MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Veeeldig lettrørt

+10
Moostar
Lierdama
oddvar
Jonn
Nanna
Mortiss
Inger Johanne
svarthyll
LiseTone
masolvan
14 posters

Side 1 av 2 1, 2  Next

Go down

Veeeldig lettrørt Empty Veeeldig lettrørt

Poste  masolvan Lør 22 Jan 2011 - 16:38

Hei alle sammen!

Tenkte jeg må høre med dere andre litt her om en sak som jeg går og grunner på. Jeg er blitt så fryktelig emosjonell i de siste månedene! Og nei, jeg er ikke gravid. Det er nesten så det er pinlig enkelte ganger, jeg tar jo til tårene i de merkeligste situasjoner! Nå er det jo slik at jeg bestandig har vært lettrørt, men ikke i så stor grad som jeg er nå. Rolling Eyes

Er det flere som har det slik? Og kan dette ha sammenheng med sykdommen?

Tårevåt hilsen fra sjefsgråtekonen... Sad

masolvan


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Re: Veeeldig lettrørt

Poste  LiseTone Lør 22 Jan 2011 - 17:02

Jeg kunne vert ansatt som gråtekone, veldi lett for å gråte , lettrørt............
Men jeg har lett for å le også Laughing
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Re: Veeeldig lettrørt

Poste  svarthyll Lør 22 Jan 2011 - 22:33

Jeg har nok blitt litt lettere rørt enn før, men det er nok fordi jeg har blitt far. Det har ihvertfall Ari B. og jeg blitt enig om:) Aldri før rørt, men når man har barn blir det noe helt annet. Og jeg er jo egentlig tøffere enn toget santa
svarthyll
svarthyll


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Re: Veeeldig lettrørt

Poste  Inger Johanne Søn 23 Jan 2011 - 12:14

Her er det viktig å skille mellom tårer og følelser. Det at tårene lettere kommer, er en nevrologisk ting, faktisk. Både MS og hjerneslag kan gi sånne ting. Før i tida kalte en det "emosjonell inkontinens", men så skjønte man altså at dette hadde lite med sterke følelser å gjøre. Det er vel sånn at følelser setter dette i gang, men følelsene er ikke sterkere enn de man hadde før.

Men om det er dette du har, vet du vel best selv.

Jeg har hatt litt av det, men det har blitt bedre samtidig som andre ting ble bedre.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty jepp

Poste  Mortiss Søn 23 Jan 2011 - 12:54

godt at noen tar opp dette, jeg har også merket at jeg har vært blitt veldig lettrørt, eller lett for å grine Wink
Jeg ble det sant nok også når jeg ble far for 8 år siden, men nå er det som om tårene sitter rett innenfor øyelokke, på tur ut når som helt Embarassed
Men heldigvis ler jeg også lett og mye, til jeg nesten griner Laughing

Godt og høre at dette er et kjent fenomen, lurte nesten på om at kroppen var i deprisjon uten meg.
Mortiss
Mortiss


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Re: Veeeldig lettrørt

Poste  Inger Johanne Søn 23 Jan 2011 - 13:02

For et godt uttrykk! Laughing
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Re: Veeeldig lettrørt

Poste  masolvan Søn 23 Jan 2011 - 16:26

Åh, godt å høre at det ikke bare er meg! Det er som en sier her, at det virker som om tårene sitter like bak øyelokkene hele tiden. Og det har ingenting med sterke følelser å gjøre, heller motsatt. Kjenner tårene presser på av ingenting liksom, nesten uten foranledning i det hele tatt...... pinlig i noen tilfeller.

masolvan


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Re: Veeeldig lettrørt

Poste  Nanna Søn 23 Jan 2011 - 18:24

JØSS! Det var helt rart å lese dette! Trodde det var "meg" jeg! Jeg blir super-lett-rørt, gruer meg f.eks. alltid til sånne sammenkomster o.l. i barnehagen, begynner jo å grine med en gang et av barna åpner munnen for å synge. Begynner faktisk å grine bare jeg TENKER på noe "rørende", "Blåbærvisa" f.eks.??? UHUUU! Nei, nå må jeg tørke øynene gitt!

Nanna


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Re: Veeeldig lettrørt

Poste  Inger Johanne Søn 23 Jan 2011 - 21:12

Og luciasangen! Sad Laughing
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Re: Veeeldig lettrørt

Poste  Jonn Man 24 Jan 2011 - 4:23

Kjenner meg veldig godt igjen. Merker jeg blir veldig fort rørt om jeg ser filmer der folk blir skikkelig glad, eller TV programmer som "Ekstreme Makeover: Home edition" og man ser hvor mye det betyr for dem som får huset sitt pusset opp.. Blir som sagt lettere rørt av filmer enn før, men blir spesielt rørt av ekte mennesker som opplever glede/lykke/sorg/tragedier osv osv...

Merker og at når noen sier eller gjør noe morsomt så ler jeg mye mye mer. Har noen ganger problemer med å kontrollere latteren :O

Gjør meg ingenting når jeg er alene, men er av og til litt pinlig med andre rundt meg Razz

Jonn


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Re: Veeeldig lettrørt

Poste  oddvar Man 24 Jan 2011 - 9:38

Hadde mange emosjonelle problemer i flere år etter jeg ble sprøytet full av Cortisone.
Alt fra å plutselig å bli livredd hunder, til generell depresjon. Det gikk i perioder ut over skolearbeidet.
Jeg er kvitt det nå, men det var et eksempel på bivirkninger som legevitenskapen benekter finnes.

oddvar


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Re: Veeeldig lettrørt

Poste  Inger Johanne Man 24 Jan 2011 - 10:02

Bare to korrrigeringer, Oddvar:
1 Det vi snakker om akkurat i denne tråden, er tårer og gråt som ikke kommer av depresjon og andre sterke emosjoner.
2 Vitenskapen benekter ikke at depresjon er en bivirkning av bremsemedisin.
Men det kan av og til være vanskelig å vite hva av slike symptomer som kommer av medisinen, siden dette med depresjon og konsentrasjonsproblemer også er symptomer vi har på grunn av MS-em. Dermed kan det nok hende noen symptomer hos den enkelte som kommer av medisinen blir misforstått som MS-symptomer.

Godt å høre du er bedre, Oddvar. Det kan jeg identifisere meg med, for jeg har også hatt konsentrasjonsvansker som gjorde skolegang slitsommere, og må er jeg mye bedre. Det er en god følelse.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Re: Veeeldig lettrørt

Poste  Mortiss Man 24 Jan 2011 - 12:22

Jonn skrev:Kjenner meg veldig godt igjen. Merker jeg blir veldig fort rørt om jeg ser filmer der folk blir skikkelig glad, eller TV programmer som "Ekstreme Makeover: Home edition" og man ser hvor mye det betyr for dem som får huset sitt pusset opp.. Blir som sagt lettere rørt av filmer enn før, men blir spesielt rørt av ekte mennesker som opplever glede/lykke/sorg/tragedier osv osv...

Merker og at når noen sier eller gjør noe morsomt så ler jeg mye mye mer. Har noen ganger problemer med å kontrollere latteren :O

Gjør meg ingenting når jeg er alene, men er av og til litt pinlig med andre rundt meg Razz

John, kan nesten ikke se Ekstreme Maokover, hehe..
Mortiss
Mortiss


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Re: Veeeldig lettrørt

Poste  Lierdama Man 24 Jan 2011 - 16:59

Kan også kjenne at tårene kommer (utenom følelser).

Men hva med det motsatte: når jeg kjenner meg nedtrygt og lei har jeg til tider ønske om å gråte, men jeg får det ikke til.
Har dette også en forklaring?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Re: Veeeldig lettrørt

Poste  Moostar Man 24 Jan 2011 - 17:00

Jeg har alltid vært lettrørt - og de første 2 -3 årene med ms var jeg også ganske hissig (det ga seg etterhvert). Nå er jeg mer lettrørt i hverdagen over ting som gir glede, mens jeg merker at det å grine over ting som gjør meg lei meg, er vanskeligere (hvis jeg ikke er inne i en depressiv periode da - for da griner jeg over alt).
Det skal i utgangspunktet ikke mye til for å glede meg, så det kan bli en del tårer - men værste hittil var vel luciasynginga som barnehagebarna stilte opp med under en frokost på MS-Senteret før jul.Først litt grautete i halsen og tårer i øynene, så store dråper nedover kinnet og tilslutt måtte jeg bare løpe ut av matsalen mens jeg brast i storgråt inne på toalettet der. Pinlig.
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Re: Veeeldig lettrørt

Poste  Lierdama Man 24 Jan 2011 - 17:02

Men hva med det motsatte problemet:
Når jeg er nedtrygt og lei ønsker jeg noen ganger å gråte, men jeg får det ikke til.
Forklaring på dette også?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Re: Veeeldig lettrørt

Poste  Mortiss Man 24 Jan 2011 - 17:13

Moostar skrev:Jeg har alltid vært lettrørt - og de første 2 -3 årene med ms var jeg også ganske hissig (det ga seg etterhvert). Nå er jeg mer lettrørt i hverdagen over ting som gir glede, mens jeg merker at det å grine over ting som gjør meg lei meg, er vanskeligere (hvis jeg ikke er inne i en depressiv periode da - for da griner jeg over alt).

Jeg er så enig med deg, jeg har også følt meg hissig, uten noe spesiell grunn, så da får vi satse på at dette gir seg Wink
Men jeg griner heller ikke så lett over ting som gjør at jeg blir lei meg, men kjenner tårene er der, i kanalene Smile
Merkelig fenomen, igjen er det godt at dette er tydelighvis et kjent fenomen, mange som har evet seg på her...
"VI ER IKKE GÆÆRNE ALIKEVELL" Laughing
Mortiss
Mortiss


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Re: Veeeldig lettrørt

Poste  Melles Man 24 Jan 2011 - 22:30

Lierdama skrev:Men hva med det motsatte problemet:
Når jeg er nedtrygt og lei ønsker jeg noen ganger å gråte, men jeg får det ikke til.
Forklaring på dette også?

Har ingen forklaring, men du beskriver meg Rolling Eyes
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Egentlig som Jonn skriver:)

Poste  svarthyll Man 24 Jan 2011 - 23:04

Jeg er vel mest plaget av noen kraftige latter utbrudd. Ikke ofte og ikke hos ukjente, men har hatt et 3-4 slike. Jeg ler vanligvis mye, men da i mer kontrolerte former lol!
svarthyll
svarthyll


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Re: Veeeldig lettrørt

Poste  Trippel Tir 25 Jan 2011 - 18:56

Jeg skulle også ønske å få grått ut litt, men det har satt seg fast....... Sad
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Re: Veeeldig lettrørt

Poste  Inger Johanne Tir 25 Jan 2011 - 20:33

Uforholdsmessige latterutbrudd har jeg hørt også kan ha en nevrologisk forklaring. Men det betyr ikke at en hver skoggerlatter er sjuk, nå, da!

Det du sier, Lierdama har jeg faktisk aldri tenkt på. Jeg gråter også lite når jeg er trist. Men i begravelser til sånne jeg er nær, har jeg grått helt normalt, og da gjetter jeg at det andre handler om å innrømme for seg sjøl at en er lei seg. I begravelser er det liksom ikke noe å hverken betvile eller holde hemmelig. Men sikker på at dette er forklaringen, er jeg ikke.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Re: Veeeldig lettrørt

Poste  Lierdama Ons 26 Jan 2011 - 19:51

Skal mye til for at jeg "får til" å gråte i begravelser også.

Går jeg rundt som en tikkende bombe: er det uheldig å ha så mye følelses-reaksjoner inni seg?
... for det må da også gjøre noe med en person?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Re: Veeeldig lettrørt

Poste  Sussi Ons 26 Jan 2011 - 22:40

Kanskje det er en liten forsvarsmekanisme i hverdagen, for ikke å bli oppslukt og miste kontrollen helt? Heter vel benektning, det.. Kjenner meg litt igjen i det, men tårekanalene har jammen fått åpnet seg dette året jeg har fått slukket mine sorger hos en nydelig psykologdame.. Nå ler vi mye sammen, så det går framover.. Kan anbefales hvis ting er tungt Very Happy
Sussi
Sussi


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Re: Veeeldig lettrørt

Poste  Trippel Fre 28 Jan 2011 - 21:07

Jo takk. Har stått på venteliste i mer enn 3 år nå. Jeg vil ha en dame og ikke en mann, men det ser ut til at det er få damer ledige.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Lettrørt

Poste  masolvan Lør 29 Jan 2011 - 14:31

god helg folkens!

I går kveld satt jeg sammen med min familie for å se på korslaget, og det er et program jeg ikke ser i offentlighet for å si det slik. Da team Thom fremførte an american trilogy gråt jeg som en liten unge! Det er greit å gråte av nær sagt alt mulig når du er hjemme, men ikke i all offentlighet. Folk må da begynne å lure... jeg gråter når jeg ser dagsrevyen, når Liverpool vinner, når mine tantebarn sier noe søtt, når dattera mi danser, ja i alle sammenhenger hvor jeg synes noe er litt vakkert, litt vondt eller bare i en koselig situasjon.

Kan et attakk ha forårsaket at jeg gråter så mye?

masolvan


Til Toppen Go down

Veeeldig lettrørt Empty Re: Veeeldig lettrørt

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 1 av 2 1, 2  Next

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet