Hakadal MS-senter for og imot
+13
BeCe
Zara Z
fru tussi
LiseTone
Inger Johanne
Moostar
Solsikke
svarthyll
Nanna
Lierdama
sarasara
Julestjerne
Trippel
17 posters
Side 2 av 3
Side 2 av 3 • 1, 2, 3
Re: Hakadal MS-senter for og imot
Hei, Hei, Heeei!!!! Rullestolen er vel et fantastisk hjelpemiddel? Jeg betalte 100,- i depositum for en rullestol på et stort handlesenter, og selv om den hadde litt små hjul, syns jeg det ble en flott handletur.... istedenfor å slite seg ut på tilbaketuren til kassen, trillet jeg plystrene tilbake... Dette kommer jeg til å prøve flere ganger
svarthyll
Joda det er et flott hjelpemiddel, men ikke å bruke hele tida, da ser en alle hindringene, eller rettere sagt en merker dem.
Hadde jeg hatt bruk for den bare på et kjøpesenter, så hadde jeg sagt hei, hei heiii også
Hadde jeg hatt bruk for den bare på et kjøpesenter, så hadde jeg sagt hei, hei heiii også
LiseTone
Egentlig skulle vel ikke denne tråden handle om rullestol (jeg tok det bare med som et eksempel fordi Moonstar skrev om det først).
Åssen går det, Moonstar, har du hørt noe om du får plass og har du i så fall bestemt deg for om du vil ta imot den?
Åssen går det, Moonstar, har du hørt noe om du får plass og har du i så fall bestemt deg for om du vil ta imot den?
Lierdama
Leste om oppholdet i Stavern og så at disse temaene burde ligge i samme forum.
Trippel
jeg har søkt meg dit og gleder meg som gal til å kunne komme dit.
Det som trekker for meg er trening i 4 uker uten å tenke på annet, få virkelig motivasjon
Det som trekker for meg er trening i 4 uker uten å tenke på annet, få virkelig motivasjon
fru tussi
det jeg ikke forstår er hvordan man får det til?? "De fleste" er jo kvinner midt i livet, gjerne med småbarn. Har blitt annbefalt Hakkadal av leger i årevis - men kabalen går ikke opp. Hvem tar seg av barna når jeg "trener" i 4 uker??? Må også legge til at jeg var redd for å treffe "alle de syke". Etter å ha jobbet med denne angsten i mange år - og er nå kvitt den. Jeg har jo selv vært av de som skremmer andre Nå ser jeg frisk ut og skremmer kun meg selv Jeg har vært med å arrangere tur til Hakkadal med vår lokale ms-forening. Det kan annbefales - var jo veldig koselig der Nå har jeg tenkt å teste det ut som deltager for første gang. Min fysioterapeut søker om plass for meg til: "Rehabilitering med kognitivt fokus".
Utfordrer andre med usynlige plager om å melde seg på også!
Ta gjerne kontakt med meg ! ...sammen er vi sterke
Utfordrer andre med usynlige plager om å melde seg på også!
Ta gjerne kontakt med meg ! ...sammen er vi sterke
Zara Z
kjempe bra innlegg og skjønner godt det med små, ikke alle som har partner som kan passe barn så lenge.
fru tussi
Hei dere, - jeg vil bare fortelle hvor glad jeg er - for jeg skal til Hakadal igjen, har fått et opphold på 3,5 uke fra slutten av april. Det passer så innmari godt, er så sliten - og verre er det nok etter påske -
Driver nemlig med flytting, fin måte å få orden i skuffer, skap og boder på, men fytterakkern ....
Rydde-sortere-kaste-gi bort-selge- og så pakke bare det jeg virkelig vil beholde.
Ved hjelp av to armer, som ikke vil gjøre det jeg ønsker - et bein jeg glemmer ikke klarer å stå alene (plutselig er jeg på vei oppi en eske) - og et hue som bare roter når stresset tar overhånd.
Har prøvd med å visualisere en tidsmaskin, sånn at jeg blir en ganske sprek 40åring
- men det virker jo bare i korte perioder, fordi jeg er sta og vil
Vel - jeg gleder meg da over å få komme til MS-senteret for
Å få sove godt og vite at jeg ikke må ta oppvasken morran etter, fordi jeg ikke orka etter middag - Komme til ferdige måltider, slippe tenke ut retter og lage det (iblant). Det er sunn mat der, men jeg syntes det stort sett var kjedelige skandinaviske middager - Nå veit jeg det, så krydder tar jeg med.
Få hjelp av dyktige fysioterapeuter til å trene det som er riktigst for meg, trene så mye jeg bare orker, oppdelt i korte økter -
Har lyst til å gå turer med rollatoren min uten sigarettpakka i lomme. Skal kutte røyken og holde meg til ikke-røykerne!
Vil ta imot avtale med ergoterapeut og nevrolog - godt å kunne snakke med en sykepleier når jeg føler for det,
- og denne gangen skal jeg også be om å få snakke med en psykolog, det ER saker og ting det kunne være godt å få drøfta. Nå skal jeg innrømme det
Summa summarum - mange gode grunner for å reise dit -
selvom jeg synes det er best å være sammen med mannen min - jeg bor så nært at jeg kan dra hjem
i helgene -
heldige meg
PS.
Jeg var der i 08 - da tok det over et år mellom søknad og tilbud om opphold.
Søkte via fastlegen min i okt/nov - fikk tilbud allerede i februar, - måtte be om å få det litt senere pga
flyttingen - og det fikk jeg raskt.
Kan det være at færre søker seg dit?
Jeg anbefaler oppholdet - spesielt for å få hjelp med det muskulære og få trent riktig.
Er det noen i forumet som skal dit i slutten av april, tror det er 28. jeg skal dit -
så sendt meg noen ord, da -
Beste hilsen
meg
Driver nemlig med flytting, fin måte å få orden i skuffer, skap og boder på, men fytterakkern ....
Rydde-sortere-kaste-gi bort-selge- og så pakke bare det jeg virkelig vil beholde.
Ved hjelp av to armer, som ikke vil gjøre det jeg ønsker - et bein jeg glemmer ikke klarer å stå alene (plutselig er jeg på vei oppi en eske) - og et hue som bare roter når stresset tar overhånd.
Har prøvd med å visualisere en tidsmaskin, sånn at jeg blir en ganske sprek 40åring
Å få sove godt og vite at jeg ikke må ta oppvasken morran etter, fordi jeg ikke orka etter middag - Komme til ferdige måltider, slippe tenke ut retter og lage det (iblant). Det er sunn mat der, men jeg syntes det stort sett var kjedelige skandinaviske middager - Nå veit jeg det, så krydder tar jeg med.
Få hjelp av dyktige fysioterapeuter til å trene det som er riktigst for meg, trene så mye jeg bare orker, oppdelt i korte økter -
Har lyst til å gå turer med rollatoren min uten sigarettpakka i lomme. Skal kutte røyken og holde meg til ikke-røykerne!
Vil ta imot avtale med ergoterapeut og nevrolog - godt å kunne snakke med en sykepleier når jeg føler for det,
- og denne gangen skal jeg også be om å få snakke med en psykolog, det ER saker og ting det kunne være godt å få drøfta. Nå skal jeg innrømme det
selvom jeg synes det er best å være sammen med mannen min - jeg bor så nært at jeg kan dra hjem
i helgene -
heldige meg
PS.
Søkte via fastlegen min i okt/nov - fikk tilbud allerede i februar, - måtte be om å få det litt senere pga
Jeg anbefaler oppholdet - spesielt for å få hjelp med det muskulære og få trent riktig.
Er det noen i forumet som skal dit i slutten av april, tror det er 28. jeg skal dit -
Beste hilsen
meg
BeCe
Jeg fikk mitt tredje tilbud nå i slutten av mars, men takket nei for tredje gang. Det passer bare ikke når jeg får tilbudene. Jeg har fått to tilbud i en periode hvor jeg drev med små-operasjoner, kunne ikke reise da. Nå har jeg nettopp kommet hjem etter å ha vært borte i 9 uker, kan ikke stikke av igjen nå! Ja, jeg ser at det er mange av tilbudene på Hakadal jeg hadde hatt godt av, men det får være så lenge. Håper du sender oss noen brev mens du er der. På den måten "åpner" du kanskje døren for andre som kvier seg for å reise bort i 4 uker. God tur!
Trippel
Skal ha med mac'en min, så jeg sender gjerne et 'reisebrev', kanskje flere.
Det er spennende hvem som kommer samtidig med meg, - har mye å si at
man finner folk med litt samme syn på livet, - skal jo være der en god stund.
Det er jo opptil 28 totalt, så noen bør en kunne trives med.
Synd du ikke har kunnet dra når du får tilbud, Trippel -
Ønsker deg forbedret helsetilstand, slik at du kanskje kan få til et opphold der,
og dermed muligens få det bedre med MSn.
Ja, jeg ønsker at alle skal få oppleve hvordan det er på MS-senteret.
Det er spennende hvem som kommer samtidig med meg, - har mye å si at
man finner folk med litt samme syn på livet, - skal jo være der en god stund.
Det er jo opptil 28 totalt, så noen bør en kunne trives med.
Synd du ikke har kunnet dra når du får tilbud, Trippel -
Ønsker deg forbedret helsetilstand, slik at du kanskje kan få til et opphold der,
og dermed muligens få det bedre med MSn.
Ja, jeg ønsker at alle skal få oppleve hvordan det er på MS-senteret.
BeCe
Syns egentlig at du er heldig som både får opphold og har mulighet til å dra.
Håper du får godt utbytte av tiden på Hakadal, BeCe.
Hvorfor er det sånn at noen ikke får komme dit mens andre er der flere ganger?
Håper du får godt utbytte av tiden på Hakadal, BeCe.
Hvorfor er det sånn at noen ikke får komme dit mens andre er der flere ganger?
Lierdama
Mener Hakadal regner minimum 2år mellom hver gang samme person får tilbud om opphold. Jeg vet i hvertfall at jeg ventet i nesten et år før jeg fikk mitt første og eneste tilbud.
Surt da at jeg ikke kan benytte meg av det. De var greie og skjøv på tilbudet tre ganger, men jeg forstår godt at jeg ikke kunne fortsette slik. De ønsket meg velkommen ved en annen anledning, så jeg kan nok komme til å søke igjen.
Har aldri vært på noen form for organisert rehabilitering, så jeg tror jeg hadde hatt godt av det. Har nå hatt MS i 13år og ser at jeg begynner å få endel fysiske skavanker. Jeg synes selv at jeg både går og står som en frisk person når jeg er i form, men alle kan se at noe er galt.
I dag sto jeg i kø i en Nille-butikk. Foran meg sto det tre eldre damer og køen beveget seg sakte. Da det ble min tur sa damen bak disken at hun hadde hatt lyst til å be meg gå først fordi hun så at jeg ikke sto så godt. Jeg ble overrasket fordi jeg ikke mente jeg hadde stått på noe spesielt "sykt" vis. Men jeg hadde vel det da.
Surt da at jeg ikke kan benytte meg av det. De var greie og skjøv på tilbudet tre ganger, men jeg forstår godt at jeg ikke kunne fortsette slik. De ønsket meg velkommen ved en annen anledning, så jeg kan nok komme til å søke igjen.
Har aldri vært på noen form for organisert rehabilitering, så jeg tror jeg hadde hatt godt av det. Har nå hatt MS i 13år og ser at jeg begynner å få endel fysiske skavanker. Jeg synes selv at jeg både går og står som en frisk person når jeg er i form, men alle kan se at noe er galt.
I dag sto jeg i kø i en Nille-butikk. Foran meg sto det tre eldre damer og køen beveget seg sakte. Da det ble min tur sa damen bak disken at hun hadde hatt lyst til å be meg gå først fordi hun så at jeg ikke sto så godt. Jeg ble overrasket fordi jeg ikke mente jeg hadde stått på noe spesielt "sykt" vis. Men jeg hadde vel det da.
Trippel
Jeg tror det er sånn om å få komme til Hakadal at det kan ha betydning om du kan få et "tilsvarende" tilbud i egen helseregion. Og så må man ikke trenge for mye hjelp.
Inger Johanne
En 70 år gammel mann som handler hvor jeg jobber har vært 12 x 1 mnd på Hakadal!
benedicte
Til dere som har vært på Hakadal senteret.
Er det fastlegen eller nevrologen som søker? Eller kan man søke selv?
Er det fastlegen eller nevrologen som søker? Eller kan man søke selv?
aliset
Se http://www.mssenteret.no/mssenteret/henvisning/
- det er nemlig litt forskjellig avh av hvilken helseregion man tilhører.
Kan ikke søke direkte selv.
Lykke til
- det er nemlig litt forskjellig avh av hvilken helseregion man tilhører.
Kan ikke søke direkte selv.
Lykke til
BeCe
Takk for svar BeCe... er det ikke typisk... region Møre og Romsdal bruker ikke Hakadal som del av sitt rehabiliteringstilbud
aliset
Det har vært folk fra det fylket som har beklaget det før også.
Rart at de bare lar være å benytte et sånt kompetansesenter som kan være til hjelp for beboerene som trenger det.
Hva blir løsningen for deg da, aliset, finnes det noe alternativ?
Rart at de bare lar være å benytte et sånt kompetansesenter som kan være til hjelp for beboerene som trenger det.
Hva blir løsningen for deg da, aliset, finnes det noe alternativ?
Lierdama
Eneste alternativet eg veit om foreløbig er en ukes opphold på nevrologhjemmet i Ålesund.
Skal iallefall få søkt meg inn der. Hvor det er nevrolog og det er mulighet for at pårørende kan være med i noen dager iallefall.
Skal iallefall få søkt meg inn der. Hvor det er nevrolog og det er mulighet for at pårørende kan være med i noen dager iallefall.
aliset
Hei Aliset
Som nevnt tidligere her har det vært fler som har fått nei, i første omgang.........
http://www.ms.no/ms-og-samfunnet/kamp-for-r/
Du får sikkert støtte av din nevrolog og fastlege til å utnytte det beste tilbudet landet har å gi os MS'ere.
Jeg skal lete og se om jeg finner flere eksempler.
Stå på krava, ( men ikke glem å levere Selvangivelsen )
Som nevnt tidligere her har det vært fler som har fått nei, i første omgang.........
http://www.ms.no/ms-og-samfunnet/kamp-for-r/
Du får sikkert støtte av din nevrolog og fastlege til å utnytte det beste tilbudet landet har å gi os MS'ere.
Jeg skal lete og se om jeg finner flere eksempler.
Stå på krava, ( men ikke glem å levere Selvangivelsen )
Trippel
Trippel:
"Du får sikkert støtte av din nevrolog og fastlege til å utnytte det beste tilbudet landet har å gi os MS'ere."
Nei, du skjønner det at Møre og Romsdal (eller Helse Midt eller noe sånt) har bestemt at vi som bor her har ikke behov for et tilbud på Hakadal fordi vi har like gode tilbud i vårt eget distrikt. Noe vi ikke har. Nevrohjemmet i Ålesund har jeg hørt skal være et bra tilbud, men er for alle typer nevrologiske sykdommer (slagrammede, parkinson m.fl.). Det blir vel ikke helt det samme som et oppholde sammen med andre med samme sykdom. Synd, men slik er det. Min nevrologiske kontakt vil at jeg skal få dra, men han bestemmer ikke
"Du får sikkert støtte av din nevrolog og fastlege til å utnytte det beste tilbudet landet har å gi os MS'ere."
Nei, du skjønner det at Møre og Romsdal (eller Helse Midt eller noe sånt) har bestemt at vi som bor her har ikke behov for et tilbud på Hakadal fordi vi har like gode tilbud i vårt eget distrikt. Noe vi ikke har. Nevrohjemmet i Ålesund har jeg hørt skal være et bra tilbud, men er for alle typer nevrologiske sykdommer (slagrammede, parkinson m.fl.). Det blir vel ikke helt det samme som et oppholde sammen med andre med samme sykdom. Synd, men slik er det. Min nevrologiske kontakt vil at jeg skal få dra, men han bestemmer ikke
Marihøne
Kan du ikke gå til avisen og henvise til Grindstad sin uttalelse:
Styreleder i MS-forbundet, Svein Grindstad, reagerer stekt.
- Å tro at en kan bygge opp et tilsvarende tilbud som i Hakadal er bare tøys. Det er naivt, sier han til avisen.
Han peker på at senteret er det eneste i Norge som driver med ren MS-rehabilitering.
- MS-rehabilitering krever stor kompetanse, og det er vanskelig å tiltrekke seg spesialister i distriktene, sier Grindstad.
Trippel
Det er nok ei stor skute å navigere, det der med rehabiliteringsinstitusjoner.
Har de utviklet en rehabilitering de synes er på tilsvarende eller bedre nivå i sitt eget fylke (eller, det handler kanskje om egen helseregion, nå?) så blir det veldig dyrt å kjøpe plasser andre steder om man har plass i egen region.
Det er dessuten ikke alle som mener det er diagnosen som er viktigst i rehabilitering, det er eksempler på folk med ulike diagnoser med lik problemstilling som kan være greiere å rehabilitere sammen enn folk med samme diagnose, men veldig ulike funksjonsproblemer.
Kognitive problemer har de for eksempel kunnet fint lite om på Hakadal før. ( Nå skjer det noe der, og jeg skal ikke uttale meg om hvordan de gjør det nå.) Hadde jeg trengt rehabilitering, ville jeg heller vært et sted der de forstod seg på kognitive problemer.
Skal en tilby rehabilitering til ulike diagnosegrupper, må det likevel være en betingelse at de kan det grunnleggende om hver diagnose, så vi ikke opplever at fatigue blir oppfattet som depresjon osv.
Rehabilitering nær hjemstedet kan også ha fordeler i forhold til å få hjelp med forhold i egen hjemkommune.
Men nå sier ikke jeg derfor at det ikke er bra å komme på Hakadal. Bare at det er flere sider av saken.
Har de utviklet en rehabilitering de synes er på tilsvarende eller bedre nivå i sitt eget fylke (eller, det handler kanskje om egen helseregion, nå?) så blir det veldig dyrt å kjøpe plasser andre steder om man har plass i egen region.
Det er dessuten ikke alle som mener det er diagnosen som er viktigst i rehabilitering, det er eksempler på folk med ulike diagnoser med lik problemstilling som kan være greiere å rehabilitere sammen enn folk med samme diagnose, men veldig ulike funksjonsproblemer.
Kognitive problemer har de for eksempel kunnet fint lite om på Hakadal før. ( Nå skjer det noe der, og jeg skal ikke uttale meg om hvordan de gjør det nå.) Hadde jeg trengt rehabilitering, ville jeg heller vært et sted der de forstod seg på kognitive problemer.
Skal en tilby rehabilitering til ulike diagnosegrupper, må det likevel være en betingelse at de kan det grunnleggende om hver diagnose, så vi ikke opplever at fatigue blir oppfattet som depresjon osv.
Rehabilitering nær hjemstedet kan også ha fordeler i forhold til å få hjelp med forhold i egen hjemkommune.
Men nå sier ikke jeg derfor at det ikke er bra å komme på Hakadal. Bare at det er flere sider av saken.
Inger Johanne
Da har jeg takket ja til et opphold på MS-senteret i Hakadal. Og det i desember Hvilket egentlig er litt "stort" av meg - for det betyr å gi slipp på alt som skal gjøres i heimen før jul og overlate det til mannen min,... Ikke det at han ikke klarer det, men at jeg skal klare å gi slipp på "kontrollfriken" i meg..
Men gruer meg til å være borte så lenge fra kjæresten min, selv om jeg vet at jeg kan reise hjem en helg eller to , og også få besøk. Men jeg sover ikke noe særlig når han ikke ligger ved siden av meg - så det kan jo bli spennende
Men gruer meg til å være borte så lenge fra kjæresten min, selv om jeg vet at jeg kan reise hjem en helg eller to , og også få besøk. Men jeg sover ikke noe særlig når han ikke ligger ved siden av meg - så det kan jo bli spennende
Moostar
BeCe skrev:Hei dere, - jeg vil bare fortelle hvor glad jeg er - for jeg skal til Hakadal igjen, har fått et opphold på 3,5 uke fra slutten av april. Det passer så innmari godt, er så sliten - og verre er det nok etter påske -
i helgene -
heldige meg
PS.
Beste hilsen
meg
hvordan er det med helgene egentlig? I info skrivet som kom i posten stod det ordrett:
"Det er lagt opp til at helgene utnyttes i forhold til individuelle behov og mål som er satt for oppholdet, i samråd med dine behandlere. Dersom det skulle være behov for å ta kortere permisjon i helgen, er det mulighet for det."
benedicte
Side 2 av 3 • 1, 2, 3
Side 2 av 3