MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Kateter, UVI og blære

+2
LiseTone
sarasara
6 posters

Side 1 av 2 1, 2  Next

Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  sarasara Søn 31 Okt 2010 - 18:28

Har fast innlagt kateter og det tettet seg ca annenhver dag, og måtte skiftes. Vondt. Så lurte jeg på om hva det kunne være? Hva gjorde jeg etter sykehus-oppholdet som jeg ikke gjorde før? Jo, jeg spiser mye magnesium for å stoppe kramper.

Så ser jeg at magnesium kan lage både nyresten og blæresten. Det er ikke påvist at det er magnesiumen som tetter kateteret, men jeg prøver å gå ned i dose, litt mer normal-dose Smile

Har noen fler problemer med at det klumper seg, litt mistanke om nyregrus eller sånn?

Fant noe mer inne på


Office of dietary supplements

What is the health risk of too much magnesium?
Dietary magnesium does not pose a health risk, however pharmacologic doses of magnesium in supplements can promote adverse effects such as diarrhea and abdominal cramping. Risk of magnesium toxicity increases with kidney failure, when the kidney loses the ability to remove excess magnesium. Very large doses of magnesium-containing laxatives and antacids also have been associated with magnesium toxicity [25]. For example, a case of hypermagnesemia after unsupervised intake of aluminum magnesia oral suspension occurred after a 16 year old girl decided to take the antacid every two hours rather than four times per day, as prescribed. Three days later, she became unresponsive and demonstrated loss of deep tendon reflex [57]. Doctors were unable to determine her exact magnesium intake, but the young lady presented with blood levels of magnesium five times higher than normal [25]. Therefore, it is important for medical professionals to be aware of the use of any magnesium-containing laxatives or antacids. Signs of excess magnesium can be similar to magnesium deficiency and include changes in mental status, nausea, diarrhea, appetite loss, muscle weakness, difficulty breathing, extremely low blood pressure, and irregular heartbeat [5,57-60].
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  LiseTone Søn 31 Okt 2010 - 21:19

Jeg hadde en katt en gang som fikk blærestein, fikk da bekjed etter det at jeg skulle gi ham c-vitamin, det skulle vell gjelde det samme med mennesker. Det hjalp på ham.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  sarasara Man 1 Nov 2010 - 18:00

Tusen takk Lise Tone Very Happy

Jeg har gått tilbake til de sure ascorbin-C-vitaminene og dropper de syrenøytrale og holder meg på et minimum av magnesium, så håper jeg at jeg er som katten din var Very Happy
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  LiseTone Man 1 Nov 2010 - 19:54

Bare hyggelig det sarax2, god bedring Very Happy
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  Inger Johanne Ons 3 Nov 2010 - 11:46

Slik jeg forstår det er det er mer sannsynlig at magnesiumen har gjort noe med pH-en ( surheten) i urinen enn at den har gjort noe med nyrefunksjonen, men har man dårlig nyrefunksjon, så må en tenke like mye over magnesiuminntak som for eksempel saltrik kost og annet.

Det med magekramper handler om absorbsjon. Det er veldig ulikt opptak av magnesium avhengig av hvilket stoff den er bundet til. Jo dårligere opptak, jo mer holder den væske i tarmen og virker avførende. Da kan man få mageknip også. Og holder magnesiumen seg i tarmen, så får man mindre effekt ellers i kroppen. Tar man magnesium for feks krampers skyld, er det altå viktig å ikke bruke en type som gjør en løs i magen.

Dette gjør også at det kan være vanskelig å beregne dose magnesium. Magnesium inn i munnenen sier ikke nøyaktig hvor mye magnesium man får i seg i betydningen få i seg fra tarmen. Slik er det med en del ting, og jern er vel det folk flest har hørt om.

Når det gjelder urinen din, Sarasara, så har du sikkert selv tenkt på at du må drikke mye når du har kateter, så grums skylles ut, men jeg skriver det her så andre i samme situasjon kan lese. Det finnes også andre medisiner å ta for å holde urinen sur.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  Vesle-Kari Ons 3 Nov 2010 - 16:51

Eg har som Sarasara fast kateter, har hatt det i fleire år,
og eg har og frå tid til annan problem med at det går tett.
Har ikkje tatt magnesium på eit par år, heller ikkje andre
kosttilskot som eg kan tenkja meg har innverknad.
Veit eg må drikka mykje, men så hender det likevel at
det legg seg proppar av slim og grums og stengjer.

Det hender mest om natta: Eg vaknar og er tissetrengd,
og då er det full fart ut på do og sitja der til eg får tak i heimesjukepleien.
(Er det rart eg alltid har ei bok liggande på badet?)
Nokre gonger held det å spyla blæra godt, andre gonger må eg få bytta kateter.
Har alltid lager av kateter og nødvendig utstyr i hus.
Sist gjekk kateteret tett tre gonger på to veker – så kan det gå
månader utan problem. Eg har ikkje klart å finna ut kvifor det plutseleg går tett.
Men det med askorbinsyre i staden for syrenøytralt C-vitamin høyrest lurt ut.

Sist eg fekk nye kateter, hadde apoteket skifta leverandør.
Dei gamle var gjennomsiktige, og eg kunne følgja med
når det la seg belegg på kateterveggen eller danna seg ein propp.
Dei nye er tette og upraktiske, så eg har bede apoteket skaffa meg den gamle sorten.

Vesle-Kari


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  sarasara Ons 3 Nov 2010 - 17:29

Jeg ble sendt hjem fra sykehuset med herrekateter. Supersmart! Da jeg kom hjem ble det kjøpt inn kateter til kvinner, og der er den åpningen som de skyller blæra gjennom så tett innpå meg, men med herrekateter er det en slags avstand Smile og jeg kan holde fast slangen som går inn i meg slik at de ikke river meg i stykker Smile De har det jo så travelt og mange av dem har vel ikke lært så mye heller, eller rettere ingenting.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  Vesle-Kari Ons 3 Nov 2010 - 20:46

Eg har hatt herrekateter heile tida, og har ingen planar om å skifta.
Minnest ikkje kven som tilrådde det, men eg trur det var klokt.

Vesle-Kari


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Råd mot UVI

Poste  Trippel Ons 3 Nov 2010 - 22:49

Er det noen som har et godt råd mot UVI? Jeg bruker kateter (ikke fast) og kan ikke ta for mye syre på grunn av magen. Bruker daglig 150mg Zantac. Jeg bruker i dag Tranebær, men det hender det ikke holder. Så hvis noen har noen lure løsninger, vil jeg gjerne høre.


Sist endret av Trippel den Tor 4 Nov 2010 - 15:20, endret 2 ganger
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  Vesle-Kari Tor 4 Nov 2010 - 0:15

Eg har ikkje ofte uvi, trass i at eg har brukt permanent kateter i fleire år, så
eg er kanskje ikkje den rette til å svara. Eg bruker ein del tranebærkapslar - ikkje
fast, men tek heller fire-fem kapslar om dagen nokre få dagar i strekk.
Kjøper helst på helsekosten, der får eg tranebær som er tilsett mannose,
ein sukkerart som skal få E-koli (mest vanleg årsak til uvi) til å festa seg
til sukkermolekyla i urinen i staden for til blæreveggen. Har spurt på apoteket,
men dei kan ikkje skaffa rein mannose. Ser det er å få på nett, men det har eg ikkje prøvd.
Ja, så drikk eg mykje reint vatn, helst halvannan liter om dagen.
Trur det er desse tinga som hjelper meg. Men kanskje er eg berre heldig,
eg hadde min første blærekatarr då eg var godt over 50...

Vesle-Kari


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Tranbær

Poste  svarthyll Fre 10 Des 2010 - 22:30

Nå er ikke jeg helt som dere, siden jeg ikke bruker kateter. Jeg har riktignok vært hos urolog å testet blære og tømming, og fikk ordre om å tømme blæra hver 2. time. Hadde stor blære, noe jeg sikkert har opparbeidet meg på lange utekvelder med mye pils:) De har tatt kateter på meg på sykehus da, og det er kanskje ikke så lenge før jeg må til pers. Jeg har aldri hatt urinveis infeksjon. Jeg ser det 2 siste innleggene omhandler tranbær... Tror vi fortsatt at det hjelper?
svarthyll
svarthyll


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  Inger Johanne Lør 11 Des 2010 - 10:29

Det hevdes at det hjelper fra mange hold, har du hørt det motbevist?
Ellers kan en forhøre seg på apoteket, jeg tror det finnes midler som tåles bedre om man er sensibel i magen.
(Å finne et godt apotek er ubetalelig, for oss som bor sånn til at vi kan velge. Der kan en få mye god informasjon.)
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  LiseTone Lør 11 Des 2010 - 17:22

Tranebær virker!!! har brukt det i 10 år, og har bare hatt en uvi på de 10 åra, tar vedlikeholdsdose til daglig og tar mere når jeg er i eller har vert i situasjoner hvor jeg pleide å få uvi. har fått det anbefalt av både fastlegen min og nevrologer og av mange andre og jeg anbefaler det til andre. Very Happy
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  sarasara Lør 11 Des 2010 - 17:34

Sukk, som multiallergiker tåler jeg ikke bær heller. Så nå er der sendt inn til sykehuset at de skal operere meg, men om det blir urostomi eller suprapubisk kateter det vet jeg ikke ennå.

Regner med at det blir suprapubisk kateter, det kan gjøres med lokalbedøvelse, mens urostomi er en lengre operasjon og full narkose.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  LiseTone Lør 11 Des 2010 - 20:50

Lykke til og god bedring, sarasara, klem Smile
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  Inger Johanne Lør 11 Des 2010 - 22:16

I det siste MS-bladet er det en artikkel om ei som gjorde det, og hun var veldig fornøyd, syntes hele livet hadde blitt greiere.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  svarthyll Lør 11 Des 2010 - 22:41

Neida I.J... har ikke hørt noe annet. Jeg tok litt for ca 10 år siden også flytende. Vil tro at flytende kan være bedre, men vanskligere å dosere.. Er egentlig tilhenger av tranbær men siden det er lenge siden jeg har oppdatert meg på området tenkte jeg det er mye bedre å forhøre meg med dere "ekspertene" enn helsekost. Hvilket tranbær produkt var det som bandt bakteriene til urin istedenfor blæra? Noen navn?
svarthyll
svarthyll


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  sarasara Man 13 Des 2010 - 17:31

Tranebær skal bare sørge for å holde urinen sur i stedet for alkalisk.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  svarthyll Lør 5 Feb 2011 - 22:26

Jippi:) Ikke noe kateter på meg.... ennå!! Er nok bare et tidsspørsmål som det er med alle. Alle skal dø engang og alle vil nok få bruk for kateter før eller senere... friske som syke. Tenker det at når vi er 100 år blir det slitsomt å gå på do Ny kontroll om et år, men da bare med ultralyd sjekk av rest urin og en kaffe kopp Very Happy
svarthyll
svarthyll


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  sarasara Søn 6 Feb 2011 - 17:29

Det viste seg at jeg har blærestein og at det var den som hele tiden gjorde at jeg fikk UVI. Den skal opereres ut en gang i Mars.

Har fått lagt inn ultrapubisk kateteter og det er deilig å ikke ha så vondt der et vanlig kateter går inn Smile

Akkurat det å få satt inn ultrapubisk kateter er ingen ting å grue seg til. Det går fort og er bare litt vondt. Det var det å få lokalbedøvelse som gjorde litt vondt.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  Inger Johanne Man 7 Feb 2011 - 0:26

Så godt at det gikk så greit og at de fant grunnen til UVI-en. En blir sliten av å ha infeksjon i kroppen.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  LiseTone Man 7 Feb 2011 - 14:19

Hjelper det med C-vitaminene sarasara?
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  sarasara Man 7 Feb 2011 - 18:04

Nei desverre så er stenen så stor og jeg får forhøyede leververdier hvis jeg går over 750 mg i C-vitamin, så det må nok opereres.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  Trippel Man 7 Feb 2011 - 18:57

Det høres ut som de nå har funnet årsaken til dine plager og at de har en plan for å få fjernet steinen. Håper nå bare du ikke må vente for lenge. Godt å få slike ting unnagjort. Lykke til I love you
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  LiseTone Tir 8 Feb 2011 - 12:38

Har aldri hørt om forhøyede leververdier pga C. vitamin, og jeg har svak lever og tar 1000 mg i døgnet, og har gjort det i mange år. Og fine leverprøver
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Kateter, UVI og blære Empty Re: Kateter, UVI og blære

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 1 av 2 1, 2  Next

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet