MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Flere diagnoser enn MS.

+9
solhaug
aliset
Lierdama
sarasara
beate
Trippel
LiseTone
Melles
Inger Johanne
13 posters

Side 2 av 2 Previous  1, 2

Go down

Flere diagnoser enn MS. - Page 2 Empty Flere diagnoser enn ms.

Poste  solhaug Man 26 Okt 2009 - 19:37

Jeg vet egentlig ikke, men fikk diagnosen benskjørhet i sommer, men det er mulig jeg har hatt det en stund. Lurer på det for jeg har hatt brist i ryggraden, kravebeinet, ribbein for en del år siden og brudd i underarmen i 2004. En indremedisiner på rehabiliteringsenteret jeg var på i vår mente jeg måtte undersøke det. Så det blir hipp som happ.
solhaug
solhaug

Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. - Page 2 Empty Re: Flere diagnoser enn MS.

Poste  beate Man 26 Okt 2009 - 21:04

Fikk beinskjørhetdiagnosen like etter MS-diagnosen. Jeg var med i et prosjekt som skulle se på om det var noen sammenheng mellom MS og osteoporose. Det var dette prosjektet som ga meg osteoporose-diagnosen. Jeg har foreløpig ikke brukket noe.

Osteoporose er arvelig, min mor har det også. Mine barn drikker ikke melk, så jeg gir de kalsium-tilskudd.

Det har ikke kommet noe svar fra prosjektet enda. Det blir spennende og se om det er noen sammenheng.

beate

Til Toppen Go down

Poste  sarasara Tir 27 Okt 2009 - 1:43

Til solhaug, det er nok ikke helt hipp som happ, du burde nok i hvert fall få i deg kalsium og D-vitamin, slik at ikke alt ben, kalk, blir "brukt opp".

Beate, spennende, la oss høre når du får tesultatene?

Leste forleden at det er ikke sant at det bare er Norge som har så store forekomster av benskjørhet, vi ligger på akkurat de samme nivåer som de andre nordiske land, bortsett fra Finland. Så svenskene og danskene og resten er like benskjøre som oss Flere diagnoser enn MS. - Page 2 Icon_smile
sarasara
sarasara

Til Toppen Go down

Poste  Trippel Tir 27 Okt 2009 - 2:10

Hei Sarasara
Jeg leser Solhaug sitt svar som at det er "Hipp som Happ" hva som kom først, benskjørheten eller MS. Godt mulig hun faktisk tar Calsium og D-vit Wink
Trippel
Trippel

Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. - Page 2 Empty Flere diagnoser enn ms.

Poste  solhaug Tir 27 Okt 2009 - 11:25

Trippel skrev:Hei Sarasara
Jeg leser Solhaug sitt svar som at det er "Hipp som Happ" hva som kom først, benskjørheten eller MS. Godt mulig hun faktisk tar Calsium og D-vit Flere diagnoser enn MS. - Page 2 Icon_wink

Ja Trippel, det var det jeg mente. Jeg drakk mye melk før jeg fikk problemer med magen, måtte gi meg med melk da jeg fikk magekatarr, gallestein og til slutt Ulcerøs colitt. Bruddene fikk jeg i den tida. Nå tar jeg Calcigan Forte som er kalsium og vitamin D.
solhaug
solhaug

Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. - Page 2 Empty Allergi...

Poste  LiseTone Tor 5 Nov 2009 - 13:10

Jeg har bjørkepollen allergi om våren og bruker medisin da for det.
Nå lurer jeg på om en kan ha allergi for fyring om høsten/vinteren. Jeg nyser og er merkbart tettere nå, en det jeg har vært i sommer og tidligere om høsten før fyringssesongen starta.
LiseTone
LiseTone

Til Toppen Go down

Poste  Solsikke Tor 5 Nov 2009 - 15:28

Så rart av du sier det!
Vi bruker peisen en del nå, og det er både hyggelig og varmer godt. Men jeg har også reagert på at jeg blir så "tett" (i pappen). Jeg har tatt meg selv i å gå ut av og til bare for å få litt klar luft.

Kanskje det ikke er allergi. Mulig det er MS'n som reagerer på samme måte som når jeg er i svømmehallen eller i en badstu. Jeg er glad i varme, men varmen og luften på slike steder blir for kompakt. Det liker ikke kroppen min.
Solsikke
Solsikke

Til Toppen Go down

Poste  sarasara Tor 5 Nov 2009 - 16:51

Ja man kan være allergisk mot alle typer røyk.

Det kalles ofte MCS, eller som på dansk, "Duft og kjemikalie-overfølsomhet.

Kanskje er det klorinen i svømmehallen du reagerer på Solsikke?

Sist endret av sarasara den Tor 5 Nov 2009 - 16:56, endret 1 gang
sarasara
sarasara

Til Toppen Go down

Poste  LiseTone Tor 5 Nov 2009 - 16:54

Jammen det ryker ikke inn hos meg, som jeg merker ialle fall........
LiseTone
LiseTone

Til Toppen Go down

Poste  Solsikke Tor 5 Nov 2009 - 20:40

Det er ikke godt å si hva det er.
Solsikke
Solsikke

Til Toppen Go down

Poste  Trippel Fre 6 Nov 2009 - 3:09

Hvem legger i ovnen? Håndterer du bjørkeveden og senere kanskje tar deg til ansiktet? Børster bort håret? Veden er ikke foredlet, så den har nok rester av pollen på seg.
Trippel
Trippel

Til Toppen Go down

Poste  LiseTone Fre 6 Nov 2009 - 12:30

Jeg har tenkt det samme, men så er det det at jeg nesten ikke har bjørkeved, bare ei å anna stikke innimellom.
LiseTone
LiseTone

Til Toppen Go down

Poste  aliset Fre 6 Nov 2009 - 16:26

Jeg blir også veldig tett. Men jeg har sett på det som at det er pga at det blir så varmt og veldig spesiell luft
når vi fyrer i peisen. Flere diagnoser enn MS. - Page 2 Icon_sunny

aliset

Til Toppen Go down

Poste  LiseTone Fre 6 Nov 2009 - 16:54

Det blir allergi det Flere diagnoser enn MS. - Page 2 Icon_smile
LiseTone
LiseTone

Til Toppen Go down

Poste  Inger Johanne Fre 6 Nov 2009 - 17:26

Husk at om dere bare bruker snufeting i nesa og inhalator, så virker det ikke på fatiguen som allergien gir. Den er det bare allergitabletter som tar bort.
Da jeg begynte å ta allergitabletter, .- som jeg har sagt før her- så ble mesteparten av min fatigue borte. Det er ikke bare MS man får fatigue av. Takk til fastlegen min, som så på helse helsa mi, og ikke bare MS-en.
( Vær obs på at det også finnes allergitabletter som man BLIR trøtt av. Spør legen eller les pakningsvedlegget. )
Inger Johanne
Inger Johanne

Til Toppen Go down

Poste  ChaozFear Tor 21 Jan 2010 - 21:32

Skal vi se:

1. November i fjor fikk jeg blodpropp pga at min familie har Protein S mangel. Det førte også til at jeg fikk lungeemboli (blodpropp i lungene). Jeg går da på Marevan for dette.

Har forøvrig mange i familien på farsiden som sliter med Leddgikt, Bechtrew, Psoriasis, etc etc. Disse har jeg hittil klart å styre unna.

PS: har en eller annen teori/følelse om at Marevan faktisk hjelper på MS'en, uten at jeg har fått dette bekreftet noe sted :O)
ChaozFear
ChaozFear

Til Toppen Go down

Poste  solhaug Fre 22 Jan 2010 - 9:19

sarasara skrev:Jeg har også benskjørhet men måtte stoppe å ta broren til Fosamax, Alendronat Arrow.

Smerter i kjeven, opp i øyet, rundt brystet, svimmel og og og, jeg skulle være flink å få legen til å rapportere bivirkninger, sjekket listen aver bivirkninger,
og slo ut på alle!

Så her er det gamlemåten, Kalsium og vit D.

Er det flere som har det sånn som meg?
At man blir så syk av Alendronat Arrow?

Jeg har også måtte slutte med Alendronat pga at huden på underarma mine ble kav råtten. Bare jeg kom borti en dørkarm eller lignende ble huden flerret av og jeg silblødde, kunne ikke bruke plaster for det tok med huden da jeg tok det av. Så prøvde jeg noe annet som jeg ikke husker navnet på, men magen min tålte det ikke. Så her er det også tilbake til det gamle sjøl om legen min ikke er enig.... Flere diagnoser enn MS. - Page 2 Icon_biggrin
solhaug
solhaug

Til Toppen Go down

Poste  solhaug Fre 22 Jan 2010 - 9:24

aliset skrev:Jeg blir også veldig tett. Men jeg har sett på det som at det er pga at det blir så varmt og veldig spesiell luft
når vi fyrer i peisen. Flere diagnoser enn MS. - Page 2 Icon_sunny

Jeg blir også tett i nesa når vi fyrer i ovnen, og det er pga tørr luft. Jeg har satt en kjele med vann på ovnen og det hjelper. Man må bare huske å fylle opp kjelen så den ikke går tørrFlere diagnoser enn MS. - Page 2 Icon_razz. Eller man kan kjøpe en luftfukter.
solhaug
solhaug

Til Toppen Go down

Poste  solhaug Fre 22 Jan 2010 - 9:30

sarasara skrev:Ja man kan være allergisk mot alle typer røyk.

Det kalles ofte MCS, eller som på dansk, "Duft og kjemikalie-overfølsomhet.

Kanskje er det klorinen i svømmehallen du reagerer på Solsikke?

Jeg reagerer på klorinlukta i svømmehallen, jeg behøver ikke være uti vannet en gang, bare lukta gjør at jeg får vondt i hodet. Flere diagnoser enn MS. - Page 2 Icon_sad
solhaug
solhaug

Til Toppen Go down

Poste  Marianne Fre 22 Jan 2010 - 15:49

Pollenallergi,pelsdyr, støv, matallergi + intoleranse.
Hmm var masse det. Mat intolleranse prøver jeg å gjøre noe med akkurat nå, med å fjerne matvarer og reparere tarmen.
Men allergien huff, piller, sjø og ikke røre hjelper jo noe. Prøvde kortisonsprøyte i sommer, men den virket ikke noe særlig og så fikk jeg skikkelig hakk i armen, vevet ble borte.

Ang. bjørkeved, når jeg fyrer med bjørkeved i åpen peis får jeg samme reaksjon som om jeg er ute i pollenskogen. Nysing, kløing m.m. Crying or Very sad
Leste for lenge siden at det vare noe i veden som kunne gi slike allergiske reaksjoner.
Peiskos med kluten under nesa var ikke uvanlig på hytta Rolling Eyes, de andre ville jo ha koselig flamme (jeg også). Very Happy
Marianne
Marianne

Til Toppen Go down

Poste  Edle Fre 12 Feb 2010 - 2:39

Jeg har bjørkeallergi, og gresspollenallergi. Jeg har sannsynligvis sjøgrens-syndrom. Flere prøver har slått ut. Det er en auto-immun sykdom. Men jeg har ikke Ms, det er det min sønn som har.

Edle

Til Toppen Go down

Poste  Sponsored content

Sponsored content

Til Toppen Go down

Side 2 av 2 Previous  1, 2

Til Toppen

- Similar topics