MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Noen spørsmål (om kosthold og stress)

3 posters

Go down

Noen spørsmål (om kosthold og stress) Empty Noen spørsmål (om kosthold og stress)

Poste  Hildepilde Søn 3 Apr 2011 - 23:27

Burde jeg legge om kostholdet mitt? Kan det gjøre noe forskjell for hvordan ting utvikler seg? I mine øyne er kostholdet jeg har nå ganske normalt, men normalt er subjektivt. Jeg lager sjeldent pose - mat. Her er det råvarer og ren, autentisk smak som gjelder. Burde jeg ta ekstra vitaminer? Nå tar jeg kun tran.

Stress er relativt. Mennesker opplever det ulikt, men uansett hvordan man opplever det er det generelt uheldig for helsen. Hverdagen min er ganske aktiv og til tider stressende slik jeg opplever den. Burde jeg kutte ut de tingene som jeg merker er stressene? Det vil i det store og hele bety å kutte ut ganske mye av hverdagen. Alternativet er vel å huske og puste og lukte på blommorna litt oftere... Litt høyttenking der, altså, men setter pris på innspill om stress. Og kost Smile


Hildepilde


Til Toppen Go down

Noen spørsmål (om kosthold og stress) Empty Re: Noen spørsmål (om kosthold og stress)

Poste  Trippel Tor 7 Apr 2011 - 22:46

Stress er ikke bra for noen, uansett om du har MS eller ikke. Sunt kosthold med variert mat skulle dekke de fleste behov. Jeg vet at noen leger foreskriver Folsyre og at noen tar Magnesium for å bedre søvnen.

Det foregikk en undersøkelse for å se om dobbel dose Omega3 skulle ha none positiv effekt for oss med MS, men resultatet var negativt. Det spilte med andre ord inge rolle om vi økte Omega dosen i forhold til andre, men det å sørge for at man får i seg nok fet fisk eller en Omega 3 kapsel er bra for alle.

Ellers er det enkelte som sliter med lavt jernlager, men dette er ting legen vil opplyse deg om etter å ha tatt en utvidet blodprøve av deg.

Noen får også B12 sprøyter 4-6 ganger i året.
Nå har jeg bare ramset opp hva jeg stapper i meg, men andre har kanskje enda bedre forslag.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Noen spørsmål (om kosthold og stress) Empty Re: Noen spørsmål (om kosthold og stress)

Poste  Inger Johanne Ons 4 Mai 2011 - 0:16

Hvis du klikker HER, vil du komme til en ganske lang tråd her inen om kosthold.

Vi har skrevet om stress her også, jeg finner det ikke akkurat nå. Men det er ikke lenger tvil blant nevrologene om at stress kan både utløse attakk og påvirke dagsformen tiul oss som har MS.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Noen spørsmål (om kosthold og stress) Empty Re: Noen spørsmål (om kosthold og stress)

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet