MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Kroppstemperatur, varme & kulde

+3
Melles
Trippel
LeD
7 posters

Side 2 av 2 Previous  1, 2

Go down

Kroppstemperatur, varme & kulde - Page 2 Empty Re: Kroppstemperatur, varme & kulde

Poste  Inger Johanne Fre 19 Apr 2013 - 12:47

Jeg kjenner igjen følelsen av forvirring, og sangen fra min ungsom "Vem kann man lita på" surrer i bakgrunnen.

Men det er ikke fullt så håpløst som du tror. Forskerne er uenige, men mye forskning omkring MS går i en viss retning. Da jeg fikk diagnosen skulle man snart få noe som heter betainterferon. Innmari dyrt, men på blå resept... Det har skjedd masse i min tid med MS-diagnose. Og det er 16 år!

De mest uvanlige og sprikende funnene er ofte fra studier der man ikke har spurt mange nok, eller man har tatt med for mange faktorer på en gang så man ikke kan være sikker på hva som egentlig hjalp. Eller man har ikke hatt kontrollgruppe, dvs folk som fikk placebo. Noen ganger lar det seg ikke gjøre å bruke placebo.

Og så spørs det hva de først og fremst har sett etter, når de har forsket. Og da sier jeg: Hvem har betalt for denne studien?

Noen ganger har en liten forstudie ( prøveforskning for å se om dette er noe å gå videre med) blitt dratt fram og presentert som den endelige løsningen av journalister, pmMS som ønsker seg noe å håpe på eller av folk som ser en mulighet til å tjene penger på oss.

Joda. Men ofte er det som med vitamin D: Man vet at det kan hope seg opp i kroppen og bli giftig. Men man er uenige om hvor mye som er farlig. Man vet at det er viktig med vitamin D ved MS. Men man er ikke blitt enige om hvor stor dose som skal til. Det jeg har valgt å gjøre, er å prøve å ligge på så høy dose jeg kan uten at fastlegen min blir urolig.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Kroppstemperatur, varme & kulde - Page 2 Empty Re: Kroppstemperatur, varme & kulde

Poste  sakari Fre 19 Apr 2013 - 12:50

Inger Johanne skrev:Men en enkel blodprøve hos fastlegen

Men fastlegen vil ikke ta blodprøve... Hva gjør vi da?
sakari
sakari


Til Toppen Go down

Kroppstemperatur, varme & kulde - Page 2 Empty Re: Kroppstemperatur, varme & kulde

Poste  Trippel Fre 19 Apr 2013 - 13:02

Bytt fastlege! Mad
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Kroppstemperatur, varme & kulde - Page 2 Empty Re: Kroppstemperatur, varme & kulde

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 2 av 2 Previous  1, 2

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet