MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

+10
Trippel
Julestjerne
Moostar
LiseTone
beate
Solsikke
alpemø
Lierdama
sarasara
Inger Johanne
14 posters

Side 3 av 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Julestjerne Søn 23 Aug 2009 - 1:24

Det jeg mente med linfrø i tillegg til fiber var at det var smør på flesk ja. Very Happy

Det går faktisk an å få for mye fiber også, og dette vil gi hard avføring hvis en ikke drikker nok vann. Fiber og linfrø trekker til seg mye væske fra tarmen, og er i tillegg gassfremkallende.

LONNIE - kan ikke du skrive litt om hvordan du har lagt opp ditt kosthold og trening. Du kan godt øke sviskemengden til 10 eller 12 også - det gjør ikke noe. Wink
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Inger Johanne Søn 23 Aug 2009 - 9:57

Da synes jeg det er bedre å drikke nok vann enn å redusere på fiber. Er den problemstillingen aktuell for andre enn de som sliter med å få drukket nok?

Dessuten vil tendensen til gass i magen som en kan få ved øket fiberinntak vanligvis reduseres etter hvert som en venner seg til det nye kostholdet.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Lierdama Søn 23 Aug 2009 - 16:50

Til Lonnie:
Veldig interessant.
Fint om du kan utdype (matvarer osv.)

Er enig med Inger Johanne:
Gass (populært kalt promp Very Happy ) pga økt mengde fiber i maten avtar etter en stund.
Fiber er "vane-sak" for magen.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  sarasara Søn 23 Aug 2009 - 22:57

Fiber i havregryn gir ikke så mye gass som alt det andre.
Havregryn er så godt og bra og det er nesten ikke til å tro.
Ikke inneholder det gluten heller, for den som ikke tåler det.

Havregryn kan spises "rå" med vann og søtt hvis en vil,
de er allerede kokt, de er valset flate i damp, og da er det varmt Very Happy
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Lierdama Søn 23 Aug 2009 - 22:59

Når jeg hører ordet fiber tenker jeg først og fremst på grove/hele kornprodukter.
Men finnes ikke fiber i frukt og grønt også?
Annen type?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Trippel Man 24 Aug 2009 - 3:01

Hvor mye fiber inneholder maten


1 dl lettkokte havregryn 4,2 g
1 ss hvetekli 2,1 g
2 stk tørket aprikos 1,6 g
2 grove knekkebrød 4,9 g
1 skive grovbrød (2/3 sammalt) 2,6 g
1 dl brune bønner (kokte) 4,6 g
1 gulrot 1,8 g
1 porsjon brokkoli (kokt) 3,8 g
1 eple 2,6 g
1 appelsin 1,9 g
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Gjest Man 24 Aug 2009 - 10:27

Jeg skal prøve å få skrevet litt om kostholdet mitt senere i uken, da jeg har det litt travelt for tiden. Lover! Very Happy Kan bare henge meg på tesen om havregryn når jeg først er her inne. Utrolig sunt og godt! Smile

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Vitaminer,mineraler og sunn mat

Poste  Vivi Tir 25 Aug 2009 - 12:08

Er det sånn at en bør ligge unna sitrusfrukter, inkl appelsinjuice når man har MS?
Mener å ha lest det under kostråd et eller annet sted..?
Og hva slags B-vitamintilskudd inneholder B12?

Vivi


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  sarasara Tir 25 Aug 2009 - 16:12

Dette ble feil, gammelt podukt, det eneste jeg vet om nå som kommer med B 12 er:

"Nycoplus B-kompleks B-vitaminer"

Vi er så forskjellige at det er ingenting som ikke må eller må spises.

Noen har proteiner i blodet som tar opp det de skal, og andre har ikke så mange slike proteiner, men da snakker vi ikke om sånne proteiner en får i seg ved å spise kjøtt og drikke protein-drikker. Dette er "blod-proteiner".

Vi har ca 130 000 proteiner i blodet, men om det var antall eller typer, det fikk jeg aldri svar på.

Noen har f eks ikke protein 3C, de får ofte blodpropp.
Det er arvelig.


Fordi vi er så forskjellige så må vi gå etter egen mage og smak og behag og finne ut av hva vi kan og ikke kan spise og stole på at kroppen sier selv i fra.


Sist endret av sarasara den Tir 25 Aug 2009 - 20:31, endret 1 gang
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Lierdama Tir 25 Aug 2009 - 17:28

Godt å lese at dere mener at havregryn er så bra.
Har en god "dæsj" av det i brøddeigene også, gir så god smak og litt å tygge på.
At det er sunt i tillegg får jeg ta attpå... Very Happy
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Trippel Tir 25 Aug 2009 - 21:51

Sleng en dæsj i vaffelrøra og. Blir saftige og holdbare vafler som fint kan fryses og tines igjen. Vil du ha varme vafler kan du legge de i stekovnen eller bruke "bølgeren". Like a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heavenLike a Star @ heaven Ellers er rug fint i vaffelrøre.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Inger Johanne Tir 25 Aug 2009 - 22:46

Bertelsen Vegetamin B ( helsekost) og TrioB ( apotek) inneholder b12. En del multivitamin også, bare les bakpå. Solaray sin Spectro har.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Vitaminer,mineraler og sunn mat

Poste  Vivi Fre 28 Aug 2009 - 21:18

Hva slags D-vitamintilskudd tar dere? Finnes det rene D-vitamintabletter?

Vivi


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Inger Johanne Fre 28 Aug 2009 - 23:27

Det finnes dråper på apoteket, egentlig laget for babyer. Selv tar jeg det i en multivitamin.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  tigern Fre 28 Aug 2009 - 23:50

Selv bruker jeg D-Pearls som jeg handler hos Shopping4net. Et godt sted, som leverer raskt og rett i postkassen.

Veldig praktisk for meg som har vanskeligheter med å gå langt.

Jeg har også kommet fram til at det er et enkelt sted å handle Pikasol (Omega-3 tabletter).
tigern
tigern


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  sarasara Søn 30 Aug 2009 - 1:16

Ja Nycoplus har D-vitaminer.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Aspartam, Staevia og MSG (smaksforsterker)

Poste  Moostar Man 7 Sep 2009 - 15:39

Leste først en artikkel om McDonaldsburgere som ikke råtnet i romtemperatur - selv etter flere år !!!
Nå spiser jeg ikke McDonalds i utgangspunktet, og vil vel heller aldri gjøre det etter å ha lest dette :

http://www.dagbladet.no/2009/09/02/magasinet/mat/mcdonalds/tilsetningsstoffer/restaurant/7909354/

Men så oppdaget jeg en link i diskusjonsforumet under artikkelen som handler om MSG (smaksforsterkere man finner i nesten all ferdigprodusert mat) og leste den. Tenkte for meg selv at jeg er veldig heldig som driver gård og nesten er selvholdt på det meste av hovedgrupper av mat vi spiser (kjøtt,grønnsaker,brød,saft,pålegg,syltetøy etc). Vet det er mye å lese, men jeg tok meg tid og ble ganske skremt over hva MSG gjør med hjernen og kroppen.

Utdrag :

Problemet er matindustriens overgrådige interesser; de har forelsket seg i dette magiske stoffet som kan få “dritt” til å smake godt. Alternativet til denne “smaksforsterkeren” er bedre kvalitetsråvarer som vil gi god smak, men tror du de vil gjøre det når de kan spare milliarder av kroner? Dette magiske pulveret er heksepulver med bivirkninger; denne “smaksforsterkeren” gir deg en smaksopplevelse, en slags smaksbombe i hjernen, men det går på bekostning av din tankekraft, hjernens reaksjonstid når signalsubstansene blokkeres og du blir sløv og dum. Dette med andre tillatte unøvendige giftstoffer som aspartam, har halveis lobotomert den norske befolkning til å gå rundt som vandrende zombier uten livskraft i øynene.

Og dette :

Barneallergier har økt med bruken av MSG i USA. Les mer her.
Astmaanfall ulykker linkes til MSG i USA. Les mer
her.
Millioner av amerikanere tar “Calcium Chanel blocker” som medesin mot høyt blodtrykk.
MSG er kontraproduktiv stoff og arbeider som en Calcium Chanel OPENER.
Hyperaktivitet, MS, Alzheimer, selvmord, og autisme har i den senere tid vist seg å være relatert til
MSG bruk.

Hele artikkelen her : http://www.nyhetsspeilet.no/2009/08/nesten-all-mat-du-spiser-inneholder-giftige-smaksforsterkere/



Og det var også her jeg fant artikkelen om Aspartam vs Stevia (hadde nesten glemt hvor jævlig aspartam egentlig er) :

http://www.nyhetsspeilet.no/2009/08/stevia-vs-aspartame-%e2%80%93-en-folkeoppstandelse-den-20-august-09/

Nederst i denne artikkelen er det også flere linker til både studier etc om MSG,aspartam etc.

Og link til hvordan bestille Stevia på nettet :

http://www.stevia.no/

Og litt mer om Stevia og aspartam :

http://www.nyhetsspeilet.no/2009/06/de-skadelige-lightproduktene/


Og resten er vel opp til oss selv -
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Vitaminer,mineraler og sunn mat

Poste  Vivi Søn 13 Sep 2009 - 15:22

Sjokolade, og spesielt mørk sjokolade inneholder fenylalanin,som hindrer nedbrytingen av endorfiner.Dette skal være gunstig for de som bruker LDN, og for MS-pasienter generellt.Men nå leste jeg at sjokolade kan fremkalle anfall hos personer med MS.Noen her som har hørt om det?

Vivi


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Vegetarkost og MS

Poste  tigern Søn 13 Sep 2009 - 17:01

Jeg merker jeg dreier kostholdet mer og mer mot vegetarmat.
Ut fra hva jeg leser på nettet virker det som dette ikke skaper problemer.

Vel, egentlig er jeg hobbyvegetarianer, og slenger med en fisk en gang i blant. Og er jeg ute og spiser blant andre, spiser jeg det meste.
Det er sjelden noen serverer direkte usunn mat, og jeg vurderer det slik at dagligkosten er den viktigste.

Uansett har jeg bestandig levd etter prinsippet at maten skal være god og sunn.
Det skal være trivelig og spise, og GOD mat er trivelig. … og i godt selskap blir det bare enda triveligere!

Er det noe jeg bør være spesielt oppmerksom på utover det å spise normal sunn mat?
tigern
tigern


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Inger Johanne Søn 13 Sep 2009 - 17:27

Hvor leste du det om sjokolade, vivi? Var det på norsk? Jeg greide ikke å finne noe på google...


Sist endret av Inger Johanne den Søn 13 Sep 2009 - 21:53, endret 1 gang
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Vitaminer, mineraler og sunn mat

Poste  Vivi Søn 13 Sep 2009 - 21:24

Har du lest boken "Up the creek with a paddle" av Mary Anne Boyle Bradly?Handler om LDN.
Det var der jeg leste at Dr.Bihari,som "oppdaget" LDN, anbefalte sjokolade for å forsterke effekten av LDN hos en dame som fikk atakk mens hun gikk på LDN.Dette fordi sjokolade inneholder fenylalanin.Det at man kan få atakk av sjokoladespising leste jeg på en amerikansk MS-side, kan prøve å finne den igjen Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Icon_smile

Vivi


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  sarasara Man 14 Sep 2009 - 15:39

Her holdes endorfinnivået høyt med sjokolade Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Icon_biggrin
Så jeg har nok ikke PKU.

Fra Wikipedia:

Fenylalanin er en aminosyre. Forkortelse: Phe
Aminosyren fenylalanin finnes i to former: D- og L- formen. L-fenylalanin (LPA, C9H12NO2) er et pH-nøytralt byggeelement, som inngår i forskjellige proteiner. Dens speilbilde, D-fenylalanin (DPA), kan fremstilles kunstig.
L-fenylalanin brukes i menneskets kropp, hvor den er én av de essensielle aminosyrer. L-fenylalanin kan omdannes til tyrosin, som på sin side kan omdannes videre til L-dopa, norepinefrin og epinefrin. D-fenylalanin kan kun omdannes til fenyletylamin.
Sammen med asparaginsyre er fenylalanin en ingrediens i det kunstige søtningsstoffet aspartam. En arvelig betinget stoffskifteforstyrrelse gjør at noen mennesker ikke kan bryte ned fenylalanin fullstendig. Sykdommen kalles fenylketonuri (PKU), og den medfører at pasientene ikke kan tåle stoffer som inneholder fenylalanin. Derfor tåler de heller ikke aspartam. Hvis de ikke unngår inntak av fenylalanin fra fødselen av, oppstår irreversibel hjerneskade.
Den kunstig fremstilte blandingen av D- og L-formene DL-fenylalanin (DLPA), brukes som kosttilskudd.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Inger Johanne Tor 19 Nov 2009 - 12:18

Se her på norsk om en studie som viser at mange pasienter som brukte 4-dobbel dose av folsyre ( som er den syntetiske formen for b-vitaminet folat utviklet kreft .
Om at bruk av folsyre kan ha sammenheng med kreft
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  sarasara Lør 6 Feb 2010 - 16:42

Her er det litt nytt om hva de gjør og ikke gjør i EU. Det ser ut til at det er slik at det våre kropper produserer av antioksydanter kan vi bruke, men at det en brokkoli produserer av antioksydanter, det er det bare brokkolien selv som kan nyttiggjøre seg.

Fra Åktavara:

Från labbet till hyllan

Äkta vara. 1 feb.
Den internationella livsmedelsindustrin kallar till konferens i Bryssel. Den här gången om antioxidanter, Antioxidants 2010. Undergörande små molekyler som är mycket eftertraktade för att de går att använda som säljargument och därmed att tjäna pengar på. Hälsoindustrin, för det finns en sådan också, använder dem mycket i allt från vitaminer till mat.


Konferensen ska ge industrin kunskap om de nyaste framstegen inom forskningen, gå igenom vad man får påstå om hälsa i marknadsföringen och hur konsumenternas beteende kan påverkas.

Mottot för en matproducent som tar ansvar lyder allt som oftast ”Från Jord till Bord” eller ”From Stable to Table”. Antioxidantkonferensens arrangörer talar brutalt klarspråk när de utlovar full täckning av ämnet – ”From Lab to Shelf”, från laboratoriet till hyllan. Och det är precis vad det är. I laboratoriet konstrueras eller dekonstrueras och isoleras något som kan sägas vara nyttigt. Detta kan sedan massproduceras och petas in i allsköns produkter för oss hälsotörstande konsumenter.

Men i själva verket är det tveksamt om ens de nyttigaste antioxidanter verkligen gör någon nytta när det isolerats från sitt naturliga sammanhang – till exempel i frukt och grönsaker, enligt en utvärderingsstudie gjord av Cochraneinstitutet i Köpenhamn. Det är ett av diskussionsämnena som med största sannolikhet inte kommer att diskuteras på konferensen. Det finns inte så mycket pengar att tjäna på att rekommendera konsumenter att äta frukt och grönsaker och varierad mat gjord på riktiga råvaror.

sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Inger Johanne Tor 18 Feb 2010 - 11:53

Se opp for kosttilskudd fra utlandet og kjøpt på internett

Klikker du på linken over, kommer en artikkel som sier litt om dette.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 3 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 3 av 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet