MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Presentasjon

+27
Edle
aliset
Mutti
benedicte
Linda
SAH
MereteAH
Tone75
alpemø
Berit
Nanna
Hilde
Lierdama
beate
Malin
Julestjerne
sarasara
Sussie
tigern
LiseTone
Trippel
Melles
Solsikke
Milla
Inger Johanne
sthauge
Admin
31 posters

Side 1 av 2 1, 2  Next

Go down

Presentasjon Empty Presentasjon

Poste  Admin Lør 4 Apr 2009 - 19:34

Her kan du skrive litt om hva du kaller deg og hvem du er.

Admin
Admin


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Hei. Jeg heter steinar Hauge

Poste  sthauge Tor 9 Apr 2009 - 13:12

Er 51 år, gift og 3 barnsfar. To av barna har "flydd ut hjemmefra", en bor hjemme ennå. Bosatt på Grefsen i Oslo.

Fikk først MS attakk i 1985. Var "frisk og rask" og uten MS symptomer i 17 år. MSen kom tilbake i 2002. Behandler denne med LDN som jeg har brukt i 4 år.

Bruker mye tid på hyttene våre siden jeg nå er "pensjonist". En på fjellet i Hallingdal og en i hjembygda til kone på Sørlandet.

Bruker ellers mye tid på www.ldn.no og alle nettsidene til MS forbundet, lokallag og MS senteret i Hakadal. Har nå startet www.NoMS.no sammen med flere for å få en uavhengig og fri nettside for personer med MS av personer med MS.


Sist endret av sthauge den Fre 10 Apr 2009 - 16:42, endret 1 gang
sthauge
sthauge


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Inger Johanne

Poste  Inger Johanne Tor 9 Apr 2009 - 13:36

Jeg heter som nicket mitt, men andre steder på nettet heter jeg tanteMy eller tantemy. Jeg er født i -53 og bor i Drammen.
Jeg har to døtre, et barnebarn og et bonusbarnebarn.

Jeg vet ikke når jeg fikk MS, kanskje som 17-åring, men jeg "gikk som hypokonder" til jeg var 43. Da var det mest fatigue som plaget meg, og av og til svakhet i armer og bein som kom og gikk. Så ble jeg vesentlig dårligere en stund, med særlig svake hender, og det førte meg til nevrolog og Diagnosen. Etter dette begynte jeg å ta det mer med ro, og kanskje var det grunnen til at jeg siden har kommet meg langsomt. Jeg begynte med Omega 3 tidlig ( -97), mest på instinkt, og har fjernet amalgam. Det kan være to andre årsaker, og noe med stikkord ”silkeormen” som krever lang forklaring et annet sted. Bruker også LDN og har intensivert bruken av antihistamin. Kommer nok tilbake til de to tingene også.

Jeg er sykepleier, har blant annet jobbet i rehabilitering med pasienter som har hatt kognitive problemer, noen av dem temmelig lik dem vi som har MS har. Da jeg ble dårligere begynte jeg på attføring (sykepleievitenskap), men har siden da ikke kommet meg tilbake i lønnet arbeid. Jeg gjør en del frivillig arbeid og er likemann i MS-forbundet. Dessuten er jeg svært engasjert i temaet kognitive problemer og MS og har både snakket og skrevet om dette. Mine to hobbyer er mennesker og det å skrive. Derfor er jeg her på Forumet.


Sist endret av Inger Johanne den Søn 12 Apr 2009 - 0:16, endret 1 gang
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Re: Presentasjon

Poste  Milla Fre 10 Apr 2009 - 5:39

jeg er 30år gammel, helt til i sommer:P
100% ufør, etter forsøk på å klare mine sosionomstudier.- jeg studerte i alta da jeg ble syk.
fikk Diagnosen i sept 2000

jeg har verdens beste, snilleste og mest utrolig gode kjæreste I love you
og 2 sære katter queen
ingen barn
min MS er atypisk, det vil si at mitt sykdomsforløp er uklassifiserbart og usammenlignbart lol!
jeg er mest plaget med sterk fatigue og sterke nervesmerter.
jeg bruker sarotex, neurontin, mexitil og LDN

bla bla... er det mer dere vil vite da?
send meg en PM, les på gammelforumet,
eller vent i spenning på mine merkelige innlegg her på dette fantastiske nye MS-forumet Very Happy
Milla
Milla


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Re: Presentasjon

Poste  Solsikke Fre 10 Apr 2009 - 15:33

40 år, gift, har en datter, en dverghamster og en udefinerbar mengde hybelkaniner Wink

Første klare MS-symptom i 1996. Diagnose i 2001. Begynte med Rebif i 2002.

Har hittil hatt en ganske stabil MS. Uføretrygdet. Er uhelbredelig kontorrotte og trives ved PC’n min.
Solsikke
Solsikke


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Melles

Poste  Melles Søn 12 Apr 2009 - 19:32

Jeg er 42 år, gift og har 2 tenåringsgutter.
Diagnose i -95.
Utdannet apotektekniker, men befinner meg på feil side av skranken når jeg er på apoteket...

Hobbyer er viktig!
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Re: Presentasjon

Poste  Trippel Man 13 Apr 2009 - 15:18

Jeg er 51 år. Utdannet adjunkt, men har hatt en mengde jobber - både i Norge og ellers.


Gift med verdens beste kamerat Smile Har en datter som har utdannet seg til sykepleier, noe jeg synes er veldig praktisk. Sprøyter, veneflon, kjøre mora på legevakta når vi har kommet til : "Nei, mamma nå må du forstå at det ikke går lenger!" Smile , det ordner ho.

Alle tiders barnebarn på snart 10 år.

3 katter, som alle har nådd pensjonsalderen og fullstendig overtatt styringa av lufting osv. (Det til tross for at de har egen kattedør i døra på soverommet)

Elsker sol og sommer. Innbitt hater av snø, rim, frost, issvuller osv. Reiser gjerne, bare det er varmt der. Smile

Litt småsamler av antikviteter - handler gjerne med Amerikanerne på ebay.

Liker å bruke hendene, men får ikke til like mye som før (jobbet blant annet med forming i ungdomsskolen)

Har problemer med balanse og fatigue. Smerter er også en stor del av MS for meg. Dette har jeg skrevet mer om i tråden: "MS og smerter".

Fikk første betennelse på synsnerven i 1987 - diagnose i 2002. Har hatt 10-12 schoub totalt, tror jeg.

Brukte Copaxone i drøyt tre år, men sluttet fordi det ga så mye bivirkninger. Begynte igjen etter et kraftig schoub, men er nå på en utvidet "pause".

Jeg er ganske sosial og liker å ha mennesker rundt meg, men får ikke panikk om jeg er alene. Kan godt finne på å reise til syden alene, så hvis der er noen der ute som ønsker å dele et dobbeltrom så bare si ifra Smile

Kan det være noe mere da? Smile

Jo kanskje årsaken til at jeg valgte kallenavnet "Trippel". Hadde da tre diagnoser: MS, Ulcerøs Colitt og Graves. Har senere fått lagt til "Kronisk smertesyndrom." Men nå synes jeg at jeg har forsynt meg nok fra fatet og sier pent: "Nei, takk" neste gang sjebnen byr rundt! Smile Smile
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Re: Presentasjon

Poste  LiseTone Ons 15 Apr 2009 - 16:04

Hei, fikk nå endelig meldt meg inn, etter å ha vert meldt ut igjen, det var min feil Inger Johanne Embarassed
Jeg har hatt MS siden1994, bruker nå Tysabri siden april 2007, etter å ha brukt Avonex, Rebif, Copaxone, Cellegift altså det meste.
Bruker rullestol mesteparten, men går/står en del.
Mere kommer, er sliten nå.
Jeg glemte å skrive det at jeg var Tone på det forige forumet. Very Happy


Sist endret av LiseTone den Tor 16 Apr 2009 - 12:37, endret 1 gang
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Re: Presentasjon

Poste  tigern Ons 15 Apr 2009 - 17:36

Som 60-modell, er jeg fortsatt en "bil" du kan stole på. Jeg er ikke helt hipp og moderne, selv om jeg prøver å henge med. Mitt store mål er bestandig å komme meg framover, og så lenge jeg får riktig drivstoff kan jeg fortsatt komme langt.

Framdriften er imidlertid noe vinglete. men hva gjør vel det?

Liten slitasje, ingen barn og ingen store søleflekker verken på interiør eller eksteriør.
tigern
tigern


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Re: presentasjon

Poste  Sussie Tor 16 Apr 2009 - 23:05

Hallo, Sussie her (også Smile Jeg har nå blitt 43 år og det er 4 år siden MS diagnosen ble satt, men som flere andre har jeg hatt div. symptomer i flere år, og hvertfall fra år 2000. Begynte med Copaxone i 2008 men hadde flere schub, ca hver 2. mnd. Så nå har jeg fått min første dose Tysabri, som jeg håper etterhvert gir effekt på flere plan, så jeg klarer å jobbe videre i min 50% stilling, er ufør de siste 50%. Er ellers gift og har tre barn, nå 7, 12 og 15 - snart 16 år. Så her er det nok å holde fingrene i... Very Happy

Sussie


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Re: Presentasjon

Poste  sarasara Fre 17 Apr 2009 - 0:56

Hei! Jeg er sarasara og vil ikke at noen skal vite hvem jeg er.
Fikk diagnosen i 1996, og blir 53 år i løpet av dette året.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Re: Presentasjon

Poste  Julestjerne Fre 17 Apr 2009 - 14:42

Julestjerne her. Nicket mitt kommer av at jeg meldte meg inn på Øysteins rundt juletider. Laughing


Jeg fikk diagnosen i aug 2005. - De (nevrologene) mener jeg hadde første schub i 1987, da jeg våknet en morgen med en stor pupill. Etter det har jeg ikke hatt noen merkbare schub før i 2004, da med en vedvarende "dott" i øret. Har aldri gått på noen Solumedrol kur, og har ingen "synlige" funksjonshemminger. Jeg blir mer sliten nå en før, og har noe "rusk" i høyre ben. Har også en del indre skjelving, spesielt om kvelden når jeg har lagt meg. Tror ikke det er noe mer. Går på Rebif 44.

Ellers er jeg glad i turer, hagearbeid,hester og livet i sin helhet. Liker å være sammen med venner, men trives også veldig godt i mitt eget selskap.

Kan godt sitte rett opp og ned " å se langsomt inn i veggen." Suspect
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Re: Presentasjon

Poste  Gjest Fre 17 Apr 2009 - 16:17

Bodil her som jeg også var på Øisteins.
Snart 56 år.
Diagnose i 1996.

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Re: Presentasjon

Poste  Malin Fre 17 Apr 2009 - 21:17

Er 42 år. Fikk diagnosen nov-o4.


Sist endret av Malin den Man 1 Nov 2010 - 1:11, endret 1 gang
Malin
Malin


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Re: Presentasjon

Poste  beate Lør 18 Apr 2009 - 9:40

Jeg fikk MS-diagnose i 2006. Første tegn på MS som jeg vet om var en synsnervebetennelse i 2000. Brukte Rebiff i litt over et år før jeg begynte med Tysabri. Tysabri ser foreløpig ut til å ha en positiv effekt på meg. Har ikke merket noen atakker siden oppstart Very Happy . Formen er tvertimot blitt bedre. Hva det kommer av vet jeg ikke. Trener mye, spiser sunt og tar medisin. Kanskje en kombinasjon?

Jeg har mann og 3 barn. Jeg jobber 70% og er 30% midlertidig ufør.

beate


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Re: Presentasjon

Poste  Lierdama Lør 18 Apr 2009 - 14:48

Sivil stand: gift
Barn I: sønn (1993)
Barn II: datter (1998)
Bosted: Lier
Jobb: kontor 50 % (fordelt på ikke 3 helt fulle dager pr uke)
Ufør: 50 % (ikke lønnet arbeid 2 overfulle dager pr uke, brukes mest på trening + hus & hjem)
Livssyn: kristen
Interesser:


  • Familie
  • Trening
  • Håndarbeid
  • Bøker
  • Matoppskrifter (lese og/eller prøve + forbedre)
  • Kosthold og mat (lage og spise!)
  • Friluftsliv (holder på med jegerprøvekurs nå)
  • Hytteliv

MS: "snill"
Første attak: 1999
Andre attak: 2001 (3-dagers behandling med kortison)
Diagnose: 2002 (Nå som jeg vet mer om MS vet jeg at jeg hadde symptomer allerede rundt 1980)
Medisin: brukte Copaxone i nesten 6 år, sluttet febr. 2008 pga bivirkninger som ikke var til å leve med lenger.
Fysioterapi: 1 gang pr uke (trening og behandling)


Sist endret av Lierdama den Lør 18 Apr 2009 - 23:24, endret 2 ganger
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Det er meg som er Hilde

Poste  Hilde Lør 18 Apr 2009 - 15:17

Jeg fikk MS-diagnosen i 1991.
Fram til 2005 jobbet jeg som lærer.
Nå bruker jeg rullestol på heltid. Jeg føler meg i grunnen frisk selv om jeg selvfølgelig har en del plager.
Men det er vel vanlig i vår bransje Wink
For snart et år siden flyttet jeg inn i helt nytt, tilrettelagt hus.
Vi brukte veldig lang tid på å planlegge, dette er jeg veldig glad for nå.
Jeg har det som plommen i egget her Smile Bare kom og se!
Ellers har jeg veldig god erfaring med BPA og har nå BPA i 14 timer per uke.
Jeg hører mye musikk, og jeg kjeder meg aldri.
Jeg er gift og har 3 voksne barn.

Hilde


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Presetasjon

Poste  Nanna Søn 19 Apr 2009 - 16:01

Hei!
41 år.
Gift.
1 barn, (en gutt på snart 4 år).
Primær progressiv MS, (fikk diagnosen for ca. 8 år siden, men sykdommen var ganske grei de første 4 årene. Nå har den dessverre tatt litt av, bruker delvis rullestol og er mye plaget av fatigue og varmeintoleranse, ellers har jeg det ganske OK.).
Driver akkurat nå og beveger meg inn i det tungrodde byråkratiets verden, og prøver å få klarsignal til ombygging av huset, så vi kan flytte ned i 1. etasje. (Bor i et gammelt 1 1/2 etasjes hus, (med masse høye dørstokker), som er totalt uegnet for rullestol...).
Er 100% ufør, etter å omsider ha kommet igang med eget keramikk-verksted og -utsalg. Akkurat det har vært en litt bitter pille å svelge, men jeg kommer vel tilbake til keramikken, når vi en gang får bygd om. Det blir nok på hobbybasis, men jeg saaavner det sånn!
Det kommer vel mere seinere. Akkurat nå er det en liten fyr, som synes jeg er superslem, fordi jeg sitter og skriver her, i stedet for å bygge med lego. Så da så...
albino -hilsen meg sålenge.

Nanna


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Presentasjon

Poste  Berit Man 20 Apr 2009 - 16:06

Hei! Very Happy

Jeg nærmer meg 60 med stormskritt.
Gift med svigermors drøm. To voksne barn på 34 og 37. Fire barnebarn (12 - 2) det femte under veis.

100 % uføretrygdet.

Fikk diagnosen i julepresang år 2000 etter å ha vært hypokonder noen år. Gikk rett på PPMS.
2008 har ikke vært mitt år. Er blitt en del verre i beina.
Bruker krykker innendørs, manuell rullestol når jeg skal f.eks shoppe og har en elektrisk "Trax" som jeg bruker i skog og mark.
Det jeg savner mest her i livet etter at MS'n dukka opp er å danse swing og å gå tur i marka.
Nå kommer jeg meg ut i marka men swingen må jeg drømme om.

Ellers så reiser mannen min og jeg en del. Innenlands og utenlands.
Elsker innredningsprogram på TV

Har godt humør , nyter livet og tar en dag av gangen.

Berit


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Re: Presentasjon

Poste  alpemø Tir 21 Apr 2009 - 21:55

Jeg fikk diagnosen i 2005, men hadde første synsnervebetennelsen i 2003. Da bodde jeg i Tyskland så jeg ble etterhvert svært godt kjent med helsevesenet der. Det gjør at jeg til tider irriterer meg over hvor tungvint mye er her hjemme.

Men jeg klager ikke! Jeg har ikke hatt atakk på tre år og har nettopp fått fast jobb. Jeg jobber 100% og det går over all forventning (kanskje fordi arbeidshverdagen var langt mer stressende i Tyskland?). Jeg vet at MS-spøkelset kan slå til når som helst, men det er lett å glemme (eller fortrenge?) når man har det bra...

Forøvrig er jeg veldig glad i å gå på tur, selv om jeg etterhvert har blitt mer fjellgeit enn alpeku... Wink
alpemø
alpemø


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Tone75

Poste  Tone75 Ons 22 Apr 2009 - 16:00

Hei, jeg fikk påvist MS for 1 1/2 mnd siden

Jeg er født i -75, fra Bergen
Har to jenter på 8 og 6.

Tror jeg har en snill utgave
- men man tror jeg har hatt ms siden 2000 da jeg fikk min først synsnervebetennelse.

Skal til utredning i mai for medisinering.

Det som plager meg mest er prikking i armer og bein, og plager med synet på ene øyet ved aktivitet. Ellers er jeg jevnt over veldig trett.

Meeen ved godt mot Very Happy


Sist endret av Tone75 den Tor 16 Jul 2009 - 17:16, endret 1 gang

Tone75


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty "Danser" med hunder

Poste  MereteAH Tor 23 Apr 2009 - 10:36

Jeg heter Merete, har RRMS på 7. året, snill mann, datter, tre hunder, to katter, lite hus på landet. Oppegående, stadig "dansende" med min tervueren! Litt smårusk i motoren, føler at jeg trykker på gass og brems samtidig, antagelig pga Graves/hyperthyreose. På Copaxone siste 3 år, LDN siste året, lever "sundt", men er glad i kaffe og vin. Liker å trene hund og holde kurs, har skrevet bok, elsker musikk, skrive, lese, hakke (håndarbeidsteknikk), spikke trefigurer, tusle rundt i skogen bak huset med hund og kamera. Av og til orker jeg bare PC'n. Er mye alene på dagtid, glad for mail og kontakt. Har det godt, er åpen og glad, ler og gråter lett. Livet er en smertefull dans på roser.
MereteAH
MereteAH


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Presentasjon

Poste  SAH Ons 6 Mai 2009 - 0:07

Hei Smile

Jeg er 71 modell, har 2 barn, mann, hund og cat. Jobber 100% som ingeniør og det har jeg planer om å gjøre lenge... Wink

Fikk MS diagnosen høst 2008. Bruker rebif 44.
SAH
SAH


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Presentasjon

Poste  Linda Søn 14 Jun 2009 - 17:39

Hei Smile

Linda heter jeg. Er 26 år.
Fikk MS diagnosen i februar-04.
Er 50% ufør. Sliter med Fatigue Sleep
Jobber i Hjemmesykepleie.

Har en mann og 2 hunder Very Happy
Linda
Linda


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Re: Presentasjon

Poste  benedicte Tir 23 Jun 2009 - 23:34

Hei hei!! Smile

Jente på 20 år, samboer med MS-syk gutt på 28. Han fikk diagnosen i 05, trolig hatt MS siden 01.
Samboern går på tysabri og holder på å søke seg over på midlertidig uføretrygd.

Forøvrig bor vi i Bærum, og har to herlige hunder. Leter etter hus og prøver å finne litt ut av fremtiden, er ikke enkelt..

HATER forøvrig ordet pårørende.... jeg er samboer jeg... Smile

benedicte


Til Toppen Go down

Presentasjon Empty Re: Presentasjon

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 1 av 2 1, 2  Next

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet