MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

+10
Trippel
Julestjerne
Moostar
LiseTone
beate
Solsikke
alpemø
Lierdama
sarasara
Inger Johanne
14 posters

Side 2 av 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  sarasara Søn 24 Mai 2009 - 23:19

Opplyser ikke om bruk av palmeolje

14 av 15 matvareprodusenter FBI har vært i kontakt med benytter palmeolje i produktene sine uten å opplyse om det. Margarinprodusenten Mills bruker for eksempel cirka 7000 tonn palmeolje hvert år.

Her er eksempel på produkter som inneholder palmeolje uten at det spesifiseres på innholdsdeklarasjonen:

Big One pizza,

Findus Fiskegrateng,
Sætre kjeks,
Mills Melange margarin,
Tine Go`morgen vanilje,
aprikos og mango/banan,
Vita hjertegò brød og
Fjordland Ferdigretter med brun saus.

Nei det er ikke lett å vite hvem man kan stole på.
Palmeolje øker kolestrol i blodet.
Passer jo godt inn i Vita hjertego' brød?

Men er det fett, så blir jeg jo fet,

enten det er sundt eller usundt fett?

Jeg blir ikke mindre fet av sundt fett?
Og så er vi over på såkallte livsstilssykdommer.

Som vi faktisk ikke kan noe for
fordi vi vet ikke hva vi spiser.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Inger Johanne Søn 24 Mai 2009 - 23:36

Jo, du kan bli mindre fet av sunt fett, om du spiser det i ikke for store mengder.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  sarasara Man 25 Mai 2009 - 1:02

Hvis vi ser bort fra mengden, som vi vel alle tror avgjør om vi blir fete eller ikke, hvordan kan det være at man blir mindre fet av sundt fett enn usundt fett?

Dette skjønner jeg ikke noe av Shocked

Forklar meg? Smile
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Inger Johanne Man 25 Mai 2009 - 8:21

Har ikke tid nå, men google på fettsyrer og forbrenning og se om du finner det der. Evt kan jeg komme tilbake til saken til helgen. Very Happy
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  sarasara Man 25 Mai 2009 - 15:55

OK Very Happy

Da forholder jeg meg inntil videre til at 500 kalorier er 500 kalorier,
samme hvor de kommer fra.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Inger Johanne Tor 28 Mai 2009 - 18:20

Kalorier er kalorier. Så spørs det hva du skal med dem. Skal du bygge muskler etter å ha belastet dem, er det fint iom kaloriene kommer i hovedsak fra karbohydrater. Da kan noe av karbohydratene være litt mer lettopptakelige også. Skal du holde blodsukkeret stabilt, er det fint med mindre karbohydrater og mer fett og protein.

Skal du bli lettere og tynnere evt større og tykkere, er kalorier en viktig faktor, men ikke den eneste. De helt samme antall kalorier kan gi ulikt utslag på hvor lett og tynn / stor og tykk man blir avhengig av hvordan man fordeler dem i forhold til fysisk aktivitet og i forhold til balansen mellom protein, fett ogkarbohydrater. Og evt alkohol.

I tillegg er det forskjell på karbohydrater. Noen tas raskere opp av kroppen enn andre. De legger man lettere på seg av enn seinere karbohydrater selv om kaloriinnhold er likt. Seine karbohydrater er også mer stabiliserende for blodsukkeret. Dessuten kan de virke ulikt inn på fordøyelsen, siden langsomme karbohydrater inneholder mer fiber

Likeså gjelder det fettsyrer. Mye fett vil uansett gjøre det lettere å legge på seg, men dersom fettkaloriene kommer fra mer omega3-fettsyrer, vil dette øke forbrenningen, slik at man ikke legger så mye på seg som om man inntar like mange kalorier med dårligere type fett. Både herdet fett og omega 6-fettsyrer er i denne sammenhengen dårligere fett, men detaljene her er jeg ikke god på.
(Aktuell ink limes inn her når jeg har våknet opp. I morra?)
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  sarasara Tor 28 Mai 2009 - 22:54

Very Happy Bare for å holde tunga rett i munnen og ikke blande kortene,
så kommer definisjonen på en kalori her:

En kalori er den energimengde som skal til for å heve temperaturen av ett gram vann én grad Celsius, ved et trykk på én atmosfære.

Og om den kommer fra fettsyrer eller tran, smør eller korn, så er det likevel en kalori. Very Happy
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Inger Johanne Fre 29 Mai 2009 - 9:50

Men det har jeg jo sagt hele tida. Flere ganger, til og med.

Og før i tiden oppfattet man en kalori som den eneste faktor som sa noe om hvordan man forbrenner energi i kroppen og lagrer det som ikke forbrennes som fett og muskler.

Men akkurat som med immunsystemet, så er det mange faktorer som virker sammen og modifiserer og forsterker.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  sarasara Lør 30 Mai 2009 - 0:37

Man kan ikke modifisere en kalori!
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Inger Johanne Lør 30 Mai 2009 - 2:03

Det blir som med en krone. Ei krone er ei krone. Men det er ikke dermed sagt at du alltid får like mye for krona.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Trippel Lør 30 Mai 2009 - 9:26

Det er riktig som Sarasara skriver. En kalori er og forblir en kalori. Dette er en mengdebetegnelse. Men... en kilo er også en kilo enten vi snakker om reker, sukker eller epler. Men alle vil være enige om at det er stor forskjell på en kilo epler og en kilo reker. Rolling Eyes
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Inger Johanne Man 13 Jul 2009 - 22:45

Lenger opp i tråden har jeg sagt jeg vil sjekke ut Floradix magnesium fordi det inneholder naturlig magnesium. DET gjør det, men mixturen er nok tilsatt ekstra magnesium i tillegg, men det står med liten skrift...
Selv får jeg ikke brukt den uansett pgs allergi.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Gjest Ons 19 Aug 2009 - 21:40

Hva er egentlig svisker "laget" av? Rolling Eyes Nå tenker jeg ikke på sånne gamle slagere fra Demis Roussos, men sånne som spises? Noe sier meg at det er innskrumpne plommer, og da blir jeg litt stresset. Jeg tåler ikke lenger plommer... Svisker går likevel helt fint. Eller er svisker en annen frukt som har trukket seg endel tilbake i fasong. Tja. Jeg kan jo google, men det jeg egentlig lurer på er: Siden jeg spiser mye fiberrik mat, så har jeg ofte måtte ty til gode gamle Alcos Anal, men siden jeg foretrekker å forebygge fremfor å behandle så lurer jeg på hvor mange svisker jeg må spise for at de skal ha en lakserende effekt. I hvertfall få fart på sakene. Gode tips og kjerringråd behøves. Snarest! bounce

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Inger Johanne Ons 19 Aug 2009 - 22:18

Sviske-effekten er individuell ( akkurat som med Demis R-sviskene..), du må prøve deg fram. Hvis du bløyter et pas ts linfrø og tar på fastende hjerte ( hvorfor i all verden sier vi hjerte, forresten? det er jo magen som er tom...) nåja, ta det før du spiser om morran og drikk godt til. Det hjelper ofte godt. eller havregrøt kokt på linfrø spiser jeg, og det funker så bra for magen at mine kunnskaper om andre remedier er er ut fra erfaring med å hjelpe andre.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Julestjerne Tor 20 Aug 2009 - 1:04

Jeg vet ikke hvordan det funker for deg - men en åtte svisker annen hver dag er bra for meg. Du kan jo prøve sviskesaft, den som er i babyhylla og som er for babyer. Kanskje du vil tåle den bedre, selv om den er veldig konsentrert. I love you

Hvis du spiser mye fiber i fra før er det vel ikke så lurt med linfrø Question
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Gjest Tor 20 Aug 2009 - 8:43

Tusen takk for svar dere! Very Happy Jeg har bare spist tre svisker om gangen sånn sporadisk, så det har sikkert ikke vært nok da. Skal prøve den dosen Julestjerne anbefaler i en uke og se om ting bedrer seg da. Ikke visste jeg det fantes svisker i flytende form heller. Får prøve det som plan B om A ikke fungerer. pirat

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Inger Johanne Tor 20 Aug 2009 - 10:10

Kan ikke du begrunne det med linfrø og annen fiber, Julestjerne?
jeg sier ikek at du tar feil, men jeg har aldri hørt at linfrø er kontraindisert samen med fiber. Det er mye fiberik mat som inneholder linfrø.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Melles Tor 20 Aug 2009 - 14:32

Eh... Er ikke linfrø egentlig fiber det også..?
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  sarasara Tor 20 Aug 2009 - 15:12

Gjetter på at Julestjerne tenker at linfrø og fiber er smør på flesk. Linfrø legges i vann og det blir "slimete" og drikkes for avføringes skyld.

Har et annet og veldig velsmakende tips, spis sjokolade for diabetikere, med maltodekstrin
f eks, da funker det Very Happy
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Lierdama Tor 20 Aug 2009 - 19:42

Husker vi har hatt en diskusjon ang linfrø før. Har ikke tenkt å dra igang den igjen, men: jeg har alltid linfrø i brøddeigene, både i de "normalt grove" til barna og i rugbrødene vi voksne spiser.
Med sommerferie og kjøpebrødenes virkning på magen friskt i minnet (og re-erfaring) vet jeg at linfrø må til for lettere tarmutslippene.

Om man ikke tåler svisker (plommer) funker det like bra med aprikoser.
Det er et alternativ som i tillegg til virkning også er godt, i hvert fall liker jeg det bedre enn svisker.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  benedicte Tor 20 Aug 2009 - 22:00

Inger Johanne skrev:

I tillegg er det lurt å sørge for en god nok magnesiumtilførsel for den som er spastisk eller småspastisk ( "kronisk støl". 300 -600 mg om dagen, sies det.


siden du skriver spastisk, er det gunstig med magnesiumtilførsel vis man har spasmer? er det det du mener?

benedicte


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Inger Johanne Fre 21 Aug 2009 - 10:13

Ja, det er det jeg mener. Har skrevet mer om det i denne tråden i andre innlegg enn det du siterer fra.

Dette er nokså godt kjent og anerkjent at magnesium hjelper mot muskelsmerter, men ikke så mye forsket på, tydeligvis, at nevrologene går ut og anbefaler det. Men Kjell Morten Myhr har sagt en gang at det kan ha noe for seg. Han er anerkjent nevrolog.

Jeg håper det er greit at jeg sier: Du kan jo google om du vil vite mer. Jeg tenker at når noen har skrevet en del om noe her, så vil det alltid være noen som vil gå mer dypt inn i det, og da kan vi søke på google. Finner noen noe som er ekstra relevant, så kan en jo linke det hit. Er ikke det greit, da?

Men er du veldig spastisk, kan det være det ikke hjelper, eller hjelper nok.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  benedicte Lør 22 Aug 2009 - 1:29

JEg er nok bare en pårørende.. men takk for svar.. jeg tenkte på samboern min, han får nå lioresal mot spasmer, men det kan jo være en idè og spørre om nivået hans av magnesium neste gang han er hos legen... Smile

benedicte


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Inger Johanne Lør 22 Aug 2009 - 9:15

Sorry, husket ikke det.
Som sagt over, kan det hende han må over normalnivå. Men når han bruker medisin, høres det lurt ut å snakke med legen, for kanskje Magnesium kan innvirke på hvor mye han trenger av lioresal?At han trenger mindre?
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Gjest Lør 22 Aug 2009 - 18:06

Jeg leste nettopp en artikkel om sunt kosthold ved MS på nettet, og syns det er et meget interessant tema. Smile Etter flere år med MS-diagnose har jeg også funnet ut at det er endel matvarer jeg må styre unna for å holde gamle restsymptomer borte. Spiser jeg noe jeg tydligvis reagerer på, så dukker gamle symptomer opp igjen. Lar jeg være å spise disse matvarene så holder symptomene seg helt borte. Til jeg spiser noen av disse matvarene igjen... Flere jeg kjenner som har MS opplever dette også, og min nevrolog har fortalt at han har en stor andel pasienter som rapporterer om det samme. Likevel har jeg aldri hørt om det har vært gjennomført eller pågår forskningsprosjekt i denne sammenheng. Noen som har linker om emnet? Egne erfaringer?

Jeg trener fitness/cardio ganske hardt og ofte, og må derfor spise sunt og regelmessig (hver tredje time) om jeg skal få ønskede resultat. Jeg la derfor om kostholdet helt først og fremst på grunn treningen, men du verden så jeg merker forskjell på kroppen ellers også. Fatigue har jeg praktisk talt aldri lenger, og varmeintoleransen jeg slet med i årevis er helt borte nå. Var i syden i sommer og trengte ikke dekke til hodet, og jeg vandret rundt på stranden og i gatene i 36 grader uten noe problem eller energitap. Very Happy Kan det ha en sammenheng med kostholdsomleggingen/treningen, eller kan sånne symptomer bare bli borte sånn av seg selv etter flere år? Deilig er det, men jeg legger til å si bank i bordet for at jeg nå uttalte meg om det...

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat - Page 2 Empty Re: Vitaminer, mineraler vegetarkost og sunn mat

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 2 av 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet