MS forumet (Forsiden)
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Har jeg fått et schub?

4 posters

Go down

Har jeg fått et schub? Empty Har jeg fått et schub?

Poste  Sussi Ons 19 Jan 2011 - 1:24

Når krampene og stivheten i tærne ikke løser seg opp etter to døgn, selv om det ikke er så vondt som når det står på som verst og jeg hyler og skriker, kan det da klassifiserer som et scub? Nå hinker jeg virkelig rundt, og har også brukt krykker fordi det er så vondt å gå.

Men kramper i tærne er kanskje ikke alvorlig nok til å klassifiseres som et schub? Skal jeg ringe nevrologen for dette?Noen som i tilfelle har noen gode råd for hvordan jeg skal bli kvitt det?? Massering hjelper ikke, jeg har massert så jeg er helt øm i henda.
Sussi
Sussi


Til Toppen Go down

Har jeg fått et schub? Empty Ring MS sykepleier, eller Nevrolog

Poste  Mortiss Ons 19 Jan 2011 - 12:43

Jeg syns du skal ringe uansett, hvorfor skal du gå rundt og ha vondt, og lure på om det er et scub Smile

Jeg er selv plaget med at jeg er stiv i bena (fotbladet) når jeg står opp, og det er ubehagelig og gå, snakket med fastlege om dette, som henviste meg til fysioterapaut....
Var der i dag, og hun viste ikke hva hun skulle gjøre, så jag vil nok anbefale du ringer nevrologen, eller MS sykepleier.

Jeg har til tider mye spasmer i ben på natta, som gir meg smerter eller gangsperre og stive muskler i fotbladene, kan det være dette su har?

Vil ihvertfall annbefale og ringe, så får du svar og forhopentligvis hjelp Smile

Lykke til!
Mortiss
Mortiss


Til Toppen Go down

Har jeg fått et schub? Empty Re: Har jeg fått et schub?

Poste  Lierdama Ons 19 Jan 2011 - 22:21

Når det varer over 1 døgn anses det vel som schub.
Syns også at du skal ringe nevrologen.

Nå har det gått enda 1 1/2 døgn siden du skrev dette, Sussi, åssen er det med deg nå?
Lierdama
Lierdama


Til Toppen Go down

Har jeg fått et schub? Empty Re: Har jeg fått et schub?

Poste  Sussi Tor 20 Jan 2011 - 22:08

Hei... Det går nok en del bedre, det har ennå ikke løst seg helt opp, men nå ligner det mer på de smertene jeg har til vanlig. Klarte å gå en tur i sola i dag, riktig med sneglefart. Ringte allikevel sykehuset i dag. MS sykepleierne var selvfølgelig ikke på jobb og kommer først på mandag, og nevrolog nytter det jo ikke å prate med. Fikk beskjed om å kontakte fastlegen, som såååå kan henvende seg til nevrolog. Da ga jeg opp, for fastlegen kom jeg ikke gjennom til. Så får håpe det går i riktig retning, med en natts søvn til eller to. Rolling Eyes
Sussi
Sussi


Til Toppen Go down

Har jeg fått et schub? Empty Re: Har jeg fått et schub?

Poste  Inger Johanne Søn 23 Jan 2011 - 12:23

Har du prøvd en maksimal døgndose magnesium et par dager?

Eller kalde fotbad? Begynn med så kaldt du synes er greit og putt oppi noen isbiter etter hvert. ( Det skal ikke være isvann til slutt, da. ) Kalde omslag er kjent for å virke spasmeløsende. Med føtter er jo bad enklere. Det virker ikke på alle, men det er jo ufarlig å prøve.

Men kontakt legen likevel og spør da hvorfor det var så vanskelig å få kontakt og hva du skal gjøre om det skjer noe mer alvorlig og det er like vanskelig?
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Har jeg fått et schub? Empty Re: Har jeg fått et schub?

Poste  Mortiss Søn 23 Jan 2011 - 12:47

Magnesium, kanskje jeg og skulle prøve det?
Finner man det på¨helsekost eller?
Mortiss
Mortiss


Til Toppen Go down

Har jeg fått et schub? Empty Re: Har jeg fått et schub?

Poste  Inger Johanne Søn 23 Jan 2011 - 13:00

Se her: https://noms.norwegianforum.net/t34-vitaminer-mineraler-vegetarkost-og-sunn-mat
Dette er en annen tråd her inne, men du finner den kjappest ved å trykke på lenken. Og så kan du feks lese det jeg skrev 19. 05.2009, ( tråden er veldig lang).

Kjøp gjerne Magnesium på helsekost, feks Kal-Mag med mest Magnesium er ikke dumt. Mange mener en skal ta litt kalsium samtidig, og det tror jeg på ut fra det jeg har lest meg til.

Å bøtte i seg ekstra mye, bør bare skje i samråd med legen, men max dagsdose er helt ukomplisert.
Inger Johanne
Inger Johanne


Til Toppen Go down

Har jeg fått et schub? Empty Re: Har jeg fått et schub?

Poste  Mortiss Søn 23 Jan 2011 - 13:05

ja den var lang Laughing
jeg prøver meg på kalsium og magnesium, så får vi se Wink
Mortiss
Mortiss


Til Toppen Go down

Har jeg fått et schub? Empty Re: Har jeg fått et schub?

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet