MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør)

4 posters

Go down

100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør) Empty 100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør)

Poste  Tona Man 10 Aug 2009 - 11:53

Fikk mail på fredag om at jeg er innvilget 100% uføretrygd, utbet. er ikke beregnet enda (mangler dok. fra arb.giver foreløbig,men det ordner seg) Jeg har vært i full jobb de 9 årene jeg har hatt diagnosen,men sykemeldt vinterhalvåret (altså var arb.giver møkka lei) Jobber i en ÌA-bedrift, men det er bare noe som eksisterer på papiret,funker ikke i virkligheten.

Ansatte i NAV sa jeg hadde vært SÅ flink som hadde jobbet så lenge med MS, hvilket min fastlege også sa under møte med meg og NAV.

Jeg stod på og avslo alt annet enn 100% uføretrygd under hele prossessen, begrunnet og argumenterte mot hvorfor jeg skulle få tilbud om: yrketsretta attføring/rehabilitering osv. Det hjalp, ellers var jeg så heldig at i min utdannelse er jeg godt bevandret i lovverk, dessuten veldig klar over mine/våre rettingheter.

Skriver dette slik at andre som må gi opp yrkeslivet (det var den verst dagen i mitt liv da jeg måtte levere denne søknaden, saksbeh. på NAV måtte fylle alt ut, orket ikke selv) skal være klar over at midlertidig uføretrygd kan argumenteres bort, det er nemlig få som kan reise seg opp og si at deres MS har mer eller mindre blitt borte e. noen år, statistisk vil den ha (dessverre) forverret seg. Konklusjoen min er derfor: hvorfor gå i flere å med laver stønad en strengt tatt nødvendig, blir man bedre,kan man søke ny jobb og velge en tilbakegang til arb.livet. Det negative er at da må man nødvendigvis finne en ny arb.giver da ansettelseforholdet til gamel arb.giver er avsluttet.

Fordelen med å gå på attføring/rehab. er at man kan søke permisjon fra eksisterende arb.forhold hvis man har tro på en tilbake føring til arb.livet

Vel,dette ble en lang og muligens ikke så interresant link. Håper jeg ikke har lagt denne inn på feil link, prøvde å lete.

100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør) Wink

Tona


Til Toppen Go down

100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør) Empty Re: 100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør)

Poste  Inger Johanne Man 10 Aug 2009 - 12:05

For å svare på det siste først, så kunne du jo lagt den inn under NAV, men i det siste har vi i moderatorgruppa ikke vært noe flinke til å følge opp dette med å begrense antall tråder. Vi har ikke skiftet syn, men jeg for min del har vært for sliten. Det er ganskel krevende å prøve å holde temaene inne i en eksisterende tråd.
(Evt videre prat om dette tar vi på tilbakemeldinger for ikke å ødelegge tråden til Tona.)

Jeg har et tilleggsargument mot midlertidig ufør: Da får man ikke boliglån i banken fordi man klassifiseres som ikke i fast arbeid.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør) Empty Re: 100% uføretrygd innvilget!

Poste  Tona Man 10 Aug 2009 - 12:17

Takk for svaret, beklager at jeg ikke fant linken NAV, er ikke så kjent her. Men det med lån var bra du tilføyde, jeg tenkte ikke på det og viste forsåvidt det heller ikke. Smile

Tona


Til Toppen Go down

100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør) Empty Re: 100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør)

Poste  benedicte Man 10 Aug 2009 - 17:01

vi får lån mens min samboer gikk på yrkesrettet attføring, den er nå avsluttet og han venter på svar om midlertidig uføretrygd.. Vi fikk lån i både bank og kommune selvom.

Får man mindre på midlertidig uføretrygd enn som vanlig ufør?

benedicte


Til Toppen Go down

100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør) Empty Invilget 100 % uføretrygd

Poste  Tona Man 10 Aug 2009 - 17:37

Jeg fikk til svar av ei på mssiden.no at hun fikk høyre utbet. på midlertidig uføre enn hun ville fått på varig, neimen om jeg vet. Shocked

Tona


Til Toppen Go down

100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør) Empty Re: 100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør)

Poste  benedicte Man 10 Aug 2009 - 17:54

Beklager, ja jeg er i fast fulltidsstilling... (har ca 270.000 i året) men min samboers inntekt (200.000) er også regnet med.

Slik var det for oss:
- husbanken regnet ikke med attføring/midlertidig ufør.
- Bærum kommune regnet med.
- Handelsbanken regnet med.

benedicte


Til Toppen Go down

100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør) Empty Re: 100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør)

Poste  Inger Johanne Man 10 Aug 2009 - 18:03

Jeg har sjekket med kilden min. Det viser seg at om man er to, eller på annen måte har en årsinntekt på 300 000, kan en få lån på midlerrtidig ufør. Men det er strengere kriterier på midlertidig ufør enn på fast ufør. Men kommunalt lån fikk forresten hun også.

Ojsann, nå har det kommet et bedre svar fra andre mens jeg skrev dette...
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør) Empty Re: 100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør)

Poste  benedicte Man 10 Aug 2009 - 18:09

ok.. jeg er hverfall super glad for at vi har fått det vi har fått... sambo gikk på yrkesrettet attøfring når vi søkte, men vi opplyste om at han søkte på midlertidig uføretrygd..

Synes det er rart at det skal være så vanskelig.. hvor mye lavere i lønn tror de egentlig at man skal gå???

benedicte


Til Toppen Go down

100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør) Empty Re: 100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør)

Poste  Inger Johanne Man 10 Aug 2009 - 19:27

Da jeg gikk på attføring ble jeg nektet kredittkort fordi man regnet meg som arbeidsledig. Og da hadde jeg sannelig en fast ansettelse på et stort, kommunalt sykehus som jeg var permittert fra. De vet ikke hva de gjør, bankene, dette er uten konsekvens. Poenget deres er jo å sørge for at kundene har betalingsevne. Bra det. Men da er det helt andre kunder de før skulle avvist.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør) Empty Re: 100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør)

Poste  Lierdama Man 10 Aug 2009 - 20:21

Bare en liten kommentar til det som er om dette burde vært skrevet på NAV-tråden eller ikke:
Jeg syns det var på sin plass med egen tråd her.
Selv om NAV er nevnt som en aktør i hoved-teksten må den ikke nødvendigvis legges på NAV-tråden.
Nå har det jo utviklet seg til snakk om lån ved uføretrygd, noe som ikke hadde passet inn der og helt fint trenger en egen.

Er det ikke litt rart at bankene har forskjellig politikk når det gjelder dette?
(Eller er det jeg som har misforstått at de har det?)
Men det er kanskje sånne forskjeller som gjør at noen velger den ene banken framfor den andre?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør) Empty Re: 100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør)

Poste  benedicte Man 10 Aug 2009 - 20:28

De eneste vi hadde problemer med var Husbanken, ironisk nok, de skal jo liksom hjelpe de som trenger ekstra støtte.

benedicte


Til Toppen Go down

100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør) Empty Re: 100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør)

Poste  Inger Johanne Man 10 Aug 2009 - 20:59

Så det du sier at at det var Banken som syntes det var greit med ufør?

Nå har jeg prata m kilden min igjen. Det var Husbanken som sa at bankene ikke gir lån til dem som har midlertidig ufør. Hun fant ingen grunn til ikke å tro dem på det. Og de ville ikke gi henne startlån fra Husbanken, heller, men så argumenterte hun seg fram til å få låne ved å vise en god betalingsplan og å si at så lenge hun ikke fikk lån, ville hun trolig fortsette å være syk, siden hun hadde blitt verre hver gang hun flyttet mellom midlertidige boliger. Og for å sitere henne: "heldigvis var det en fyr som kunne tenke, og så fikk jeg lån fra dem, enda de ikke pleier å gi lån på slike betingelser"

Banken som nekta meg kredittkort, var forresten Postbanken.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør) Empty Re: 100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør)

Poste  benedicte Man 10 Aug 2009 - 21:15

Husbanken regnet ikke med min samboers attøfring. Vanlige banker gjør det.
Jeg snakket veldig mye med en på boligkontoret i vår kommune før vi fikk startlån fra dem.

"For tiden går han på yrkesrettet attføring, men har søkt om midlertidig uføretrygd. På grunn av dette får vi ikke innvilget kommunalt husbank lån." - Meg

"Du sier at dere ikke kan søke om Husbanklån, men har dere
tenkt på startlån gjennom kommunen(også husbank)? Startlån skal dekke de siste 10-20% man ikke får i bank." -Kommunen

"Vi prøvde å søke startlån via husbanken i september.Da ble ikke min samboers inntekt telt med fordi yrkesrettet attøfring var en midlertidig inntekt. Søknaden ble dermed avslått. " -Meg


"Startlån gjennom kommunen er ikke det SAMME SOM GJENNOM
HUSBANKEN. Så det er mulig å søke via Boligkontoret i Bærum kommune." - Kommunen





Allt dette er utdrag fra mail med kommunen, jeg vil ikke nevne noe navn på åpent forum, men det er vel ok! Smile

Nå er vi også så heldig at vi bor i en kommune med relativt dyre boliger, så vi endte opp med 500.000 i startlån fra kommunen, også fikk vi i tillegg 500.000 i tilskudd pga min samboers sykdom, og hans trang til egnet bolig.
100.000 av tilskuddet er fastsatt til å betale ned forbruks gjeld, så vi skal ha større evne til å håndtere bolig-gjeld. så de var meget hjelpsomme!!!

Nå håper jeg at jeg var tydelig, å at det kanskje kan hjelpe andre, jeg hadde ordentlig flaks med personene jeg kom i kontakt med, egentlig spurte jeg bare etter bolig for bevegelseshemmede, så jeg synes det var utrolig godt å treffe noen som var SÅ imøtekommende, sendte alle papirer, ringte og svarte på mail underveis.

benedicte


Til Toppen Go down

100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør) Empty Innvilga 100% uføretrygd

Poste  Tona Tir 11 Aug 2009 - 10:28

Jøss, at det kom så mye nytting informasjon ang. lån/økonomi ut av at jeg fikk innvilget uføretrygd da. Det eneste jeg reagerer på er at det virker som at det ikke finnes "kjøreregler" for økonomisk bistand, enten om det omhandler lån eller tilskudd. Synes det er uholdbart at man ikke kan vite hva man kan forvente av økonomisk hjelp/bistand/tilskudd. Det er for meg helt feil at det skal være opp til en saksbehandlers skjøn/godvilje, og at det ikke finnes regler/forskrifet som omfavner alle på like premisser/rettigheter når problemstillingene omfatter det samme. Jeg sitter her som et spørsmålstegn????? Shocked

Tona


Til Toppen Go down

100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør) Empty Re: 100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør)

Poste  benedicte Tir 11 Aug 2009 - 10:42

Nå håper jeg at jeg var tydelig, å at det kanskje kan hjelpe andre, jeg hadde ordentlig flaks med personene jeg kom i kontakt med, egentlig spurte jeg bare etter bolig for bevegelseshemmede, så jeg synes det var utrolig godt å treffe noen som var SÅ imøtekommende, sendte alle papirer, ringte og svarte på mail underveis.

Det jeg mener med det over var at VI ikke var klar over at vi kunne søke på dette, så vi var heldig med personen jeg traff på... hun fortalte meg hva vi kunne søke på og hvordan vi skulle gjøre det.

"Kjøp av bolig og refinansiering
Personer som ikke får tilstrekkelig finansiering i privat bank eller som ikke har egenkapital, bl.a. enslige forsørgere, barnefamilier, unge i etableringsfasen, funksjonshemmede og flyktninger, kan søke om boligfinansiering i kommunen.

Startlån kan gis som topp- eller fullfinansiering til kjøp av bolig, avhengig av hvor mye man kan få i privat bank. Startlån kan også benyttes til refinansiering av dyre lån dersom det bidrar til at husstanden får en mulighet til å bli boende i boligen.

Boligtilskudd er en strengt behovsprøvd ordning som kan innvilges som toppfinansiering sammen med startlån og/eller til dekning av kjøpsomkostninger. Tilskuddet er rente- og avdragsfritt, og avskrives over 10 år.

Boliger det gis finansiering til skal være nøkterne i forhold til størrelsen på husstanden og rimelig i forhold til prisnivået.

Størrelsen på finansieringen er avhengig av betalingsevne. Søkere må kunne klare å betjene løpende bo- og livsoppholdsutgifter over tid. "

Dette står det på kommunens hjemmeside.


Sist endret av benedicte den Tir 11 Aug 2009 - 21:23, endret 1 gang

benedicte


Til Toppen Go down

100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør) Empty Invilget 100 % uføretrygd

Poste  Tona Tir 11 Aug 2009 - 10:57

Ja, du er tydelig, skulle ønske at alt var så tydelig og lett tilgjennglig for menimann, men takk Very Happy

Tona


Til Toppen Go down

100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør) Empty Re: 100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør)

Poste  Inger Johanne Tir 11 Aug 2009 - 13:05

Nå har jeg også lært masse, men jeg antar likevel jeg har mine ord i behold når jeg sier at det kan være lettere å få lån om man får fast ufør. Og da er det fint å lese innledningen til Tona om hvordan man kan argumentere for en fast ufør.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør) Empty Invilget 100 % uføretrygd

Poste  Tona Tir 11 Aug 2009 - 13:40

Takk for det, men vi har sammen klart å få en link som er opplysende for de som er kommet opp i situasjonen, bra dugnadsarbeid! Very Happy

Tona


Til Toppen Go down

100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør) Empty Re: 100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør)

Poste  benedicte Søn 20 Sep 2009 - 12:51

ja vi er jammen flinke! Razz he he...

benedicte


Til Toppen Go down

100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør) Empty Re: 100% uføretrygd innvilget! ( ... og om boliglån/ufør)

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet