MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Er dette et schub?

+3
Marianne
Lierdama
Trippel
7 posters

Go down

Er dette et schub? Empty Er dette et schub?

Poste  Trippel Tir 16 Aug 2011 - 22:38

Nå er jeg så usikker at nå spør jeg dere. Jeg klarer ikke gå oppreist over lengre distanser. Jeg siger over på høyre side og må ta meg kraftig sammen for å rette meg opp. Jeg klarer det en liten stund, men så blir det så tungt/vondt at jeg siger over på høyre side igjen. Det ender med at jeg går krokete for i det hele tatt å klare å gå noen skritt til. Er dette bare slappe muskler eller er dette et schub? Jeg har hatt ulike schub før, men ikke noe som dette. Er det noen som kjenner seg igjen? Lurer på om jeg skal ta en telefon til nevrologen, men samtidig føles det ikke akkutt nok til at det skal være et schub. Må legge til at jeg nettopp har tatt en prednisolon-kur på grunn av magen og at jeg nå har trappet ned til 10mg. Går vanligvis på 5mg. hver dag. Håper noen kan svare meg på dette, for nå er jeg veldig usikker.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Er dette et schub? Empty Re: Er dette et schub?

Poste  Lierdama Ons 17 Aug 2011 - 11:34

Vet ikke hva dette er, men det hørtes ikke bra ut.
Jeg syns nok du bør ta kontakt med nevrolog eller annet helsepersonell som kan hjelpe deg å vurdere.
Selv har jeg god nytte av fysioterapauten jeg bruker: han kan kjenne med fingrene hva som er galt inni meg (muskelatur og ledd) og hvordan dette bør behandles.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Er dette et schub? Empty Re: Er dette et schub?

Poste  Marianne Ons 17 Aug 2011 - 12:39

Syns du skulle kontakte MS sykepleier eller nevrologen. Muskler blir ikke bare slappe så fort tenker jeg.
Lykke til Smile
Marianne
Marianne


Til Toppen Go down

Er dette et schub? Empty Re: Er dette et schub?

Poste  LiseTone Ons 17 Aug 2011 - 16:57

jeg og hadde villet snakke med nevrolog, men det kan også være muskelsvakhet pga langvarig kortisonbruk?
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Er dette et schub? Empty Re: Er dette et schub?

Poste  Trubaduren Tor 18 Aug 2011 - 12:08

Ring nevrologen. Tror det er fornuftig at ekspertisen får anledning til å vurdere dette.

Trubaduren


Til Toppen Go down

Er dette et schub? Empty Re: Er dette et schub?

Poste  Trippel Tor 18 Aug 2011 - 18:28

I natt fant jeg ut hva det var. Embarassed Tittet i speilet på badet med en ekstra speile, slik at jeg så ryggen godt, og da var konklusjonen klar. Dette var ikke MS men Helvetesild! Da jeg kom til legen bekreftet hun det og satte meg på kur. Pluss at jeg fikk en salve til å smør på. Det er litt skummelt å være vant til å ha smerter. Da regner en bare med at det er med av det samme, men dengang ei........ Godt med alt som kan medisineres og som går over med rett behandling. Rolling Eyes
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Er dette et schub? Empty Re: Er dette et schub?

Poste  LiseTone Fre 19 Aug 2011 - 12:44

Det var godt at du fant ut hva det var, GOD BEDRING, klem Smile
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Er dette et schub? Empty Re: Er dette et schub?

Poste  sarasara Fre 19 Aug 2011 - 16:54

God bedring fra meg også!
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Er dette et schub? Empty Re: Er dette et schub?

Poste  Trippel Fre 19 Aug 2011 - 19:32

Takk, takk mine cyber-venner. Det går allerede fremover, så dette skal nok gå bra.

Men det kan være en påminnelse til alle andre med MS, at de kommer seg til lege i løpet av 3 dager frab de første blemmene begynner å vise seg. Nervesmertene som følger med kan vedvare i opp til 5 år dersom en ikke kommer fort nok under behandling! Dette gjelder selvfølgelig i de mest ekstreme tilfellene, men nervesmerter er det best å unngå for oss med MS, uansett hvor sterke de er.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Er dette et schub? Empty Re: Er dette et schub?

Poste  LiseTone Lør 20 Aug 2011 - 12:44

Ikke for å skremme, men smerter etter helvetsild kan i værste tilfelle vare hele livet, det har jeg opplevd ei som hadde Crying or Very sad
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Er dette et schub? Empty Re: Er dette et schub?

Poste  Julestjerne Tir 23 Aug 2011 - 0:32

Dette var ikke noe greit Trippel, men bra at du allerede begynner å komme deg. Jeg har en svigerinne som stadig får utbrudd av Helvetesild, og hun sier det kommer oftest hvis hun stresser. Så dette er enda en grunn til å ta livet med ro. Håper du snart er helt god igjen. Klem.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Er dette et schub? Empty Re: Er dette et schub?

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet