MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Svelgeproblemer

5 posters

Side 1 av 2 1, 2  Next

Go down

Svelgeproblemer Empty Svelgeproblemer

Poste  LiseTone Søn 3 Jul 2011 - 14:49

Jeg har siden -02 hatt problemer med å svelge, var hos øre/nese/hals i -04, da sa han ta det med ro så sklir det ned, men nå har problemet blitt mye værre over flere år.
Var hos samme legen igjen på fredag, da sa JEG (hadde søkt på nettet) kan det skyldes spasme i spiserøret, jo han var enig i at det kunne det være, men han ville ha meg på en øre/nese/hals avdeling først, før eg blir satt på noe medisin, så glad jeg skal være visst det er spasmer og at jeg kan få en medisin som virker, da er et 9 årig mareritt løst.Og jeg kan spise ute blandt folk igjen, har ikke vært på cafe/restaurant eller borte hos andre å spist på mange år, i lag med familien spiser jeg.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  Trippel Man 4 Jul 2011 - 16:17

Jeg setter skikkelig i halsen et par ganger hver dag. Familien har så smått blitt vant til det, men gubben står klar ril å gi meg Heimlich når det blir som værst. Neutral
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  sarasara Man 4 Jul 2011 - 16:41

Her går det opp og ned. Noen dager må jeg virkelig konsentrere meg for at mat, piller og drikke går ned i riktig åpning. Noen dager er kjøttet så tørt at jeg må svelge det ned med vann.
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  LiseTone Man 4 Jul 2011 - 17:29

Jeg setter aldri mat i vrangen, men det setter seg bom fast spiserøret, det hjelper ikke med drikke det legger seg oppe på maten.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  Inger Johanne Tir 5 Jul 2011 - 0:12

Dette kalles dysfagi på fagspråket.

Visste ikke at ØreNeseHals skjønte seg på sånt. På Sunnaas Sykehus som i sin tid utviklet spesialkompetanse på slikt, var det faktisk spesialutdannede logopeder sammen med nevrologer som kartla og la opp treningsprogram.

Det finnes minst to bøker om dysfagi. Ordet betyr bare problemer med å svelge. Det trenger ikke være spasmer, det kan like gjerne være at noen av musklene i svelgprosessen er svekket. Det hjelper å ta det med ro, gi seg tid, men har en store problemer, er det lettere å svelge litt tyktflytende væske og selvfølgelig godt tygd mat.

Klikk HER om Sunnaas og dysfagi
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  LiseTone Tir 5 Jul 2011 - 15:01

Jeg har prøvd alt Inger Johanne og ingenting hjelper, og selvfølgelig tygger jeg maten godt!!!!
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  Inger Johanne Ons 6 Jul 2011 - 17:36

De fleste som har dysfagi tygger maten godt, så sant de er normalt våkne, det var derfor jeg skrev "selvfølgelig".

Prøvde du isstimulering av ganeseilet,Lise Tone? Det står ikke spesifikt levnt i linken, men jeg skjønner du har studert sakene litt og har kanskje vært borti det?
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  LiseTone Ons 6 Jul 2011 - 18:45

Du hadde glemt hermetegnet i det innlegget ditt IJ.
Nei, isstimulering har jeg ikke prøvd, håper at det er spasmer jeg, så er det piller å "få".
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  sarasara Tor 7 Jul 2011 - 16:55

Krysser fingre og håper at du får noe som hjelper deg!

Lar du oss få vite? Smile
sarasara
sarasara


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  LiseTone Tor 7 Jul 2011 - 18:59

Dere skal få raport Very Happy
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  Inger Johanne Tor 21 Jul 2011 - 0:48

Skjønte ikke det med "hermetegn"?
Det er ikke så enkelt som at om du er spastisk, så kan spasmeløsende fikse problemet. Da kan du bli slapp i svelgingen og maten kan gå i lungene. Be om å få komme til spesialist, og ikke la almennlegen rote med det, gå via nevrologen og få henne (han) til å henvise deg.

Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  LiseTone Tor 18 Aug 2011 - 14:45

Er spent, onsdag 24/8 skal jeg på øre/nese/hals avd, først på røntgen og så til lege, håper han finner svaret og at det finnes en løsning på dette problemet Rolling Eyes
Referat kommer Smile
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  Lierdama Lør 20 Aug 2011 - 15:42

Krysser fingre og tær for deg, Lise Tone: Lykke til.
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  Trippel Søn 21 Aug 2011 - 2:16

Ja, nå får vi bare håpe at dette er noe de kan gjøre noe med og som ikke blir dyttet i den store sekken med "uløselige MS-symptomer". Krysser fingrene for deg.
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  LiseTone Tor 25 Aug 2011 - 12:32

Ja ja føler jeg er like langt Crying or Very sad
Legen kunne ikke se noe spesielt på bildene men han var ikke noen røntgenlege, så han kunne ikke gi meg noe medisiner for spasmer for d kunne det kanskje være, det var opp til nevrologen og gi meg det, for soasmemedisiner hadde ikke han erfaringer med. Men han sulle se på bildene sammen med en røntgenlege enten fredag eller mandag, så da skulle han ringe meg etter det, men jeg er skuffa ja. Jeg føler at jeg kommer til å bli ei "prøvedokke".
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  LiseTone Lør 3 Sep 2011 - 12:54

Hørte ingenting fra legen jeg, men dem på Lillehammer hadde det på dataen, det er ingenting galt, men nå fikk jeg medisin som kan virke mot spasmer, et blodtrykksmedisin 1/4 del av dosen som gis til dem med høyt blodtrykk, kryss fingrene for at det virker da folkens............
Nå tenker jeg på sarasara hun var veldi intresert i svelgeproblemene mine, håper du følger med der du nå er.
Kommer tilbake når jeg vet hvordan det virker Exclamation Exclamation Exclamation
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  LiseTone Tor 8 Sep 2011 - 12:23

D ser ikke ut til å virke, nå er eg deppa Sad
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  Trippel Tor 8 Sep 2011 - 20:38

Det var skikkelig leit. Stooooor trøsteklem fra meg. I love you
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  Lierdama Tor 8 Sep 2011 - 23:34

Ikke gi opp enda!
Kjør på, kanskje det trenger litt tid før det virker?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  LiseTone Tir 13 Sep 2011 - 18:56

Det ser ut som om det blir å gå ned i halsen min og sette botox, men det er langt fram, piller mot spastisitet virker ikke, det var bortkasta å prøve, så nå skal jeg prøve noen kjærringråd og så botox, og det hver tredje månad affraid
ja, ja villig til å prøve alt!!!
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  Inger Johanne Tir 20 Sep 2011 - 0:57

Er det nevrologer og andre med svelgvansker som spesialitet som ser på deg, synes det høres så rart ut, jeg. Leste du linken til Sunnaas?
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  LiseTone Tir 20 Sep 2011 - 11:45

Det er nevrologer og øre, nese, hals leger som ser på meg, og nå er det bestemt at vi skal prøve med botox eller rettere sagt jeg her sagt at jeg vil prøve det. Husker ikke om jeg har lest den IJ.
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  LiseTone Tir 20 Sep 2011 - 12:59

Jo jeg har lest så jeg da jeg så etter nå Very Happy
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  LiseTone Søn 25 Sep 2011 - 12:53

Onsdag skjer det, trur eg............
LiseTone
LiseTone


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  Trippel Søn 25 Sep 2011 - 13:32

Masse, masse LYKKE TIL, Lise Tone. Krysser fingre og tær for at dette blir en god løsning for deg (og at det ikke blir for vondt)
Trippel
Trippel


Til Toppen Go down

Svelgeproblemer Empty Re: Svelgeproblemer

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 1 av 2 1, 2  Next

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet