MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Hvordan virker cellegift og blir man plaget av bivirkningene? Andre medisiner?

5 posters

Go down

Hvordan virker cellegift og blir man plaget av bivirkningene? Andre medisiner? Empty Hvordan virker cellegift og blir man plaget av bivirkningene? Andre medisiner?

Poste  Gjest Lør 25 Apr 2009 - 22:25

Jeg har en i familien som hat hatt MS i mange år.
Han har brøvd Betaferon, men legene sa det ikke virket på han. (han hadde ikke anfall på hele medisineringperioden). Etter han sluttet har han hatt fire store anfall der han blir innlagt på sykehus i lengre perioder. Nå vil doktoren at han skal starte på Novantrone. Han (vi) er litt skeptisk til dette, bivirkningene virker veldig alvorlige og at det ikke er godkjent i Norge( tror jeg).

Kan noen gi meg litt tilbakemelding på dette, har lest alt her på forumet og det som er på internett når man googler Novantrone. Jeg ønsker å høre fra folk som har prøvd dette og vet hva man går til.

Tusen takk.

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Hvordan virker cellegift og blir man plaget av bivirkningene? Andre medisiner? Empty Re: Hvordan virker cellegift og blir man plaget av bivirkningene? Andre medisiner?

Poste  Milla Lør 25 Apr 2009 - 22:58

dersom han ikke hadde noen sykdomsaktivitet hele den tiden han brukte bremsemedisin, men så ble det mye etter at han sluttet, vil jo jeg si at det virker som at betaferon virket på han da...?
hva var "legene"'s forklaring/argumenter?
Milla
Milla


Til Toppen Go down

Hvordan virker cellegift og blir man plaget av bivirkningene? Andre medisiner? Empty Re: Hvordan virker cellegift og blir man plaget av bivirkningene? Andre medisiner?

Poste  Gjest Søn 26 Apr 2009 - 0:46

Legene sa at han hadde en raskt forverrende ( er det sekundær progressiv det heter?) MS type, og at Betaferon ikke ville bremse selve Ms`en. Forstår ikke alt de sier og føler meg ofte forvirret over hva legene egentlig mener.

Skal snakke med legene neste uke og da skal jeg spørre om han ikke kan starte på Betaferon igjen, for det går vel?

Takk for svar.

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Hvordan virker cellegift og blir man plaget av bivirkningene? Andre medisiner? Empty Re: Hvordan virker cellegift og blir man plaget av bivirkningene? Andre medisiner?

Poste  Trippel Søn 26 Apr 2009 - 7:38

Klart det går. Personlig har jeg starta og stoppa et par ganger jeg, men har nå en lengre tenkepause.

Fra det ene til noe annet. Jeg synes du skal ta med deg noen neste uke, når dere skal til nevrologen. Da er det flere ører som hører og som kanskje kan forstå hva legen sier. Ellers går det godt an å be legen snakke "så folk forstår". Jeg skjønner godt det blir mye å ta inn når disse pilletrillerne begynner tåkepratet sitt.

Vil bare legge til, sånn helt til slutt, at vi med MS kun får en bitte liten dose cellegift i forhold til hva de med kreft får. Men det er klart, cellegift er cellegift uansett. Vil bare ønske dere lykke til og minne meg selv på at vi har glemt å ønske dere velkommen til forumet. Har du flere/andre spørsmål, så bare kom med dem. Du har sikkert også sett funksjonen hvor du kan sende spørsmålene som PM dersom du ikke vil ha de ut i "det offentlige rom"?
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Hvordan virker cellegift og blir man plaget av bivirkningene? Andre medisiner? Empty Re: Hvordan virker cellegift og blir man plaget av bivirkningene? Andre medisiner?

Poste  sarasara Søn 26 Apr 2009 - 15:53

Et råd er å skrive ned alle spørsmål man har når man er hjemme, ta med lista til legen og spør, for når man kommer inn på legens kontor har spørsmålene det med å forsvinne i den løse luft.

Det er en forskjell på cellegift og bremsemedisin. De har jo sagt at han har en raskt forverrende sekundær progressiv MS og at Betaferon ikke ville bremse selve Msen. Cellegift virker på en annen måte men det er mye å lese før man forstår forskjellen. Men skriv den lista og spør til dere forstår?

Masse lykke til!

Novantrone er godkjent i Norge og adressen til Felleskatalogen er

http://www.felleskatalogen.no/
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Hvordan virker cellegift og blir man plaget av bivirkningene? Andre medisiner? Empty Re: Hvordan virker cellegift og blir man plaget av bivirkningene? Andre medisiner?

Poste  Lierdama Søn 26 Apr 2009 - 17:26

Ja, skriv ned spørsmålene du/dere vil stille.

Like viktig: ta dere bryet med å skrive ned svarene der får også.
Da er det lettere å sjekke om dere har har oppfattet legen riktig.
Vanskelige ord og uttrykk kan forklares med det samme.
Ofte er sånne legetimer spekket av informasjon, har man skrevet det ned er det lettere å fordøye stykkevis hjemme.
Og ikke minst har jeg opplevd å bli tatt mer på alvor av legene når jeg noterer det de sier.

Lykke til.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Hvordan virker cellegift og blir man plaget av bivirkningene? Andre medisiner? Empty Re: Hvordan virker cellegift og blir man plaget av bivirkningene? Andre medisiner?

Poste  Gjest Søn 26 Apr 2009 - 19:39

Tusen takk for svar.
Skal tenke meg godt om og skrive ned alt jeg lurer på, også ord som er vanskelige å forstå.

Gjest
Gjest


Til Toppen Go down

Hvordan virker cellegift og blir man plaget av bivirkningene? Andre medisiner? Empty Mine tanker om cellegift/vankelig dilemma

Poste  ladybird Tor 30 Apr 2009 - 12:10

Mine tanker om ny behandling/fortsette betaferon? ---> http://martebjoergum.blogspot.com/2009/04/gi-meg-et-svar_29.html

Hilsen datter av en med MS



:-)

ladybird


Til Toppen Go down

Hvordan virker cellegift og blir man plaget av bivirkningene? Andre medisiner? Empty Re: Hvordan virker cellegift og blir man plaget av bivirkningene? Andre medisiner?

Poste  sarasara Lør 2 Mai 2009 - 15:50

Hei Marte!

Jeg har lest i bloggen din og om dette at ingen vet. Nei, de vet ikke, selv om de er spesialister i neurologi så er MS så forskjellig fra menneske til menneske som har det, pluss at det finnes ikke helt reelle faste bevis eller resultater av bremsemedisinene.

Hvis det er sånn at cellegift kan stanse utviklingen av MS i to år, så skulle jeg veldig gjerne ha en link til hvor det står og litt mer, slik at vi alle kunne, hvis vi ville og orket, ha lest om det og forstått forskjellen på cellegift og interferoner.

Interferoner blir også brukt mot kreft og cellegift mot leddgikt, så det er mye her som man skal vite hvis man skal velge selv. Dette er altfor vanskelig til at vi som ikke er utdannet både som leger, farmasøyter og litt til, skal kunne velge, vi har kun legemiddelindustriens egen markedsføring av produktene å forholde oss til.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Hvordan virker cellegift og blir man plaget av bivirkningene? Andre medisiner? Empty Re: Hvordan virker cellegift og blir man plaget av bivirkningene? Andre medisiner?

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet