MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

+17
benedicte
beate
Julestjerne
solhaug
sarasara
Moostar
Melles
fia
tigern
Milla
efton
LiseTone
MereteAH
Lierdama
Trippel
Nanna
Inger Johanne
21 posters

Side 4 av 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Inger Johanne Tir 16 Feb 2010 - 0:17

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.6995700

Her står det om utprøving av sportsutstyr for funksjonshemmede. Men de skriver ikke at det kun gjelder personer under 26 år. Funksjonshemmede over 26 forventes visst å ikke bedrive fritidsaktiviteter. - I hvert fall om de trenger spesialtilpasset utstyr.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Lierdama Tir 16 Feb 2010 - 17:33

Og den 26-årsgrensen så innmari urettferdig!!!
Kan bare ikke forstå at noen kan bestemme en sånn grense!!!

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_evil Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_evil Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_evil Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_evil Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_evil Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_evil Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_evil Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_evil Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_evil Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_evil Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_evil Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_evil Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_evil Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_evil
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Julestjerne Man 22 Feb 2010 - 2:10

Her kan dere regne ut hvor mange kcal dere forbrenner bare ved å leve. Dere andre som trener kan også regne litt. Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Affraid Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_smile

BASALSTOFFSKIFTE
Det viser hvor mye energi kroppen din trenger bare for å holde seg i gang. Kvinner har forholdsvis mer fett enn menn og færre muskler enn menn og det er tatt med i utregningen. Derfor er det en utregning for menn og en for kvinner.

KVINNER: ((42 x vekten din i kg) + (26,3 x høyden din i cm) - (20,7 x alder i år) - 676,2 =........

Del det du fikk med 4,2 (Det er for å regne om fra kilojoule til kilokaloorier.

MENN: ((42 x vekten din i kg)+ (26,3 x høyde i cm) - (20,7 x alder i år)+ 697,2 - 676,2) =.........

Gjør det samme som hos kvinnene, del på 4,2.

Så kan man finne ut hvor mye energi du totalt sett bruker HVER DAG! Det gjøres ved å gange tallet for basalstoffskiftet med en faktor for hvor mye du beveger deg.

1. Stillesittende arbeid og fritid: Gang med 1,4
2. Hovedsaklig stillesittende arbeid, men med litt bevegelse: Gang med 1,65
3. Hovedsaklig stående arbeid: Gang med 1,85
4. Hardt fysisk arbeid eller svært mye mosjon i fritiden: Gang med 2,2
5. Sengeliggende eller i rullestol: Gang med 1,2


Er du flink til å mosjonere skal du selvfølgelig regne det inn i det totale energiforbruket. Generelt kan man regne med at 30-60 minutters osjon 4-5 ganger i uka gir ytterligere 0,3 i den av kategoriene som passer best til hverdagen din. Vil du ha det mer presist gå det an å regne ut eksakt hvor mye du trener og hvor mye ekstra energi du bruker ved den mosjonen. Da skaffes bare en liste over diverse aktiviteter med liste over kaloribruk pr time/minutt.

For dem som vil regne ut nøyaktig med hensyn til energiforbruket på trim ganger først sitt energiforbruk med hverdags kategorien som passer best. Så må du regne ut hvor mye treningskalorier du har i løpet av ei vanlig uke. La oss si da at på ei uke forbrenner du 900 kalorier på mosjon, det blir 128,57 pr
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Julestjerne Man 22 Feb 2010 - 19:44

Noen som har slengt seg på kalkulatoren - eller? Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_smile

Pr dag skulle det stå på slutten av forige innlegg.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Lierdama Ons 24 Feb 2010 - 17:27

Tok meg en skitur i lysløypa i skumringen i går.
Har gått der mange ganger i vinter, lyset var på og føret ikke av det verste.
Har jo sett spor etter elg der, men aldri tenkt at jeg noen gang skulle møte skogen konge.

Da jeg kom rundt en sving sto det plutselig en elg med forbeina på ene siden av løypa og bakbeina på den andre siden 20 meter foran meg.
Jeg var ikke veldig lysten til å krabbe under magen på den for å komme videre heller...
Vi sto og kikket på hverandre en liten stund.
Ville ikke provosere den med å prøve å skremme den bort.
Så skjøv jeg meg sakte baklengs tilbake rundt svingen (ville jo gjerne se hvis den kom settende etter meg) før jeg snudde og gikk tilbake samme vei som jeg var kommet.

En flott naturopplevelse som nødvendigvis ikke var helt ufarlig.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Lierdama Søn 25 Apr 2010 - 20:07

Dette sto i Drammens Tidende igår:

Hold deg frisk - gå på tur.
Nå vet vi at det vi alltid har sagt i Turistforeningen; "gå - så du holder humøret og helsa" kan dokumenters.
Undersøkelser som SINTEF har foretatt, viser at samfunnet kan spare 400 millioner kroner i året. Detnlkan man få til om 95.000 inaktive nordmenn går minst ti turer på beina i året. Nå viser også evaluering av fysiske aktivitet på resept at det gir nærmest umiddelbar effekt på pasientene.

Har bare tenkt at aktivitet er for helsa skyld.
Men i tillegg ligger det sååå mye penger i ti turer i året for ca 1/5 av Norges befolkning!!!
400 millioner!!!
Det kunne blitt mye annet landet vårt trenger ut av de pengene...

PS: Hvor lang er en tur?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Nanna Man 26 Apr 2010 - 13:59

Nå skal jeg gjøre et interessant lite eksperiment etterpå. NAV har min "Trax" inne til reparasjon, det vil antageligvis ta noen uker, uten "Trax"en kan jeg ikke få vært ute i hagen med sønnen min engang, jeg er helt fortvilet og desperat her, i tillegg har jeg det helt forferdelig etter å ha prøvd å gjennomføre noen få ting på annen måte, for sønnen min sin skyld, nå i helgen. Nå skal jeg om en liten stund ta meg en tur med piggerullestolen, (som NAV jo selvfølgelig ikke synes at jeg trenger...), og se om jeg får opp spiriten her. Rapport følger...

Nanna


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Nanna Man 26 Apr 2010 - 16:14

O.K., da var eksperimentet utført. Og gjett hva? DET HJALP, SOM ALLTID! Og, som alltid, undrer jeg meg over den der 26-års-regelen...Jeg skulle gjerne likt å se den legen, som kunne se meg inn i øynene, og si "Nanna, det vil være bedre å la deg gå på antidepressiva, enn at du driver med denne pigginga".
Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Lol
(Eneste bivirkningen etter et års pigging, er et par pene overarmer, og antageligvis bedring av den helsa, som tross alt er igjen. Takk og lov, at et privat legat gjorde det mulig for meg å komme meg ut i skogen og den friske luften og trimme, selvom jeg nå sliter med å gå noen få meter med krykker!).

Nanna


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Trippel Man 26 Apr 2010 - 17:12

Det var godt du sto på og fikk det til. Det er en ting jeg har merket meg hos mine felles MS'ere, det mangler ikke på VILJE!

Det skorter på krefter og hjelpemidler, men de fleste får det til allikevel. Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_cheers

Bare så synd at det i blandt føles som om noen er offentlig ansatt for å stikke kjepper i hjulene for den som vil noe mer enn å sitte rolig i en rullestol. Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_evil

HURRA FOR NANNA OG ALLE DERE ANDRE SOM FÅR DET TIL LELL. Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_sunny Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_sunny Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_sunny Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_sunny Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_cheers Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_cheers Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_cheers Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_cheers
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Nanna Man 12 Jul 2010 - 15:03

Beklager bare hvis noen blir drittlei maset mitt om "fysisk aktivitet", men jeg leser stadig innlegg fra folk, som sliter psykisk med diagnosen, og bl.a. savner det å kunne trimme og være aktive ute. Derfor vil jeg linke til denne artikkelen http://www.qajaq.no/article.asp?id=107 og også anbefale folk å lese artikkelen på samme nettstedet om Vidar Ormestøyl, en mann som virkelig har vært en stor inspirasjonskilde til å begynne med rullestolpigging, en aktivitet jeg bare kan anbefale på det varmeste!!

Nanna


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  benedicte Man 12 Jul 2010 - 23:46

hvordan er det å padle med dårlig balanse?

benedicte


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Nanna Tir 13 Jul 2010 - 10:10

Jeg opplever både padling og rullestolpigging som veldig "befriende", m.t.p. min vanvittig dårlige ballanse, (jeg kan faktisk ikke gå mere enn noen få skritt uten ganghjelpemidler), fordi den dårlige ballansen jo "sitter i beina", når jeg padler eller pigger kan jeg bevege meg lange distanser ubesværet, og det er bare helt utrolig deilig!! Det kan virkelig anbefales!!

Nanna


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Lierdama Søn 25 Jul 2010 - 13:28

Fjellturer er trening godt som noe!
Og i majestetisk Romsdals-natur blir det aldri noe "lett" tur...
Sliten i flere dager etterpå, men det får jeg bare godta.
Er nå likevel godt å kjenne at kroppen har vært brukt.
Rimelig støl i "sitteplata" nå...

Bonus: så to kongeørner !!!
Et mektig syn som har gjort sterkt inntrykk.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Trippel Søn 25 Jul 2010 - 18:15

Åhhh så heldig du var! Helt enig i at det er godt å kjenne at kroppen har vært i bruk (for de som fortsatt klarer det). Når familien ber meg ta det med ro, hvis jeg har en god dag, sier jeg alltid at jeg ikke kan spare på kreftene lenger. Jeg må trå til når jeg får det til.

Use it or lose it! Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_twisted
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Volve Søn 25 Jul 2010 - 18:20

skal på hyttetur på fjellet nå i kveldingen jeg , gleder meg nå , men har gruet meg for den lille spaserturen i ulendt terreng jeg må ta for å komme dit. Føttene mine protesterer også litt , og sliter med å gå lengre enn 500 m. Men var avsted å lånte gåstaver nå, og tenker det får ta den tiden det tar å gå den lille biten ned til hytta.

Deilig med friskluft !
Volve
Volve


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Trippel Tir 27 Jul 2010 - 3:25

Ta med deg noe å sitte på og sett deg ned en stund når beina skjelver som verst. God tur! Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Icon_flower
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Inger Johanne Tir 27 Jul 2010 - 15:16

Det finnes isoporaktig sitteunderlag som lett kan brettes i fire. ( Sportsbutikk.). Får plass i en litt stor lomme. Da kan en sette seg litt mer hvor en vil. Deilig å ha på ei kald trapp også, i den kalde årstida.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Volve Ons 28 Jul 2010 - 2:20

Jeg hadde en kjempefin tur , 25 minutters gange til hytta i ulendt terreng , men stavene hjalp endel. Hadde noen små spaserturer i går også , og i morres gikk turen hjem igjen.

Har bestemt meg for å ta opp igjen treningen, prøve å komme i best mulig form igjen. Tror og mener det er verd det Cool , selv om dagen i dag har jeg vært sengeliggende med masse vondter og helt utslitt.
Tenke seg til ... for to og et halvt år siden trente jeg 4-5 ganger i uka , og jobbet i 2 aktive jobber, nå er det ett slit bare å komme seg ut av sofaen , og det MÅ jeg gjøre noe med.
Volve
Volve


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Lierdama Tir 17 Aug 2010 - 22:00

Kjøpte ny sykkel i sommer (mange gode kjøp å gjøre på finn.no).
Du verden så deilig det var å få en sykkel som samsvarte med høyden min!

Innbiller meg at denne formen for aktivitet er "snillere" mot knærne enn å gå (særlig for oss asfaltløver).
Har tatt noen turer og klarer meg sånn tålelig bra.
Siste turen hadde jeg 2 km igjen hjem da den punkterte.
Fikk altså bruk for gå-gleden min...
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Lierdama Tor 9 Sep 2010 - 10:15

Hatt noen fine turer med sykkelen og vi begynner å bli gode venner.
Men en viss del av kroppen krever at jeg kjøper meg skikkelig sykkelbukse med "bleie" før vi kan kalle oss perle-venner...

Og det beste av alt er at knærne virker å like denne formen for aktivitet Very Happy
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Trippel Lør 11 Sep 2010 - 17:08

Hei Lierdama
Så godt at du har funnet en aktivitet som passer deg. Helt klart at sykkelen er snillere mot knærne enn spasering på asfalt. Godt å se at du også har så god balanse at du kan holde deg på sykkelen. Jeg hadde en kjempefin damesykkel med kurv og gir, men jeg valgte å selge den fremfor å gå og se på den og vite at jeg ikke klarte å holde balansen.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty MS og trening

Poste  masolvan Tor 10 Feb 2011 - 1:42

Hei alle sammen
Jeg har begynt å trene etter nyttår, både for å komme i bedre form og for å bli kvitt noen kilo. Min ms er slik at jeg er mest plaget ev fatigue, konsentrasjonsvansker, svimmelhet og smerter i beina.

Tok det med ro til å begynne med i januar, med en skitur og noen gåturer i uka. Ble svett av skituren og varm av gåturene. Men, dere vet, en blir jo litt hekta da.... så forrige uke tok jeg den helt ut og hadde tre skiturer og 3 harde gåturer... Merket i slutten av uka at jeg fikk kraftig hodepine og at kroppen føltes helt tom for energi. nå er det onsdag, og jeg føler meg fortsatt tygd på og spyttet ut igjen. Har mere smerter i beina enn vanlig, og er også mye mer plaget av slitenhet og svimmelhet. Hodepinen er min faste følgesvenn denne uka...

Har jeg trent for mye? Er dette en følge av overanstrengelse? Håper jeg kan fortsette å trene, for det var godt å komme i gang. Denne uka har jeg overhodet ikke klart å komme meg ut, men vil så gjerne få til et opplegg som passer til meg, og som gjør meg bedre, ikke verre. Har noen av dere erfaring med dette, og kan gi meg noen råd?

masolvan


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty min erfaring

Poste  Mortiss Tor 10 Feb 2011 - 15:28

Hei!

Jeg kan ikke gi noe fasit, men her er min erfaring.
Jeg har i år trent jevnt og trutt, prøver meg på annenhver dag på treningsstudio, og det funker veldig bra, har perioder da jeg er ekstra sliten men det går opp igjen.
Er jeg ute og trener blir jeg ekstra sliten, og tenker selv at det kan ha noe med kulden og gjøre, men bare en teori.

Jeg har også i år tatt tran hver dag, og det føler jeg hjelper på konsentrasjon og hodet, (sliter også med den Rolling Eyes )
Og kalsium og magnesium, siden jeg plagdes med smerter i ben/fotbladet. Og det er myyye bedre, anbefales.

Dette var kanskje ikke så mye hjelp, men jeg anbefaler ihvertfall, innetrening når det er kaldt, og ikke for hard trening(jeg trener en del stabiliseringsmusklatur) og kalsium, tran og magnesium på morningen. og husk vann Very Happy
Mortiss
Mortiss


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Lierdama Man 9 Jan 2012 - 20:40

Noen deler av kroppen sier fra at den trenger hvile og må være i ro.
Ander deler av kroppen skriker etter bevelgse og aktivitet.
Hvem skal jeg lytte til?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Inger Johanne Fre 3 Feb 2012 - 18:02

Min erfaring er at jeg må lytte til de delene som vil ha ro. Men kanskje kan man klare å gjøre noen små kompromisser?
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. - Page 4 Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 4 av 5 Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet