MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Hvit jul, alkoholfri jul

+2
Inger Johanne
Trippel
6 posters

Go down

Hvit jul, alkoholfri jul Empty Hvit jul, alkoholfri jul

Poste  Trippel Tir 15 Des 2009 - 20:25

I tråden "Dette er et julekort", (se link nederst i innlegget) nevner Inger Johanne Hvit-jul-kampanjen. Trippel spør:

Da har du kanskje skrevet under på kontrakten?

Dette er et julekort
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Hvit jul, alkoholfri jul Empty Re: Hvit jul, alkoholfri jul

Poste  Inger Johanne Tir 15 Des 2009 - 23:37

Jeg har ikke gjort det.
Vurder det. Kontrakten kan interesserte lese HER

Jeg har bestemt meg for å drikke minimalt med alkohol fra nå og ut året, men jeg er vant til å drikke ørlitegrann akevitt på julaften, og det må jeg tenke over. Kontrakten går strikt på julaften, 1. dag og 2. dag.

Jeg drikker ikke mye uansett, men jeg fikk en tanke: "Hvis det er så viktig med alkohol at jeg ikke kan skrive under den kontrakten, har jeg et problem da? " En utrolig interessant tanke. Jeg trodde ikke jeg ville skrive under, men nå kan det hende...
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Hvit jul, alkoholfri jul Empty Re: Hvit jul, alkoholfri jul

Poste  Trippel Ons 16 Des 2009 - 1:48

Her har jeg ingen problemer med å skrive under ettersom jeg ikke drikker (aldri). Men,
det du kanskje bør spørre deg selv om er hvorfor akevitten er så viktig?

Kanskje er den viktig på samme måte som surkålen til ribba, kålrotstappa til pinnekjøttet, potetene til torskn eller den røde sausen til riskremen? Dels tradisjon og dels for smakens skyld.

Eller er det for det ørlille "blusset" du får av en øl og en akevitt?

Tror jeg ville protestert høylydt dersom noen tok fra meg surkålen til ribba, men "blusset" kan jeg fint være uten.

Sukk, hadde det bare funnets alkoholfri surkål? Wink santa rendeer

Eller var det akevitt uten karve?

På dette området har jeg dessverre personlig erfaring med noen som foretrakk "blusset" fremfor både smak og tradisjon, men jeg ville aldri ta fra noen en hyggelig (for alle) tradisjon. santa
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Hvit jul, alkoholfri jul Empty Re: Hvit jul, alkoholfri jul

Poste  Julestjerne Ons 16 Des 2009 - 2:01

Jeg syntes dette med "hvit jul" var supert. Leste gjennom det, og skrev kontrakt der og da.

For meg er det ikke noe "problem" å være uten alkohol de dagene - jeg er som Trippel her, alkoholfri hele året. Og da mener jeg helt uten en eneste dråpe. Treffer mange på min vei som sier de ikke drikker - men så mener de at de drikker litt, og av og til meeeeer enn litt. Hvit jul, alkoholfri jul Icon_biggrin

Vel de om det.

Jeg syntes julen bør være helt alkoholfri når det er barn til stede. Med bare voksne blir det jo noe annet - ingen som er redde, usikre eller nervøse.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Hvit jul, alkoholfri jul Empty Re: Hvit jul, alkoholfri jul

Poste  Inger Johanne Ons 16 Des 2009 - 5:23

Ja, kampanjen er for barnas skyld, men jeg skal ikke være sammen med barn på julaften. Jeg har tenkt mye på barn som er redde når de voksne drikker.

Samtidig tror jeg det kan nyanseres. Jeg er vokst om med voksne som tok en dram av og til. Og en onkel ble full også, " nå må vi legge'n". Det skremte ikke meg. Jeg var vant til det. Det tror jeg er viktig å huske, at man skal aldri sette sin egen stil, sin egen familiekultur som norm. En del barnevernsbarn blir nok ikke møtt helt på den de er, fordi man har en litt for borgerlig norm som rettesnor. Jeg har hørt om barnevernsbarn som mister kontakten med alkoholiserte besteforeldre fordi de bare får dukke opp spik edru i fosterhjemmet, og det har barnet aldri opplevd dem som. Det blir rart og tvungent for begge.

Åja, det er barn som lider! Mange stakkars redde små. Men det er nyanser her. Hvis det hadde vært faren min de måtte legge, så hadde det nok vært annerledes. Og jeg tror ikke mamma drakk noe i hele tatt. Jeg ville bare nyansere. Ikke alle barn blir utrygge bare fordi de voksne ler litt høyt, hvis det er noe de stadig opplever. "De voksne forandrer seg", sier man, men hvis de voksne "forandrer seg" bittelitt rett som det er...
Nå snakker jeg om bittelitt.

Men jeg vil støtte kampanjen for de barna som opplever at julen ikke blir på deres premisser fordi de voksne gjør det til en voksenfest med for mye alkohol.

Og så vil jeg støtte kampanjen fordi det har blitt så mye drikkekultur for oss voksne også. Det blir sånn at en ikke kan ha selskap uten alkohol. Kan ikke kose seg uten alkohol, men må ha en støttebrann til følelsene sine, til stemningen. Det har jeg tenkt mye på.

For noen år siden tok en venn av meg en "hvit november". For han ville se om det var et problem. Og var det det, så måtte han ta tak idet, sa han. Det var litt sånn jeg tenkte. Jeg vil ikke at julestemningen skal være betinget av en støttebrann fra et glass rødvin.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Hvit jul, alkoholfri jul Empty Re: Hvit jul, alkoholfri jul

Poste  Julestjerne Fre 18 Des 2009 - 1:30

Selvfølgelig er det maaaaange barn som takler dette helt fint, men det er jo likevel litt trist da - at de hele tiden er vandt til "litt rare" voksne.

Ja, dette er et svært nyansert tema - likevel er fakta det at hundre tusenvis av barn gruer seg til jul. dette syntes jeg er mere trist en at noen barnevernsbarn ikke får besøk av en bestefar når han har drukket.

Jeg har merket meg, i min omgangskrets, at vinen må frem for at folk skal slappe av og kose seg. Det går nesten ikke an å kose seg uten alkohol nå for tiden. Folk slår sammen bursdag på bursdag - og plutselig "feirer" de at de har hundreårsjubileum. Hvit jul, alkoholfri jul Icon_clown

Det kan se ut til at mange ikke kan lande uten at de må drikke, hva er galt da dere? Alkoholkonsumet bare øker og øker.

Egentlig ønsker jeg at det å drikke skal bli som det å røyke. Hvis en plager andre med sin drikking, ja da må en gjøre det ute. Hvit jul, alkoholfri jul Icon_smile ehhhhhh skjønner at det ikke går an,men.

Husk at hvis noen rundt deg har PROBLEMER med at du drikker - da er det allerede blitt et alkoholPROBLEM. Hvit jul, alkoholfri jul Affraid Hvit jul, alkoholfri jul Icon_santa
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Hvit jul, alkoholfri jul Empty Re: Hvit jul, alkoholfri jul

Poste  Inger Johanne Fre 18 Des 2009 - 2:06

Hvorfor er det ikke like synd på et barnevernsbarn som mister kontakt med familien sin? De har jo også hatt en vond tid før de kom under barnevernet.

Det er ikke bare-bare å komme i et fremmed hjem, et hjem som ofte forakter mye av det barnet er vant til å tenke på som hjemlig og dermed trygt ( selv om andre ser på det som litt rølpete og selv om det har vært mye vondt.). Og forakt, selv om den ikke uttales, merker unger, unger har Radar.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Hvit jul, alkoholfri jul Empty Re: Hvit jul, alkoholfri jul

Poste  Lierdama Fre 18 Des 2009 - 10:44

Vin til maten kan være hyggelig, men ikke et must.

Noen ganger er jeg med barna på dere kose-nivå og velger brus.
Problemet med det er at jeg da helst vil drikke til maten.
Brus-drikkepress.
Men jeg tror ungene syns det blir mer fest når vi deler samme drikke, innbiller meg at opplever at de syns synd på stakkars mamma som sitter der med det kjedelige vannet (det drikker vi jo hver dag).
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Hvit jul, alkoholfri jul Empty Re: Hvit jul, alkoholfri jul

Poste  Inger Johanne Fre 18 Des 2009 - 11:28

Hvis man liker øl, så er det nå om dagen et juleøl som heter "Santa Claustaler". Skikkelig avkjølt, er det veldig godt. Det drikker jeg til maten ofte, og så er det en god tørstedrikk ellers også. Og bare å bøtte ned uten å tenke på hvor mye en drikker.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Hvit jul, alkoholfri jul Empty Re: Hvit jul, alkoholfri jul

Poste  Julestjerne Fre 18 Des 2009 - 13:10

Jo, Inger Johanne det er synd at fosterhjemsbarn ikke får besøk av bestefar eller annen familie. MEN jeg sa - og mener at det er mere synd på de barna som gruer seg til jul pga for mye alkohol.

Noen ganger er det så mange en kan syntes synd på, derfor må en velge hvem som skal få mest sympati.

Jeg fulgte min magefølelse - og syntes fortsatt det samme.

I denne familien har vi hatt mange fosterbarn - og ymse typer biologisk opphav. Det er ikke alltid like morsomt når barnet skal ha besøk av fks mor med ny kjæreste som ruser seg - far med alkoholproblemer - besteforeldre på begge kanter - søsken med sine fosterforeldre osv......

Noen ganger kan det bli i overkant mye besøk - også for barnet.

I disse sakene er det også mange ting å tenke på.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Hvit jul, alkoholfri jul Empty Re: Hvit jul, alkoholfri jul

Poste  Inger Johanne Lør 20 Nov 2010 - 1:57

Denne får vi vel minne om igjen!
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Hvit jul, alkoholfri jul Empty Re: Hvit jul, alkoholfri jul

Poste  sarasara Søn 21 Nov 2010 - 18:01

Ettersom jeg ikke har drukket alkohol siden jeg var 25 har jeg vel ikke ytringsrett? Blir 55 i 2011. Jeg er ikke alkoholiker, kan drikke alkohol uten å få tenning, det er bare så dyrt og det er så praktisk å kunne kjøre hjem Smile

Og så liker jeg å ha hodet så klart som mulig.
Det er så fint å huske i dag, hva jeg sa i går.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Hvit jul, alkoholfri jul Empty Re: Hvit jul, alkoholfri jul

Poste  Inger Johanne Man 22 Nov 2010 - 0:42

Veldig greit.
Nå hender det riktignok at vi sier ting i dag vi helst vil glemme i morgen også...

Uansett ønsker jeg barn en god jul uten at voksne forandrer seg på en skremmende måte. Og er det et problem å være uten alkohol, så må man vel stoppe opp og spørre seg om hvorfor. I fjor kunne en få kjøpt en button. Jeg bestilte den, men fikk aldri noen, og nå tror jeg de har sluttet å lage den.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Hvit jul, alkoholfri jul Empty Re: Hvit jul, alkoholfri jul

Poste  Inger Johanne Søn 5 Des 2010 - 17:51

Button på plass. Jeg gikk på noen folk på senteret som samlet underskrifter. Så ser du noen med en liten "pepperkakemann"-button med "Hvit jul på", så vet dere at denne personen har lovet seg selv og kanskje andre også å ikke drikke alkohol 24., 25. og 26. desember.

Selv har jeg lovet å ikke drikke alkohol i hele desember. Det gjør jeg blant annet til minne om en venn av meg som nå er død. Han tok en hvit måned før jul et år, og jeg tenkte alltid at det skulle jeg også prøve. Det var han som sa at "hvis man ikke greier det, da har man i hvert fall et problem".

Selv om poenget er at små barn skal ha det trygt og godt i jula, så er ike kdet mitt hovedfokus. Men det ER da rart at her går vi rundt og ruser oss rett som det er. Når vi tenker over det.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Hvit jul, alkoholfri jul Empty Re: Hvit jul, alkoholfri jul

Poste  sarasara Tor 9 Des 2010 - 18:41

Kan dere ikke bare slutte å drikke da? Eller er dere alkoholikere light alle sammen? Er bare litt alkoholiker hver helg og i alle høytider og ferier? Hm?

Hvis alle sluttet å drikke, da ble det bedre å være både barn, bikkje og voksen. Tenk på det Very Happy

En gang fikk jeg venninnene mine til å notere hvor ofte de drakk alkohol. og det ble litt av en åpenbaring. De var jo egentlig ganske hekta!
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Hvit jul, alkoholfri jul Empty Re: Hvit jul, alkoholfri jul

Poste  Inger Johanne Tor 9 Des 2010 - 18:55

Har tenkt tanken...
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Hvit jul, alkoholfri jul Empty Re: Hvit jul, alkoholfri jul

Poste  Inger Johanne Lør 18 Des 2010 - 18:42

Jeg skal fortsatt følge hvit jul sine prinsipper med null alkohol julaften, og de to påfølgende dager. Men på grunn av et galletrøbbel, har jeg ombestemt meg og drikker små mengder rødvin når dette ser ut til å bremse gallesmerter. Tjengjeld skal jeg ta 16 nye dager (3 helger) alkoholfritt når gallen har roet seg.

Skriver jeg mer om galle, kommer det i "forumkafeen". santa
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Hvit jul, alkoholfri jul Empty Re: Hvit jul, alkoholfri jul

Poste  LiseTone Lør 18 Des 2010 - 23:17

Har ikke smakt alkohol på 7år, er su su susa nok i hue som jeg er, svimmelheten stopper meg der Surprised
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Hvit jul, alkoholfri jul Empty Re: Hvit jul, alkoholfri jul

Poste  Inger Johanne Man 20 Des 2010 - 21:03

Mitt galle-lindrende forbruk er heller ikke stort nok til å gjøre meg mer susete i hodet. Smile
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Hvit jul, alkoholfri jul Empty Re: Hvit jul, alkoholfri jul

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet