MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

MS-"Medaljong/merke"

+6
Trippel
LiseTone
Lierdama
Nanna
Moostar
Berntine
10 posters

Go down

MS-"Medaljong/merke" Empty MS-"Medaljong/merke"

Poste  Berntine Tor 2 Jul 2009 - 9:40

For en tid tilbake fikk jeg et kraftig ms-attak. Jeg falt, fikk enormt mye spasmer og det kunne ligne på slag. Jeg hadde min samboer med meg, heldigvis. Jeg skal ikke skrive så mye om attaket, men har spørsmål om noe annet.
Epileptikere har en medlajong rundt halsen som viser at de har epilepsi. Finnes det noe lignende for oss med ms? Det eneste jeg har, er et kort som ligger i lommeboken som sier at jeg er bruker av sprøyter. Helsepersonell som kom til stedet for å hjelpe visste ingenting om meg og min sykdom. Jeg kunne ikke forklare meg idet hele tatt.
Om det ikke finnes, er det ikke da en idè å gjøre noe med dette?
Berntine
Berntine


Til Toppen Go down

MS-"Medaljong/merke" Empty Re: MS-"Medaljong/merke"

Poste  Moostar Tor 2 Jul 2009 - 10:05

Det var en veldig god idé Very Happy
Moostar
Moostar


Til Toppen Go down

MS-"Medaljong/merke" Empty Re: MS-"Medaljong/merke"

Poste  Nanna Tor 2 Jul 2009 - 10:37

Absolutt en veldig god ide! Kanskje en sak for MSforbundet, som fra før lager disse "MS-legitimasjonskortene"?

Nanna


Til Toppen Go down

MS-"Medaljong/merke" Empty Re: MS-"Medaljong/merke"

Poste  Lierdama Tor 2 Jul 2009 - 11:26

Støtter forslaget.

Har også tenkt på dette.
En ting er at det kan gi rask og nyttig info som øker vår sikkerhet hvis uhell skjer.
Dessuten vil vi kunne "identifisere" andre MSere.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

MS-"Medaljong/merke" Empty Re: MS-"Medaljong/merke"

Poste  LiseTone Tor 2 Jul 2009 - 11:40

Jeg har et smykke som jeg kjøpte for over 10 år siden, husker ikke hvor jeg kjøpte det, det var en nøkkel på det, og lurer på om det var innprega MS på det, jeg finner det ikke igjen, men det er Sigbjørn Sørlie som utforma smykket, han bor på Kapp ved Gjøvik.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

MS-"Medaljong/merke" Empty Re: MS-"Medaljong/merke"

Poste  Trippel Tor 2 Jul 2009 - 14:16

Ser at Nanna har nevnt informasjonskortene fra Forbundet og her kommer bare litt utfyllende informasjon fra Inger Johanne:
"MS-forbundet har en legitimasjon på flere språk, er lite plastkort som er gratis. Send inn et foto til Forbundet, så får du det i posten."
Ellers er jeg enig med dere i at et lite, pent smykke eller lignende med MS-logo på, hadde vært kjekt. Kanskje også en måte for forbundet å få inn litt hardt trengte midler? Ikke at de skal gjøre seg rike på dette, men la oss si de tjener 25.- - 50.- kroner per smykke?
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

MS-"Medaljong/merke" Empty Re: MS-"Medaljong/merke"

Poste  LiseTone Tor 2 Jul 2009 - 15:22

Tar jeg ikke helt feil så var forbundet som solgte smykket den gangen jeg kjøpte det, så hør med dem da vell.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

MS-"Medaljong/merke" Empty Re: MS-

Poste  BeCe Tor 2 Jul 2009 - 15:49

Forslaget om et sånt "smykke" er sikkert ok for de som liker å gå med noe rundt halsen - men det er
ikke "meg".
flower
Derimot skulle jeg ønske at MS-legitimasjonen/informasjonskortet som MS forbundet utsteder hadde vært i et
litt mindre format, slik at det kunne gått inn i oppbevaringsetui for andre leg./bankkort etc.
Mitt kort, som jeg fikk i 2007 er gått i stykker - åpnet seg på tre kanter, slik at trykket på baksiden med informasjonen på norsk er blitt ganske så utydelig.
Har hatt det i vesker, sammen med honnørkort - som også er uforholdsmessig stort.
Honnørkortet fikk jeg en fotobutikk til å foliere for meg og det har nå holdt i et par år, like fint.
Jeg tror folieringen på MS-kortet har gått i stykker pga at det er veldig smalt med plast rundt selve kortet.
Det medfølgende kortet med info på andre språk er like fint, men selve kortet der er smalere -
slik at rammen blir bredere
.
Noen som skjønte hva jeg mente confused Very Happy ekstra skrøpelig til å uttrykke seg i denne varmen -
sunny
Hilsen
meg BeCe

PS
Ledsagerkortet fra Oslo kommune , laget på samme måte som MS-kortet, men er brukbar størrelse -
jeg oppbevarer det i en liten metalleske sammen med TT-kortet mitt, hender jo jeg har behov for det
ifm drosjereiser, så det har holdt seg like fint.
BeCe
BeCe


Til Toppen Go down

MS-"Medaljong/merke" Empty Re: MS-"Medaljong/merke"

Poste  Inger Johanne Fre 3 Jul 2009 - 1:06

Nå er jo nøkkelen ikke lenger et symbol for MS-forbundet. Jeg lurer bare på: Selv om en går med en medaljong, hvor mange vil vite hva det betyr? Epilepsi-lyset er litt spesielt, på grunn av de hyppige anfallene som noen plages med.

Elleras er jeg enig i det med formatet på kortet. Har gitt min respons om det, kanskje det hjelper om flere gjør det?
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

MS-"Medaljong/merke" Empty Re: MS-"Medaljong/merke"

Poste  BeCe Fre 3 Jul 2009 - 1:26

Sender en mail til ms-forbundet om det ødelagte kortet mitt - og foresp om de evt kan lage det i normal
kort-størrelse, kan ikke tenke meg det skal fordyre kortproduksjonen.

Hadde hodet mitt funka normalt, så burde jeg jo ha meldt fra om dette forlengst -
men nå gjr det jo ikke det ---- scratch

Varm nattlig hilsen BeCe Smile
BeCe
BeCe


Til Toppen Go down

MS-"Medaljong/merke" Empty Re: MS-"Medaljong/merke"

Poste  Lierdama Fre 3 Jul 2009 - 9:38

Å utforme et merke i form av et smykke er ikke ensbetydende med at det må henge rundt halsen.
Kan godt være en pin som gjør den lett å flytte fra plagg til plagg hvis man ønsker det.

Hvis det først blir satt igang produksjon kan de sikkert lage begge deler.
Dette gir folk mulighet til å velge det som passer den enkelte best.

Men det der å kunne ha mulighet til å identifisere hverandre har jeg sansen for.
Tenker at å vite om andre med samme sykdom kan gi fellesskap.
Se bare her inne, vi har noe som binder oss sammen uten at vi behøver å kjenner hverandre.
Ser ikke dere dere rundt og undrer om mon tro det er noen andre her som...?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

MS-"Medaljong/merke" Empty Re: MS-"Medaljong/merke"

Poste  Inger Johanne Fre 3 Jul 2009 - 9:54

Jeg har vitterlig "stått fram" på mange vis med sykdommen min, for å drepe myter og fremme informasjon. Men å gå med et merke som gjør at alle og en hver som første ting om meg får vite at jeg feiler en sykdom de tror så mye rart om... Det ville jeg ikke.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

MS-"Medaljong/merke" Empty Re: MS-"Medaljong/merke"

Poste  Melles Fre 3 Jul 2009 - 10:12

Det ville ikke jeg heller.
Ingen hemmelighet at jeg har MS, men at det skal være det første folk skal se... Niks
Melles
Melles


Til Toppen Go down

MS-"Medaljong/merke" Empty Re: MS-"Medaljong/merke"

Poste  Trippel Fre 3 Jul 2009 - 14:56

Det at man skal gå med noe som identifiserer en som MS'er kan ha sine negative sider, men.... Det kan være anledninger hvor du ønsker å stå frem med et merke, ring, smykke, pin eller lignenede. Dersom man har et slikt kan man jo velge når man eventuelt skal bære, det ikke sant? Very Happy
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

MS-"Medaljong/merke" Empty Re: MS-"Medaljong/merke"

Poste  sarasara Fre 3 Jul 2009 - 16:02

Vi hadde en gang en kjempekrangel om plast-armbånd. De ble solgt i alle farger og de med kreft skulle ha en farge, MS en annen osv. Til slutt ble det avslørt at det hele var en god ide for å få solgt noe til noen som noen kunne tjene penger på. Man kunne få kjøpt store restlagre fra USA. Før det tror jeg MS-Forbundet hadde solgt en del i grønt?

Innen vi kom dit trodde noen at det å ha riktig farge på plast-armbåndet var "en kamp mot MS" som om det å ha MS skulle vært en mening eller en holdning, for eller i mot MS. Ingen er "for MS" eller "for kreft".

Det siste innen de armbåndene den gangen, ble til at hadde du et gjennomsiktig, så gjorde du "alt". Det var satt i system hvor mye du var villig til å utføre av seksuelle ferdigheter.


Selv ville jeg aldri ha satt en klstrelapp på meg som fortalte at jeg har MS. Det er så mage andre fine smykker som jeg heller hadde hengt rundt halsen Smile
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

MS-"Medaljong/merke" Empty Re: MS-"Medaljong/merke"

Poste  LiseTone Fre 3 Jul 2009 - 18:00

Det var i mørke blått...... Wink
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

MS-"Medaljong/merke" Empty Re: MS-"Medaljong/merke"

Poste  Berntine Fre 3 Jul 2009 - 20:46

Her var det mange flotte svar! Smile
Heldigvis velger man selv hvorvidt man vil at andre skal vite om ens sykdom, så lenger det ikke vises fysisk. Men det kan jo og være andre sykdommer/lidelser enn ms.

Vil få benytte anledningen til å ønske alle en riktig god helg.
Berntine
Berntine


Til Toppen Go down

MS-"Medaljong/merke" Empty Re: MS-"Medaljong/merke"

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet