MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

MS-attakk, erfaringer?

5 posters

Go down

MS-attakk, erfaringer? Empty MS-attakk, erfaringer?

Poste  bjorn_foss Fre 7 Okt 2011 - 21:53

Hei!

Min kone fikk for to uker siden et MS-angrep. Det begynte som en synsforstyrrelse og plutselig en natt ble halve ansiktet lammet, munnen ble skjev, hun fikk ukontrollerte skjelvinger, den ene siden av kroppen føltes nummen etc.

Hun ble lagt inn på sykehus og fikk Solu Medrol intravenøst i fem dager. Da følte hun seg ok, men da hun kom hjem og trappet ned med Predison, kom angrepet for fullt tilbake.

Hun har jevnlig skjelve-tokter som kan vare opp mot 1t og 20 min og blir ikke bedre. Er det andre som har slike erfainger etter Solu Medrol-behandlinger?

Har noen råd for å dempe betennelsen? Hun lurer også på om Omega6 ikke er bra, og om Omega3/tran kan hjelpe.

På forhånd takk for råd eller om du vil dele liknende erfaringer. Hun er ganske redd.

bjorn_foss


Til Toppen Go down

MS-attakk, erfaringer? Empty MS-attakk

Poste  Hilde Fre 7 Okt 2011 - 23:52

Hei.
Jeg syns hun skal kontakte sykehuset. Hvis sykehuset har en MS-sykepleier, er hun fin å snakke med.
Hilsen Hilde

Hilde


Til Toppen Go down

MS-attakk, erfaringer? Empty MS-attakk, erfaringer?

Poste  bjorn_foss Lør 8 Okt 2011 - 12:06

Hilde, takk for svar.

Vi har kontaktet sykehuset og føler vi får veldig dårlig oppfølging. MS-sykepleieren vi skulle få snakke med ringer aldri tilbake, og legen sier bare at han aldri har hørt om liknende tilfelle, og ber oss dra til legevakten hvis det blir verre, så vi føler oss usikre.

Må da være noen som har liknende erfaringer?

bjorn_foss


Til Toppen Go down

MS-attakk, erfaringer? Empty Re: MS-attakk, erfaringer?

Poste  Trippel Søn 9 Okt 2011 - 18:15

Hei Bjørn
Dette høres ikke ut som et vanlig MS-schub for meg. Men vi er så individuelle at det kan godt tenkes at det er det. Men, hun trenger medisiner mot skjelvingene. Hva sier nevrologen? Har han tilbudt henne Lyrica eller Neurontin? Opplever hun skjelvingene som smertefulle? Ellers er MS ofte preget av spasmer, det er ikke det du mener met skjelvinger?

Jeg ønsker dere masse lykke til og håper din kone får best mulig medisinering.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

MS-attakk, erfaringer? Empty Re: MS-attakk, erfaringer?

Poste  Inger Johanne Tir 11 Okt 2011 - 22:25

Enig m Trippel. Få tak i nevrolog. Har hørt mye i det siste om at MS-spl ikke er like flinke, alltid.

Når det gjelder omega 3 og 6, kan du lese i tråden vi har her. klikk her
En studie nevrologene vurderer som veldig grundig (OFAMS) og pålitelig viser ingen hjelp i å ta omega 3 for ikke å få MS-utbrudd. Men Omega 3 er likevel sunt for alle, men beskytter altaå ikke mot MS. Omega 6 er det mye av i daglig kost, og generelle råd er at vi får i oss mindre omega 6 og mer omega 3. Prøv å google om du vil ha mye detaljer om det. Mange har skrevet om det på Internett.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

MS-attakk, erfaringer? Empty Re: MS-attakk, erfaringer?

Poste  Marianne Tir 18 Okt 2011 - 15:06

Hei Smile
Du spør om omega tilskudd http://www.overcomingmultiplesclerosis.org/ her er en veldig fin side med mange råd om ms. Er også en bok skrevet av samme person som har siden, som jeg syns var veldig bra og lærerik.
Forfatteren har selv MS og er lege og har samlet forskning og informasjon om behandling, kosthold, trening og masse mer.
Det er mye fokus på D vitamin nå. Det anbefales at vi har et mye høyere nivå en tidligere, opp mot 150 nmol. Mange melder at de føler seg friskere og mer våken når de får opp nivåene.
Les litt om det her, spennende og jeg kan bekrefte at formen ble bedre med litt mer D vitamin innabors Very Happy
Marianne
Marianne


Til Toppen Go down

MS-attakk, erfaringer? Empty Re: MS-attakk, erfaringer?

Poste  bjorn_foss Ons 19 Okt 2011 - 21:13

Takk til alle som har svart.

Min kone er tilbake på nevrologisk avdeling for ny observasjon og nye tester. Hun har gradvis blitt verre etter den første natten dette skjedde.

Vi får bare se an utviklingen. Jeg synes det er betryggende at hun er lagt inn, men må helt ærlig si at jeg synes oppfølgingen fra avdelingen er dårlig. De ringer aldri tilbake, og når de gjør det, er det en lege som ikke kan hjelpe med noe. Ikke at vi venter så mye hjelp akkurat, men det er liksom ikke noe respons å få. Til slutt ble min kone lagt inn igjen av fastlegen.

Grovt oppsummert har hun regelmessige "anfall" der hun skjelver i hele kroppen og spesielt på hendene, er veldig kvalm, helt utmattet og føler seg varm opp gjennom kroppen og på den ene siden av hodet (samt smerter på denne siden av hodet), og hun kaldsvetter. Hun føler det "skjer noe" i hjernen.

Takk igjen for svar og støtte.

bjorn_foss


Til Toppen Go down

MS-attakk, erfaringer? Empty Re: MS-attakk, erfaringer?

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet