MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Det å glemme sprøyta.

+6
Inger Johanne
sarasara
benedicte
Ann Ingrid
alpemø
Julestjerne
10 posters

Go down

Det å glemme sprøyta. Empty Det å glemme sprøyta.

Poste  Julestjerne Man 15 Jun 2009 - 21:14

Jeg var på nattevakt fra lørdag til søndag - og i den forbindelse glemte jeg å ta "Rebifen" min. Embarassed

Jeg har glemt sprøyten noen ganger før også.

Er det noen av dere som har glemt dette noen gang - og gjør det noe?
Julestjerne
Julestjerne


Til Toppen Go down

Det å glemme sprøyta. Empty Re: Det å glemme sprøyta.

Poste  alpemø Tir 16 Jun 2009 - 15:34

Jeg har også glemt den noen ganger. Jeg var også veeeeeldig flink til å utsette det å ta den. I etterkant tror jeg det hadde mest med min motvilje til å sette den sprøyta i det hele tatt.

Siden det anbefales å slutte å ta Rebif ca et halvt år før man planlegger å bli gravid (det tar visst så lang tid før stoffet er ute av systemet), tror jeg ikke det er noen stor katastrofe om man glemmer den en gang. Da jeg brukte Copaxone sa mannen på kundesenteret flere ganger at det var ikke noe problem å glemme den en dag (og dette sa han selvom jeg egentlig bare ville vite hvordan det var å ta med sprøyter på reise).
alpemø
alpemø


Til Toppen Go down

Det å glemme sprøyta. Empty Rebif og halveringstid

Poste  Ann Ingrid Fre 10 Jul 2009 - 23:26

Jeg har nettopp vært hos nevrolog for å spørre om når jeg må slutte med rebif før assistert befruktning. 1 uke sa han, på grunn av meget kort halveringstid.

Ann Ingrid


Til Toppen Go down

Det å glemme sprøyta. Empty Re: Det å glemme sprøyta.

Poste  benedicte Fre 10 Jul 2009 - 23:52

Med copaxone er det jo bare 28 sprøyter per mnd, så da bir det jo naturlig at man "hopper over" i nye og ne.. Smile

benedicte


Til Toppen Go down

Det å glemme sprøyta. Empty Re: Det å glemme sprøyta.

Poste  sarasara Lør 11 Jul 2009 - 0:48

Det er ikke "naturlig" at man hopper over i ny og ne. Har man en kronisk sykdom så tar man de medisinene man skal ta når man skal ta dem, ellers virker de ikke optimalt!
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Det å glemme sprøyta. Empty Re: Det å glemme sprøyta.

Poste  Inger Johanne Lør 11 Jul 2009 - 9:25

Men sarasara, nå har du faktisk misforstått! Det er en del medisiner der det skal være pauser.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Det å glemme sprøyta. Empty Re: Det å glemme sprøyta.

Poste  sarasara Lør 11 Jul 2009 - 15:17

Men det gjelder ikke Copaxone!

Se i Felleskatalogen, en sprøyte hver dag!
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Det å glemme sprøyta. Empty Re: Det å glemme sprøyta.

Poste  Inger Johanne Lør 11 Jul 2009 - 18:19

OK, trodde du kom med en generell uttalelse. da er jeg enig med deg, sarasara.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Det å glemme sprøyta. Empty Re: Det å glemme sprøyta.

Poste  benedicte Man 13 Jul 2009 - 21:43

Det var det vi fikk beskjed om av nevrologen, når min samboer gikk på Copaxone. Tviler på at hun ville sagt det hvis det helt opplagt var feil. Vi fulgte hvertfall hennes råd. Smile

benedicte


Til Toppen Go down

Det å glemme sprøyta. Empty Re: Det å glemme sprøyta.

Poste  sarasara Tir 14 Jul 2009 - 0:58

Kan du ha misforstått?
Her er fra felleskatalogen om Copaxone:

Dosering: Voksne: Anbefalt dosering er 20 mg (1 ferdigfylt sprøyte) gitt som s.c. injeksjon 1 gang daglig.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Det å glemme sprøyta. Empty Re: Det å glemme sprøyta.

Poste  benedicte Tir 14 Jul 2009 - 1:00

Jeg tror ikke det.. Fikk beskjed om at det var derfor det bare var 28 sprøyter i en eske.. og at man bare fikk hente 12 esker i året. Men han gikk ikke ett helt år på copaxone da. Men han hoppet over kanskje 1 sprøyte annenhver mnd.. Smile

Men som sagt så går han ikke på Copaxone lenger, og ting kan vel endres, om det er det som har skjedd eller vi som har misforstått er ikke veldig relevant for meg, siden han ikke tar denne medisinen lenger. Jeg håper med at alle som går på Copaxone snakker med sin egen nevrolog om dette selv, og får sitt svar Smile

benedicte


Til Toppen Go down

Det å glemme sprøyta. Empty Re: Det å glemme sprøyta.

Poste  LiseTone Tir 14 Jul 2009 - 11:22

Jeg bruke copaxone i over 5 år, og hoppa aldri over en sprøyte.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Det å glemme sprøyta. Empty Re: Det å glemme sprøyta.

Poste  sarasara Tir 14 Jul 2009 - 16:03

Da er det vel pakket slik fordi at 7 går opp i 28?
7 dager i en uke.

Det er litt farlig hvis vi lager rot her inne angående medisiner.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Det å glemme sprøyta. Empty Re: Det å glemme sprøyta.

Poste  LiseTone Tir 14 Jul 2009 - 16:56

"Just presis" som en viss svenske sa Wink
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Det å glemme sprøyta. Empty Re: Det å glemme sprøyta.

Poste  Lierdama Tir 14 Jul 2009 - 19:04

I min tid med Copaxone ble det sagt hver dag.
Antallet i hver pakke var aldri noe tema, anså aldri at det skulle være avgjørende for om jeg tok eller ikke.

Hvis det er vanskelig å huske å ta sprøyta:
Lurt å ha fast tidspunkt.
Kanskje smart å legge inn alarm på mobilen, vekkerklokka, når dagsrevyen er ferdig eller på annen måte fast tid.
Vet at noen syns det er best å stikke like før sengtid, mens andre liker å gjøre det tidligere på kvelden og atter andre om morgenen.
Hver må finne tid og metode for å huske som passer en selv.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Det å glemme sprøyta. Empty Re: Det å glemme sprøyta.

Poste  Marihøne Tir 14 Jul 2009 - 21:34

Selvfølgelig kan en glemme sprøyta en dag uten de store konsekvensene. Det er klart det kan skje, men da tar en jo den neste dagen etterpå. Dette har jeg fra ms-sykepleier.

Klart det bør ikke skje ofte, men en sjelden gang gjør vel ingenting. Har brukt Copaxone i litt over to år, glemt å ta sprøyta en to-tre ganger. Det tror jeg vi som bruker bremsemedisin leve med.

Fortsett å gå på arbeid du (Julestjerne). Vi må vel kunne leve et liv utenfor våre egne vegger. Det er jo rett og glemme sprøyta når en er opptatt med hyggeligere ting og tang.

Jeg er ikke ute etter å krangle med noen sunny

Marihøne


Til Toppen Go down

Det å glemme sprøyta. Empty Re: Det å glemme sprøyta.

Poste  benedicte Tir 14 Jul 2009 - 23:31

sarasara skrev:Da er det vel pakket slik fordi at 7 går opp i 28?
7 dager i en uke.

Det er litt farlig hvis vi lager rot her inne angående medisiner.

som jeg sa isted: Men som sagt så går han ikke på Copaxone lenger, og ting kan vel endres, om det er det som har skjedd eller vi som har misforstått er ikke veldig relevant for meg, siden han ikke tar denne medisinen lenger. Jeg håper med at alle som går på Copaxone snakker med sin egen nevrolog om dette selv, og får sitt svar

benedicte


Til Toppen Go down

Det å glemme sprøyta. Empty Re: Det å glemme sprøyta.

Poste  BeCe Tir 20 Apr 2010 - 22:49

Jeg går på Copaxone og skal ta en sprøyte hver dag, det har både nevrologen sagt og MS-sykepleier da jeg fikk opplæring.
Snakket i høst m nevrologen om det at jeg soser og glemmer, så jeg lurte på kanskje lettere om jeg kunne gå over til en medisin som skal taes en gang i uken el. sjeldnere -
men han mente Copaxone hadde færrest bivirkninger og at det IKKE gjorde noe om jeg skulle glemme en gang i blant -
- best selvsgt forsøke få til faste rutiner - men ingen fare for at det virker selvom det skulle gå mer enn 24 timer mellom sprøytene.
Enkelte dager klarer jeg rett og slett ikke sette sprøyta pga hendene mine og hvis ikke mannen er hjemme, så kan det bli et 'hull' av den grunnen også.
BeCe
BeCe


Til Toppen Go down

Det å glemme sprøyta. Empty Re: Det å glemme sprøyta.

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet