MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Flere diagnoser enn MS.

+9
solhaug
aliset
Lierdama
sarasara
beate
Trippel
LiseTone
Melles
Inger Johanne
13 posters

Side 1 av 2 1, 2  Next

Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Flere diagnoser enn MS.

Poste  Inger Johanne Fre 9 Okt 2009 - 13:39

På Øisteins forum snakket vi om andre sykdommer som vi har. Det er mange som har mer enn en ting. Allergi har jeg inntrykk av er mest vanlig. Der er jo også immunsystemet involvert. Matintoleranse likeså. Jeg har begge disse to. Og så har jeg en sprukken menisk. OK, det er skade, ikke sykdom, men et helsproblem er det, eller kan bli. Og MS-aktuelt er det også, i mitt tilfelle, for det kommer av all snubling og sleivgåing... ( Sparker nemlig ikke fotball. Ætt ål.)

Så har jeg alopecia areata. Det betyr flekkvis håravfall. Da er vi oppe i.... fem. De fem viktigste. Det er ikke synd på meg, for jeg har det meste så lett.

I går oppdaget frisøren min at jeg hadde en hårløs flekk igjen. Søren. 20 år siden siste jeg så. Jeg har tykt hår, så det kan nok ha vært en liten flekk av og til som jeg ikke har oppdaget. Alopesi har mye felles med MS: Familieopphopning, trolig autoimmun, forverres av stress. Ingen medisin som kan fjerne dritten.
Nå er det nok et tegn på at jeg har stresset konstant i over et halvt år. Jeg får ta det til meg og tråkke inn bremsen. Og trøste meg med: Heller nye flekker utenpå hodet enn inni.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Re: Flere diagnoser enn MS.

Poste  Melles Fre 9 Okt 2009 - 13:44

Da kan jeg bidra med mine tre:
Irritabel tarmsyndrom, dermatitt og MS.

Irritabel tarm: Magen har det best uten gjær og melk, heller ikke mye krydder. Siden 1984 ca.
Dermatitt er betennelse i huden her og der med kløe og svie. Jeg smører og jeg smører... Siden 2008
Ms siden 1994.

Det er litt sånn: klarer du den, så klarer du den osv...
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Re: Flere diagnoser enn MS.

Poste  LiseTone Fre 9 Okt 2009 - 15:41

Migrene, Osteoporose, Alergi og MSen da, alle de andre diagnosene etter at jeg fikk MS diagnosen i -94.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Re: Flere diagnoser enn MS.

Poste  Trippel Fre 9 Okt 2009 - 19:50

Fra jeg var ca 16 og til jeg hadde hatt 48 behandlinger med Bindevevsteapi (ca 20 år senere) hadde jeg kraftige Migreneanfall.

Jeg hadde første tegn til MS i 1987, men det var det godt jeg ikke visste. Levde i lykkelig uvitenhet i flere år før symptomene begyne å stable seg opp. Tror det var i 2000 at jeg fikk MS diagnosen.

Så da blir det 2001 for Graves Disease. Graves er en forstyrrelse i stoffskiftet. I begynnelsen hadde jeg høyt, men nå må jeg bruke Levaxin fordi det er for lavt.

Så gikk det to år før jeg havnet på sykehuset igjen og fikk diagnosen Ulcerøs kolitt. Ulcerøs kolitt er en kronisk betennelsessykdom i tykktarmen. Betennelsen gir sår i slimhinnen, og det kan oppstå blødninger fra tarmen. Min kolitt er såkalt "Legemiddelindusert". Dette skyltes langvarig bruk av Orudis (For muskelsmerter) og ble mye bedre etter at jeg sluttet med den.

Etter det har jeg fått diagnosen "Kronisk smertesyndrom". Vet ikke helt hva det innebærer, men for meg betyr det store, sterke doser med smertestillende. Går bra nå som jeg har fått dosen stilt inn på riktig nivå. Nok til at de værste smertene blir døyvet, men mindre enn det som gjør meg sløv og søvnig.

Siste skudd på stammen er kreft, men den regner jeg med er borte nå. Very Happy

Jeg oppfatter ikke mine sykdommer/diagnoser som enkeltstående, men kun flere symptomer på et immunsystem som har gått amokk.

Ja også har jeg Pollenallergi, astma og matinntoleranse.

Men når jeg bare blir kvitt dene (Clamydialungebetennelsen - ja det er noe som heter det, søk det opp :-), så er jeg ganske frisk og rask. Bare jeg passer på medisiner og noen enkelte forbehold så føler jeg meg ganske frisk og rask. Regner med at jeg blir bedre til beins når bare resten av kroppen blir sterkere.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Re: Flere diagnoser enn MS.

Poste  beate Fre 9 Okt 2009 - 20:52

Nyrestein, Ms, Osteoporose. Fikk det i løpet av ett år i den rekkefølgen.
Alt dette er til å leve med, ihvertfall foreløpig.

beate


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Re: Flere diagnoser enn MS.

Poste  Inger Johanne Fre 9 Okt 2009 - 22:33

Åh, hjelp, hva har jeg gjort? Nå som Tigern har starta en tråd om hva som er positivt. Men det er nå greit også, å se om det er noe som går igjen hos oss med MS. Eh... kan jeg få "etteranmelde" min migrene?
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Re: Flere diagnoser enn MS.

Poste  sarasara Lør 10 Okt 2009 - 0:59

For å si det veldig enkelt, så er vi som har MS autoimmune,
og er derfor utsatt for alle autoimmune sykdommer.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Re: Flere diagnoser enn MS.

Poste  Lierdama Søn 11 Okt 2009 - 15:58

Heier heller på tråden til Tigern...
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Re: Flere diagnoser enn MS.

Poste  LiseTone Søn 11 Okt 2009 - 16:02

Jeg glemte å ta med leversvikt, glemmer at jeg har den, men ting går automatiskt på ting jeg IKKE må putte i meg pga den........... Flere diagnoser enn MS. Icon_razz Flere diagnoser enn MS. Icon_razz Flere diagnoser enn MS. Icon_razz
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Re: Flere diagnoser enn MS.

Poste  Trippel Søn 11 Okt 2009 - 16:39

Synes ikke dette er en negativ tråd. Synes det er helt greit at vi ser på den/de sykdommene vi har med nysgjerrige øyne. Forsøke å finne ting som går igjen, lære tips og triks for å overkomme problemer eller utfordringer og se om denne "Autoimmune sykdommen" viser tegn til utvikling. Ikke da utvikling hos den enkelte, men mere se om den stadig påvirker nye områder. Kanskje kan vi, som har denne sykdommen, finne svar som ikke de lærde herrer med mikroskoper kan. Jeg er irritert på sykdommen, javisst, men jeg er også nysgjerrig. Jeg vil vite mest mulig og det ser ikke jeg på som negativt.

Et spørsmål til LiseTone, har du fått problemer med leveren på grunn av medisinene du må ta?
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Re: Flere diagnoser enn MS.

Poste  LiseTone Søn 11 Okt 2009 - 16:45

Nei ja jo tja, det var et antidepresiva jeg begynte på i -95, et år etter MS diagnosen, det var så ille at dem vurderte transplantasjon, jeg sto med et ben i graven, så jeg lever med en svak lever Flere diagnoser enn MS. Icon_eek
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Re: Flere diagnoser enn MS.

Poste  aliset Ons 21 Okt 2009 - 19:04

Jeg har vært plaget med astma/allergi i flere år. Etter jeg fikk stadfesta MS har eg også fått beskjed om at eg har fått psoriasis.
I tillegg plager med kolesterol og 4 prolapser i nakke.

Men så lenge eg klarer å smile så holder eg ut smertene Flere diagnoser enn MS. Icon_smile

aliset


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Re: Flere diagnoser enn MS.

Poste  Trippel Ons 21 Okt 2009 - 22:41

Det der er helt sant, aliset! I morgen skal jeg stå opp med et smil rundt munnen, trur eg. sunny sunny sunny sunny sunny
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Flere diagnoser enn ms.

Poste  solhaug Lør 24 Okt 2009 - 9:53

He he he.... det er visst mye galgenhumor her, det liker jeg Flere diagnoser enn MS. Icon_biggrin . Jeg har Ulcerøs colitt, benskjørhet og ms. Dårlig hørsel, men det er jeg jo vant til....har også hatt brystkreft. Men det er ikke synd på meg, det er liksom sånn "det skal være". Men nå sier jeg STOPP Flere diagnoser enn MS. Kopfschuettel ! Vil ikke ha flere sykdommer.
solhaug
solhaug


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Re: Flere diagnoser enn MS.

Poste  sarasara Lør 24 Okt 2009 - 15:44

Jeg har også benskjørhet men måtte stoppe å ta broren til Fosamax, Alendronat Arrow.

Smerter i kjeven, opp i øyet, rundt brystet, svimmel og og og, jeg skulle være flink å få legen til å rapportere bivirkninger, sjekket listen aver bivirkninger,
og slo ut på alle!

Så her er det gamlemåten, Kalsium og vit D.

Er det flere som har det sånn som meg?
At man blir så syk av Alendronat Arrow?
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Re: Flere diagnoser enn MS.

Poste  LiseTone Lør 24 Okt 2009 - 16:06

Ble fryktelig uvel av dem, slutta med dem jeg også.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Re: Flere diagnoser enn MS.

Poste  beate Lør 24 Okt 2009 - 16:29

Jeg bruker også de medisinene mot beinskjørhet. Har ikke merket noen bivirkninger.

Jeg har i dag gått over til ukestablett i stedenfor daglig tablett. Ingen bivirkninge hittil.

Jeg synes det var veldig upraktisk med daglig tablett pga at den måtte tas på fastende mage og ikke spise før etter 1/2 time.

beate


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Re: Flere diagnoser enn MS.

Poste  sarasara Lør 24 Okt 2009 - 22:49

Hva heter de tablettene du bruker Beate?

Jeg tok Alendronat Arrow en gang i uken, på fastende hjerte og med et glass vann, en halv time før frokost.

Jeg stoppet pga evt tannbehandling, ble veldig mye bedre, startet igjen etter at tannlege og lege hadde kranglet ganske mye, fikk de samme smertene i kjeve og brystkasse og, ja hele vedlegget der hvor bivirkninger er beskrevet.

Alt ble så vondt og fælt at jeg måtte stoppe igjen.

Men husk på det da, Beate, at hvis du tror du er verre av MSen så kan det være en del av de bivirkningene som Alendronat Arrow har. Greit å vite hvis det ikke er så lenge du har brukt dem? Flere diagnoser enn MS. Icon_smile
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Flere diagnoser enn ms.

Poste  solhaug Lør 24 Okt 2009 - 22:55

Jeg tar Alendronat ratiopharm 70mg 1 gang i uka, pluss at jeg tar Calcigran Forte ellers. Har litt vondt i tenna, men trodde det var ms-en. Medisiner for ms har jeg ikke. Ellers ingen bivirkninger mot dette.
solhaug
solhaug


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Re: Flere diagnoser enn MS.

Poste  sarasara Lør 24 Okt 2009 - 23:08

Det med vondt i tenna kan høres veldig "Alendronatsk" ut.

Calcigran Forte kan ikke jeg bruke fordi de inneholder sitronsyre.
Derfor har vi regnet og finregnet slik at jeg får kalsium og vit D tilsvarende Calcigran Forte.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Flere diagnoser enn ms.

Poste  solhaug Søn 25 Okt 2009 - 11:50

Flere diagnoser enn MS. Icon_bounce Uansett hva det er har i hvertfall smertene i tenna gått over. Jeg vet fra mssiden at folk har trukket tenna i overkjeften pga. smerter, men det hjalp dem ikke. Flere diagnoser enn MS. Icon_biggrin
solhaug
solhaug


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Flere diagnoser enn ms.

Poste  solhaug Søn 25 Okt 2009 - 11:59

Trippel skrev:Det der er helt sant, aliset! I morgen skal jeg stå opp med et smil rundt munnen, trur eg. Flere diagnoser enn MS. Icon_sunny Flere diagnoser enn MS. Icon_sunny Flere diagnoser enn MS. Icon_sunny Flere diagnoser enn MS. Icon_sunny Flere diagnoser enn MS. Icon_sunny

Flere diagnoser enn MS. Icon_lol Hei Trippel. Klarer du det? Det går gjerne en tid utpå morran før jeg klarer å le, men det går bare ut over meg sjøl.
solhaug
solhaug


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Re: Flere diagnoser enn MS.

Poste  Trippel Man 26 Okt 2009 - 13:33

Et spørsmål: Har dere fått Osteoporose som en følge av medisiner dere tar mot symptomene ved MS? Eller hadde dere tegn til benskjørhet før MS'n brøt ut? Ble visst to spørsmål dette, men jeg er veldig interessert i å se rekkefølge og hva som kommer av hva.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Re: Flere diagnoser enn MS.

Poste  LiseTone Man 26 Okt 2009 - 13:50

MS først, Osteoporose pga gjentatte kortisonbehsndlinger.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Re: Flere diagnoser enn MS.

Poste  sarasara Man 26 Okt 2009 - 16:55

Det samme som Lise Tone, bare at jeg har så mange sykdommer og spiser så mye medisiner at det er umulig å skille det ene fra det andre.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Flere diagnoser enn MS. Empty Re: Flere diagnoser enn MS.

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 1 av 2 1, 2  Next

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet