn HER. De har en sosionom som vet ting, de har likemenn for arbeid og de har vanlige likemenn rundt i landet, alle kan en ringe til. Bare snakk med sentralbordet, det er et lite og koselig sekretariat eller hva det heter, de hjelper deg videre. De har egen ungkontakt også. Du har mye å hente hos MS-forbundet, kanskje du vil være medlem?

Ellers burde fastlegen din også hjelpe deg med jobb versus ufør. Fastlegen er ofte bedre på kontakten med NAV enn nevrologen. Det er viktig å bruke fastlegen også, hver gang du har vært hos nevrologen, får fastlegen din epikrise ("rapport"), så hun / han vet en del om deg og MS-en din.

Ellers håper jeg du blir bedre snart og kanskje ser med litt mer optimisme på hele situasjonen da. En kan bli nokså slått ut av diagnosen og det hele. Kanskje noe av trettheten gir seg etter en stund også.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Jobb og slikt? Ung ufør? Empty Re: Jobb og slikt? Ung ufør?

Poste  Nica Fre 13 Jul 2012 - 1:52

Åh, tusentusen takk! Dette var til stor hjelp, og jeg skal absolutt ta kontakt med de! Smile
Har nettopp flyttet til en annen kommune og fått ny fastlege som jeg foreløpig ikke har møtt enfa..håper virkelig det er en jeg kommer overens med Smile
Men tusen takk begge to! Smile
Nica
Nica


Til Toppen Go down

Jobb og slikt? Ung ufør? Empty Re: Jobb og slikt? Ung ufør?

Poste  LiseTone Fre 13 Jul 2012 - 11:46

Siden du har mye bivirkninger med Betaferon, så finns det andre bremsemedisiner, kanskje du skulle fått bytte, snakk med MS sykepleier om det, lykke til Smile
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Jobb og slikt? Ung ufør? Empty Re: Jobb og slikt? Ung ufør?

Poste  Nica Fre 13 Jul 2012 - 15:31

Ja,tenkte jeg skulle gi det litt tid først..hun advarte meg jo tross alt om birvirkningene først Smile
Hun er på ferie nå, og skal inn til kontroll hos henne når hun kommer tilbake Smile
Nica
Nica


Til Toppen Go down

Jobb og slikt? Ung ufør? Empty Re: Jobb og slikt? Ung ufør?

Poste  Inger Johanne Fre 13 Jul 2012 - 20:11

Siden du nettopp har flyttet, så tenk på at det kanskje er en lokal likemann som kan hjelpe deg litt i forholkd til lokale forhold som populær fysioterapeut eller annen trening, kanskje mange som har MS trener sammen. Likeså vil han/hun vite om det finnes ungdomsgrupper i rimelig avstand til der du bor. Unge med MS treffes ofte på kafeer og sånt til faste tider. ( Men noen ungdomsgrupper går opp tiul 45 år, det finner du ut.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Jobb og slikt? Ung ufør? Empty Re: Jobb og slikt? Ung ufør?

Poste  Nica Fre 13 Jul 2012 - 20:16

Så lurt! Og en sånn likemann finner jeg da mest sannsynlig hos ms forbundet?Smile
Nica
Nica


Til Toppen Go down

Jobb og slikt? Ung ufør? Empty Re: Jobb og slikt? Ung ufør?

Poste  Trippel Lør 14 Jul 2012 - 23:43

Hei igjen
Nå har jeg tatt en titt i lista over lokallag og fant ingen i Tønsberg, men et i Larvik og et i Sandefjord med omegn. Jeg vil tro det er det siste du hører inn under. Men gjør som Inger Johanne sier, ta en telefon til MS forbundet, så vil de sette deg i kontakt med de du trenger å snakke med. Ønsker deg lykke til og håper du vil ta deg tid til å fortelle oss hvordan det går med deg fremover. Husk også at MS er noe du har, IKKE noe du er. Very Happy
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Jobb og slikt? Ung ufør? Empty Re: Jobb og slikt? Ung ufør?

Poste  Nica Søn 15 Jul 2012 - 0:03

Åh, tusen takk!
Er nok Sandefjord jeg går inn under ja Smile
Da skal jeg ta meg en ringerunde på mandag.
Har legetime 3 august, så da får vi se hva som kommer ut av alt sammen.
Tusentusen takk for hjelpen, dere er så snille.
Selvfølgelig skal jeg oppdatere dere Smile
Nica
Nica


Til Toppen Go down

Jobb og slikt? Ung ufør? Empty Re: Jobb og slikt? Ung ufør?

Poste  LiseTone Søn 15 Jul 2012 - 13:36

Hadde det vert tommelen opp her inne, så gir jeg det nå, lykke til Very Happy
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Jobb og slikt? Ung ufør? Empty Re: Jobb og slikt? Ung ufør?

Poste  Nica Søn 15 Jul 2012 - 15:15

Tusen takk, snille deg! Smile
Nica
Nica


Til Toppen Go down

Jobb og slikt? Ung ufør? Empty Re: Jobb og slikt? Ung ufør?

Poste  Trippel Tir 24 Jul 2012 - 10:49

Dette er noe for deg: Ung med MS på Hakadal. Du søker gjennom fastlege eller nevrolog - snarest!


Sist endret av Trippel den Ons 25 Jul 2012 - 4:53, endret 1 gang
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Jobb og slikt? Ung ufør? Empty Re: Jobb og slikt? Ung ufør?

Poste  Nica Tir 24 Jul 2012 - 23:04

Ja, jeg har planer om det! Smile
Tok kontakt med en likemann (som jeg fikk råd om her inne).
Hun rådet meg til dette, så det skal jeg ta opp med fastlegen min nå 3 august. Blir spennende dette Smile
Nica
Nica


Til Toppen Go down

Jobb og slikt? Ung ufør? Empty Re: Jobb og slikt? Ung ufør?

Poste  Jonn Fre 27 Jul 2012 - 23:57

Heisann, frøken :)

Selv er jeg ung ufør og kan litt om dette.

Det er ikke noe hastverk med å få søkt om ung ufør før du er 26. Så lenge du søker uføretrygd før du er 36. Kravet er at grunnen til at du blir ufør er klart dokumentert før du fyller 26. Når du allerede har fått diagnosen er ikke det noe problem. Selv om du hadde fått diagnosen mellom 26-36 hadde det gått greit så lenge du har gått til legen (og dermed dokumentert) pga symptomene dine før du ble 26, men det hadde blitt en lengre saksbehandling ut av det. Men igjen, siden du alt har diagnosen er ikke dette noe problem :) Selv fikk jeg diagnosen en måned før jeg fylte 26 og i ettertid er jeg "glad" for det. Hadde det kommet senere måtte jeg mest sannsynlig gått noen ekstra runder med NAV. Anyways, litt avsporing der. "Ung ufør" er ikke en egen uføretrygd du søker på. Man søker om uføretrygd, og får man det innvilget og kvalifiserer for ung ufør så får man dette. Les mer her: Ung ufør NAV.no

Man kan fint være 50% ufør og 50% i jobb, eller 40-60, eller noe annet. Det er et krav om at du skal være 50% ufør for at du skal få "ung" uføretrygd. Å være minst 50% ufør har derimot noen fordeler. Man kan få slettet studielånet blant annet. Du burde be om et møte med en saksbehandler i NAV og spørre hva som er lurest i din situasjon, eventuelt sosionom. Sosionomene er nøytrale i motsetning til NAV og kan kanskje bedre guide deg. Tror alle sykehus har egne sosionomer, snakk med en lege som henviser deg:) (NAV skal være nøytrale og behjelpelig, og for all del, noen saksbehandlere er det og er veldig flink, men langt ifra alle)

Håper du ble litt smartere, spør om det er noe :)

-Jonn

Jonn


Til Toppen Go down

Jobb og slikt? Ung ufør? Empty Re: Jobb og slikt? Ung ufør?

Poste  Nica Lør 28 Jul 2012 - 0:24

Oi,dette var jo til masse hjelp! Tusentusen takk! Smile
Nica
Nica


Til Toppen Go down

Jobb og slikt? Ung ufør? Empty Re: Jobb og slikt? Ung ufør?

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet