MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

NY TRYGDEBIL!!!

+2
Inger Johanne
svarthyll
6 posters

Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty NY TRYGDEBIL!!!

Poste  svarthyll Lør 5 Jun 2010 - 18:42

Ny trygde bil har jeg ikke fått, men kriger om saken!! Jeg har en lang utgave av en transporter rundt 6m lang, og jeg syns den er for j.... å kjøre rundt i trange bygater og andre parkeringsplasser. Derfor kjører jeg i gang en kamp om å få bytte ut klasse 2 bilen med en liten klasse 1 bil . Nåværende klasse 2 bil er "bare" 8,5 år, men jeg har vel vært borti så mye med den at jeg blir nervevrak bare av å vri om nøkkelen. Dårlig oversikt har det også blitt med årene... synet er bra. Ergo prøve satt den og ble rystet over hvor Jæ..... uoversiktlig den var.
Hun er i løpende kontakt med hjelpemiddel sentralen, som på sin side sier at det er fryktelig vanskelig å gå fra klase 2 bil til klasse 1 bil, og nærmest umulig å gå tilbake til klasse 2 bil om jeg har forlatt klasse 2 bil.Lei av å tenke 5 år frem i tid, men forstår at hjelpe midd. må gjøre det. Jeg bygde hus som om jeg satt i rullestol, jeg fikk bil som om jeg skulle få rullestol om 4 mnd... fortsatt er jeg ikke der. riktignok venter jeg på en liten lett stol til bruk i kjøpesenter, men dette er en som jeg lemper inn i en liten bil. På den andre siden så må jeg ha en grei bil til fruen som må øvelsekjøre.
Kjøper jeg en høy liten bil så kan jeg alltid sitte på med henne skulle jeg miste synet;)
Selvfølgelig er jeg ikke like sterk i bena som jeg var for 5 år siden, selv om jeg fortsatt er en 3,5 som for 3 år siden!!!
svarthyll
svarthyll


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty NAIV?????

Poste  svarthyll Ons 9 Jun 2010 - 14:22

Er jeg fryktelig naiv som vil gå ifra stor til liten? Naiv som tror at jeg kan kjøre en liten bil i 2-3 år? Og naiv som tror at jeg kan komme meg inn i passasjer setet på delvis egen hånd? Jeg gikk 500 m i 4 km/t på tredemølle i dagtidlig og kunne gått lenger, riktignok holdt jeg meg i håndtakene. Den lille bilen blir en ganske høy Honda Jazz uten automat albino
svarthyll
svarthyll


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty Re: NY TRYGDEBIL!!!

Poste  Inger Johanne Ons 9 Jun 2010 - 21:00

NAV tror ikke vi kan bli bedre. Sist jeg sa jeg burde slutte å ha grunnstønad, frarådet de meg. Men nå tror jeg jeg må ta det opp igjen.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty Re: NY TRYGDEBIL!!!

Poste  svarthyll Tor 10 Jun 2010 - 2:36

Jeg vil ikke si at jeg har blitt noe bedre, heller verre, men kanskje ikke så mye verre som man forventet. Det dumme var at når jeg som ny ms mann skulle ha bil, hadde jeg også aktiv krohns. Fikk derfor lenger bil med toalett. krohn har vært borte i 7 år.
svarthyll
svarthyll


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty Re: NY TRYGDEBIL!!!

Poste  Solsikke Ons 16 Jun 2010 - 23:36

Hvorfor Honda Jazz? Og hvorfor vil du ikke ha automat?
Solsikke
Solsikke


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty Re: NY TRYGDEBIL!!!

Poste  svarthyll Søn 20 Jun 2010 - 15:18

Honda Jazz er holdbar og har lite feil og mangler. 0,6 l bensin per mil, 130 Co2 utslipp per mil.
Honda jazz fordi den er liten men stor;) De få gangene jeg trenger stor plass, kan jeg sette familien hjemme og jeg har en stor stasjonsvogn Very Happy Den er høy så jeg setter meg inn i bilen, ikke ned eller opp i bilen. "Magiske seter" og deling 60/40. Det betyr at jeg trolig vil ha to steder å sette fra meg en manuell rullestol. Tror den får plass hvor 40 setet er oppslått og bak. Rimelig sikker på dette, men må selvsagt prøve det før kjøp. Automaten til Jazz er veldig trøblete og derfor vil jeg ikke ha den. Får greie meg med fartsholder og armelener en stund. Har automat nå, men kjører biler uten også. TENK!!! hvor deilig å kjøre en liten bil igjen. Har reperasjon på over 20 000,- på klasse 2 bilen min, men syns det er sykt å legge ut så mye penger på et "vrak". Er redd for at jeg er pliktig å reparere trygde bilen, men surt å bruke penger på en dårlig bil som sannsynligvis skal vrakes om to år:( Ikke umulig jeg må prøve å få lån til liten bil om jeg ikke får tilskudd fra Nav på 146000,-
svarthyll
svarthyll


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty Re: NY TRYGDEBIL!!!

Poste  Solsikke Man 21 Jun 2010 - 13:28

Oki, skjønner hva du mener NY TRYGDEBIL!!! Icon_wink Kjører liten bil selv. Vi har en stor stasjonsvogn også, med automat, men jeg trives best i min egen gamle skranglekasse.
Solsikke
Solsikke


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty Re: NY TRYGDEBIL!!!

Poste  svarthyll Man 21 Jun 2010 - 15:33

Skal tro om en VW Caddy Life går som en klasse 2 bil hos Nav? Den blir såpass liten at jeg kunne levd med den, og mulig Nav kunne levd med den? Den blir liksom en mellom ting;) Redd jeg må holde meg til diesel på caddyen:(
svarthyll
svarthyll


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty Re: NY TRYGDEBIL!!!

Poste  Solsikke Man 21 Jun 2010 - 22:43

Kebabtralle NY TRYGDEBIL!!! Icon_wink Upraktisk med toseter, kanskje?
Solsikke
Solsikke


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty Re: NY TRYGDEBIL!!!

Poste  svarthyll Tir 22 Jun 2010 - 0:37

Nei... du får 5 og 7 seter. Kommer en face lift i august. Denne har automat, men jeg er ikke helt sikker. Beste alternativet til jazz men jeg har akkurat begynt å lete. Sendte deg en link, siden du ikke er så flink å lete etter slikt lol!

Klem
svarthyll
svarthyll


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty Re: NY TRYGDEBIL!!!

Poste  Solsikke Tir 22 Jun 2010 - 11:43

Stemmer, jeg er jo elendig til å søke på nettet.... NY TRYGDEBIL!!! Icon_wink
Så linken, takk for info.
Klem
Solsikke
Solsikke


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty Re: NY TRYGDEBIL!!!

Poste  svarthyll Ons 23 Jun 2010 - 1:25

Joda... caddy sto på nav`s klasse2 bil liste... ihvertfall i 2008. Vil ha Jazz Mad
svarthyll
svarthyll


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty Re: NY TRYGDEBIL!!!

Poste  svarthyll Tor 24 Jun 2010 - 15:20

Fikk jeg en bil for 8,5 år siden, pris ca 550000,- betalte 70 000,- i ekstrautstyr av egen lomme.. så hadde jeg trolig fått langt mindre en 146000,- i støtte om jeg i det hele tatt får noe. Eneste håpet mitt er å gå på det psykiske, men det kan jo vere farlig det også Embarassed 11 års regelen for klasse2 biler er syk... Hadde jeg fått tilbud om en mindre klasse 2 bil, hadde jeg kastet den etter dem alien Det blir nok en Honda Jazz før eller senere, på en eller annen måte;)
svarthyll
svarthyll


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty Re: NY TRYGDEBIL!!!

Poste  svein 1 Lør 26 Jun 2010 - 13:24

jeg skjønner ikke hva dere klager på, har dere fått bil så må dere jo være fornøyd, jeg måtte betale alt selv jeg når jeg ble dårligere og måtte bytte bil til automat og håndholdt gass/brems for å kunne komme meg på jobb igjen.

nå ser det også ut til at jeg ikke engang får dekket utgiftene med håndholdt gass/brems, dette fordi jeg kjøpte bilen og ordna alt fra sykesenga etter et akutt atakk, slik at jeg kom meg fortest mulig tilbake på jobb igjen. sku vist ha søkt først og gått sykemeldt et halvår og venta på vedtaket før jeg bytta bil.

så min opfordring er: se possitivt på livet og vær glad for det en har, og vær i jobb så lenge det går.

for meg er det ekstremt vikktig å ha en jobb å gå til, føle at en er til nytte og bli verdsatt selv om jeg kjenner at det tar på så er jeg sikker på at det er det rette. det gir også en god selvfølelse i å klare seg selv

svein

svein 1


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty Re: NY TRYGDEBIL!!!

Poste  svarthyll Søn 27 Jun 2010 - 1:19

Hvem klager? Og jeg vet ikke helt hva jeg skal si om bil håndteringen din, syns det høres ut som om du klager litt. Du har kanskje for høy inntekt Jeg tror ikke jeg får noen ny bil, men man skal jo alltid prøve. Den som i det minste ikke gjør et forsøk vinner ikke noe. Vil tro du prøvde.
Var og tittet på Hondaen idag... ble desverre for liten. Caddy next jocolor Selvfølelsen min og livet mitt er på topp og jeg er 100% uføretrygdet. Har en flott kone og to små barn. Finnest ikke noe bedre å bruke tiden sin på... og så har jeg jo tid til å mase litt på ny bil;))

Jobber som ingeniør? Der har du kanskje svaret på hvorfor du ikke får noe fra Nav? Alt er behovsprøvet forstår du.
svarthyll
svarthyll


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty Re: NY TRYGDEBIL!!!

Poste  svein 1 Søn 27 Jun 2010 - 11:07

hei!

jeg legger meg helt flat og beklager innlegget mitt, håper du kan tilgi

det ble helt feil, jeg lot min frustrasjon gå ut over deg, det ble jo helt feil.

min frustrasjon er over nav systemet og det at dem ikke klarer å se helheten i ting, dem mener at jeg skal gå sykemeldt og så søke på å få dekket tilleggsutstyr til bilen slik at jeg kan komme meg på jobb, dem klarer ikke å se helheten i situasjonen som er den at det koster dem mere å ha meg sykemeldt i to måneder en det beløpet jeg har søkt på. så nå får jeg sikkert ikke noe siden jeg kjøpte og ordna alt før jeg søkte.

slik min situasjon er nå så klarer jeg meg greit selv men problemet er at med denne sykdomen vet en jo aldri hva som skjer derfor er jeg litt redd for å ta opp for mye lån, blir en ufør og må klare seg på bare 1/3 av det en har i dag så vil en slite.

svein

svein 1


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty Re: NY TRYGDEBIL!!!

Poste  svarthyll Søn 27 Jun 2010 - 13:36

Hei Svein:))
Det er ikke noe å tilgi. Jeg følte meg ikke tråkket påSmile Når vi har vært så "heldig" å fått ms, må man bare prøve å få alt man kan få gratis, og gjerne litt mere.
Håper det går bedre for deg, lykke til:))

Svarthyll - sunnmøring 42;)
svarthyll
svarthyll


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty Re: NY TRYGDEBIL!!!

Poste  Trippel Tir 29 Jun 2010 - 18:28

Jeg vet ikke hva du har i inntekt Svein1, men 1/3 i trygd hørtes alvorlig ut. Det vanlige er at en får 67% av tidligere lønn (opp til et visst beløp). Men det kan jo tenkes at du har svært god lønn i dag?

Jeg gjorde også som deg. Kjøpte meg ny bil med automat og store dører. På den måten klarte jeg å holde meg i arbeid. Fikk ikke dekket noe fra NAV.

Jobben er viktig, det er jeg enig i, men jeg nekter å definere mitt egenverd ut fra arbeid/status kontra trygd. NY TRYGDEBIL!!! Icon_evil


Sist endret av Trippel den Tir 6 Jul 2010 - 21:08, endret 1 gang
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty Re: NY TRYGDEBIL!!!

Poste  svein 1 Ons 30 Jun 2010 - 22:59

hei

jeg har ikke undersøkt så nøye hva jeg vil få i trygd, men for å få 66% må en ha private avtaler gjenom jobben, og der stiller en jo også bak i køen når en har en slik diagnose og firmaet er lite slik at en må levere egenerklæring.

jeg regner ikke med å få noe til selve bilen men mener jeg bør få for å dekke kostnaden til håndholdt gass/brems (kan ikke skjønne at noen vil ha det hvis dem ikke trenger det). men fikk forståelsen av at jeg ikke kan regne med å få det siden jeg ordna det før jeg søkte. ska bli rart å se.

det er ikke meninga mi å rakke ned på dem som er blitt uføre, men for meg så er det veldig vikktig å ha en jobb, gjøre nytte for meg og føle at jeg på en måte er litt "uunværlig" og at en blir savnet om en er borte en stund.

men jeg har full forståelse for at ikke alle kan ha en jobb som dem kan klare å fortsette i og at dem dermed må slutte. jeg er så heldig å ha en arbeisgiver som er veldig forståelsesfull og dem har tillpassa jobben slik at jeg kan gjøre den, før reiste jeg mye i jobben (over hele verden) men det har jeg måtte slutta med, jeg tenkte da en stund at jeg sku gi opp, men er i dag veldig glad for at jeg i stedet tok dialogen med arbeidsgiveren og fikk tilpasset jobben etter mine forutsettninger.

jeg vil derfor på generelt grunnlag oppfordre folk til å tenke seg nøye om før gir opp arbeidslivet.

svein

svein 1


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty Re: NY TRYGDEBIL!!!

Poste  Trippel Tor 1 Jul 2010 - 14:26

Jeg er helt enig i det siste du skriver, Svein1. Men nå tror jeg "trygdebiltråden" til Svarthyll begynner å bli rimelig rotete. Jeg foreslår vi fortsetter diskusjonen om jobb kontra trygd (og alle mulighetene i mellom) på tråden som heter: MS og arbeidsliv
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty Re: NY TRYGDEBIL!!!

Poste  Jonn Man 5 Jul 2010 - 18:08

Heisann.

Har søkt om tilskudd til kjøp av bil. Det er jo ikke så veldig høyt beløp og ettersom bilen skal vare i 11 år så må man nesten kjøpe ny. Såvidt jeg forstod kan man ikke få ekstra tilskudd fordi man trenger automatgir ettersom dette er fabrikkstandard. Jeg klarer å kjøre manuell nå, men clutche foten er den jeg sliter mest med og mest sannsynlig den som ryker først, så automatgir hadde absolutt vært å foretrekke.

Men! Om jeg kjøper vanlig manuell nå, vil jeg da kunne få dekket å bygge den om til håndgass (og noe form for clutch fri gir) når det trengs en gang i framtiden?

Jonn


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty Re: NY TRYGDEBIL!!!

Poste  svarthyll Man 5 Jul 2010 - 21:38

Hei Jonn

Mange her som kan gi deg bedre svar, så jeg tenkte bare... Du har søkt tilskudd bil? Mulig du kan få klasse2 bil og da slipper du kanskje unna med 0,- for en bil til 600 000,-. Dette er behovsprøvd som mye annet. 11 år er for lenge for en stor klasse 2 bil. Min er 6,2 m lang transporter, mye unødvendig svinging...55000 km 8 år gammel og 40 000 i utlegg på servoen.
Får du tilskudd klasse 1 bil har du den så lenge du vil, men du må vente 11 år før du kan søke om nytt tilskudd. Forandrer behovet ditt for bil seg, du trenger klasse 2 bil istedenfor klasse 1 bil... så kan du søke om klasse 2 bil når som helst:)

Damer??
svarthyll
svarthyll


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty Re: NY TRYGDEBIL!!!

Poste  Jonn Man 5 Jul 2010 - 23:38

Takk for svar.

Har fått med meg det med klasse 1 og 2. Har bare behov for en helt vanlig bil nå, og får jeg en klasse 1 bil nå så kan jeg søke om å få en klasse 2 bil om det skulle være behov for det før det har gått 11 år. Motsatt er det verre, så har ikke lyst å søke om en klasse 2 bil selv om jeg da hadde fått dekket hele bilen, jeg trenger rett og slett ikke et svært beist enda Razz

Jonn


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty Re: NY TRYGDEBIL!!!

Poste  svarthyll Tir 6 Jul 2010 - 10:32

Der er jeg:( Svært beist! Og riktig, vanskelig å gå fra klasse 2 til klasse 1 bil. Greier man det, sies det at det er nærmest umulig å få klasse 2 på ny, men akkurat det hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt;)
svarthyll
svarthyll


Til Toppen Go down

NY TRYGDEBIL!!! Empty Re: NY TRYGDEBIL!!!

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet