MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

+17
benedicte
beate
Julestjerne
solhaug
sarasara
Moostar
Melles
fia
tigern
Milla
efton
LiseTone
MereteAH
Lierdama
Trippel
Nanna
Inger Johanne
21 posters

Side 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Next

Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Inger Johanne Man 6 Apr 2009 - 22:50

Det er mange og ofte temmelig motstridende erfaringer med å trene og hvile. Her kan vi dele erfaringer som ikke kommer inn under fysioterapi.

Selv har jeg god erfaring med å skaffe treningssykkel ( altså stuesykkel). Den kjøpte jeg da jeg var så svak i beina at jeg bare kunne sykle tre minutter uten belastning. Langsomt kom jeg med oppover til 15 minutter, og jeg merket da at trappegang var blitt lettere og det var lettere å begi seg ut å gå.
Det som passet meg så bra med treningssykkel, var at når jeg virkelig ikke greide mer, så var veien til lenestolen kort. Dermed turte jeg ta i. Jeg passet på å strekke ut. Og sjekket at jeg var i god nok form igjen dagen etter når jeg vurderte å øke.
I dag har jeg en helt annen gå-kapasitet, men nå bruker jeg sykkelen når det er glatt ute.

Vi kan vel si det er to ting jeg har å takke: sykkelen og en MS som oppfører seg pent.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Nanna Søn 19 Apr 2009 - 23:06

Dette er en aldri så liten fanesak for meg; mosjon!
Mosjon hjelper kroppen med å produsere bl.a. stoffet serotinin, som bl.a. er et av virkestoffene i en del såkalte "lykkepiller". Stoffene man danner under mosjon, hjelper deg til å føle større ro, glede og harmoni... I tillegg er jo mosjon bra for mye annet også! Men nok om det.
Jeg har primær progressiv MS, og har etterhvert måttet legge en del aktiviteter på hylla, p.g.a. helsetilstanden. Til min store sorg Crying or Very sad .
Jeg bruker en del rullestol, og er veldig plaget av fatigue. Men jeg er en rastløs sjel, og jeg har funnet en del ting, som passer min nye situasjon;

ROMASKIN... Er egentlig ikke så veldig glad i treningsapparater, men romaskin er veldig bra å bruke, når vær eller årstid, ikke gjør det så fristende å holde på ute.

SYKKEL... Da balansen begynte å streike og droppfoten var på plass, skaffet jeg meg en tysk "håndverkersykkel", to hjul foran + lasteplan, og et hjul bak. Jeg monterte et barnesete til gutten min på lasteplanet, (han er en stor 3.5-åring, og jeg tror det er siste sommeren han kan bruke det...), og to "springere" til hundene mine, lenger bak på sykkelen. Tjohei! Her kommer MS-ekvipasjen!

KAJAKK... Jeg padlet en del kajakk tidligere, både i elv og på sjøen. Men ting dabbet en del av, da helsesituasjonen forverret seg. Nå i vinter har jeg vært på et par bassengtreninger, og fått tilbake eskimorulla og "padlefølelsen", så nå håper jeg at det blir en del padling til sommeren.

SKIKJELKE... Det er bare SÅ deilig å komme seg ut i skiløypa igjen. Skikjelke/piggekjelke anbefales!! Men det er tungt å pigge. Så jeg har funnet ut, at den beste løsningen er å ha med en grei turkamerat, som drar deg med et snørekjørebelte, (sånn man bruker til hund, bare bak-fram). Ikke tungt for den som drar, og ikke tungt for den som pigger. Og så får man holdt samme tempoet.

"HIPPOCAMPE"... En såkalt "strandrullestol", som klarer ulendt terreng og vann, ja t.o.m. saltvann. Kjempefin å bruke også ute i hagen, får trent armer og mage skikkelig, he he, samtidig som man kan følge med på alt som spirer og gror.

PIGGERULLESTOL... Har akkurat begynt med rullestolpigging. Skikkelig gøy!

SVØMMING... Da venstrebeinet ble rimelig kraftløst, var ikke svømming så greit mere. Men nå skal vi leie et sommerhus i Danmark om noen uker, hvor det er et knøttlite innendørs svømmebasseng m. motstømsaggregat. Og det SKAL jeg prøve. Så da har jeg tenkt å dra på meg en padlevest, (selvom det er litt forsmedelig, for en tidligere habil svømmer...), og se om det ikke går likevel. Rapport følger.

Dette blir jo litt dyrere, (og tar litt mere plass Crying or Very sad ), enn et par joggesko, men det finnes forskj. legater o.l. man kan søke, (for NAV synes ikke at folk over 26 år trenger å trene Rolling Eyes ).

Nå kjenner jeg at PCskriving ikke er helt min greie i lang tid, så foreløpig

albino -hilsen fra meg.

Nanna


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Trippel Man 20 Apr 2009 - 10:11

Masse gode ideer her. Ang finansieringen så husk å skrive av alle slike remedier på 3.5.4 fordi dette er utgifter du har fordi du er syk. I love you
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Lierdama Man 20 Apr 2009 - 11:37

Vil bare gi et tips om sportsutstyr til vinterbruk:
Sportsbutikkene ønsker nå å få dette ut for å gjøre plass til sommervarer, derfor har de fleste tilbud på ski, skøyter osv.
Så for dere som har mulighet til bruke slikt, og som vet at utstyret må fornyes til neste sesong, har mulighet til å gjøre et kupp nå.

Selv går jeg sommeren i møte med et par splitter nye ski (og fordi om snøen holder på å forsvinne gleder jeg meg alt til den kommer igjen)
Og datteren min fikk skidress i helgen (rommelig sådann, av hensyn til forventet vekst)
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Kombinert fysisk trening

Poste  MereteAH Tor 23 Apr 2009 - 11:19

https://www.youtube.com/watch?v=YMXwXP_TJYE

Tenkte å tipse de som evt er intererssert i hunder, om denne lille videoen som jeg lagde på oppfordring fra fysioterapeut på MS-senteret i fjor. Problemet er at jeg ikke har krefter til overs for annen viktig trening etter at jeg har prioritert favorittaktiviteten, som er min livsstil, mitt Liv. Ideen var da om det gikk an å kombinere "kjedelig" styrketrening med trening av hunden, på en måte som gjorde treningen lystbetont og mer spennende for meg. Jeg syns det var litt artig..
MereteAH
MereteAH


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Gjest Tor 23 Apr 2009 - 11:37

Takk MereteAH for at du delte denne video treningen med oss!
Synes dere er flinke og vakre jeg
Smile

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Trippel Tor 23 Apr 2009 - 13:09

Sjelden har jeg satt slik pris på en treningsvideo!! Tusen takk for at vi fikk se. (Du låner vel ikke ut treningsparneren din?) I love you
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Nanna Tor 23 Apr 2009 - 21:09

For en fantastisk video! Den er lagt til i favorittene og var kjempeinspirerende!! Så utrolig flinke dere er!
Har forresten sendt deg en PM, (det var jo såklart før jeg fikk sett dette....).
Jeg ble nesten rørt til tårer, da jeg så denne videoen. Jeg elsker jo hunder, men har kanskje kjørt meg litt fast i, at jeg føler at jeg har mistet mye av muligheten, til å "drive med hund". Men dette var inspirerende!

Nanna


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Nanna Søn 10 Mai 2009 - 22:35

Svømming med vest fungerte kjempegreit, selvom det jo føltes litt teit å entre badebassenget med padlevest... Men, men, er det sånn man får svømt, er det jo ikke noe å gjøre med det cyclops .


Sist endret av Nanna den Man 11 Mai 2009 - 15:21, endret 1 gang

Nanna


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Inger Johanne Man 11 Mai 2009 - 0:01

Nå har jeg fått til å se den jeg og. Hva er det for vakker musikk?
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Nanna Fre 15 Mai 2009 - 23:29

Idag har jeg vært så lei meg og frustrert. En person har sagt stygge og usanne ting om meg... Men nå har jeg akkurat kommet inn fra en times piggetur i den herlige vår-skog-kvelden, og jeg skal si det hjalp på humøret!For hvert piggetak og hver dype innpust med den deilige, friske lufta, ble frustrasjonen mindre og mindre. Så at fysisk aktivitet også er bra for psyken, er jeg helt sikker på!
flower God 17. mai allesammen!

Nanna


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Lierdama Lør 16 Mai 2009 - 16:43

Enig med Nanna: fysisk aktivitet er godt for psyken.
Har selv fjernet mentalt gruff med en treningstur.

Nå sitter jeg fremdeles her med spyttsteinen min, snart vært syk i 4 uker.
Har begynt på antibiotika: er det sånn at man ikke skal ha for store fysiske aktiviteter når man holder på med en sånn kur?
(Syns å huske at jeg har hørt det, men mulig det var annen medisin)

Uansett så orker jeg ikke trene nå så mye jeg enn gjerne vil, energien min er borte.
Men i tankene mine bestiger jeg den ene fjelltoppen etter den andre...
Har så lyst til å komme meg ut!!!
Frustrerende.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  LiseTone Lør 16 Mai 2009 - 18:05

Har ikke hørt om noe sånt ved pencelinkur, tren i vei du, og fortsatt god bedring sunny
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Trippel Lør 16 Mai 2009 - 18:51

Nei, du har helt rett Lierdama. Man skal ikke trene når man går på antiobiotika og har en infeksjon i kroppen. De sier det er på grunn av fysisk aktivitet blandt ungdom at hjernehinnebetennelsen smitter så kraftig. Lavt forsvar gjør deg mottagelig for andre infeksjoner. Men nå må det sies at ingen har vondt av en lett runde rundt nabolaget. Alt med måte og lytt til kroppen. Håper du snart blir bedre. I love you
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Inger Johanne Man 18 Mai 2009 - 13:15

Og vi som har MS skal ikke trene eller jobbe hardt på annen måte når vi har en infeksjon i kroppen. Det gjelder også skikkelig forkjølelese og annet som ikke behandles med antibiotiokaen.

Og det sier også de som ivrer mest for at pmMS generelt sett skal trene mer.


Sist endret av Inger Johanne den Lør 23 Mai 2009 - 10:03, endret 1 gang
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty EGENTRENING

Poste  efton Lør 23 Mai 2009 - 2:47

JEG HAR BEGYNT MED EGENTRENING PÅ ET VANLIG TRENINGSENTER, FOR MIN DEL ER DET FANTASTISK!!!!! VAR DRITTLEI AV Å TENE MED BARE SYKE MENNESKER. dET Å TRENE MED FRISKE, HAR OGSÅ GJORT AT JEG KAN TRENE SAMMEN MED MINN MANN OG VENNER.....FÅR DA LITT Å STREKKE MEG ETTER...VAR OGSÅ LEI AV BARE SYKDOMSPRAT PÅ FYSIOTERAPI INSTITUTT.. hAR NÅ FUNNET MIN MÅTE..JA DET KOSTER...MEN ER VERDT DET.

efton


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Lierdama Man 25 Mai 2009 - 11:21

Det viktigste er at man trener og at dette skjer i egen-tilpasset mengde og form.
Hver må finne det som passer for seg.
Dette gjelder både den/de aktiviteten(e) en skal holde på med og hvor dette skal skje.
Et klart pluss at man holder på med noe man liker og i omgivelser en trives i, da blir det mer lystbetont.

Noen ganger er det kjedelig å trene, men da får vi tenke på at det gjør godt likevel...
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Milla Fre 29 Mai 2009 - 1:59

jeg får pjuuuk-følelse med en gang jeg tenker ordene "fysisk aktivitet" Laughing
jeg har mange ganger tenkt på å danne Landsforeningen Mot Fysisk Aktivitet, men jeg orker ikke jocolor

jada jeg tuller.

jeg har fysio, jeg trener mage/bekken/korsrygg-muskulatur. lette øvelser for de fleste, ikke noe svetting og tull haha

fysioterapien har jeg her hjemme, men den blir desværre veldig sporadisk, da fysompen er sykemeldt i eininga. å trene selv er noe jeg gjør hele tiden, men tunge øvelser blir aldri gjort, for det er vanskelig å pushe seg selv. det er det jeg trenger fysompen til
Milla
Milla


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  tigern Fre 29 Mai 2009 - 7:45

Du er velkommen, Milla, til å bli med i MGOBB. En forening stiftet i "hine hårde dage" på ungdomsskolen i 1974.
Og noen medlemmer er fortsatt med Very Happy

MGOBB = Mot Gym Og BBevegelser Basketball
tigern
tigern


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Milla Fre 29 Mai 2009 - 13:02

yupppppppiiiii! cheers
dannet 4 år før jeg ble født? jaja jada Laughing
Milla
Milla


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Lierdama Fre 29 Mai 2009 - 16:10

Pga spyttsteinen med betennelse og nå tredje kur med antibiotika har jeg ikke fått trent på 6 uker.
Men nå kjenner jeg på lysten og lengselen etter å gjøre det igjen (det i seg selv må da være et godt tegn på at jeg begynner å komme meg...?)

Selv om det er beina som beveger meg framover kjenner jeg fraværet mest i hodet.
Èn ting er aktiviteten, men jammen savner jeg de psykiske fordelene med å trene også.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Trippel Fre 29 Mai 2009 - 17:42

Helt klart framgang å spore! Håper du endelig blir bra igjen nå for nå har det jammen vart lenge! God 'elg I love you sunny I love you sunny I love you sunny I love you
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  fia Fre 4 Sep 2009 - 13:40

Jeg kunne ha meldt meg inn i den foreningen din på sekundet Milla. Men det hjelper meg jo ikke.
En lang treningspause i sommer forteller meg at trening er lurt om det er aldri så pyton.
Fryktelig tungt å komme i gang igjen.
Problemet mitt er at jeg har en dose energi, og SÅÅ mye jeg har lyst å bruke den på.
Idag f.eks, stod jeg opp, frisk og glad (hehe) , spiste min frokostblanding, drakk min kaffe, juice og omega 3.
Så en tur bort til ribbeveggen. Ja jeg sitter i rullestol og det er kjempeviktig og holde liv i muskulaturen i beina slik at jeg kan klare alt som dere vet er nødvendig. Hente noe på øverste hylle, dra på seg bukser osv. Så derfor MÅ jeg trene. Slik er det bare.
Jeg beundrer dere som synes trening er moro. Basketball

fia


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Melles Fre 4 Sep 2009 - 13:53

Jeg trener vanligvis og har kontakt med fysioterapeut, men nå har jeg hatt en lang pause fordi jeg har vært så mye verre så lenge.
For meg er treningen egentlig nødvendig, men jeg må ha noe energi å legge igjen der for å få det til.
Kjenner ikke så mange som trener der, så jeg slipper mye sykdomsprat. Hadde jeg kunnet bruke iPod, så hadde det vært glimrende, men får sånn hodepine av lyd rett inn i øret.


Og jeg synes ikke trening er gøy!
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  tigern Fre 11 Sep 2009 - 13:21

Nylig har jeg brukt penger, i håp om at det er en investering i framtidig trening "på stedet hvil".
Steppmaskin
Siden det er Bokklubben som selger, følger det sikkert med en bruksanvisning som jeg kan lese! Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Icon_cool
tigern
tigern


Til Toppen Go down

Fysisk aktivitet, trening på egen hånd. Empty Re: Fysisk aktivitet, trening på egen hånd.

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Next

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet