MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif

+7
nita
Jenta81
Inger Johanne
Ann Ingrid
Tone75
Julestjerne
Admin
11 posters

Go down

Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif Empty Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif

Poste  Admin Fre 3 Apr 2009 - 11:55

Immunbehandling i form av interferon-beta (Avonex®️, Betaferon®️, Rebif®️) eller glatiramer acetat (Copaxone®️) er standard terapi ved den attakkvise varianten av multippel sklerose.

Her kan du skrive om Avonex, Betaferon og Rebif.


Sist endret av Admin den Fre 30 Okt 2009 - 12:23, endret 1 gang

Admin
Admin


Til Toppen Go down

Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif Empty Re: Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif

Poste  Julestjerne Ons 3 Jun 2009 - 0:23

Hei til dere som bruker Rebif. Jeg har nå brukt denne bremsemedisinen i snart tre år. Til nå har det gått ganske greit.

Nå med en flott helg og masse sol har jeg sittet litt i solen for å få litt farge på legemet, og for å fylle D vitaminlageret.

Det jeg har lagt merke til er at de "ferske" sprøytestikkene tåler dårlig sol. Jeg blir veldig rød, og det klør. Dette gjelder ikke de stikkene som er ca en uke gamle - bare de nye. Det er akkurat som om jeg blir skikkelig solbrent i en runding rudt stikkstedet.

Noen som også har erfart dette, og hva tenker dere at det kan dette være? pig
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif Empty Re: Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif

Poste  Gjest Ons 3 Jun 2009 - 10:12

Jepp... bounce Etter at jeg gikk over til RNF i oktober i forfjor, så merker jeg det samme som deg når nye stikksteder blir ekspandert for sol. Både fra solarium og naturlig sol. Opp til en uke gamle stikksteder blir ekstra røde, varme og klør når UV-stråler slipper til... Hvorfor det er blitt sånn nå vet jeg ikke, men jeg syns ikke denne nye formularen er bedre enn de forrige versjonene i så hende. Har brukt Rebif i åtte år, men det er først siste halvannet året jeg opplever hudproblemer av denne art så det er nok en sammenheng med siste versjon. Men hvorfor? Hmmmm... Det var det da. Rolling Eyes

Trøsten er at det går bort igjen, og jeg prøver nå i sommerhalvåret å stikke på steder som dekkes under klær i solen. afro

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif Empty Re: Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif

Poste  Julestjerne Ons 3 Jun 2009 - 12:13

Det er nettopp det da, at om sommeren ønsker en jo at sikkstedene skal være mindre synlig - ikke mere.

Dette startet også for meg etter bytte til RNF. Merket ikke så mye til det forrige sommer fordi jeg ikke tålte så godt å sitte i solen da, men i år ser det ut til at jeg tåler det bedre. flower

Jeg skal spørre nevrologen om dette også - kanskje hun vet.
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif Empty Ny på Rebif :)

Poste  Tone75 Tor 16 Jul 2009 - 17:08

Ny på Rebif og ny på trening...
bivirkninger i form av stivhet var en dårlig kombinasjon med gangsperr lol!
Har ikke trent på all den tid - og det straffet seg med en sinnsyk gangsperr Smile

Men har vært flink da å komme i gang på treningsstudio *stolt*

Tone75


Til Toppen Go down

Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif Empty Ny på rebif!

Poste  Ann Ingrid Tor 16 Jul 2009 - 21:13

Velkommen i gjengen! Eller noe sånt;) Jeg hadde tre uker med bivirkninger, og nå har jeg brukt Rebif i 2 år, og jeg kjenner at jeg har tatt sprøyta om jeg ikke får sove med engang. Så flott å høre at du trener fordi, jøss, imponert! Jeg var helt slakt i min påvenningsfase! Men nå trener jeg igjen:)

Ann Ingrid


Til Toppen Go down

Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif Empty Re: Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif

Poste  Julestjerne Tir 18 Aug 2009 - 23:14

Da jeg begynte med Rebif var det mest hensiktsmessig for meg å sette sprøyta tirsdag,torsdag og lørdag.

Nå noen år etter har ting forandret seg, og jeg ønsker å bytte lørdagen ut med søndag. Tenker dere at jeg bare kan gjøre det "just like that," eller bør jeg snakke med min nevrolog om dette Question
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif Empty Re: Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif

Poste  Inger Johanne Ons 19 Aug 2009 - 10:17

Det hadde jeg bare gjort.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif Empty Re: Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif

Poste  Gjest Ons 19 Aug 2009 - 11:15

Det burde ikke være noe problem det Julestjerne. Cool Du trenger ikke konsultere med din nevrolog. Selv tar jeg sprøytene mandag, onsdag og fredag, og det har jeg gjort i over åtte år nå. Av og til har det hendt at det ikke passer på fredager (om jeg skal ut på noe), og da utsetter jeg bare fredagsskuddet til dagen derpå. Det har gått helt greit det i alle år. Det eneste du må passe på er at det går minimum 48 timer mellom hver injeksjon. farao

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif Empty Lengde på sprøytespiss??

Poste  Jenta81 Søn 31 Jan 2010 - 19:46

Bruker Betaferon med autoinjektor. Jeg veide rundt 66 kg når jeg begynte men har gått ned i vekt og veier nå ca 50 kg. Ved hver medisinerting syns jeg stikket gjør vondt, dette opplevde jeg bare noen ganger før jeg gikk ned i vekt. Kan det være at sprøytespissen er for lang eller er den like lang uansett vekt? Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif Icon_question

Jenta81


Til Toppen Go down

Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif Empty Re: Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif

Poste  nita Man 1 Feb 2010 - 1:04

Då eg brukte rebif med autoinjektor, so var det mulighet å vri på tuppen slik at nåla blei kortare. Dette var,sa ms sjukepleier fordi dei som var tynn kunne bruke kortere nål. Men den d går på skal vell djupare uansett enn rebif?

nita


Til Toppen Go down

Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif Empty Re: Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif

Poste  Julestjerne Man 1 Feb 2010 - 2:05

Betaferon skal settes like "dypt" som Rebif, altså subkutant. Jeg bruker ikke injektor, men tror den går an å stille på. Du kan ikke få kortere spiss på sprøyter som er ferdig fyllte. Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif Icon_smile
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif Empty Re: Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif

Poste  Lierdama Man 1 Feb 2010 - 17:49

Kanskje du bør ta en telefon til MS-sykepleier med spørsmålet ditt, Jenta81.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif Empty Re: Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif

Poste  Jenta81 Man 1 Feb 2010 - 20:15

ja da det går ann det, noen ganger føler jeg det nesten som om man maser he he selv om jeg vet at det er jo derfor de er der for å svare oss på ting vi lurer på Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif Icon_rolleyes

Jenta81


Til Toppen Go down

Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif Empty Smerter på stikkplassen etter mange dager?

Poste  Jenta81 Man 1 Feb 2010 - 20:32

I dag når jeg våknet kjentes det ut som en kul under huden i magen der jeg tok sprøyten for 4 dager siden. Når jeg satte den var det ikke noe vondt og det ble heller ikke hovent eller vondt da. Nå plutselig kom den lille kulen og den stikker og er vond. Hva kan dette være da? Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif Icon_question

Jenta81


Til Toppen Go down

Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif Empty Re: Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif

Poste  Trippel Man 1 Feb 2010 - 20:39

Kan nok være en lokal reaksjon på stikket. Jeg fikk problemer med sprøyta etter å ha brukt Copaxone i ganske lang tid. Jeg begynte da å massere (med en elektrisk maskin) på stikkstedet like etter jeg hadde stukket og jeg holdt på i 5-10 minutter. Det hjalp noe. Fikk raskere fordelt medisinen bort fra stikkstedet slik at jeg slapp å få "kuler".

Kanskje kan det også hjelpe deg?
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif Empty Re: Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif

Poste  Solsikke Tir 2 Feb 2010 - 12:39

Du maser ikke. Det er derfor de er der, og de svarer gjerne på spørsmål. Det er ikke meningen at du skal ha unødvendige tilleggsplager det enkelt går an å gjøre noe med.
Solsikke
Solsikke


Til Toppen Go down

Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif Empty Re: Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif

Poste  Mia Man 23 Aug 2010 - 0:28

Da var jeg i gang med Rebif-behandling. Bytter fra Extavia pga bivirkninger. Foreløpig virker det som jeg har mye av de samme bivirkningene med rebif også, men det kan jo være kroppen tolererer den bedre etterhvert. Jeg bruker rebismart - en autoinjektor som jeg setter en sylinder med medisin inn i som varer i to uker. Den forteller meg når siste injeksjon var, og om jeg har tatt dosene skikkelig. Ganske grei! Jeg har opptrappingsprogrammet på, så foreløpig har jeg bare tatt helt små doser. Hvordan var det i begynnelsen av behandlingen for dere? Mye bivirkninger? Hvor lenge varte de?

Mia


Til Toppen Go down

Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif Empty Re: Immunmodulerende behandling - Avonex, Betaferon, Rebif

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet