MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Søvnproblemer

+5
Inger Johanne
Lierdama
Vivi
Melles
Moostar
9 posters

Go down

Søvnproblemer Empty Søvnproblemer

Poste  Moostar Tor 20 Aug 2009 - 12:39

Sliter med å få sove om dagen. Flere enn meg og har dette med ms å gjøre?

Enda jeg er både trøtt,sliten og utmattet, vil ikke kroppen sovne inn. Kan sitte og se litt på tv for så å kjenne at "nå blei jeg trøtt nå" - kanskje dupper jeg av i noen få minutter på sofaen, før jeg går i dyna.
Og når jeg kommer dit kjenner jeg at det er kjempegodt å legge seg...MEN, sovne gjør jeg ikke.
Forsøker å tenke på hyggelige ting eller ingenting ; plukke solbær, blomsterengen utenfor huset,ommøblering av lammebinger i fjøset etc.
Noen ganger kjenner jeg at "nå er det like før", men så flytter kanskje kjæresten min på seg, jeg hører en fugl ute el., og da er det kjørt. Våken.
Eller så blir de hyggelige tingene jeg tenker på for å få sove, et oppheng. Det maler om og om igjen i hodet. Vanskelig å pense tankene over på noe nytt - for opphengtankene kommer igjen og tar over.
Det er som om hjernen jobber på høygir hele j.... tiden.
Blir liggende i en "halvvåken døs" hele natta, hvor jeg kjenner at jeg ikke sover og vet godt hva hjernen driver med.

Andre ganger får jeg ikke sove fordi jeg er klein (les: ms). Kroppen summer og prikker - det føles som om beina er for korte og jeg må strekke ut hele tiden. Jeg gjesper og trekker etter luft, og jeg kjenner at jeg er så sliten,så sliten. Jeg sovner inn etterhvert og våkner utmattet...
Har fått Imovane av legen min. Liker ikke bruke dette - ikke glad i hverken piller eller andre medisiner - men har måttet bruke det innimellom. Det funker hvis jeg tar det før jeg legger meg.

Var veldig trøtt i går kveld og la meg uten pille. Dårlig valg. Ved 03-tiden måtte jeg opp og tok en halv pille og rett tilbake til senga. Lå der å tenkte "at nå får jeg sove bare pillen starter å virke". Det skulle jeg aldri ha tenkt , for resultatet ble at hodet mitt gjentok den setningen til det uendelige og søvnen uteble. Nok en halvvåken døs.

Det også netter med lite søvn pga smerter, men det er jo naturlig at søvnen uteblir eller er dårlig.

Noen tips til hva jeg kan gjøre?
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Re: Søvnproblemer

Poste  Melles Tor 20 Aug 2009 - 14:26

Hva om du bruker Imovane noen dager så du "kommer på tur"? Må man, så må man....

Jeg har slitt med søvn i mange år pga smerter. Har "gitt opp" ... Og jeg har ikke en overaktiv hjerne...
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Søvnproblemer

Poste  Vivi Tor 20 Aug 2009 - 23:22

Jeg har hatt samme problem som deg, men fant ut at man faktisk må ty til piller innimellom...
Fikk resept på Remeron 15 mg (svakeste styrken), tar ca en tredjedel av en sånn pille ved behov og sover som en stein natta igjennom.
Ikke er de vandannende heller,sånn som Imovane.Anbefales!

Vivi


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Re: Søvnproblemer

Poste  Lierdama Fre 21 Aug 2009 - 9:59

Er med i denne problemer-med-søvn-gjengen.

Ikke få bøker jeg har brukt netter på å pløye gjennom.
(Holder meg unna de mest spennende og interessante som natt-lektyre.)
Avspennings- og pusteteknikker prøvd.
Hender at jeg greier å "overstyre" av tankene, men hjelper det...

Vurderer å prøve akupunktur, men syns det liksom er litt drastisk.
Fått piller å sove på, men de er kun til bruk på søndagskvelden som alltid er den verste.

Er dårlig/lite søvn et problem relatert til MS?

(Nå vet vi i hvert fall at vi er flere, er jo en liten trøst.)
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Re: Søvnproblemer

Poste  Inger Johanne Fre 21 Aug 2009 - 10:02

Jeg tror også at man i blant kan bruke noe for å bryte et mønster. Eller for å sørge for at kroppen bare får den søvnen den skal ha.

Selv bruker jeg Rivotril, det er vanedannende, men jeg bruker det så sjelden at jeg ikke trenger å tenke på det. Rivotril passer godt for den som har litt spastishet/ stølhet i kroppen på grunn av sykdom eller skade i nervesystemet i tillegg.

Men er du bevisst på koffeinbruken din? Ingen kaffe, svart te eller cola etter kl 17? Ikke mye grønn te, heller, så seint. Det kan hjelpe.

Så er det nevnt autogen trening i tråden der vi snakker om erfaring med MR? Det høres ut som du kunne ha nytte av det, siden du kan trigge deg selv våken av å si "feil" ting til deg selv når du skal sove. Det er mange strategier som går via hvordan man snakker til seg selv. Silva-metiden har også en god strategi.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Re: Søvnproblemer

Poste  Moostar Fre 21 Aug 2009 - 13:04

Er flink til å passe på koffeinholdige ting på kvelden, men har hittil hatt en grense på kl 18-19. Det fordi jeg ofte er så veldig trøtt på eftan og tar en kopp for å klare å holde ut kvelden (ikke moro å sovne ved 20-tiden Laughing ).
Ser at jeg kanskje skal flytte den grensen litt bakover, bare for å være sikker.

Til Vivi: skal straks spørre legen min om Remeron - siden du sier den ikke er vanedannene. Det er jo grunnen til at jeg har vært så restrektiv i bruken av Imovane, redd for at jeg skal bli hekta (står jo i bruksanvisningen at man ikke skal bruke den mer enn 2-4 uker og da med nedtrapping med tanke på å slutte med den). Og plutselig så får jo hjernen det for seg at man trenger den for å få sove.

Til Inger Johanne : kjenner til autogen trening, brukte det mye i yrket mitt som selger. Vet det funker - hjernen er en fin ting og man kan få den til å gjøre mye for seg ved rett "tilsnakk". Tror nok jeg ikke har vært flink nok til å huske på å bruke det når det gjelder søvnproblemene. But I´m on it !!! Smile

Tok en hel pille igår - og har sovet 10 timer som en dronning - herregud så godt!
Og som Lierdama sier: en liten trøst å vite at man ikke er helt alene om problemet.

Noen som kunne tenke seg å lage en sånn avstemning her inne på spørsmålet : Er dårlig/lite søvn et problem relatert til MS?
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Re: Søvnproblemer

Poste  Inger Johanne Fre 21 Aug 2009 - 14:11

Det er bedre evt å lage en avstemming og hvor mange her inne som plages. Man vet allerede at det er flere personer med MS som har søvnproblemer enn gjennomsnittet.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Re: Søvnproblemer

Poste  Moostar Lør 22 Aug 2009 - 9:13

Enig i det Inger Johanne - klarer du å lage en sånn avstemning kanskje?

(...og jeg har nok en natt fått bekreftet at en halv Imovane ikke funker særlig godt - No gjeeeezzzpzzzzzzzzzzzz).
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Re: Søvnproblemer

Poste  Inger Johanne Lør 22 Aug 2009 - 9:18

Har ikke satt meg inn i det. LiseTone? Kan du det? Så slipper jeg å lære meg det Smile
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Re: Søvnproblemer

Poste  Melles Lør 22 Aug 2009 - 9:27

Noen som bruker Remeron, og har hatt bivirkninger av de?
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Søvnproblemer

Poste  Vivi Lør 22 Aug 2009 - 13:13

Bruker som sagt Remeron, eneste bivirkningen jeg har merka er at jeg får mer matlyst av de Smile

Vivi


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Re: Søvnproblemer

Poste  sarasara Lør 22 Aug 2009 - 15:40

Er Remeron et anti-depressiva?

Jeg har brukt Imovane, far brukte Imovane og venninne brukte Imovane.
Jeg ble munntørr og det kostet 17.000 hos tannlegen.
Far fikk hallusinasjoner og sluttet.
Venninnen fikk tinnitus.

Her går det derfor i gammeldagse sovemedisiner, Mogadon.
For det er så godt å sove.
Helt nødvendig.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Re: Søvnproblemer

Poste  Melles Lør 22 Aug 2009 - 17:38

sarasara: Remeron er antidep,etter det jeg kan se...

Mogadon: har den noe bivirkninger for deg?

Ja, jeg er veldig opphengt i bivirkninger. Vært borti så mye at jeg er livredd for dem...
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Re: Søvnproblemer

Poste  sarasara Lør 22 Aug 2009 - 22:08

Nei, Mogadon har ingen bivirkninger på meg. Det er samme "familie" som Vival, en noe sterkere diasapam, og tar man den slik at man får sovet den ut, så går det helt fint.

Da er vi to om å være redde for bivirkninger i hvert fall.
Noe må vi tåle, men minst mulig tusen takk.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Re: Søvnproblemer

Poste  Melles Lør 22 Aug 2009 - 22:10

Tusen takk, sarasara! Da kan jeg være redd sammen med deg, i hvert fall... study
Melles
Melles


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Re: Søvnproblemer

Poste  Moostar Ons 27 Jan 2010 - 17:07

Søvnproblemene mine har eskalert. Er redd for å bli avhengig av Imovane og fått anbefalt Vallergan. Noen med erfaringer ved bruk av dette for innsovningsproblemer?
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Re: Søvnproblemer

Poste  Lierdama Ons 27 Jan 2010 - 17:21

Ja, bruker Vallergan.
Sovner greit av den.
Tar litt tid før den gir effekt, svelger den 3-4 timer før sengetid.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Re: Søvnproblemer

Poste  Inger Johanne Ons 27 Jan 2010 - 18:15

Vi har snakket om Vallergan i en annen tråd... Noen som finner den?
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Re: Søvnproblemer

Poste  Marianne Ons 27 Jan 2010 - 18:55

Var det under symptomer og symptombehandling, Fatigue?
Marianne
Marianne


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Re: Søvnproblemer

Poste  Moostar Ons 27 Jan 2010 - 19:30

Har nå søkt på Vallegran i hovedsøket og under alle de forslkjellige foraene - uten resultat. Har også søkt på alternative skrivemåter. Kommer ikke opp noe.
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Re: Søvnproblemer

Poste  LiseTone Ons 27 Jan 2010 - 19:59

tror ikke søkknappen fungerer søkte på navnet mitt "søket gav ikke treff"
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Re: Søvnproblemer

Poste  Lierdama Ons 27 Jan 2010 - 22:14

Husker også at Vallergan er blitt tastet om tidligere.
Bl.a hadde vi framme at den må tas lenger tid i forveien før sengetid enn den timen det står om på pakka.
Men hvor? - nei jeg finner det heller ikke igjen.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Re: Søvnproblemer

Poste  Trippel Ons 27 Jan 2010 - 23:32

Heisann fokens. Jeg fant Vallergan Her og Her Ellers kan jeg huske at vi skrev om Vallergan på Øisteins.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Re: Søvnproblemer

Poste  Inger Johanne Fre 29 Jan 2010 - 1:49

Litt ovenfor nevnes søkeproblemer. Se Tråden "Trenger du hjelp"
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Re: Søvnproblemer

Poste  Lierdama Fre 29 Jan 2010 - 16:26

Siste natt som den etterlengtede søvnen ikke kom satt jeg på stua.
Snø på bakken og overskyet (da blir det aldri skikkelig mørkt her i Lier pga alle drivhusene) så jeg to ugler (eller var det den samme jeg så to ganger?) på strømledningen rett utenfor.
Kjempeflott, for jeg har aldri sett ugle før.
Så våkenatten ga meg en naturopplevelse med positivt fortegn!
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Søvnproblemer Empty Re: Søvnproblemer

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet