MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

MS og arbeidsliv

+10
jon r
beate
Moostar
Lierdama
Julestjerne
Inger Johanne
Sussie
sarasara
LiseTone
Trippel
14 posters

Side 3 av 3 Previous  1, 2, 3

Go down

MS og arbeidsliv - Page 3 Empty Re: MS og arbeidsliv

Poste  sarasara Fre 12 Feb 2010 - 17:01

Hei Jon!

Ingen med MS vet hvordan prognosen er, MS er forskjellig fra person til person. Det medfører mye angst og usikkerhet, synd men sant.

Du fokuserer på det med jobb. Mitt råd er at du sparer deg mest mulig, jobber minst mulig og når du er så slapp/fatiged som du er nå, så bare gjør små, små ting og hvil, hvil, hvil. Mange av oss opplever at søvn og hvile er den beste medisin.

Det er for tiden en del fokus på menn og depresjon, sånn mer generelt. Menn identifiserer seg stort sett mer med jobben enn det kvinner gjør, kvinner har som regel barna og mennene er ute og tjener penger. Derfor anbefaler jeg deg å finne de som kan noe mer om det å være mann og måtte slutte å jobbe, slik at du finner igjen en manns følelser i forhold til det.

Lytt til din egen kropp og gjør som den sier.

Fortsett med å være gift du, hvis det er opp til deg da.
Skilsmisser har det med å koste mye penger og store depresjoner. Det blir for mye for friske til og med.

Var du best i jobben så skal du vel bli best til å leve med MS også MS og arbeidsliv - Page 3 Icon_biggrin
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

MS og arbeidsliv - Page 3 Empty Arbeidsavklaringspenger

Poste  jan-inge Lør 6 Mar 2010 - 21:09

Er det noen som har søkt om å få slippe å sende meldekort hver 14. dag ?

jan-inge


Til Toppen Go down

MS og arbeidsliv - Page 3 Empty Re: MS og arbeidsliv

Poste  Moostar Søn 7 Mar 2010 - 20:05

Venter fremdeles på å få innvilga arbeidsavklaringspenger (sykmeldinga mi går ut 27 mai), men tenkte jeg skulle ringe saksbehandleren min til uka å spørre om å få fritak. Håper det går iorden-.
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

MS og arbeidsliv - Page 3 Empty Re: MS og arbeidsliv

Poste  masolvan Man 8 Mar 2010 - 22:28

Hei.

Går det virkelig an å få slippe å sende inn meldekort? Det hadde vært saker.... frykter jeg kommer til å glemme de greiene der MS og arbeidsliv - Page 3 Icon_sad og da blir det dårlig med cash på meg.

Forøvrig vil jeg benytte anledningen til å gratulere alle dere flotte kvinner her inne med dagen! Stå på krava videre! MS og arbeidsliv - Page 3 Icon_twisted

masolvan


Til Toppen Go down

MS og arbeidsliv - Page 3 Empty Arbeidsavklaringspenger

Poste  Sussie Tor 18 Mar 2010 - 22:36

Jeg har ei venninne med ME som klarte det (slippe meldekortet), etter en skriftlig søknad. Ellers ser jeg jo at dette er noe som kan gjøres elektronisk, så det hjelper jo litt på jobben. Det blir vel bruke huskelista på mobilen igjen, at den kimer hver 14. dag. For meg vil det gjelde fra mai, men tror ikke jeg vil søke om å få slippe. Får se når den tid kommer... MS og arbeidsliv - Page 3 Icon_question

Sussie


Til Toppen Go down

MS og arbeidsliv - Page 3 Empty Re: MS og arbeidsliv

Poste  Inger Johanne Tir 23 Mar 2010 - 0:33

Jeg vil oppfordre alle som dette er et problem for til å søke om fritak framfor å overlate det til samboere, personlige assistenter, mødre/ søsken osv. Da synliggjør man at meldekort faktisk ikke er noe alle som er syke klarer å administrere så feilfritt at man ikke risikerer å få trekk i ytelsene.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

MS og arbeidsliv - Page 3 Empty Re: MS og arbeidsliv

Poste  Inger Johanne Tir 30 Mar 2010 - 12:39

Debattinnlegg fra aftenposten

Klikk på dette og les en som beskriver hvordan meldekort i en situasjon der det bør være unødvendig bare skaper problemer. Hun som skriver har ME, men situasjonen hennes ligner på den mange av oss har.

Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

MS og arbeidsliv - Page 3 Empty Re: MS og arbeidsliv

Poste  Sussie Tir 30 Mar 2010 - 16:18

Er HELT enig i de som har den type problemer, når det som krever mye konsentrasjon og oppmerksomhet slår en ut helt. Da kan det med meldekort være helt uoverkommelig. Eller andre ting man skal huske på i hverdagen. Vet om en del som har det sånn, selv. Og det er klart at også jeg kan bli ør i hodet av mange ting som skal huskes på, spesielt hvis jeg ikke er alene her. Så ferier er ikke bare ferie for meg gitt... spesielt hvis vi "bare" er hjemme.

Men jeg har det nok litt annerledes. Det som slår meg mest ut er når flere enn en person snakker til meg på en gang, telefonen ringer og TV'en står på - ja det er nok når det er en som snakker til meg når TV'en står på, selv om den står lavt på og jeg ikke lytter spesielt til det som sies. Da kan jeg gå helt i kjelleren. Er vel det som kalles simultankapasitet. Eller når jeg må "svinge meg rundt på kjøkkenet" for å lage middag, dekke bord eller ta av bord etter middagen - helt utålelig for meg, da føler jeg meg full.. MS og arbeidsliv - Page 3 Icon_sad Heldigvis har jeg fått flinke hjelpere her som hjelper meg med noe av det..

Men når jeg er alene hjemme her på dagtid, og mobilen plinger om meldekort, skal jeg nok klare det. Det er ikke det som sliter meg ut. Er jeg alene her og kan gjøre ting i mitt tempo, får jeg faktisk gjort en del, med gode pauser imellom. Så vi er nok veeldig ulike, vi som sliter med fatigue.

Sussie


Til Toppen Go down

MS og arbeidsliv - Page 3 Empty Re: MS og arbeidsliv

Poste  lenacathrine Ons 31 Mar 2010 - 19:56

Helt enig i avis innlegget jeg også,føler meg overvåket hele tiden kan ikke planlegge ferie ,det er viktig å ha noe å se fram imot når man er syk det kan vi som mottar aap se langt etter.Tidsbegrenset uføre stønad fungerte fint for meg ,kunne prøve meg ut i jobb når jeg var i form til det ,fikk en forverring av symt i des pga mye jobb så nå er jeg satt tilbake igjen.Verre har det også blitt når dette med Aap ble innført ,jeg blir utrolig stresset av det ;(
lenacathrine
lenacathrine


Til Toppen Go down

MS og arbeidsliv - Page 3 Empty Arbeidsavklaringspenger

Poste  jan-inge Man 19 Apr 2010 - 14:20

OBS OBS OBS MS og arbeidsliv - Page 3 Icon_sad
Har fått med meg bortfall av særfradrag som jeg hadde med tidsbegrenset ufør.
Blir trukket ekstra i skatt for å ikke å få restskatt... Nav hadde heller ikke fått melding
om dette...... Etter mye leting fant de svaret. MS og arbeidsliv - Page 3 Icon_eek MS og arbeidsliv - Page 3 Icon_eek MS og arbeidsliv - Page 3 Icon_evil

jan-inge


Til Toppen Go down

MS og arbeidsliv - Page 3 Empty Re: MS og arbeidsliv

Poste  Trippel Tor 1 Jul 2010 - 14:47

Nå har det dukket opp nye diskusjoner som passer best her under MS og arbeid, så da løfter jeg frem denne tråden.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

MS og arbeidsliv - Page 3 Empty Re: MS og arbeidsliv

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 3 av 3 Previous  1, 2, 3

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet