MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Hva er dette?

3 posters

Go down

Hva er dette? Empty Hva er dette?

Poste  Moostar Lør 20 Mar 2010 - 15:56

Tenkte jeg måtte sjekke med andre om dette. Har en ganske snill ms,hva schubs og symptomer angår. Fatigue derimot er det plenty av, og det er den som har gjort at jeg nå blir uføretrygda.
Men dagsformen varierer så veldig !!! Noen dager orker jeg litt,andre dager enda mer - og så til det som egentlig blir spørsmålet :
Noen dager opplever jeg at jeg plutselig blir HELT SLÅTT UT. Det kommer nesten som et anfall,helt uten forvarsel - det starter gjerne med massiv gjesping (storgaping en 20-30 ganger rett etter hverandre, mens jeg kjenner at energien renner ut av alle lemmer. Blir akutt dødstrøtt,svimmel,uvel.Vil bare legge meg ned og lukke øynene. Det kjennes akkurat ut som når man svimer av : rett før blir man nesten litt "grønn" og kvalm innvendig,det suser i hodet.Alle bevegelser og lyder gjør det bare verre.Er jeg ute blandt folk, gjelder det bare å finne et sted å sette seg ned - ja, noen ganger har jeg måtte ligge - orker ikke sitte engang.Komme seg hjem blir essensielt.

Må bare legge meg ned i sofaen og der blir jeg resten av dagen. Mister mat/drikkelyst,og orker nesten ikke reise meg for å gå på do.Må bare ligge stille og lukke øynene,slumre, for alt annet er for slitsomt. Etter et slikt "anfall" blir det gjerne par-tre dager liggende i sofaen,kjempesliten,selv om jeg sover 8-9 timer om natten, våkner like sliten og utmattet.

Hva er dette? Er dette en del av fatigue? Er det noen andre som kjenner seg igjen?
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Hva er dette? Empty Re: Hva er dette?

Poste  LiseTone Lør 20 Mar 2010 - 16:23

ja, d høres ut som de værste dagene med fatigue.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Hva er dette? Empty Re: Hva er dette?

Poste  Trippel Lør 20 Mar 2010 - 22:11

Ja, det høres ut som fatigue, men gjesping er også et tegn på at hjernen trenger surstoff. Har du sjekket at du har nok surstoff i blodet? Hva er dette? Sleep
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Hva er dette? Empty Re: Hva er dette?

Poste  Moostar Lør 20 Mar 2010 - 22:30

Hvordan sjekker jeg det?

Og hva er det som gjør at hjernen ikke får nok oksygen?????
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Hva er dette? Empty Re: Hva er dette?

Poste  Trippel Søn 21 Mar 2010 - 22:06

Kan være en betennelse i lungene eller bronkiene. Behøver ikke være forkjølet for å ha en slik betennelse. Legen din vil sannsynligvis sende deg på lungemedisinsk på sykehuset for å få det sjekket, dersom han tror det kan være noe i det. Først vil han sikkert lytte på deg og få tatt et røntgen.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Hva er dette? Empty Re: Hva er dette?

Poste  Moostar Søn 21 Mar 2010 - 23:59

Hmmmmm.....Jadda, - da er det vel bare å si: som astmatiker og røyker, er jeg vel kanskje skyld i dette sjøl......
Bare en ting å gjøre - slutte. Blir vel neppe dårligere av det.
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Hva er dette? Empty Re: Hva er dette?

Poste  Trippel Man 22 Mar 2010 - 19:43

Det er vi to om, Moostar. Men jeg er redd for å slutte igjen. Ble så innmari dårlig sist. Var da jeg fikk diagnosen Ulcerøs Colitt. Henger jo sammen alt det der. Immunologisk sykdom det også. Legen sa at det hadde ligget der latent, på grunn av de sterke medisinene jeg brukte og at det brøt ut når ikke magen lenger trengte å produsere beskyttelseshinnen mot nikotin. Men det går jo an å begrense røykingen.................... Hva er dette? Kopfschuettel
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Hva er dette? Empty Re: Hva er dette?

Poste  Moostar Man 22 Mar 2010 - 22:11

Må nok slutte helt i utgangspunktet jeg - kjenner jeg blir så mye dårligere når jeg prøver meg på en røyk de dagene fatiguen er grusom. Det gjør vondt i hals og lunger, blir svimmel og uvel.Skal bestille hypnose-cd i morgen. Vet det funker.
Og ettersom legen min foreløpig ikke vil skrive ut resept på ldn til meg, får jeg ihvertfall gjøre det jeg kan selv.
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Hva er dette? Empty Re: Hva er dette?

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet